Ga naar inhoud

netwerk aanleggen


anoniem

Aanbevolen berichten

Welke firewall gebruik je? Zoek iig op welke ip's de computers hebben. Geef nu in je firewall (bij BEIDE computers) op dat je ROUTER en de ANDERE pc "veilig" zijn en toestemming krijgen om je systeem te benaderen. Bij mij werkt het zo: router: 192.168.0.1 pc 1: 192.168.0.2 pc 2: 192.168.0.3 op PC1 krijgen 192.168.0.1 en 192.168.0.3 toestemming op PC2 krijgen 192.168.0.1 en 192.168.0.2 toestemming Ik gebruik zelf ZoneAlarm, hier kun je dat supermakkelijk instellen. BTW: Het idee dat op beide pc's gebruikersnaam + wachtwoord gelijk moeten zijn lijkt me onzin. Is bij mij iig niet het geval.
Link naar reactie
  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik gebruik de XP firewall. Ondetussen heb ik de volgende zaken gedaan: * Alles van Symantec van mn pc verwijderd (bleek in sommige gevallen een probleem te zijn) * Nieuwe DWORD waarde (IRPStackSize) aan het regsiter toegevoegd Beide schijven zijn NTFS....het probleem is dat ik op de home edition (de PC die dus niet wil sharen) 'eenvoudig delen van bestanden' niet kan uitschakelen, waardoor ik de machtigingen niet afzonderlijk kan toewijzen. Na wat zoekwerk op diverse fora blijkt het een veel voorkomend probleem te zijn waar niemand een oplossing voor lijkt te hebben. Hebben we hier te maken met een Billbug? En wat kan de Microsoft helpdesk voor mij betekenen...of is dit geen optie meer? Ik hoor het! Bedankt, Coen
Link naar reactie
Problemen met de machtiging(en) ligt vaak gewoon binnen Windows (gebruikersrechten). Een firewall blokkeert gewoon de toegang, dus dan is er geen verbinding. Nu is het verhaal erg chaotisch en heb ik op dit moment geen tijd om alles na te lopen). Wat is er zo bijzonder aan die laptop? Is het een bedrijfs PC? Heeft die een speciale netwerkkaart? Bij een bedrijfs PC zijn gebruikersintellingen niet zomaar aan te passen. Dat moet de administrator doen. Hoe is de WIndows aanmelding op beide computers. Is het aanzetten, en voila WIndows? Krijg je het XP welkomst scherm met de blokjes/plaatjes met name waarmee de gebruiker gekozen kan worden of moet je echt een gebruikersnaam/wachtwoord invoeren? Graag informatie per computer.
Link naar reactie
Ok, luistert: Beide computers zijn privé eigendom. Op de Destop staat XP Home en op de Laptop XP Pro. Ik ben op beide pc's de 'computerbeheerder' (account). Windows start meteen op...geen keuzes of plaatjes. Aan de firewall ligt het idd niet....die ik heb is goed...ook als ik m uitschakel werkt t niet. Beide pc's kunnen elkaar pingen en 'zien' elkaar in de netwerklocaties. Ze kunnen elkaar alleen niet browsen ivm de machtigingen. Ik kom er niet meer uit......hoop dat je me verder kunt helpen! Voor mijn gevoel heb ik alles geprobeerd...alle forums afgestruind en alle instellingen 200x gecontroleerd.... Bedankt! Coen
Link naar reactie
[quote:0c963a52f4="CoenD"]http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp_filesharing/image9.gif Mijn scherm ziet er heel anders uit als ik rechtsklik op de bestandsmappen die ik wil delen, ik kan nergens die permissions instellen. Ik draai XP....wie o wie....?[/quote:0c963a52f4]Dit is iets voor Windows XP Prof. De Home versie biedt dit niet. In het verleden heb ik dit soort problemen gehad wanneer er iets mis is met het netwerkpad. Dat zou in dit geval betekenen dat het pad dat de laptop ziet van de desktop, niet is wat die lijkt te zijn. Beetje raar is dat die wel wordt afgebeeld. Nu is het wel zo dat op WinXP Prof meer instellingen mogelijk zijn dan op de WinXP Home versie. Dwz, van af de desktop naar de laptop, zou ik meer problemen verwachten. Oh ja, een stukje terug las ik nog iets over gebruikersnamen en wachtwoorden. Een gebruikersnaam moet inderdaad bekend zijn. Alleen ja, eigenlijk is dat voor het eenvoudige Windows XP thuisnetwerk niet belangrijk. Alleen in het geval van Windows 2000 of de gelijkwaardig WinXP Prof instelling, die maken dat wel noodzakelijk. Zelf heb ik nog geen aanwijzingen gehad dat de wachtwoorden ook hetzelfde zouden moeten zijn. Mocht dat wel zo zijn, dan zal Windows zelf wel om dat wachtwoord gaan vragen.
