Ga naar inhoud

Novotronic w854 led spoelen blijft pinken


Aanbevolen berichten

Beste,

Ik heb het probleem met mijn wasmachine Miele novotronic w854.

Ik had deze overladen. Met een veel te groot donsdeken. Toen ik thuis kwam stond mijn wasmachine in het midden van de kamer en pinkte de led "spoelen".

Ik heb de motor eruit gehaald. De koolstaven zijn nog lang genoeg(+-1cm). Zou het dan toch aan de printplaat kunnen liggen? Of is de motor kapot.

Als ik nu een programma start loopt er water in de machine. Dan begint de led spoelen te pinken, en begint de machine terug water af te pompen. De led blijft pinken. 

Als ik het programma pompen kies. Begint de machine een pomp geluid te maken. En na enkele seconden begint de led spoelen weer te pinken.

 

Mvg Simon

aangepast door Alex
Titel verduidelijking
Link naar reactie

Dag Simon.

Als de koolborstels nog lang genoeg zijn, dan zou ik alle contacten en stekkers eens nalopen.

Aangezien hij flink aan het stuiteren is geweest.

Het zal niet de 1e machine zijn waar er een stekkertje los gaat zitten.

Misschien heeft de trommel de print of de bedrading geraakt.

  • Like 1

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
  • Alex wijzigde de titel naar Novotronic w854 led spoelen blijft pinken

Bedankt voor de reactie. 

Ik heb alles gecontroleerd. Niets zat los.

Ik ga de koolstof staafjes toch eens vervangen. Al denk ik niet dat de oorzaak is.

Anders op zoek gaan naar een nieuwe (tweedehands motor.)?

is er een gemakkelijke manier om te testen of de motor zelf nog werkt? Ik denk dan aan deze direct aan de stroom te hangen..

mvg simon

 

Link naar reactie

Motoren van wasmachines zijn heel sterk, en gaan niet zo gauw kapot.

Ik heb een keer een aeg gehad die had staan stuiteren, de trommel was tegen de print geslagen, en zodoende waren de relais los gaan zitten op de printplaat.

Na het opnieuw solderen van de relais heeft hij nog een aantal jaren gedraait.

Ik zou het eerst in die richting zoeken , voordat je de motor gaat vervangen.

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie

Ik gok op een kabelbreuk tussen de print en de motor.

Of... in het gekke geval, onderbroken thermische beveiliging in de motor. Maar een tweedehands motor is zo duur niet, MRT-36.

Meet eens de weerstand tussen pen 3 en 4 (koolborstels), 8 en 9 (thermische beveiliging), en 5-6-7(veldwikkelingen) in alle mogelijkheden dus 5-6, 6-7, 7-5. Ergens zul je een onderbreking treffen in ofwel de motor, ofwel aan de printzijde van de kabelboom.

 

  

Op 13-4-2022 om 12:12, Simonie69 zei:

Beste,

De Koolborstels zijn vervangen. Spoelen begint nog steeds te knipperen vanaf de motor in gang zou moeten komen. Motor doet niets. Dus dan ga ik ervan uit dat de motor kapot is. 

Heb je de koolborstels ook teruggeklikt? Die zitten als je ze uit de verpakking haalt in de houder gedrukt en moet je, na plaatsen van de gehele houder, op de motor klikken.

Hoor je ze gieren als je de trommel met de hand een zwieper geeft?

aangepast door Maus0611
  • Thanks 1
Link naar reactie
Op 12-4-2022 om 05:29, Simonie69 zei:

is er een gemakkelijke manier om te testen of de motor zelf nog werkt? Ik denk dan aan deze direct aan de stroom te hangen..

Dat is een heel slecht plan Simon.

Het zijn serie motoren, die als ze onbelast ingeschakeld worden, op hol slaan.

Daarom zit er een tachometer op, die de regelelectronica de voeding af laat knijpen.

Want zelfs bij een lage spanning van 18 volt, slaat deze motor al op hol. En kan zeer gevaarlijk worden als hij de volle spanning krijgt.
Dit kun je alleen doen, als je een speciale regelaar hebt, die ook werkt met de terugkoppeling van het toerental.

In dit filmpje wordt goed uitgelegd, wat het allemaal inhoudt.

Washing machine motor wiring diagram uitleg aansluitingen

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Er is wel een mogelijkheid om een wasmachinemotor te testen, maar dan heb je wel een speedcontroller nodig.

Die zijn vrij goedkoop te bestellen bij Ali Express en kosten, nog geen 14 euro.

Voor andere forum lezers misschien ook leuk, deze regelaar kan 400 Watt regelen, als er mogelijk plannen zouden zijn om oude wasmachine motoren, voor andere hobbies in te zetten.

Want het zijn seriemotoren, die heel krachtig zijn en een enorm koppel kunnen ontwikkelen.

Hoe ze aan te sluiten, wordt in dit filmpje keurig uitgelegd: 

Toerenregelaar US52 aansluiten op een koolborstel wasmachine motor

En ze zijn te koop:   

Motor Speed Controller 400W Ac 220V Motor Speed Pinpoint Regulator Controller Vooruit En Achteruit voor testen wasmachinemotoren
€ 13,91

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ja dat is duidelijk een doorgeslagen TRIAC, want de motor start onmiddellijk met max power.

Want dat is te horen aan de gillende snaar, die op deze manier niet lang zal leven.

Het zijn seriemotoren die normaal aanlopen met een geregelde oplopende spanning, maar starten nu op met het maximale koppel en dat is bij deze motoren zeer hoog

Het vervangen van een triac is geen raketwetenschap en is met een goede Soldeerfluxpasta  Mechanic MCN-UV80 , een zuigpomp en zuiglitze en harskernsoldeer goed te doen. 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...