Ga naar inhoud

Zelfbouw; Aeon in progress


Aanbevolen berichten

[quote:0214c8f5c0="Comp-Freak"]Speakon, voor zo'n setje? :P Maarre, banaan stekkertjes is wel het makkelijkste. Aan de andere kant zitten draaiklemmen wel vaster en hoe vaak verplaats je dat ding nu?[/quote:0214c8f5c0]Mja bijna nooit hè. Daarom, opzich zit het nu wel tof maar banaen zijn ook weer leuk opzich, maar dat kost dat dus el weer geld wat nuttig gebruikt had kunnen worden.
Link naar reactie
  • Reacties 340
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    341

[quote:89e2e85810="Interficior"][quote:89e2e85810="Comp-Freak"]Speakon, voor zo'n setje? :P Maarre, banaan stekkertjes is wel het makkelijkste. Aan de andere kant zitten draaiklemmen wel vaster en hoe vaak verplaats je dat ding nu?[/quote:89e2e85810]Mja bijna nooit hè. Daarom, opzich zit het nu wel tof maar banaen zijn ook weer leuk opzich, maar dat kost dat dus el weer geld wat nuttig gebruikt had kunnen worden.[/quote:89e2e85810] Banaantjes kosten niet zoveel, je moet je niet zo aanstellen. Vind banaantjes bovendien een stuk netter staatn.... @Mark, speakon was een lolletje, daarom stond er ook :lol:
Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
[quote:84a91a60cd="Frits Raaf"]Welk merk versterker heb je? Laat me raden: een Akai uit de jaren 70. Ik gebruik zelf een oude AA-5200 en 2 Phillips 3-weg-speakers voor m'n pc. Klinkt niet zo goed als m'n stereo-installatie (Denon & Tannoy), maar véél beter dan de gemiddelde pc-speakerset.[/quote:84a91a60cd] hmm, vind je het gek dat een Denon beter klinkt... is een van de betere prof merken....
Link naar reactie
[quote:19e05d7440="Comp-Freak"]Daar betaal je dan ook voor. [offtopic] @pcguy: wel eens met een denon dubbeldeks cd speler gedraait? Vind ik persoonlijk prettiger werken dan cd spelers van Numark, ze zijn helaas wel een tikkeltje aan de prijs :wink: [/offtopic][/quote:19e05d7440] Nopes... dubbel is overigens niet m'n favo. Ik vind topload net wat lekkerder werken.
Link naar reactie
[quote:c36d20e486="Frits Raaf"]Welk merk versterker heb je? Laat me raden: een Akai uit de jaren 70.[/quote:c36d20e486]Of ie uit je jaren 70 is weet ik niet, maar het is in ieder geval wel een Akai. Ik had hem gekregen van iemand, zodoende. Verder als je een goede versterker wilt is het gelijk enorm duur. [quote:c36d20e486]Ik gebruik zelf een oude AA-5200 en 2 Phillips 3-weg-speakers voor m'n pc. Klinkt niet zo goed als m'n stereo-installatie (Denon & Tannoy), maar véél beter dan de gemiddelde pc-speakerset.[/quote:c36d20e486]Tja. Speakersetjes voor de pc worden ook steeds beter natuurlijk, maar een stereo blijft natuurlijk beter, maar is weer niet 5.1 wat meeste gamers willen. Hoe zijn die 3-wegspeakers gefilterd trouwens? Overigens ga ik een nieuwe subwoofer maken, op een soort van 'Avalonconcept'. Om de maten nog een beetje in toom te houden ga ik er een compound (isobarik) opstelling van maken. De Vas parameter word daarmee 2 keer zo klein en kan ik de netto inhoud ook 2 keer zo klein maken. Dus de inhoud wordt 20 liter denk ik zo, dan gaat ie wat dieper, omdat ie eigenlijk dan 40 liter is. Daarbij kan ie ook wat meer hebben op 4 Ohm, wat wellicht mooi meegenomen is, Edit: Even een plaatje voor de inpressie: [img:c36d20e486]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Avalonsub2.png[/img:c36d20e486] Gemaakt met blender :) Overigens moet daarvoor de bovenkant ook nog afgeschuind worden, maar dat ben ik vergelten te renderen.
Link naar reactie
[quote:bf1dcd4b7c="pcguy"]Je zegt: Dan kan hij ook meer hebben op 4 ohm. Is niet helemaal correct wat je zegt. Je geeft de speakers niet 4 ohm, maar 4 ohm is de weerstand die de speakers hebben. Wat wel kan is 2 8 ohm speakers parralel zetten, dan krijg je 4 ohm.[/quote:bf1dcd4b7c]Ja, hij wordt toch isobarik, _dus_ 2 speakers. Dat is 4 ohm, de versterker heeft ook geen probleem met 4 ohm, dus het ding in zijn geheel kan meer hebben, omdat de versterker meer levert op 4 ohm dan op 8 ohm. Of redereer ik krom?
Link naar reactie
