Ga naar inhoud

Zelfbouw; Aeon in progress


Aanbevolen berichten

[quote:f8d47f1520="bbbb"]Doe je alleen die kleine stukjes aan de zijkanten met zand? zoja dan ga ik dat ook nog met mijn speakertjes doen denk. Ik dacht dat je gelijk de hele kast met zand moest bedekken. :lol:[/quote:f8d47f1520]Let wel dat er dan veel van je volume afgaat hè. Maar ik heb in dit geval volume zat. Als je de helem speaker volgooit wordt hij waarschijnlijk 100 kilo en heb je geen ruimte meer over voor de driver, voor het volume dat die nodig hebben. Bovendien zit je spreekspoel dan lekker te schuren met het zand. [quote:f8d47f1520]Can u dig it?, yes i can... Duidelijk, ik vermoedde het al maar ja, de gedachtengang van de artiest zijn voor het publiek niet altijd even duidelijk... [/quote:f8d47f1520]Heb net 25 kilo zilverzand gehaald. Zwaar is dat spul, en nu is tijdens het fietsen een klein scheurtje onstaan in de zak. Niet dat ik het zand niet kan missen maar daar zullen mijn ouders blij mee zijn, zilverzand. Maar eens goed tapen... [quote:f8d47f1520]Ik neem aan dat je in die kruisbrace wel de nodige gaten gaat boren/frezen zodat je de airflow niet al te veel hindert?[/quote:f8d47f1520]Uiteraard, minimaal het oppervlak van de speaker (333 cm² dus) [quote:f8d47f1520]P.s echt leuk hoe je dit maakt heb er echt bewondering voor, en ben stieken heel benieuwd hoe het zal klinken.[/quote:f8d47f1520]Als ie af is mag je best eens komen luisteren hoor! :)
Link naar reactie
  • Reacties 340
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    341

Ziet er goed uit, maar waarom heb je die zandkamers niet tot aan de ran doorgetrokken, nou heb je ineens een rand aan de binnenkant (die welliswaar wel mooi is rondgefreed). Overigens is die 25kg zilverzand niet zwaarder dan 25kg veren :P Het zal alleen wat kleiner volume hebben bij dat gewicht. Het is zeker heel erg fijnkorrelig zand.
Link naar reactie
[quote:a588548918="kid jansen"]Ziet er goed uit, maar waarom heb je die zandkamers niet tot aan de ran doorgetrokken, nou heb je ineens een rand aan de binnenkant (die welliswaar wel mooi is rondgefreed).[/quote:a588548918]Anders passen de woofers er niet meer in. :) Ik wilde geen kast van 40 cm breed hebben dus dit was mijn oplossing. :) [quote:a588548918]Overigens is die 25kg zilverzand niet zwaarder dan 25kg veren :P Het zal alleen wat kleiner volume hebben bij dat gewicht. Het is zeker heel erg fijnkorrelig zand.[/quote:a588548918]Ja, ik weet dat 25 kilo 25 kilo is hoor, maar inderdaad is het fijkorrelig zand, komt overeen met spul in vogelkooien. Mooie van zand is dat het enorm dempend is. Veren zijn weer volumevergrotend. Ik denk trouwens dat ik ook nog wat loodbitumen erin ga plakken. Heb het toch nog liggen dus tja. :D Als dat geen dode kast wordt...
Link naar reactie
[quote:d6f31718d8="bbbb"]Doe je alleen die kleine stukjes aan de zijkanten met zand? zoja dan ga ik dat ook nog met mijn speakertjes doen denk. Ik dacht dat je gelijk de hele kast met zand moest bedekken. :lol:[/quote:d6f31718d8][quote:d6f31718d8="Interficior"][Let wel dat er dan veel van je volume afgaat hè. Maar ik heb in dit geval volume zat. Als je de helem speaker volgooit wordt hij waarschijnlijk 100 kilo en heb je geen ruimte meer over voor de driver, voor het volume dat die nodig hebben. Bovendien zit je spreekspoel dan lekker te schuren met het zand. [/quote:d6f31718d8]Ik was dan soort van plan een soort hele kast er weer omheen te bouwen. Maar dat zie ik nog wel.
