Ga naar inhoud

Wasmachine Bosch Maxx6 VarioPerfect foutmelding f18


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met mijn wasmachine Bosch Maxx6 VarioPerfect. Deze geeft nl. de foutmelding f18; een probleem met de afvoer van het water. Uiteraard heb ik hiervoor eerst alle voor de hand liggende stappen doorlopen; het water manueel laten weglopen via het slangetje (tot 6x toe!), de filter losgemaakt en gecontroleerd (ook tot 6x toe!), het schoepje draait ook vlot in beide richtingen. Niks wijst op een blokkade. Dan heb ik de dikke slang aan de achterkant uit de afvoerbuis gehaald en schoongemaakt (hier hing vrij veel zwarte smurrie aan maar is nu weer netjes). In deze buis ben ik ook zo ver mogelijk met een lange draad gaan voelen of daar toch niks in zat, maar ook dit was ok. Dan heb ik de afvoerbuis in de muur (waar die dikke afvoerslang in zit) met warm water doorgegoten, maar dit liep vlot, dus ook daar geen verstoppingen. Ik ben toen om materiaal geweest om de achterste plaat van de machine los te schroeven in de hoop daar wijzer van te worden, maar eens deze er af was is quasi niks bereikbaar, die grote trommel zit er voor, dus ook dat heeft jammer genoeg niks opgeleverd. En nu ben ik teneinde raad... Kan iemand me aub verder helpen met goede raad? Alvast bedankt!

Link naar reactie

Welkom op de community Marilena.

Complimenten voor je uitgebreide beschrijving van je probleem. En ook goed dat je aangeeft dat je al het e.e.a. hebt geprobeerd. In dit topic kom ik nog een tip van Harry0 tegen waarbij hij aangeeft dat het ook aan de niveauregelaar kan liggen.

En ook deze tip geprobeerd?
 

Quote

Lijkt toch op een verstopping ergens. Kijk eens met een zaklamp door de gaatjes van de trommel naar de bodem van de kuip. Zie je daar iets wat er niet hoort?

Off-topic. Leuk dat je een vraag hebt gesteld op de community. Deze maand kun je te gekke prijzen winnen door een vraag te stellen en jij maakt nu kans. Meer informatie vind je hier

Link naar reactie

Hallo, 

Ik heb ondertussen ook nog geprobeerd om de machine enkele keren te laten draaien met flink wat soda erin in de hoop een mogelijke verstopping op te lossen, maar dit heeft niks opgebracht. Daarna ook terug water aflaten met slangetje, filter losmaken, etc... 
Toen de machine terug leeg was heb ik toen geprobeerd om met een zaklamp door de gaatjes te kijken zoals hierboven gesuggereerd werd (voor zover dit ging, want je ziet niet echt zoveel), maar ook daar geen abnormale zaken opgemerkt... Ik begin zo stilaan de moed te verliezen... ☹️ Iemand nog suggesties?

O ja, Harry0 gaf aan dat het mogelijk aan de niveauregelaar zou kunnen liggen. Ik ben helemaal niet thuis in deze branche, dus complete leek, ik leer al doende. ? Kan je mij even op weg helpen met te situeren waar de niveauregelaar zich bevindt, hoe ik kan zien of er wat mis mee is en of dit iets is wat ik zelf zou kunnen herstellen. Ik zag wel al dat dit onderdeel online te koop zou zijn.

Waar ik ook nog aan denk en wat mogelijks van belang zou kunnen zijn in de zoektocht naar een oplossing, is dat de machine kort voordat ze de eerste keer die foutmelding gaf een beetje anders klonk dan gewoonlijk.

Link naar reactie

Verwijder het bovenblad.

Rechts boven zit de nivo regelaar.

Je vermeld geen type nummer (staat in de deurrand), ik weet dus niet hoe jou nivo regelaar er uit ziet.

Er zijn in de basis 2 types:

Een dikke ronde schijf met een aantal dikke draden en een kleiner type met 3 dunne draadjes.

Trek het slangetje er voorzichtig af, blaas het slangetje goed door en zet hem weer terug.

Probeer de machine dan nog eens.

Vraag: als de machine vol zit met water leg dan de afvoerslang een in een lage emmer of afwastijltje.

Loopt de machine dan leeg?

Nee: zet hem op afpompen. Komt er dan wel water uit (let op voor een water ballet....)?

Hoor je de pomp wel lopen als hij moet afpompen?

Als je de pomp ook niet hoort lopen dan heb je grote kans dat er een stekker afgeschoten is bij de pomp of dat de pomp zelf elektrisch defect is.

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Oplossing
Op 25-10-2021 om 11:30, Marilena zei:

Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met mijn wasmachine Bosch Maxx6 VarioPerfect. Deze geeft nl. de foutmelding f18; een probleem met de afvoer van het water.

het schoepje draait ook vlot in beide richtingen. Niks wijst op een blokkade. 

Je zegt wel dat het pompje goed zou moeten zijn, maar deze lopen meestal niet soepel, omdat het magneetpompen zijn. Als je de vlinder probeert te bewegen dan gaat dat schokkerig, omdat de magneten elkaar weer aantrekken, in de volgende positie.

Ze lopen alleen soepel als de vlinder los op de as zit en dus bij draaien van de motor nauwelijks of zelfs helemaal niets doet.

https://youtu.be/Z6pOtuKHP7E?t=906

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hallo, Ik kom even een update geven aan iedereen die me langs deze weg heeft proberen verder helpen. Na met HarryO's laatste advies aan de slag te zijn gegaan ben ik terug een beetje vast geraakt. Ik ben toen gelukkig in contact gekomen met iemand die me hier ter plekke heeft verder geholpen en het probleem was idd een defecte afvoerpomp. Deze is zonet vervangen en de machine is nu zo'n kwartiertje geleden terug in elkaar gezet en ondertussen al vrolijk haar eerste wasje (van een hele hoop achterstand!) aan het draaien. Eind goed, al goed.
Ik wou iedereen nog graag eens bedanken die me heeft geholpen om mee te denken. 
Nog een fijn weekend! Ik weet iig al wat ik ga doen... ?
 

  • Like 1
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...