Ga naar inhoud

Zelfbouw; Aeon in progress


Aanbevolen berichten

[quote:e878fb95db="kid jansen"]ziet er mooi uit, jammer alleen dat je met zo'n vorm altijd houdt dat nerven haaks op elkaar staan (van fineer), zoals bij de bovenkant en die afgeschuinde rand. Is wel een flinke klus geweest, die hele subwoofer bouwen. Het is overigens wel een heel verschil in kleur tussen de foto's, ik vind die subwoofer op de foto's die je binnen hebt gemaakt een stuk mooier dan die buiten, gelukkig gebruik je die subwoofer ook binnen. :wink:[/quote:e878fb95db]Ik weet het, het kersen is daar dieper. Maar zo ziet ie er helaas niet uit, toen was het donker en kreeg je die diepe kleur. Volgende subwoofer in puur Afzelia, dat is echt mooi.
Link naar reactie
  • Reacties 340
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    341

Ik zag laatst ook ergens iets van walnoten, was volgens mij een gewone kast welliswaar, dat ziet er ook erg mooi uit. Vooral bij gigantische bad-ass speakers in een jaren '70-'80 stijl, beetje zoiets als de Tannoy Kingdom 15. Dat soort speakers hadden ze ook in Hard-Rock Café Orlando (Miami), vind ik echt vette dingen, ze kosten alleen wel een paar centen. :cry: [quote:3c8cbd19f5="Interficior"]Ik weet het, het kersen is daar dieper. Maar zo ziet ie er helaas niet uit, toen was het donker en kreeg je die diepe kleur. Volgende subwoofer in puur Afzelia, dat is echt mooi.[/quote:3c8cbd19f5] Dat wordt verduisteren, gewoon een paar loodslabben als gordijnen.
Link naar reactie
[quote:abd0e3cbc2="kid jansen"]Ik zag laatst ook ergens iets van walnoten, was volgens mij een gewone kast welliswaar, dat ziet er ook erg mooi uit. Vooral bij gigantische bad-ass speakers in een jaren '70-'80 stijl, beetje zoiets als de Tannoy Kingdom 15. Dat soort speakers hadden ze ook in Hard-Rock Café Orlando (Miami), vind ik echt vette dingen, ze kosten alleen wel een paar centen. :cry: [quote:abd0e3cbc2="Interficior"]Ik weet het, het kersen is daar dieper. Maar zo ziet ie er helaas niet uit, toen was het donker en kreeg je die diepe kleur. Volgende subwoofer in puur Afzelia, dat is echt mooi.[/quote:abd0e3cbc2] Dat wordt verduisteren, gewoon een paar loodslabben als gordijnen.[/quote:abd0e3cbc2]Ik bedoel eigenlijk dat ze alleen op de foto er zo uitzien, niet in het echt. [size=9:abd0e3cbc2]Wanneer kom je trouwens langs?[/size:abd0e3cbc2]
Link naar reactie
Nou bij deze dan: Ik ben gisteravind bij 'Interficior' geweest, voor een grondige luistertest :D Ik moet zeggen het is echt niet om aan te horen :lol: , just kiddin'. Nee, het klinkt echt lekker, die bass integreert echt super met die twee andere speakers. Om jullie ff een voorbeeld te geven, hij draaide wat muziek, en ik vond de bass echt super. Ik denk die boxen klinken echt lekker (doen ze ook), maar ik vaag dus zo aan Interficior, moet die subwoofer niet aan? Nou, die stond dus aan, het geluid, sub en gewone boxen, integreerd dus perfect (integreerde alles in Haarlem maar zo goed :wink:, mag ik wel zeggen toch?). Het is een mooi geluidsbeeld, niet zo dat je het gevoel heb dat je allemaal speakers om je heen hebt staan (is toch ook zo) en dat je alle speakers eigenlijk appart hoort (lijkt me ook best moeilijk met zo'n kleine onderlinge afstand, ongeveer een meter). Klinkt echt geweldig, heeft ie toch ff mooi gedaan, de hoge tonen klinken ook lekker, zijn iets minder dan de bass welliswaar, ze springen er soms iets te veel uit, maar ze klinken toch best lekker. Totaalbeeld is echt goed, die dinge klinken echt lekker. Ook wel grappig is dat het soms net klinkt als surround, hij draaide ff UT2k3 en als er een enemy achter hem stond dan hoorde je hem ook echt achter. Zal waarschijnlijk ook aan de ruimte liggen, de speakers staan namelijk op een bureau dat in de lengte richting van de bijkeuken staat, waardoor het geluid al weer heel snel wordt weerkaatst tegen het glas.
