Ga naar inhoud

Whirlpool Green 850 warmtepompdroger verwarmt niet


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wij hebben een warmtepompdroger van Whirlpool die niet goed meer werkt. Voordat ik deze laat ophalen heb ik een poging gedaan tot reparatie. Ik las online dat bij dit type droger het probleem vaak teveel stof is de componenten is, dus heb alles grondig schoongemaakt. Al viel het bij onze droger erg mee vergeleken met wat ik bij andere zag. Helaas bracht dit geen verbetering met zich mee.

Ik heb gecontroleerd of de pomp goed werkt en ik hoor+voel de compressor werken. Er is een goede doorvoer van lucht door de condensor en verdamper. Er is geen foutcode te zien en de droger lijkt verder naar behoren te werken, behalve dat de was dus niet droog wordt.

Wat mij opvalt is dat de lucht niet warm wordt, ook niet na 15-20 minuten draaien.

Iemand enig idee hoe ik dit verder kan diagnosticeren en/of oplossen?

Bedankt en met vriendelijke groet,

Robert

 

Link naar reactie

Als ik naar jouw diagnose kijk en de uitsluitingen die je stelt, dan moet de wasdroger het perfect doen.

Maar helaas is de praktijk dus totaal anders, want hij doet het dus niet.

Hoe heb je geconstateerd dat de pomp goed werkt?

Hoe hoor jij de compressor goed werken?

Hoe voel je dat de compressor goed werkt?

Hoe heb je geconstateerd dat de doorstroming van lucht door de condensor goed is?

Als eerste zal je alle filters eens een nacht in een badje azijn moeten laten weken en dan met een zachte borstel afschrobben.

Het pomp en vlottercompartiment reinigen.

Dan de condensor spoelen met heet water, terwijl je met een natzuiger in de pompruimte de troep afzuigt.

En ruim spoelen, want onder de condensor ligt vaak een dikke laag blubber, die alles verstopt.

Dus niet afzuigen met de condenspomp, anders verstopt die ook.

Dan een multimeter aansluiten op de klemmen van de compressor. En controleren of de 230 volt wel op de klemmen aankomt. Als het tenminste een aan-uit compressor is.

Want dat kan ik niet zien, omdat je niet alle gegevens van het typeplaatje vermeld hebt.

Dan is een verbruiksmeter een heel nuttig instrument om te bepalen, wat de machine tijdens de diverse stadia van het bedrijf aan vermogen trekt.

Zo kun je ook zien, dat als de compressor te weinig stroom trekt, dat er koelmiddel ontsnapt is, hij dus wel draait, maar dus niets presteert.

 

679998444_Thermografiekwarmtepompdroger.thumb.png.16f9129b548d5ca57b2d61c1e7b5d391.png

 

Zo zie je bijv. dat de compressor in het begin haast niets doet en tot aan het eind toe  steeds meer stroom gaat trekken.

Na een kwartier is de machine nog niet op stoom, dus doet nog haast niets, dat is dus ook het principe van een warmtepomp, die stapelt warmte en begint met koud. De temperatuur blijft stijgen tot aan het einde toe.

Pas na 45 minuten is de compressor op temperatuur. En het laatste uur begint het droogproces pas echt. 

 

Toevallig van de week een warmtepomp droger gereviseerd.

Deze had toevallig twee problemen rond de compressor.

Een slechte bedrijfscondensator en een slechte aansturing op de printkaart.

Hij draaide wel, maar presteerde niets en werd weggegooid.

Voor 34 euro aan onderdelen is hij weer als nieuw.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Bedankt voor je supersnelle en uitgebreide reactie Lampje!

Quote

Hoe heb je geconstateerd dat de pomp goed werkt?

Door de afvoer op het reservoir aan te sluiten en de machine met water in de trommel laten lopen. Ook heb ik water in de plastic pak onder het reservoir gegooid, wat dan via een slang bij de pomp terecht komt. In beide gevallen wordt het water door de slang weer naar boven in het reservoir gepompt.

