Ga naar inhoud

Zelfbouw; Aeon in progress


Aanbevolen berichten

  • Reacties 340
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    341

Goh, omdat deze woofer maar 30 liter nodig heeft, mijn ouders het niet leuk vinden als er een woofer staat van >1 meter breed, ik heb er zelf geen ruimte voor en daarbij gaat het er toch gewoon om dat ie zwaar genoeg is en stug genoeg. Mij lijkt mijn woofer stug en zwaar genoeg om niet meer te trillen. Maar we gaan het zien. Edit: WOEPS: [img:553b8a32c6]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-oeps.jpg[/img:553b8a32c6] Moet ik de tafel op een krik zetten als het parket erop zit. :P
Link naar reactie
[img:685a8d4ab2]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-baffle1.jpg[/img:685a8d4ab2] [img:685a8d4ab2]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-baffle2.jpg[/img:685a8d4ab2] [img:685a8d4ab2]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-baffle3.jpg[/img:685a8d4ab2] [img:685a8d4ab2]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-baffle4.jpg[/img:685a8d4ab2]
Link naar reactie
[quote:fbfa94f4c2="kid jansen"]Ik kan toch niet zeggen dat je heel erg hard hebt gewerkt, je hebt alleen twee gaten gezaagd. Dat is met de decoupeerzaagmachine een kwartiertje werk. Maar het is een begin, en tot nu toe ziet het er heel mooi uit. :P[/quote:fbfa94f4c2]Ze waren net een millimeter te klein (1 gat) en daar moest ik nog heel lang in vijlen. Verder doe ik natuurlijk óók nog andere dingen in het leven hè. :P Om dan toch nog een updateje te geven: [img:fbfa94f4c2]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-baffleback.jpg[/img:fbfa94f4c2] Om compressie tegen te gaan had ik dis de voorkant al wat dunner gemaakt, maar om het nóg meer tegen te gaan nog even een randje eraf gefreesd. Dit iis dus het deel van de voorkantje die niet ziet (binnenkant).
Link naar reactie
He Inter!, ff een vraagje; weet jij hoe dat zit met de XXlS uitvoering van Peerless? Zijn die nou beter dan de XLS of is daar nog niet zo veel van bekend? Wat ik er van gelezen heb is dat wat meer "audiofiel" zijn en wat minder "bonken". Een kennis wil een bad-ass kofferbak woofer bouwen dus zat ik ff voor 'm te kijken en heb nou ook gezien dat de XXLS 10 en 12 er in een "auto" uitvoering is met rubber kapje over de magneten en gouden aansluitklemmen. Nog een vraagje; welk bouwschema volg je voor jouw sub?; die van intertechniek? of die van klank und ton? of iets zelf gebrouwd? Heb jij trouwens dat artikel van Klank und ton?
Link naar reactie
[quote:cdf105a09c="rwilligen"]He Inter!,[/quote:cdf105a09c]Hoi :lol: [quote:cdf105a09c]ff een vraagje; weet jij hoe dat zit met de XXlS uitvoering van Peerless? Zijn die nou beter dan de XLS of is daar nog niet zo veel van bekend?[/quote:cdf105a09c]Je hebt inderdaad al gewoon een XXLS, waarbij je 3 versies hebt, voor gesloten, bassreflex en passieve radiator. Je hebt óók gelijk als je zegt dat er nu ook nieuwe woofers zijn met alu cones, en ook met zo'n [size=9:cdf105a09c]-aargh-[/size:cdf105a09c] plastic fantastic stofkapje, waaronder je dan ledjes kunt plaatsen op het ritme van de muziek ofzo, echt zo'n Car-audio gebeuren haha [quote:cdf105a09c]Wat ik er van gelezen heb is dat wat meer "audiofiel" zijn en wat minder "bonken".[/quote:cdf105a09c]Tja, er wordt van XLS 10 + slave gezegd dat hij wat traag is ja. Niet dat ie bonkt, want volgens mij staan deze units er om bekend kwaliteit te leveren, en juist in tegenstelling tot commerciele goedkope subwoofers niet te bonken, maar gewoon goed laag te geven. Tot heeel laag, maar ook dus goede verschillen tussen laag, dus niet ik-gooi-alles-op-een-hoop-het-beukt-toch-wel-laag. [quote:cdf105a09c]Een kennis wil een bad-ass kofferbak woofer bouwen dus zat ik ff voor 'm te kijken en heb nou ook gezien dat de XXLS 10 en 12 er in een "auto" uitvoering is met rubber kapje over de magneten en gouden aansluitklemmen.[/quote:cdf105a09c]In de auto moet je een gesloten uitvoering gebruiken, ook van een XLS! door de cabin gain trek je het helemaal recht, en waarschijnlijk speel je de PR zo stuk in een auto. [quote:cdf105a09c]Nog een vraagje; welk bouwschema volg je voor jouw sub?; die van intertechniek? of die van klank und ton? of iets zelf gebrouwd?[/quote:cdf105a09c]Zelf iets gebrouwd. Dit ontwerp van mij heeft gewoon 2 grote zandkamers aan de zijkant, een extra dikke achterkant, en een inhoud van 37 liter. De inhoud van IT is 31,5 liter, maar dat blijkt toch ook een beetje krap genomen. Bovendien is de kast groter gelijk aan PR zwaarder, en dus dieper, zonder dat hij er veel trager op wordt door slingerend gewicht, en dus ook meer belastbaarheid. [quote:cdf105a09c]Heb jij trouwens dat artikel van Klank und ton?[/quote:cdf105a09c]Nee, ik zou niet weten waar je op doelt. :) Als deze sub te diep/te bruut is voor thuis denk ik trouwens dat ik wil terugvallen naar gesloten laag, dus een XXLS 12 in 62 liter gesloten of een mooie Scan Speak 23W. De laatste is écht een raar ding, gigantische massa, een 20 cm speakertjemaar, maar wel een resonantiefreq. van 20 Hz!! Door de gigantische magneet trekt deze gesloten al geweldig diep in een gesloten kast van slechts 30 liter! Met een Linkwitz is het helemaal erg, of bassreflex ook, dat gaat de woofer volledig recht tot 16 (!!!) Hz, en valt daarna af. Nadeel is van een gigantische delay op die frequentie. Bovendien is een XXLS ook goedkoper, dus lijkt me dat een leuke keus. Maar éérst deze afmaken en kijken hoe ie bevalt :)