Link naar reactie
[quote:90551627c6="kid jansen"]Nou bij deze dan: Ik ben gisteravind bij 'Interficior' geweest, voor een grondige luistertest :D Ik moet zeggen het is echt niet om aan te horen :lol: , just kiddin'. Nee, het klinkt echt lekker, die bass integreert echt super met die twee andere speakers. Om jullie ff een voorbeeld te geven, hij draaide wat muziek, en ik vond de bass echt super. Ik denk die boxen klinken echt lekker (doen ze ook), maar ik vaag dus zo aan Interficior, moet die subwoofer niet aan? Nou, die stond dus aan, het geluid, sub en gewone boxen, integreerd dus perfect (integreerde alles in Haarlem maar zo goed :wink:, mag ik wel zeggen toch?). Het is een mooi geluidsbeeld, niet zo dat je het gevoel heb dat je allemaal speakers om je heen hebt staan (is toch ook zo) en dat je alle speakers eigenlijk appart hoort (lijkt me ook best moeilijk met zo'n kleine onderlinge afstand, ongeveer een meter). Klinkt echt geweldig, heeft ie toch ff mooi gedaan, de hoge tonen klinken ook lekker, zijn iets minder dan de bass welliswaar, ze springen er soms iets te veel uit, maar ze klinken toch best lekker. Totaalbeeld is echt goed, die dinge klinken echt lekker. Ook wel grappig is dat het soms net klinkt als surround, hij draaide ff UT2k3 en als er een enemy achter hem stond dan hoorde je hem ook echt achter. Zal waarschijnlijk ook aan de ruimte liggen, de speakers staan namelijk op een bureau dat in de lengte richting van de bijkeuken staat, waardoor het geluid al weer heel snel wordt weerkaatst tegen het glas.[/quote:90551627c6]Chapeau hoor [img:90551627c6]http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/eusa_clap.gif[/img:90551627c6] Erg mooi geschreven hoor, klopt allemaal, alleen dat over de hoge tonen dat valt me tegen è. :lol:" Maarja, de meesten vinden scherp hoog denk ik lekker. Maarja, soms is het lekker, bij andere nummer is het gewoon te onnatuurlijk.
Link naar reactie
[quote:c3ef77450e="rwilligen"]Ziet er erg fraai uit![/quote:c3ef77450e]Wauw, dank u wel zeg. Hij is trouewns nog niet klaar. 2 vlakjes te gaan nu :) [quote:c3ef77450e="NoepZor"]Netjes gedaan, mijn complimenten :) Doe ik niet na :D[/quote:c3ef77450e]Mja, ik heb nu een manier gevonden, waardoor het snller en makkelijker en mooier gaat, dat is toch beter. Bij het aller begin heb ik het dus met een mes geprobeerd erlangs te snijden, toen scheurde het dus uit, geen tof idee dus. Daarna heb ik het dus laten we maar zeggen het fineer haaks eraf geschuurd, totdat het weg was. Dat kost heeeeel veel tijd. Nu ga ik er weer met een mes langs, maar dat mes is nu vlijmscherp. Dan scheurt het niet meer uit, en gaat het makkelijker. Mijn vingers hebben het ook geweten dat het mes scherp is trouwens. :P [quote:c3ef77450e="sound"]ziet er idd niet slecht uit :) hoe duur was die hele set nou bij elkaar nu je klaar bent? met het verklote stuk fineer er bij enz. ;)[/quote:c3ef77450e]Dat 'fineer' (want het is geen echt hout) koop je op een rol van 1 meter bij 2 meter 50, en zo'n rol kost 25 euro. (Had ik er natuurlijk maar 1 van nodig) Verder kostte het loodbitumen bij 15 euro De sub zelf was dus 2x18 euro BAF-tex had ik nog liggen Kabeltje 4 euro Hout alles bij mekaar zeg ruim genomen 20 euro Spikes waren 50 euro Verf en plamuur had ik allemaal nog liggen Versterker was 130 euro En dan ben ik vast nog een paar dingen vergeten.. Tel deze getallen bij elkaar op, en je komt op 280 euro. Valt eigenlijk nog heel erg mee. Zou toch duurder moeten zijn. :P Maarja, maakt niet uit. Volgende subwoofer gaat nog veel duurder worden, want die wordt gewoon uit 'echt' hout