Link naar reactie
Het probleem lijkt me het toekennen van rechten bij de desktop. je ziet de desktop icoon staan in de netwerkomgeving van de laptop dus zover is alles in orde. Begin nog eens opnieuw. Verwijder alle shares van de desktop en geen wachtwoord voor de beheerdersaccount. Als er behalve beheerder en gast nog meer accounts zijn gooi die er dan af. Je kunt ook instellen dat beheerder de enige gebruiker is. Doe dat en start opnieuw op. Share nu je partities opnieuw met de juiste permissies. Kijk even bij de eigenschappen van je verbinding, rechtsklik netwerkomgeving, kies eigenschappen en dan rechts klik de gebruikte verbinding (LAN) en kies eigenschappen en controleer of bestand en printer delen in het lijstje aanwezig is. Zet alle firewalls uit (niet echt nodig hier) en probeer opnieuw vanuit de laptop. Als het nu niet werkt snap ik het ook niet meer. Vanuit een practisch gezichtspunt kun je toch al uit de voeten want je hebt vanuit de desktop wel toegang tot de laptop dus je kunt bestanden beide kanten op overhalen. Edit: zo werkt het bij mij tussen WIn 2000 en XP prof.
Link naar reactie
Ok, allemaal geprobeerd. Heb opnieuw de netwerkwizard uitgevoerd op beide systemen en heb op beide systemen slechts 1 account (beheerder). Alle firewalls uitgezet. Het werkt nog steeds niet.... Ook vanuit de PC kan ik nu niet meer de laptop benaderen. Ze staan allebei op beide systemen in de netwerkomgeving, maar beide zeggen dat ik geen of onvoldoende machtigingen heb.... Hier word je toch gek van, of niet dan?
Link naar reactie
Moed houden! Dit probleem moet toch oplosbaar zijn. Je kunt de situatie wat versimpelen door eerst tijdelijk eens een vaste verbinding tussen beide computers te maken met een ethernet cross kabel (in elke redelijke computerzaak te koop als je die niet hebt). Aannemend dat de laptop een ethernet aansluiting heeft, de crosskabel tussen de ethernet aansluitingen plaatsen. Dan heb je verder geen verbinding naarbuiten maar dat is even niet van belang. In beide computers dezelfde werkgroep instellen en dus niet lid van een "domain" maken. Zet alle firewalls voorlopig uit. Nu heb je een LAN icoon in beide netwerkomgevingen en kun je voor het gemak beide computers voorlopig een verschillend vast ip adres geven, bv. 192.168.1.2 en 192.168.1.3 en dan zou je computer A moeten kunnen zien vanuit computer B. Anders zoeken naar computers met als zoekwoord de naam van de andere computer. Als die gevonden is weer klikken en nu ben je weer op het punt waar de zaak bij jou mis ging. Als het weer mis gaat de sharing permissies weer nalopen. Deze setup heeft bij mij altijd gewerkt tussen vaste computers met 2000 of XP prof en een laptop, trouwens ook een VAIO, met XP home. Nu doe ik het anders met een modemrouter met accesspoint waarbij de VAIO draadloos is met een wireless PCMCIA kaartje en waarbij de router dynamische ip adressen toekent. De situatie is niet zoveel anders en daarom zie ik niet in waarom het bij jou niet zou kunnen werken.