Link naar reactie
[quote:5b0548783e="bbbb"][quote:5b0548783e="bbbb"]Doe je alleen die kleine stukjes aan de zijkanten met zand? zoja dan ga ik dat ook nog met mijn speakertjes doen denk. Ik dacht dat je gelijk de hele kast met zand moest bedekken. :lol:[/quote:5b0548783e][quote:5b0548783e="Interficior"][Let wel dat er dan veel van je volume afgaat hè. Maar ik heb in dit geval volume zat. Als je de helem speaker volgooit wordt hij waarschijnlijk 100 kilo en heb je geen ruimte meer over voor de driver, voor het volume dat die nodig hebben. Bovendien zit je spreekspoel dan lekker te schuren met het zand. [/quote:5b0548783e]Ik was dan soort van plan een soort hele kast er weer omheen te bouwen. Maar dat zie ik nog wel.[/quote:5b0548783e]Krijg je alleen een bij de voorkant een probleem. En wellicht ook met de achterkant als je mooie terminals hebt. Houd je nog 2 kanten over. :lol:
Link naar reactie
He Inter?! ff tussendoor, er lijkt toch ff niet veel te gebeuren? Ik kreeg van de week het brilliante idee om van een oude set Pioneer TS2100 of TS 1700 auto speakers een set pc-speakers te maken.... Goed idee? of niet? De TS1700 zijn cross-axial 2-weg hoedenplank speakers en de TS 2100 zijn cross-axial 3-weg hoedenplank speakers (20 cm): TS1700 [img:798c86df46]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/pc-speaker/TS_1700.jpg[/img:798c86df46] TS2100 [img:798c86df46]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/pc-speaker/TS_2100.jpg[/img:798c86df46] Deze plaatjes zijn van e-bay, de mijne zien er echt niet zo goed uit, de grille kan dus, min of meer, in de prullebak. Het was dan ook mijn idee om alleen de drivers te gebruiken. maar wat voor kast moet je voor zoiets nou gebruiken? Basreflex, of gewoon dicht? Ik wil er aanvullend in de toekomst ook nog een sub bij maken dus een gebrek aan echt laag is geen probleem-dat los ik later wel op. wat is jouw idee? Vooral de TS2100 zijn behoorlijke beulen en wellicht een beetje te fors voor de desktop vandaar dat ik evt de TS1700 gebruik.
Link naar reactie
Ze zijn voor de hoedenplank zegt je? Dan lijkt het me voor de hand om een open systeem te kiezen. :) Je kunt natuurlijk kijken wat er gebeurt als je ze in kastjes doet, die gesloten zijn. Als je geen parameters hebt van je drivers, zou ik niet aan bass-reflex beginnen. Je kunt dan niets voorspellen. Hoe groot is de magneet? Hoe groter hoe meer geschikt voor bassreflex. Dipool is trouwens wel het snelste (sneller dan gesloten) maar je rendement vliegt wel omlaag. Als je verder geen gegeven hebt zou ik een paar kastjes maken die naar uw maten zijn, gewoon van spaanplaat in elkaar schroeven. Vergeet dan niet flinke demping erin te gooien. Maar het lijkt me sowieso interessant als je hem dus met een baffle en verder niets gebruikt. Overigens staat nu puur gedroogd zand 5 kilo ofzo klaar, om gevult te worden. Maar eerst de andere zandkamer lijmen, en daarvoor moet ik weer de lijmbult wegkranbben. Edit: Overigens zul je weinig laag hebben uit die speakers, want ze zijn gemaakt voor free-air voor in de auto, en het laag krijgt in een auto een gigantische boost (thuis ook maar de auto heeft het meer). Nu is dat thuis dus minder en dus ga je veel missen qua laag. Voor de subwoofer is je keuze echt zo ruim, je moet ook maar net zeggen wat je wilt. De subwoofer die ik heb gebouwd (liever nog iets groter bouwen) heeft toch behoorlijk wat diepgang in een gesloten kast, hij gaat dieper dan een Peerless SLS 10 in een gesloten kast... Maar hoeft het niet :: M :: E :: G :: A :: strak te zijn, dus ook bass-reflex (wel een goede afstemming dus niet hopeloos) dan zijn er ook leuke dingen. Veel slam voor je buck bij een Raveland AXX1010 bijvoorbeeld.