gemaakt, Afzelia Doussié. Dat is tropisch hardhout kwaliteitsklasse 1, en heel erg mooie kleur vind ik dan, als het gelakt of geolied is. Blank ziet het er eigenlijk niet uit, maar dat heb je ook bij kersenhout, want dat fineer is ook een kersenhoutimitatie, maar blank kersenhout ziet er niet veel anders uit als.. mja, triplex, zoiets. [quote:c3ef77450e]Mooi :P[/quote:c3ef77450e]Dank voor het compliment. Edit: Hier een foto van kersenhout, zonder olie, en met olie. Je ziet dat blank kersenhout eingelijk helemaal niet zo mooi is. ;) [img:c3ef77450e]http://www.xs4all.nl/~letterpr/Solen%20Impression/Solen%20Impression%20voor-na%20olie.jpg[/img:c3ef77450e]
Link naar reactie
[img:03600a8907]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Fineer8.jpg[/img:03600a8907] [img:03600a8907]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Fineer9.jpg[/img:03600a8907] Final pics dus. Hij is klaar. En dan kijk je nog eens naar de allereerste foto van het topic. Reflectie: Was het het dus allemaal waard? Ik vind van wel :)
Link naar reactie
[quote:8328747b2a="sound"]nu is dus je sub gefineerd maar je "sataliet" speakertjes[/quote:8328747b2a]Hallo! Ga jij eens je mond spoelen met azijn! Dit zijn volwaardige boekenplankspeakers hoor, niet de standaard ik-zit-bij-een-logitech-setje satellieten. Ik zie de "'s maar hget blijft een beledeging :P [quote:8328747b2a]zijn zwart of ga je die ook nog fineren? of al gedaan?[/quote:8328747b2a]Die zijn inderdaad zwart. Eigenlijk was niet van plan het te veranderen, maar je zet me wel aan het denken hoor. [quote:8328747b2a]zou je misschien ook een foto kunnen maken van de complete set? het lijkt me wel leuk om te weten hoe het er nu uit ziet alles bij elkaar. :)[/quote:8328747b2a]Voor €2,50 :P [img:8328747b2a]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Totalforsound.jpg[/img:8328747b2a] [img:8328747b2a]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Totalforsound2.jpg[/img:8328747b2a] Afijn, zo hang ik er dus bij. Moet er wel bij zeggne ,dat mijn subwoofer nog helemaal in de hoek wordt geschoven, dus naar links achter. Maar dan moet ik mijn versterker weer kwijt, dus weer draadstangen met moeren maken en blabla. Daarbij moet ik nog een CD-rekje maken. En natuurlijk nog een subwoofer met het zwaardere geschut. Dan hopen dat iemand hem wil kopen :) En ook wil ik graag een tweeterupgrade doen ik mijn speakers naar deze: [img:8328747b2a]http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt19td00.jpg[/img:8328747b2a] Van voor ziet hij er zo uit, maar het is eingelijk een ander: [img:8328747b2a]http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt25tg30.jpg[/img:8328747b2a]
Link naar reactie
ik had hem welliswaar al bijna helemaal af gezien, maar hij is nu toch weer wat mooier, ook valt de nerf nu minder op van het fineer. Eerst zag het er namelijk minder mooi uit doordat die haakse nerven heel erg opvielen, maar dat lag waarschijnlijk aan de zwarte grondverf. Wanneer begin je aan die xls 10? Wanneer je weer geld heb zeker? Want dat wordt meteen een heel stuk duurder project(je), die xls 10 met die slave kosten al genoeg, dan moet er nog een flinke subwooferamp bij. Dan heb je nog dat baftex, loodbitumen en de spikes. En niet te vergeten je hout, dat afzelia is niet echt makkelijk te krijgen en waar het te krijgen is wordt het lang niet altijd voor je bewerkt, en daar zit natuurlijk ook een flink prijskaartje aan (iig veel hoger dan van MDF). Je zou trouwens ook nog een prijslijstje maken van de gewone boxen. Ga je eigenlijk ook nog die rears maken, waar je het in het begin van dit topic over had?
