Ga naar inhoud

Zelfbouw; Aeon in progress


Aanbevolen berichten

X-vestek of Y-verstek? Heb wel een zaagtafel staan, maar die moet ik dan eerst ff ijken. Er ziet een bijna nieuw, scherp zaagblad op van 250mm met 80 tanden. Ik hoop dat dat fijn genoeg is. Hij kan in principe perfect splintervrij zagen, maar dan moet je zelf wel heel gelijkmatig en langzaam de zaag sturen. Zeker bij flink dicht en hard hout wat al niet zo'n neiging heeft tot versplinteren is het resultaat zeer goed, dan lijkt het gezaagde valk wel gepolijst. Zeker voor dat afzelia?
Link naar reactie
  • Reacties 340
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    341

[img:079567215d]http://img512.imageshack.us/img512/5679/untitled6zd.jpg[/img:079567215d] Dat grijze vlak is de bovenkant uitgaande dat het hout ligt zoals het moet komen, de bovenstende is Y-verstek (verstek in de verticale richting), die onderste is X-verstek (eigenlijk XZ en dat is in horizontale richting). Ik hoop dat je X nodig hebt, die is namelijk heel makkelijk bij te stellen. Maar die Y is de hele tijd proberen (trial and error) met een klein inbus stelschroefje. Nog iets, dat Y-verstek kan maar aan één kant, want je kan de zaag maar één kant op kantelen. En nog ff voor de duidelijkheid, het gaat hier om de afkortzaag stand. Op tafelstand moet je creatief gaan doen, want dan is alleen X-verstek standaard mogelijk.
Link naar reactie
Ik zie geen verstek bij X-verstek. (?) Maar in ieder geval, ik heb weer plaatjes: [img:5e0d523d9b]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Needle16.jpg[/img:5e0d523d9b] [img:5e0d523d9b]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Needle17.jpg[/img:5e0d523d9b] [img:5e0d523d9b]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Needle18.jpg[/img:5e0d523d9b] Wat zijn de broertjes lief hè. :lol:
Link naar reactie
[quote:1e38b11e0a="kid jansen"]Ja precies, misschien dacht inter dat het alleen het perspectief was, maar dat schuine is inderdaad het verstek. Ziet er trouwens netjes uit, klinken ze ook een beetje? Voor de rest vind ik dat ze best wel klein zijn, op de andere foto's leken ze eigenlijk groter.[/quote:1e38b11e0a]Ow zo :P Ja, ik dacht gewoon als perspectief inderdaad. Maar ik heb inderdaad Y nodig :P Hoe ze klinken ga ik hopelijk vandaag uitvinden :D Trouwens, verkijk je niet op de grootte hoor. Uiteraard word mijn subwoofer groter, maar ze zijn toch 50 cm hoog hè. :)
Link naar reactie
ze zijn dus iets van 12x16x50 ofzo (geschat) Dat Y-verstek moet ik dan gaan ijken, want ik kan je zo wel zeggen dat die nu niet helemaal goed is. Het is ook heel moeilijk om dat ding perfect te krijgen. Want dat ding heeft niet echt een vaste positie op die plaat, want de gaten zijn nogal ruim. Kwam ik ook pas achter toen ik dat ding weer in elkaar ging zetten nadat ik hem een tijdje geleden helemaal had gedemonteerd omdat er zaagsel, zand en water in de motor zat, waardoor hij een beetje stotterde en geen mooie constante loop had waardoor het zaagblad stuk ging. Ik moet eigenlijk een keer centreerbusjes voor die gaten maken, maar dat terzijde. Overigens kan de Z-coordinaat op die tekening van me (=breedte plank) niet veel meer zijn dan 20cm, dus ik hoop dat je daar genoeg aan hebt.
Link naar reactie
[quote:1d93b62e40="kid jansen"]ze zijn dus iets van 12x16x50 ofzo (geschat) Dat Y-verstek moet ik dan gaan ijken, want ik kan je zo wel zeggen dat die nu niet helemaal goed is. Het is ook heel moeilijk om dat ding perfect te krijgen. Want dat ding heeft niet echt een vaste positie op die plaat, want de gaten zijn nogal ruim. Kwam ik ook pas achter toen ik dat ding weer in elkaar ging zetten nadat ik hem een tijdje geleden helemaal had gedemonteerd omdat er zaagsel, zand en water in de motor zat, waardoor hij een beetje stotterde en geen mooie constante loop had waardoor het zaagblad stuk ging. Ik moet eigenlijk een keer centreerbusjes voor die gaten maken, maar dat terzijde. Overigens kan de Z-coordinaat op die tekening van me (=breedte plank) niet veel meer zijn dan 20cm, dus ik hoop dat je daar genoeg aan hebt.[/quote:1d93b62e40]Je zit er 1 cm naast voor de diepte, ze zijn 15 cm diep (zonder doek). Plank is 14 of 13 cm breed, volgens mij 14. (en dan heb ik 13 planken)
Link naar reactie