Link naar reactie
Tijd voor een hoop foto's dan maar: Het inzetten van de eerste zandkamer is niet zo interessant. De tweede eigenlijk ook niet, maar laat ik toch even zien. Hoe ik alles heb weggebeuteld is ook niet zo interessant neem ik aan. [img:6d9e9afbd9]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-sandchamber-aftekenen.jpg[/img:6d9e9afbd9] [img:6d9e9afbd9]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-sandchamber-lijm.jpg[/img:6d9e9afbd9] [img:6d9e9afbd9]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-sandchamber4.jpg[/img:6d9e9afbd9] [img:6d9e9afbd9]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSubkabel1.jpg[/img:6d9e9afbd9] [img:6d9e9afbd9]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSubkabel2.jpg[/img:6d9e9afbd9] [img:6d9e9afbd9]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-afwerking1.jpg[/img:6d9e9afbd9] Die laatste foto is dus een *voorspelling* hoe het gaat uitzien. Uiteraard is dat hout niet geolied, maar je hebt wel een beetje een idee. De sub staat nu te spelen, maar niet met slave, maar alleen maar om het zand naar beneden te krijgen :P
Link naar reactie
[quote:20a6ad00ae="Joddi"]Ziet er alweer strak uit begint nu echt ergens op te lijken denk dat het er erg duur uit gaat zien dat hout 8) , en ben nogsteeds benieuwd hoe die zal klinken, P.s mooie houtklemmen.[/quote:20a6ad00ae] Ik ben ook benieuwd hoe hij gaat klinken, maar ik heb al een soort van voorproefje gehad: [img:20a6ad00ae]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-provisorisch.jpg[/img:20a6ad00ae] Proberen het zand naar beneden te trillen. Niet erg geweldig resultaat. Daarna maar snel de rubberen hamer gepakt en lopen te meppen. Erg veel is het niet ingeklonken truowens. Maar ik heb wel een soort impressie gehad. Die uitslag - ik blijf me er over verbazen, maar deze sub krijgt zelfs be betonnen vloer in beweging. *bonk*
Link naar reactie
Als je hout pas rond de voorjaarsvakantie kan zagen, kan je misschien beter naar m'n werk komen, want waarschijnlijk werk ik daar toch in de voorjaarsvakantie. Daar hebben ze wat betere afkortverstekzagen staan die ook wat groter zijn, en die zowel naar links als naar rechts kunnen omklappen. Ik weet alleen niet hoe goed die zaagbladen nog zijn, dus dan moet je het misschien alsnog bij mij doen, maar ik weet zeker dat mijn blad meer tanden heeft en beter voor harde houtsoorten geschikt is.