Link naar reactie
[quote:490292fffe="kid jansen"]ik had hem welliswaar al bijna helemaal af gezien, maar hij is nu toch weer wat mooier, ook valt de nerf nu minder op van het fineer. Eerst zag het er namelijk minder mooi uit doordat die haakse nerven heel erg opvielen, maar dat lag waarschijnlijk aan de zwarte grondverf. Wanneer begin je aan die xls 10? Wanneer je weer geld heb zeker? Want dat wordt meteen een heel stuk duurder project(je), die xls 10 met die slave kosten al genoeg, dan moet er nog een flinke subwooferamp bij. Dan heb je nog dat baftex, loodbitumen en de spikes. En niet te vergeten je hout, dat afzelia is niet echt makkelijk te krijgen en waar het te krijgen is wordt het lang niet altijd voor je bewerkt, en daar zit natuurlijk ook een flink prijskaartje aan (iig veel hoger dan van MDF). Je zou trouwens ook nog een prijslijstje maken van de gewone boxen. Ga je eigenlijk ook nog die rears maken, waar je het in het begin van dit topic over had?[/quote:490292fffe]Oké, hier komt het. Afzelia is bij de houthandel hierzo niet te krijgen, maar wel andere geile houtsoorten. Wel vrij prijzig hè. [img:490292fffe]http://www.timbertops.co.uk/acatalog/wenge.jpg[/img:490292fffe] Het bijna zwarte Wenge (het kan nog zwarter dan op de foto) prijsjes: 22mm, 40x40cm - 18,35 45mm, 40x40cm - 35,27 [img:490292fffe]http://www.cookwoods.com/Wood%20Swatches%20-%20Bubinga%201.jpg[/img:490292fffe] Bubinga 45mm, 40x40cm, 21,67 [img:490292fffe]http://www.galeriaparkietu.pl/images/promo/jatoba_b.jpg[/img:490292fffe] Jatoba 35mm, 40x40cm, 12,70 En nog notenhout, maar daar kan ik niet zo goed een image van vinden die er ook werkelijk op lijkt. 45mm, 40x40cm, 35,70 22mm 40x40cm, 18,57 Opzich vind ik de Bubinga het mooiste, maar die is een beetje $$$, daarom denk ik dat de Jatoba een erg goede keus is, ook een lekker dikke maat, 35mm, maar niet overmatig dik '(45mm). Heh. Dus.. Overigens kan ik die Peerless XLS 10 niet voor mijzelf maken, al zou ik wel willen, omdat.. eh, familie hè :P Rears moet ik nog even denken, ik heb het erg druk, eerst nog cd-rekje maken voor mijn vader, en dan kan ik nog eens die rears maken Bovendien is het remaken van mijn frontjes naar iets als [img:490292fffe]http://www.avalonacoustics.com/images/eid-grand.jpg[/img:490292fffe] Maar dan klein ook leuk. Overignes lijkt dat wel op de noot die ik daar zag bij de houthandel, alleen is die nog iets lichter. Morgen meer info.