Ik heb de laatste zin nogal vaag geformuleerd, ik bedoelde dat je wel kon zeggen dat 2 8ohm speakers paralel samen 4 ohm opleverden. Op 4 ohm levert je amp idd meer vermogen. Echter dat vermogen wordt ook weer over 2 speakers verdeelt. Dus per speaker kom je nu op hetzelfde vermogen uit als bij een speaker op 8 ohm. Dat betekent dus dubbel totaal vermogen en dus 3db geluidsdruk meer als met 1 speaker. (gemeten op 1m afstand) *en ik wilde nog iets meer erover zeggen maar ik ben even de draad kwijt. misschien dalijk na het douchen* (edit: al toegevoegd) edit2: weet niet of ik het nou goed toegevoegd heb, denk er nog ff over na.
Link naar reactie
Sinds wanneer wordt het vermogen verdeeld bij een parallelle schakeling? In ieder geval kom je dus wél op hetzelfde uit omdat het dus compound staat opgesteld, dus het gedraagt zit als 1 speaker, omdat de middeltste tonen uit fase werken. Maar daarom levert de versterker nog wel 120 Watt ipv 80 Watt, en dus kan het hele ding meer hebben. [img:245fb8a8b4]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Compound.gif[/img:245fb8a8b4]
Link naar reactie
Dat lijkt me logisch.... Neem 1 lamp en hang hem aan het stopcontact via een verlengkabel. Meet hoeveel vermogen ze hebben aan het eind van de verlengkabel (nouja, toegevoerde energie per seconden = joule per seconde = watt). Stop er een 2e (identieke!!) bij en kijk wat er dan gebeurt. De stroomsterkte wordt echter niet verdeelt, dat klopt. Of zie ik hier nu iets over het hoofd?
Link naar reactie
[quote:09e94f344e="pcguy"]Dat lijkt me logisch.... Neem 1 lamp en hang hem aan het stopcontact via een verlengkabel. Meet hoeveel vermogen ze hebben aan het eind van de verlengkabel (nouja, toegevoerde energie per seconden = joule per seconde = watt). Stop er een 2e (identieke!!) bij en kijk wat er dan gebeurt. De stroomsterkte wordt echter niet verdeelt, dat klopt. Of zie ik hier nu iets over het hoofd?[/quote:09e94f344e]Nou, de stroomsterkte is het enige wat verdeelt wordt, lijkt mij. Daardoor wordt dus waarschijnlijk ook de power verdeelt, maar weer over 2 luidsprekers, en daarom maakt dat niks uit. Maar door de 4 ohm moeten ze dus weer harder gaan en uiteindelijk maakt het niks uit door de compound opstelling. [quote:09e94f344e="Vance Dickason"]F: De gevoeligheid van een compound-systeem is gelijk aan die van één enkele luidspreker (de gevoeligheid neemt met 3 dB toe als gevolg van de 4 Ohm belasting, maar neemt tegelijk met 3 dB af doordat de membraanmassa is verdubbeld).[/quote:09e94f344e]
Link naar reactie
Edit: Foutje, de stroomsterkte wordt inderdaad verdeelt... Het uitgangs vermogen van de versterker wordt verdeelt over de 2 speakers hoor. P=U*I De spanning (U) blijft gelijk, de stroomsterkte (I) wordt verdeelt, het vermogen (P) wordt dus ook verdeelt. Verder niet aan gedacht dat je die 3db meer weer verprutst door je opstelling.
Link naar reactie
[quote:97a3a26614="pcguy"]Edit: Foutje, de stroomsterkte wordt inderdaad verdeelt... Het uitgangs vermogen van de versterker wordt verdeelt over de 2 speakers hoor. P=U*I De spanning (U) blijft gelijk, de stroomsterkte (I) wordt verdeelt, het vermogen (P) wordt dus ook verdeelt. Verder niet aan gedacht dat je die 3db meer weer verprutst door je opstelling.[/quote:97a3a26614]Laten we dit gezever via PB verder doen. ;)
Link naar reactie
[quote:5ed4d2ea5f="bbbb"]Als je die speakers gaat bouwen maak dan ook aan allebei van de speaker een plankje. Zodat de lucht erdoor geperst word. Zo maak je van een 30 watt speaker 100 watt .[/quote:5ed4d2ea5f]Waar heb je het over? Over een hoorn? Je kan niet zomaar rotzooien aan een compundopstelling zonder dat er allerlei dingen gebeuren. Als je de polen bijvoorbeeld omdraait gaat ie 2 keer zo hard maar moet je kast ook 2 keer zo groot worden. Dat wil ik niet, het ging om het idee dat de kast net zo groot kon blijven van buiten. Verlkaar je nader.
Link naar reactie
Je hebt een speaker en die is rond. Dan maak je twee houten plaatjes ongeveer 3 cm vast op de plaat waar de speaker inzit zodat de houten plaatjes 3 cm over de speaker vallen. Dan moet de speaker het geluid er door drukken en dan word je geluid harder zonder dat het slecht is voor je speaker of dat je je kast moet vergroten. Ik wil ook wel een tekening laten zien waar het op staat maar ik weet niet hoe ik plaatjes moet invoegen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...