Link naar reactie
[quote:ed527ca283="kid jansen"]Als je hout pas rond de voorjaarsvakantie kan zagen, kan je misschien beter naar m'n werk komen, want waarschijnlijk werk ik daar toch in de voorjaarsvakantie. Daar hebben ze wat betere afkortverstekzagen staan die ook wat groter zijn, en die zowel naar links als naar rechts kunnen omklappen. Ik weet alleen niet hoe goed die zaagbladen nog zijn, dus dan moet je het misschien alsnog bij mij doen, maar ik weet zeker dat mijn blad meer tanden heeft en beter voor harde houtsoorten geschikt is.[/quote:ed527ca283]Ik zal je op tijd benaderen. Maar het heeft geen gigantische haast, hoewel je dus nu ziet dat het al aan zijn einde begint te komen zo. [quote:ed527ca283]Wordt mooi! @ m'n auto speakers: een gesloten kast dus?, nou dan ga ik maar es wat bedenken. Ik heb al wel weer 1 overweging die roet in het eten gooit; magnetische afscherming..... Niet aan gedacht, stom he?!....[/quote:ed527ca283]Je kunt allerlei afschermingssetjes kopen! Kun je anders de poolplaatdiameter en de magneetdiameter meten?
Link naar reactie
Ga je eigenlijk ook nog grotere fronts maken wanneer deze sub af is? Want anders lijkt met mij toch wel een beetje uit balans. Dan heb je wel heel erg veel bass tov mid en high. En hoe staat het eigenlijk met die echte 2.1 versterker die je wou gaan maken? Ziet er by the way allemaal weer goed uit man, vooral dat hout vind ik echt mooi, en ook leuke kabels (Van den Hul 4mm²?). En die drives blijf ik echt groot vinden, ik kom wel weer een keer langs als hij af is, eens zien hoe dat subje klinkt.
Link naar reactie
[quote:a0e41db06d="kid jansen"]Ga je eigenlijk ook nog grotere fronts maken wanneer deze sub af is? Want anders lijkt met mij toch wel een beetje uit balans. Dan heb je wel heel erg veel bass tov mid en high.[/quote:a0e41db06d]Deze zin snap ik niet. Ik hoef de subwoofer toch niet snoeihard te zetten? Als ik te weinig mid en high heb zet ik de fronts toch harder? [quote:a0e41db06d]En hoe staat het eigenlijk met die echte 2.1 versterker die je wou gaan maken?[/quote:a0e41db06d]Ik was nog steeds bezig met een inschakelvertraging voor de submodule eigenlijk. Maar verder ziti e niet in elkaar. [quote:a0e41db06d]Ziet er by the way allemaal weer goed uit man, vooral dat hout vind ik echt mooi, en ook leuke kabels (Van den Hul 4mm²?).[/quote:a0e41db06d]3,14 mm², wel dubbel geisoleerd en verzilverd ook zag ik. [quote:a0e41db06d]En die drives blijf ik echt groot vinden, ik kom wel weer een keer langs als hij af is, eens zien hoe dat subje klinkt.[/quote:a0e41db06d]:D
Link naar reactie
@ Joddi; die "speakertjes" zijn niet zo goedkoop [url=http://cgi.ebay.de/Lautsprecherboxen-f-Autoradio-Pioneer-TS2100-neu-OVP_W0QQitemZ4595959748QQcategoryZ21644QQcmdZViewItem]klik[/url] Die ts1700 heb ik ooit 370 gulden voor betaald en voor de ts2100 ik dacht iets van 550 gulden. En ach, ik heb ze toch maar liggen en doe er verder nix mee...
Link naar reactie
[quote:db3c9bfd1c="rwilligen"]@ Joddi; die "speakertjes" zijn niet zo goedkoop [url=http://cgi.ebay.de/Lautsprecherboxen-f-Autoradio-Pioneer-TS2100-neu-OVP_W0QQitemZ4595959748QQcategoryZ21644QQcmdZViewItem]klik[/url] Die ts1700 heb ik ooit 370 gulden voor betaald en voor de ts2100 ik dacht iets van 550 gulden. En ach, ik heb ze toch maar liggen en doe er verder nix mee...[/quote:db3c9bfd1c] ooow dat wist ik niet, in een paar autotjes terug van me moeder zaten ook die ts1700 maar ik vond het maar niks, wel leuk om er wat mee te gaan doen maar zou dan eerst maar eens iets gaan maken voordat je geld uit gaat geven om ze afteschermen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...