Net even wat geneusd in photosjop. [img:4b82d4def6]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Afzelia-kid.gif[/img:4b82d4def6] Nog even een toelichting geven: Dat groene is het te leggen afzelia, en moet dus door de breedte een y-verstek krijgen, en bij de bovenste planken van de zijkant en de meest-zijliggende planken van de bovenkant ook nog een y-verstek door de lengte.
Link naar reactie
Het moet dus exact 45°, anders sluiten je naden niet mooi aan. Moet ik ook ff kijken dat het zaagblad ook wel een recht resultaat geeft, anders krijg je een heel erg lichte ronding erin doordat er in het midden meer weggaat. Anders kom je aan het eind van de vakantie even langs met je afzelia, dan kan het gezaagd worden. De machine kan ook wel naar jou toe, maar dan moet je hem wel ff zelf met auto komen halen.
Link naar reactie
[quote:0baee001bc="kid jansen"]Het moet dus exact 45°, anders sluiten je naden niet mooi aan. Moet ik ook ff kijken dat het zaagblad ook wel een recht resultaat geeft, anders krijg je een heel erg lichte ronding erin doordat er in het midden meer weggaat.[/quote:0baee001bc]Jup. Jammer is dat je niet de omdraaitruc kan gebruiken. [quote:0baee001bc]Anders kom je aan het eind van de vakantie even langs met je afzelia, dan kan het gezaagd worden. De machine kan ook wel naar jou toe, maar dan moet je hem wel ff zelf met auto komen halen.[/quote:0baee001bc]Hmm, denk je dat ik dan al de subwoofer af heb? :+ Moet wel lukken in principe, want ik kan lekker schroeven. Bang zijn dat die door 9 mm afzelia heen zie ben ik niet :Y)
Link naar reactie
ja, ik volg je weer, ik had zelf alleen die tweede zin anders neergezet [quote:6b58916861="Interficior"][quote:6b58916861="kid jansen"]Het moet dus exact 45°, anders sluiten je naden niet mooi aan. Moet ik ook ff kijken dat het zaagblad ook wel een recht resultaat geeft, anders krijg je een heel erg lichte ronding erin doordat er in het midden meer weggaat.[/quote:6b58916861]Jup. Jammer is dat je niet de omdraaitruc kan gebruiken.[/quote:6b58916861] Wat bedoel je met de omdraaitruc? Gewoon de plank op z'n kop leggen om hetzelfde effect te krijgen als wanneer het zaagblad ook naar rechts kon kantelen? Dat kan toch ook gewoon? Het is soms een beetje behelpen, maar in principe kan je op alle mogelijke manieren in verstek zagen. Maar ja, die zaagmachine is dan ook zeker 15 jaar oud (hij is niet van mij, maar van m'n opa), dus je kan er ook niet alles van verwachten. Maar wat hij kan doet hij goed. Nadeel alleen, is dat m'n opa sommige dingen niet zo heel erg nodig vond, die hij er daarom had afgehaald en vervolgens had kwijtgemaakt (was kwijtgeraakt??). Dus had ik om die reden een aantal maanden geleden de bouwtekeningen uit zweden laten faxen naar m'n werk (email kenden ze blijkbaar niet). En heb hem vervolgens weer zoveel mogelijk in complete staat gemaakt, jammergenoeg konden niet alle onderdelen meer besteld worden. Maar hij kan in ieder geval weer alles en hij is weer veilig te gebruiken.
Link naar reactie
Met de 'omdraaitruc' bedoel ik de truc dat als je mooi 90 graden hoek in verstek wilt hebben, dat je dan de zaag afsteld op 45 graden. Maar dit is dan niet zo precies, maar dan draai je de plank van het andere stuk om, waardoor de ene kant bijvoorbeeld in 44 graden is gezaagd, maar de andere kant met 46 graden, dat weer een rechte hoek maakt. Ik gaat even proberen een plaatje te zoeken. (Maar dat kan hier dus niet, want aan een kant zitten maar gleufjes).
Link naar reactie
I get it, is inderdaad een mooie manier om altijd een mooie rechte hoek te krijgen, maar zal inderdaad niet werken. Daarom moet je dat ding ook ijken, eigenlijk wel een minpuntje van dat ding: je kan alleen naar links kantelen tot 45°, en gewoon recht, maar iets daartussen is heel moeilijk omdat er geen schaalverdeling op zit. By the way, het maakt niet uit als je twee planken zaagt met 44°, zolang het maar niet meer is dan 45°. Als het minder is sluiten je naden namelijk nog steeds goed aan, alleen krijg je dan een holte binnenin de hoek. Je krijgt dan [img:aabfbf2034]http://img507.imageshack.us/img507/3053/15pm.jpg[/img:aabfbf2034] ipv [img:aabfbf2034]http://img507.imageshack.us/img507/9085/27ea.jpg[/img:aabfbf2034] Je moet dan alleen wel uitgaan van de langste zijde van de hoek, anders wordt je plank natuurlijk te kort. Is de hoek groter dan 45°, dan krijg je wel kieren, je krijgt dan dit [img:aabfbf2034]http://img509.imageshack.us/img509/2762/32rg.jpg[/img:aabfbf2034]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...