Quote

Hoe hoor jij de compressor goed werken?

Hoe voel je dat de compressor goed werkt?

Ik heb de machine open (met de behuizing eraf) laten draaien. Na een paar minuten hoor ik een bepaald geluid (zoiets als een koelkast die aanspringt) van de compressor komen. Met voelen bedoelde ik dat de pijpjes die eraan vast zitten koud en warm worden.

Quote

Hoe heb je geconstateerd dat de doorstroming van lucht door de condensor goed is?

Achterop de droger zit een kap die de lucht richting de trommel leidt. Als ik deze verwijder heb ik duidelijk zicht op het blok van de condensor. Hier komt een harde luchtstroom doorheen. Deze blijft echter wel koel, maar dit lijkt mij logisch als deze kap eraf is omdat de lucht dan niet circuleert. 

Quote

Als eerste zal je alle filters eens een nacht in een badje azijn moeten laten weken en dan met een zachte borstel afschrobben.

Het pomp en vlottercompartiment reinigen.

Beide heb ik gedaan. Ik verwachte een grote troep aan te treffen maar het viel erg mee (we gebruiken de droger niet veel). De filters zijn schoon en de pomp in en uitgang heb ik ook schoongemaakt (waren niet verstopt).

Wat ik niet heb gedaan is de bak onder de condensor en verdamper schoongemaakt, mede omdat ik geen troep kon ontdekken en de luchtdoorstroom goed leek. Maar dit kan ik natuurlijk alsnog proberen. Ik wist niet zeker of ik die blokken eruit kon trekken omdat dat met die dunne vaste leidingen vastzit. Ik was bang dat daar een knik in zou komen.

Ik heb een multimeter en een verbruiksmeter. Wat is de beste procedure om te kijken of het werkt? Gewoon een programma aanzetten met een natte handdoek erin? Ik heb gemerkt als ik er niets in doe dat de droger na korte tijd stopt (dat wel wel de "6th sense" tech. zijn). Is er toevallig een service modus waarmee je directer kan testen? Ik zag op youtube dat sommige Whirlpool drogers dit hebben, maar heb na veel googlen en knoppen drukken die van mijn droger nog niet kunnen ontdekken ?

Waar kan ik het beste de multimeter aansluiten voor controle?

Super bedankt in ieder geval, ik heb weer wat punten om verder mee te kunnen!

photo_2023-02-12_15-52-47.thumb.jpg.2155288d2f97a34782f1f9276d309d59.jpgphoto_2023-02-12_15-52-44.thumb.jpg.e2f0a196e585e8c4515a15473bafb6a1.jpgphoto_2023-02-12_15-52-26.thumb.jpg.ca5a7c4b1a6728fa0bc1530c25b7da25.jpg

aangepast door robertmassa
Formatting
Link naar reactie
1 uur geleden, robertmassa zei:

Ik heb een multimeter en een verbruiksmeter. Wat is de beste procedure om te kijken of het werkt? Gewoon een programma aanzetten met een natte handdoek erin? Ik heb gemerkt als ik er niets in doe dat de droger na korte tijd stopt (dat wel wel de "6th sense" tech. zijn)

Ja je moet er wel een paar vochtige handdoeken in doen. Een is niet genoeg want bij de stilstand om de draairichting te veranderen wordt er gemeten. Bij een handdoek is het niet zeker dat de 2 geleidingssensoren worden geraakt.

Als de automaat ziet dat de weerstand hoog is dan leidt hij de antikreuk in en stopt want dan is hij klaar.

Met verbruiksmeter noteer je de waardes in A of W

Stap 1 na start aandrijfmotor

Stap 2 na compressor start

Stap 3 na starten afvoerpomp

stap 4 bijschakelen ventilator compressor koeling

stap 5 na afschakelen compressor

als je de waardes vergelijkt van net voor afschakelen met de waardes na afschakelen, dan krijg je een goede indicatie wat de compressor presteert op het eind van de cyclus.