Link naar reactie
[quote:35405173c1="a.tip"]Je kunt de situatie wat versimpelen door eerst tijdelijk eens een vaste verbinding tussen beide computers te maken met een ethernet cross kabel [/quote:35405173c1]Die Sitecom router heeft toch gewoon UTP aansluitingen. In dat geval is een gewoon kabeltje ook goed. Trouwens, een cross verbinding tussen 2 computers (waarvan 1 met internet van wege de router (2 gateways in het systeem)) vind ik een iets complexere installatie dan een systeem waarbij beide computers (in principe) dezelfde instellingen kunnen gebruiken. Wanneer de UTP kabel niet werkt, dan vermoed ik toch dat er wat anders aan de hand is. Herinstallatie helpt dan misschien omdat er dan een klein kansje is dat de foute instellingen niet nog eens worden gemaakt. Ik ben wel benieuwd wat je precies hebt ingevuld met de netwerk wizard.
Link naar reactie
wellicht zit m daar de crux...ik dacht dat misschien ook al. Ik weet niet meer precies wat ik heb ingevuld, maar misschien kan iemand mij vertellen wat de juiste instelling moet zijn: Mijn situatie: Kabel internet, vanf aansluiting naar Modem Van Modem naar router Van router 1x wired naar de PC Van router 1x wireless naar Laptop Bedankt!
Link naar reactie
Hans Vosman, wat ik voor ogen had is een situatie met alleen een directe LAN verbinding, dat kan natuurlijk ook anders. Maar ik vraag me ook af wat die wizard nu precies heeft uitgespookt. In wezen is het nogal een standaard situatie en misschien is er iets eenvoudigs aan de aandacht ontsnapt. Indien vraagsteller de mogelijkheid heeft , is het geen gek idee eerst een (ghost) image te maken van de systeempartitie(s) voor de herinstallatie. En die bestandjes, C:\windows\system32\wpa.dbl en wpa.bak (als deze laatste bestaat) copieeren en later terugzetten om nieuwe activering te vermijden. Kabel internet, vanf aansluiting naar Modem Van Modem naar router Van router 1x wired naar de PC Van router 1x wireless naar Laptop Zoiets heb ik ook, behalve ADSL ipv. kabel en alles in een kastje. Als je wilt, kan ik je mijn instellingen wel geven, laat me dat even weten.
Link naar reactie
[quote:cf900a7710="CoenD"]wellicht zit m daar de crux...ik dacht dat misschien ook al. Ik weet niet meer precies wat ik heb ingevuld, maar misschien kan iemand mij vertellen wat de juiste instelling moet zijn: [/quote:cf900a7710] Voor de netwerk wizard check je http://www.pcpret.nl/netwerk/netwerk10.htm En check eventueel [url=http://www.duxcw.com/yabbse/index.php?board=2;action=display;threadid=12487]deze discussie.[/url]
Link naar reactie
[quote:717429652c="a.tip"]Hans Vosman, wat ik voor ogen had is een situatie met alleen een directe LAN verbinding, dat kan natuurlijk ook anders. Maar ik vraag me ook af wat die wizard nu precies heeft uitgespookt. In wezen is het nogal een standaard situatie en misschien is er iets eenvoudigs aan de aandacht ontsnapt..[/quote:717429652c]Ik vroeg me ook al af wat er precies was ingesteld. Als iets niet werkt zou ik eerst uitgaan van de eenvoudigste situatie. Alleen is draadloos complexer, een directe kabelverbinding volgens mij ook. De tip was verder okay. [quote:717429652c="a.tip"]Indien vraagsteller de mogelijkheid heeft, is het geen gek idee eerst een (ghost) image te maken van de systeempartitie(s) voor de herinstallatie. En die bestandjes, C:\windows\system32\wpa.dbl en wpa.bak (als deze laatste bestaat) copieeren en later terugzetten om nieuwe activering te vermijden.[/quote:717429652c]Een image maken lijkt me zeker zeer verstandig, het apart overschrijven van een wpa bestand levert tegenwoordig gelijk een activatie verzoek op, niet meer doen dus. Dan heb je meestal nog 3 of 30 dagen. Altijd meer dan direct.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...