Ga naar inhoud

Zanussi ZTE 275 blijft dood na vervangen LNK


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

 

837252874_20190812_143632spiegel.thumb.jpg.be2012635e44f78a4ea9ee219c016d7e.jpg

 

1996294821_metrelaisingetekend.thumb.jpg.8ba7e99b6fff21b2740343c374ef7315.jpg

 

Voor mij is het heel duidelijk het is RL 3 die het probleem veroorzaakt.

RL4 zou je kunnen laten zitten want die doet bij dit type droger niet mee.

J 10 is n.l. niet aangesloten.

Die wordt meestal gebruikt als de aandrijfmotor met twee condensatoren is uitgerust om tijdens de start een tweede condensator even een extra zetje te geven.

De andere twee zou ik zeker ook vervangen, want die krijgen de verwarmingsstroom te verduren.
Ik ben het helemaal met HaZee eens want het gaat in een ruk door als je de machine open hebt liggen. Heb je trouwens mazzel dat je geen Miele hebt, want daar kosten de relais ruim 50 keer zo veel.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
De relais waren al snel binnen, maar had een verjaardag dus geen tijd.
Nu ben ik er aan begonnen, maar het los solderen van de relais valt toch wel even tegen.
Als ik de ene punt warm heb, om hem los te maken, zitten alle 4 anderen al weer vast.
Is hier een listigheidje voor?
Ik heb zo'n pompje gekocht in de webshop, maar dat lukt me niet erg.

Weten jullie raad?
Link naar reactie
Nou het is gelukt, ik heb de drie relais er uit en de nieuwe erin. Dat was even priegelen, maar goed gelukt.

Het probleem wat ik tegenkwam dat hij nu met de melding E62 in alarm ging.

De bedrading van het element gemeten, zo staan de beide clixons in serie met de gemeenschappelijke draad van beide elementen.

Tot zo ver snap ik het.

De een die de maximale temperatuur bewaakt en de gemeenschappelijke voeding schakelt, de hoeveelheid vermogen wordt gestuurd vanuit de print.

De ene clixon is een maximaal thermostaat met autoreset, de andere een oververhittingsthermostaat met een rood knopje, wat er uitspringt als de max thermostaat het af laat weten en niet weer in komt.

Maar wat klopt er volgens mij niet?

Beide hebben een instelling van 175 graden Celsius.

Volgens mij moet dat getrapt zijn. zodat de trip thermo later schakelt als de max thermo.
Zijn jullie dit ook al eens tegengekomen?

Of zouden ze in het verleden er een verkeerde in gezet hebben?
Link naar reactie
Nou ik heb even in vergelijkbare documentatie gekeken. Daar wordt de temp 92 +/- 3 graden Celsius voor de max. thermostaat en 160 graden voor de tripthermostaat genoemd. Er is hier dus duidelijk geknoeid met de beveiligingen.

En ja, dan heb je geen problemen, er wordt niets meer uitgeschakeld, als er iets te warm wordt, vanwege bijv. slecht onderhoud van de filters, of een slecht lopende aandrijfmotor. En daardoor is dit systeem zeer brandgevaarlijk, omdat de maximale beveiligingen helemaal niet werken.

Je zult dus een complete verwarmingsunit moeten vervangen, want de thermostaten mag je van de fabrikant niet vervangen. Dit staat duidelijk in de servicedocumentatie. Dus mocht je brand krijgen, dan gaat de verzekeringsmaatschappij echt moeilijk doen en is de vraag of je wel iets vergoed krijgt.

Dus niet over nadenken, gewoon vervangen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Bart,
Ik ben bezig met een testpaneel en heb recent een soortgelijke machine gedemonteerd om een testopstelling te maken.

Dus even gekeken hoe het bij mij zat.

Precies zo als bij jou!

Wat blijkt? Die ingegoten waarde is niet de waarde van de werking maar van het type.

Want ik heb de kabels los genomen en toen werd de zijkant zichtbaar en daar stonden de waarden van resp. 92 en 125 graden op geprint. Dat lijkt mij alleszins redelijk. Dus heb je weer mazzel, want dit complete element is aardig aan de prijs.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Hoi Lampje,

Je had gelijk, het was een oudere fout, die in het geheugen stond. De resetprocedure gevolgd en de storing blijft weg.

Maar ik was best een beetje nerveus geworden van het verhaal van Jofriek, dat zo'n ding zomaar zo heet kan worden en de mogelijke gevolgen.

Het leek er allemaal op, dat alles goed ging. Ik ben niet meer bij de machine weggeweest tijdens het proefdraaien.

Maar ik kan jullie feliciteren, de operatie is gelukt en de patient heeft zijn werk al weer voortreffelijk gedaan.

Dank jullie wel mannen.

Jullie hulp was voortreffelijk!!!!
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...