De stroom van de compressor loopt gedurende de hele cyclus analoog op in de tijd.

Het koud worden van leidingen geeft niet aan hoeveel vermogen de compressor trekt.

Want de bedrijfscondensator is essentieel voor de prestatie. En die willen nog wel eens in capaciteit teruglopen.

De machine ik van de week onder handen had was van 18 naar 12 uF gezakt, dat is nogal wat.

Misschien heb je een meter die capaciteiten meten kan, anders even laten meten.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb een volledig programma van ongeveer 2.5 uur gedraaid met 1 natte/flink klamme handdoek met de energiemeter eraan als test.

Het lijkt erop dat het energieverbruik constant rond de 360 watt zit, met af en toe een daling als de trommel stopt en de andere kant op draait.

Er zit geen stijgende lijn in het verbruik zoals verwacht volgens de grafiek.

Betekent dit dat het koelmiddel niet meer aanwezig is?

En zo ja, is dit te verifiëren en/of te verhelpen?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de warmtepomp ook een soort tikkend geluid maakt, dit hoor ik niet.

Misschien heeft dat nog enige betekenis. ?

Link naar reactie

 

Dit is een condensator die in de buurt van de compressor zit, door de bedrading te volgen kom je er wel.

Condensator.jpg

 

Ik krijg de indruk dat jouw verbruiksmeter niet om kan gaan met gehakte blokken vermogen die de invertor vraagt.

Wat doet de meter als je die op Ampère zet?

Om de spanning te meten op de compressor kun je het kapje even losmaken. En een tweetal draden aansluiten op de hoofdwikkeling.

Wel het kapje weer vastzetten, omdat anders de temp beveiliging niet werkt.

Om de compressor te testen zou ik de compressor voeden met een vreemde 230 V voeding via de verbruiksmeter.

Daarvoor zoek je de plug op, die aangesloten zit op de printkaart. En maak een snoer met randaarde plug en met faston male stekkers, die je in de plug steekt. 

1342960987_AMP-Fastonstekkermale.png.7dab11d428a887c9676b5c117ab4735f.png

Ik zie dat je met ongeaarde stekkerdozen werkt, dit kan heel erg ongezond uitpakken!

Ik heb helaas alleen ervaring met compressoren die leeggelopen waren en een minimum aan stroom vragen. Dat is een keihard gegeven. 

Ik denk dus dat als een goede compressor wel een oplopende stroom heeft, een gedeeltelijk lege compressor tot een bepaalde hoogte presteert, maar niet verder kan, omdat het gas op is.

En dan dus een constante stroom zal hebben en niet verder stijgt.

Dus ik ben bang dat dit een "total loss" is. Als het niet een slechte condensator is die er voor zorgt dat de machine niet aan zijn vermogen komt. Want het is geen startcondensator zoals velen zegen maar een bedrijfscondensator die continu meedoet aan het proces.

Want dit is een zeer dure reparatie, die alleen door STEK gecertificeerde bedrijven mag worden uitgevoerd.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb de condensator gevonden (ik had niet door dat ze zo groot waren!) en doorgemeten. Deze lijkt niet meer te werken, ik kan geen waarde meten en er lijkt ook geen continuïteit. Toevallig is het precies hetzelfde merk als op jouw foto, alleen is deze 15 uF.

Ik denk dat het dan de moeite is deze te vervangen en te kijken of dat het probleem verhelpt.

Link naar reactie
21 uren geleden, robertmassa zei:

Het lijkt erop dat het energieverbruik constant rond de 360 watt zit, met af en toe een daling als de trommel stopt en de andere kant op draait. Er zit geen stijgende lijn in het verbruik zoals verwacht volgens de grafiek.

Als de trommel stopt om de vochtigheid te meten, moet de compressor  door blijven draaien, want hij mag niet op korte termijn weer opgestart worden. Dit omdat de drukken in de cilinders eerst weer weg moeten lekken.