Link naar reactie
Nou ja, "bonken" Ik bedoel; de xls is een driver bedoelt om harde klappen te leveren met toch een behoorlijk hoge geluidskwaliteit en nu heeft men ook de XXlS gemaakt die meer audiofiel is en waar de harde klappen wat minder belangrijk zijn, zo heb ik begrepen...? Luidsprekers zijn altijd een compromis, je kunt niet alletwee hebben. Waarom zou een PR stuk gaan in een auto?, uberhaupt; wat kan het ding stukmaken? de "driver zal toch minstens net zo hard moeten beuken want die drijft de pr aan? Dan zou de driver toch eerder stuk moeten gaan?, of zie ik resonantie-amplificatie over het hoofd? "Bovendien is de kast >>groter gelijk aan PR zwaarder<<<, en dus dieper, zonder dat hij er veel trager op wordt door slingerend gewicht, en dus ook meer belastbaarheid. " WTF?? :roll: , wat bedoel je nou?
Link naar reactie
[quote:9bbb5cd398="rwilligen"]Nou ja, "bonken" Ik bedoel; de xls is een driver bedoelt om harde klappen te leveren met toch een behoorlijk hoge geluidskwaliteit en nu heeft men ook de XXlS gemaakt die meer audiofiel is en waar de harde klappen wat minder belangrijk zijn, zo heb ik begrepen...? Luidsprekers zijn altijd een compromis, je kunt niet alletwee hebben.[/quote:9bbb5cd398]Nee, sorry, daar kan ik je niets over vertellen. Maar sowieso zit er een verschil in de hifi XLS units van Peerless en de Car-audio units[quote:9bbb5cd398]Waarom zou een PR stuk gaan in een auto?, uberhaupt; wat kan het ding stukmaken? de "driver zal toch minstens net zo hard moeten beuken want die drijft de pr aan? Dan zou de driver toch eerder stuk moeten gaan?, of zie ik resonantie-amplificatie over het hoofd?[/quote:9bbb5cd398]De man van de speaker en co zegt het, maar het lijkt mij sowieso wel logisch. Als ik een tik op de pr geef krijgt deze een slinger, en maakt een gedemptje trilling. Doe ik dit de de driver zelf, dan gaat deze, sowieso al moeilijker, achteruit, maar precies zo ver als ik hem geduwd heb. De driver wordt natuurlijk gekoppeld met de spoel aan de basket, door de frequentie wordt de spoel weer op tijd terug getrokken (tenzij je hem overstuurt dus) maar daarvoor krijgt de PR door de resonantie al een dermate grote slinger dat je die stukspeelt, vóór de driver. Gelukkig maar gezien de prijzen haha. [quote:9bbb5cd398]"Bovendien is de kast >>groter gelijk aan PR zwaarder<<<, en dus dieper, zonder dat hij er veel trager op wordt door slingerend gewicht, en dus ook meer belastbaarheid. " WTF?? :roll: , wat bedoel je nou?[/quote:9bbb5cd398]Uhm ja, het gewicht van de PR is niet altijd één afstemming. Een PR is direct te vergelijken met een Bassreflexpoort, alleen nu neem je massa. Deze massa zit in feite ook in de br-poort maar afijn. Een BR poort moet voor dezelfde afstemming steeds groter worden naarmate de kast kleiner wordt. De BR-poort mag je niet bij het volume optellen, dus dat maakt het nog extra erg in feite. Hier is de PR in het voordeel, deze kan gewoon verzwwaard worden, want de poort moet bij een kleinere kast ook groter worden, dus de massa in de poort wordt óók groter. Zo moet dus de passieve membraan ook zwaarder worden als deze in een kleinere kast geplaatst wordt. Pak nu een PR van 265 gram, en gooi deze in een kast van 37 liter in plaats van 31,5 liter. Dan staat dat dus relatief gelijk aan: een kleinere kast met een zwaardere PR. Alleen heb je met een grotere kast en een lichtere PR dus nog wat voordelen.
Link naar reactie
We gaan weer wat verder komen vandaag: Eerst nog even plankje rechtgefreest: [img:8baf04bea3]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-zijkant-frees.jpg[/img:8baf04bea3] En dan beginnen we met de achterkant in elkaar te zetten. :) [img:8baf04bea3]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-back.jpg[/img:8baf04bea3] Hm achterkant zat niet eens recht. Maarja. Nu zit 1 zijkant er alweer aan [img:8baf04bea3]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-achter-zijkant.jpg[/img:8baf04bea3]
Link naar reactie
[quote:1250f8a485="kid jansen"]Wanneer heb je eigenlijk die zaagtafel nodig?[/quote:1250f8a485]Als het afzelia gezaagd moet worden. :) [img:1250f8a485]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-voorkant-equipped.jpg[/img:1250f8a485] [img:1250f8a485]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-groot.jpg[/img:1250f8a485] En in vergelijking met een cd'tje: :D [img:1250f8a485]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-grooot.jpg[/img:1250f8a485]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...