Link naar reactie
Nou zit ik hier met mijn noob verstand verlekkerd naar te kijken, ik vond dat afzelia erg mooi maar... Hoe zit dat eigenlijk met de klankleur van al dat hout? Ik heb zelf een setje magnat AllRibbon P8 in echt teak welke ik destijds als een "special-limited-edition" heb gekocht want normaal zijn ze spaanplaat+fineer en ik vond destijds deze echt mooier klinken dan de spaanplaat. Er was ook nog een acryl uitvoering en die klonk nog heftigger, strakkere bas enzo maar die waren helemaal onbetaalbaar. Mijn punt; is er iets bekend over het klankgedrag van de diverse houtsoorten? Ik kan me zo voorstellen dat het een enorme klap kan schelen, er bestaat immers zoiets als een marimba(heet dat zo?) zo'n xylofoon met houten plankjes en die plankjes die zijn van tropisch hardhout..... [edit] ja dus, heet een marimba: [img:6880aacb51]http://www.hereintown.net/~glatta/marimba/mar250in.gif[/img:6880aacb51] Ze worden gemaakt van "rosewood" whatever dat moge zijn(de roos is een struik/heester en geen boom) maar duidelijk is wel dat de hout soort een rol speelt in het geluid....
Link naar reactie
dat de houtsoort de klank bepaald lijkt me logisch, en dat lijkt me ook niet zo moeilijk te bedenken, aangezien bijna elke houtsoort wel weer een iets andere structuur heeft, vochtgehalte, dichtheid, 'stijfheid'/'stugheid'. Maar ik denk niet dat er iets te vinden is, het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat er mensen zijn die weet ik veel hoeveel houtsoorten hebben getest op klank en vervolgens de resultaten netjes hebben verwerkt en gepubliseerd. Nou heb je in dit topic al kunnen lezen dat in ieder geval berkenhout heel mooi schijnt te klinken (schijnt omdat het natuurlijk heel persoonlijk is). Maar ik heb geen idee hoe al die exotische houtsoorten klinken, ik las in ieder geval wel dat afzelia een heel erg stugge en stijfe houtsoort is, die heel erg zwaar is. Een heel erg hoog vochtgehalte heeft, die het ook blijft vasthouden (het droogt niet uit, en krimpt dus ook niet), dat het praktisch nergens te krijgen is en waar het te krijgen is bijna nooit wordt bewerkt. En dan ook nog eens dat er een heel erg leuk prijskaartje aanzit. er zijn met google wel wat linkjes te vinden, als je bijvoorbeeld zoekt naar [url=http://www.google.nl/search?hl=nl&q=afzelia+eigenschappen&btnG=Google+zoeken&meta=]afzelia+eigenschappen[/url] dan vind je genoeg, zoals bijvoorbeeld [url=http://www.theovanloo.be/afzelia.htm]deze[/url] en [url=http://www.holzhandel.de/template/index.cfm/fuseaction/directCall/module/content/function/fuseactionSLASH_showContentSLASH_uuidSLASH_B20D0120-405C-4424-812D44A77F8C68C1SLASH_hideHeadlineSLASH_Yes/template/26/location/6CAC96C5-18D2-48B0-86F8CE1CE2FCE51B/sLang/DE/lastuuid/2616E93D-E29F-4EA9-A30D4DEED8C2065F/WAF/]deze[/url] op www.sneekhout.nl stonden ook wel wat dingen, bijvoorbeeld [url=http://www.sneekhout.nl/HHvergelijk.asp?HHID=53]hier[/url], Jatoba staat daar ook in. Je moet maar ff kijken of je er wat aan hebt (neem aan van wel), maar als je die eigenschappen bijvoorbeeld ook hebt van berken, MDF en spaanplaat, dan moet je wel kunnen vergelijken wat voor hout Afzelia eigenlijk is, en ook de alternatieven die je noemt. \\offtopic: ga je die boxen uit het begin van het topic weer uit elkaar slopen dan (die Rapid Mk III)? \\EDIT: vergeet die prijslijst niet, en het is vandaag morgen (tov gisteren dan, want vandaag kan natuurlijk geen morgen zijn :wink: ) dus waar blijft die info :D ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...