Dat bij de tegenrichting de stroom lager is, dat klopt de ventilatoren, draaien verkeerd om en presteren dus nagenoeg niets.

Het type motor wat voor deze compressor gebruikt wordt, weet zelf niet welke kant hij uit moet gaan draaien.

Daarvoor is er een hulpwikkeling geplaatst met een condensator, die tijdens de start de motor een zet de goede richting uitduwt, en dan kan de motor het verder zelf wel zonder hulpwikkeling.

Dat is het principe van de motor met een startcondensator, die alleen tijdens de start werkt.

Maar ontwikkelingen hebben er toe bijgedragen dat de hulpwikkeling continu meedoet aan het gehele proces en om zo meer vermogen te kunnen leveren.

Dit houdt dan ook in, dat je geen startcondensator mag kopen, maar de vervanging moet doen door een bedrijfscondensator.

https://parts.whirlpool.nl/nl/d/J00661156

 

Die zijn wat meer bestand tegen continu bedrijf.

Dus in jouw geval, als de condensator niet echt meer meedoet, aan het starten in de goede richting, en hem wel een heel klein zetje in de goede richting geeft.

Maar de compressie een terugslag genereert en de compressor de verkeerde kant uit gaat lopen en dus heel weinig gaat presteren.

Ook is het dan te verklaren als de machine wel de goede richting draait, dat de machine minder presteert, omdat de hulpwikkeling niet meer meedoet aan het draaikoppel.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
21 uren geleden, robertmassa zei:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de warmtepomp ook een soort tikkend geluid maakt, dit hoor ik niet.

Misschien heeft dat nog enige betekenis. ?

Een opstartende koelcompresssor hoor je wat snel knetteren, dat klopt, dus als het goed is hoor je hem opstarten.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb ondertussen de condensator vervangen. De compressor lijkt goed te lopen en word zelf erg heet, net als de "uitgang" leiding. Maar helaas blijft de was nog steeds nat.

Ik heb ook het amperage gemeten maar dit lijkt - net zoals het wattage - ongeveer op hetzelfde niveau te blijven hangen.

De lucht in de trommel en de was lijkt nog steeds helemaal niet warm te worden, wat ik niet goed begrijp aangezien er wel hitte uit de compressor komt.

Nog andere ideeen? Een manier om te weten of er nog vloeistof in het systeem zit?

Ik zit te denken of het mogelijk is om de droger te testen/draaien zonder de trommel erin met de plastic kap open zodat ik de condensor en verdamper in werking kan zien ? 

aangepast door robertmassa
Link naar reactie

Ja als ik zulke beoordelingen zou krijgen zou ik niet blij zijn.

Maar er moet toch een moment geweest zijn dat de machine het wel goed gedaan heeft.

Ik proef uit het geheel dat het een probleem is dat pomp en filters te snel vervuilen.  Want als er energie genoeg in gepompt wordt, moet het er ook uitkomen.

Wat doet de stroommeting als je alleen de compressor meet? Want het lijkt er op dat hij toch wat meer vermogen vraagt, maar als hij luchtzijdig de energie niet kwijt kan dan krijg je dit soort problemen.

Ik denk ook dat dit een slecht ontwerp is, het moet niet zo vervuilingsgevoelig zijn.

Maar verder kan ik daar op afstand weinig aan doen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
37 minuten geleden, Maus0611 zei:

Je zegt dat de leidingen naast de compressor wel warm en koud worden, wat voel je aan de 2 grote koelblokken? Daar zou je uiteindelijk dezelfde temperatuur moeten voelen. Hoe minder luchtcirculatie, hoe beter, dus test hem wellicht zo

Ik heb nog geen manier gevonden om daar direct bij te kunnen als de droger aan staat. Die plastic kap die erover zit heeft allerlei bekabeling erop zitten. Ook weet ik niet zeker of ik motor mag draaien zonder trommel geïnstalleerd omdat er dan veel minder weerstand is.

