Ga naar inhoud

Bosch Avantixx 8 VarioPerfect || Trommel draait tegen rubber/manchet


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

 Hallo!

Vanochtend kwam mijn was uit de trommel met een geur van verbrand rubber. Na checken en verschillende stukjes rubber uit de was te hebben geplukt kan ik zien dat het metaal van de trommel tegen het rubber aan heeft gedraaid, dit heeft weggeschuurd en dus de stank + stukjes heeft veroorzaakt.

De het metalen gedeelte van de trommel lijkt op het eerste zicht (ben absoluut geen expert) nog goed te draaien en er zit geen speling tussen metaal en de bak waarin deze zit.

Het gaat om een Bosch Avantixx 8 VarioPerfect uit 2014.

 

Voordat ik er een expert bij haal, iemand een idee wat mijn mogelijkheden zijn? Manchet vervangen, probleem opgelost? ?

 

Groeten,

 

Joost

Link naar reactie
  • Oplossing

 

Hoogstwaarschijnlijk is dit jouw model

Als het manchet geraakt is, dan is er toch wat aan de hand

-Of de trommel is onrond geworden omdat er een object, hard of zacht, tussen gezeten heeft.

-Of het kruis is aan het breken.

-Of de lagers lopen er uit.

Maar daar kun je alles niets mee, want Bosch heeft er voor gekozen om de kuip te lassen en kun je nergens meer bij. 

Tekening kuipsamenstel

En kun je niets anders meer als de complete kuip met trommel te vervangen.

Dit onderdeel kost € 262,45 en dan zit hij er nog niet in.

Ik weet niet hoe oud of de machine is, maar ik kan me voorstellen dat een nieuwe en een zuiniger model, de voorkeur gaat krijgen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Er zijn wel filmpjes op het net te vinden waar je de trommel door kunt zagen.

Lagers vervangen bij een gelaste kuip

Het is een hoop werk en de vraag is maar of dit langdurig het probleem oplost, want vaak is het trommel kruis ernstig gecorrodeerd en daarop zit ook de ring waar de seal op draait.

Vaak is daar een groef ingesleten, gaat de seal gauw weer lekken en zijn de lagers zo weer defect.

En vervangen van het kruis is niet meer mogelijk, want losse kruizen verkopen ze niet meer.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hey Lampje,

Bedankt voor de snelle response! De machine heeft het volgende E nr: WAQ28445NL.

Een nieuwe kopen is in principe geen probleem, maar wanneer mogelijk (en ruimschoots voordeliger) repareer ik liever. Het feit dat Bosch de kuip heeft gelast word ik niet heel gelukkig van. Juist omdat ik vind dat fabrikanten reparatie moeten aanmoedigen.

Mocht ik een nieuwe machine gaan kopen, kun je een andere aanraden?

Link naar reactie

Met dit nummer wordt voorgaande nog eens bevestigd.

Fabrikanten willen dit niet, want het is hun verdienmodel en ze doen het allemaal.

Misschien dat de strijd om het milieu dit ooit gaat winnen, maar wanneer?

Het is moeilijk om daarin te adviseren. Want er zijn zoveel merken die uiteindelijk gemaakt worden door een paar grote groepen. En de onderdelen komen vaak voor alle merken uit de zelfde fabriek.

Ik zou gewoon een Duits merk kopen in de middenklasse en tegen die tijd dat die op, is zijn er weer zuiniger versies.

Geen budgetmerk nemen. Want er zijn natuurlijk verschillen.

  • Thanks 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...