Ga naar inhoud

netwerk aanleggen


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb (wellicht een domme) vraag, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb al veel gegoogled, maar kom er niet uit. Het voglende: Sinds kort heb ik een laptop (Sony VAIO) en een normale PC. De internetverbinding met de PC is wired en met de laptop wireless. Beide zijn via een Sitecom router aangesloten. Nu wil ik een netwerk tussen de twee computers aansluiten, maar dat lukt niet. De mappen die ik wil delen heb ik al geshared, hoe dat werkt weet ik dus. Via een windows wizzard heb ik geprobeerd een thuisnetwerk aan te leggen, maar op een gegeven moment komt de vraag of ik een netwerkdisektte wil maken. Mijn laptop heeft geen diskette station en met de windowsinstallatie cd (ook een optie) werkt het ook niet. Is er een andere manier om een netwerk te maken tussen de twee computers? Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp. Ik ben geen beginner, maar ook geen super held...ik hoop dat iemand het een klein beetje in begrijplijke taal wil uitleggen! Thnx! Coen
Link naar reactie
  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:833e68f797="CoenD"]Via een windows wizzard heb ik geprobeerd een thuisnetwerk aan te leggen, maar op een gegeven moment komt de vraag of ik een netwerkdisektte wil maken. Mijn laptop heeft geen diskette station en met de windowsinstallatie cd (ook een optie) werkt het ook niet. Is er een andere manier om een netwerk te maken tussen de twee computers?[/quote:833e68f797]Persoonlijk vind ik die diskette omslachtig en verwarrend. Zeker als het gaat om alleen WIndows XP systemen. Gewoon de diskette niet aanmaken en op elke computer de netwerk wizard uitvoeren. Het kan zijn dat niet iedere computer exact dezelfde instellingen heeft, en dat hoeft ook niet. Ander voordeel is dat je per computer dan ook kan vertellen wat je hebt ingesteld. Met een diskette blijft het gissen.
Link naar reactie
Ok ik heb de geposte links gelezen en uitgebreid op Google gezocht naar oplossingen voor mijn probleem. Toch lukt het niet. Ik wil dus een netwerk aanleggen tussen een wired pc en een wireless laptop die beide op een sitemcom router zijn aangesloten. Op beide systemen draait XP. Nadat ik op beide systemen de wizard voor een klein thuis netwerk heb uitgevoerd op de manier zoals dat beschreven is voor een dergelijke setup (met router) kom ik bij het volgende: Beide computers kunnen elkaar zonder enig probleem pingen. Vanaf de wired pc kan ik zonder probleem de gedeelde mappen van de laptop in zien. Andersom lukt het echter niet. Toch herkent de laptop de wired PC wel als ik een nieuwe netwerlocatie wil toevoegen, kijk maar: [img]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=8SFL7T6X[/img] Als ik deze dan vervolgens wil verkennen krijg ik de volgende melding: [img]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=EOPG46YQ[/img] Nu begrijp ik dat ik iets moet doen aan de machtigings instellingen op mijn wired pc....ik denk dat daar het probleem zit. Ik weet niet hoe ik dat moet doen! Op google word ik ook niet veel wijzer en de website van windows/microsoft biedt ook geen oplossing...beide sytemen hebben een andere naam (computer en laptop) en ze zitten in de zelfde netwerkgroep (thuis)wie wil me nog een keertje helpen?? Bedankt, mensen! Coen
Link naar reactie
http://i18.photobucket.com/albums/b141/Rollarocka/naamloos.jpg Dit is het betreffende scherm en de manier waarop e.e.a nu geconfigureerd is (en dus niet werkt...) Klopt dit? Wat zou er anders moeten? Ik word langzaam gek geloof ik! :) bedankt voor je hulp trouwens! Edit: Het plaatje is erg klein zie ik.....ik probeer het anders: 'Van deze map een gedeelde map maken' is aangevinkt en 'Netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen' is ook aangevinkt Ik heb ook al geprobeerd om de firewall uit te schakelen van beide systemen, maar het lukt niet! Arrrrgh!
Link naar reactie
wellicht overbodig, maar in dit geval denk ik niet....:) Hoe regel ik dat laatste? Bedankt! Het rare is dat als ik bij netwerktaken klik op 'zoeken naar computer in werkgroepen' hij dan wel de computer vindt en op het scherm van de laptop weergeeft. Zodra ik die pc dan wil verkennen of openen, zegt ie dat de toegang is geweigerd ivm met mogelijke onjuiste machtigingen van de netwerkbron.... Kan het probleem in de router zitten?
Link naar reactie
Maak op de pc een gebruiker aan die je hetzelfde noemt als de gebruiker op de laptop, met hetzelfde wachtwoord. Volgens mij moet dat voldoende zijn. Is de pc-gebruiker wel bekend op de laptop? Ik denk het haast wel, aangezien je wel vanaf de pc bij de laptop-shares kunt komen. Nog wat anders, controleer of Everyone / Iedereen in ieder geval leesrechten heeft op de pc-shares (rechtsklikken -> Delen -> Machtigingen, geloof ik)
Link naar reactie
Ok, dat laatste heb ik gedaan. Die instellingen staan goed. Nu de gebruikersaccounts....het probleem is echter dat ik de gebruikersaccounts op de laptop niet kan benaderen!! Als ik in het configuratiescherm op de gebruikersaccounts buttons klik, krijg ik een wit scherm met alleen bovenaan een balk met gebruikersaccounts.....zucht. Ik word hier niet goed van. Ik kan die accounts eventueel toch ook in het register aanpassen????
Link naar reactie
Ok mensen....volgens mij zijn alle opties genoemd in deze post in orde: 1) Computers hebben allebei een ander naam 2) Computer vallen onder dezelfde netwerknaam (THUIS) 3) Beide computers zijn voorzien van dezelfde gebruiker met het zelfde wachtwoord (beide tevens beheerder) 4) De mappen die ik wil sharen zijn geshared en hebben volledige autorisatie (alles aangevinkt in de tab 'delen en beveiligen') 5) Beide computers kunnen elkaar pingen 6) Beide computers kunnen elkaar zien in 'mijn netwerklocaties' 7) Vanaf de 'vaste' computer kan ik files sharen op de laptop 8) Vanf de laptop kan ik echter geen files sharen met de 'vaste computer' Wanneer ik in 'mijn netwerk locaties' op de laptop de 'vaste' computer wil verkennen krijg ik de melding dat deze niet toegangkelijk is omdat ik mogelijk niet de juiste machtigingen heb voor de netwerkbron. Waar zit de fout toch...ik kan niets anders meer bedenken. Ik hoop dat jullie er net ff iets meer verstand van hebben dan ik en me uit de brand kunnen helpen! Tot nu toe is dat iedere keer gelukt, dus het zou zonde zijn als dat nu niet het geval was :wink: Nogmaals bedankt voor alle tijd en energie die jullie er in steken/ gestoken hebben! Groeten, Coen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...