Die uitgaande lijn van de compressor wordt wel heel heet, ik snap niet waarom dat niet bij die condensor lijkt te komen. Maar met die trommel erin is het nogal moeilijk te volgen/voelen.

Ik voel wel steeds aan de plastic behuizing op de plekken waar de verdamper en condensor zitten maar voel echt geen enkel temp. verschil. Ook aan de metalen achterkant van de droger waar de lucht vanuit de condensor richting de trommel gaat voel ik geen verschil. Ik weet dat een warmtepompdroger geen hele hoge temp. haalt, maar zo'n 40-45 graden zou ik toch echt wel moeten voel als dat tegen een dunne metalen plaat blaast ?

Zou je normaal niet ook wat condens moeten zien in de trommel/deur? Dit weet ik niet zeker maar is hier niet het geval, ook niet na 1 uur.

4 uren geleden, Lampje zei:

Ik proef uit het geheel dat het een probleem is dat pomp en filters te snel vervuilen.  Want als er energie genoeg in gepompt wordt, moet het er ook uitkomen.

Wat doet de stroommeting als je alleen de compressor meet? Want het lijkt er op dat hij toch wat meer vermogen vraagt, maar als hij luchtzijdig de energie niet kwijt kan dan krijg je dit soort problemen.

Die meting heb ik nog niet gedaan. Ik zal eens proberen zo'n kabel te maken en verbinden. De compressor heeft vier aansluitingen bovenop (R, S, C) waarvan er 2 naar de condensator gaan (blauw + bruin), 1 grijze denk ik naar het bedieningspaneel en een ronde zwart schijf ernaast waarop een zwarte kabel zit. Met een geaarde kabel heb ik drie lijnen, waar sluit ik die dan precies aan? 

 

photo_2023-02-15_23-31-37.jpg

Link naar reactie

441331523_SchemaasynchronemotorcompressorNL.thumb.png.915b25ea5d019f2ceeaef167bd2add9d.png

 

Of je neemt de plug op de printkaart los en steekt er twee faston vlakstekkers in of je laat de plug los op de print en sluit C en R aan op 230 volt. Uiteraard met de condensator aangesloten.

Als er geen behoorlijk vermogen getrokken wordt dan is er waarschijnlijk te weinig koelmiddel in het circuit. Voor het aantal watts het machineplaatje nakijken.

Dus meten in ader C (de gemeenschappelijke)

De aandrijfmotor kan rustig draaien zonder trommel, dat is voor dit type motor geen probleem.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb de kabel gemaakt en de compressor direct op AC aangesloten. Hij springt dan direct aan. Op het plaatje staan geen specificaties, maar wel een typenummer BSD104DV-H3AX. Met die informatie vond ik deze specs:

image.png.eee8d6eaf04217cedef4b953166cd638.png

Het genoemde wattage is "Cooling/heating   Capacity    W(Btu/hr)".

Bij aansluiten is het verbruik ongeveer 225 watt constant. Eerst dacht ik dat het terugliep, maar dat kwam omdat ik het kapje vergeten was erop te doen. Is dit normaal?

Je gaf aan dat ik iets kan meten op terminal C, maar wat precies?

 

Link naar reactie
  • Oplossing

Hier de datasheet van de compressor waarin de stromen staan die de motor trekt.

https://docplayer.net/162861020-Directory-bsd104dv-h3ax-specifications-1-parts-and-drawings-list-2-general-specification-3-drawings-10-23.html

De C aansluiting los halen en er een amperemeter tussen zetten. Dan meet je de stroom en kun je dan vergelijken met de datasheet.

Motor input 395/418 ±7.5 %

Current 1.92/1.97

Maar ik vertrouw de meting van jouw verbruiksmeter niet echt die staat mij te veel te jutteren.

Als die meting wel goed zou zijn dan presteert de compressor dus niet, want dat moet rond de 400 Watt zijn.
het is ook niet vreemd als ik naar de prijzen kijk in China, het lijkt echt Chinese bende te zijn. Want 77 euro voor een compressor kan echt niet.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...