Ga naar inhoud

Welke partitie manager beveelt u aan? (Engels!)


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als je voor een betaalde partitie manager gaat, zou je Disk Director van Easy Computing kunnen overwegen. Een artikel hierover staat op de site van computer!totaal http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Tip-artikel/Helpdesk-Harde-schijf-opnieuw-indelen.htm Bij mijn weten is registreren alleen vereist, als je gratis updates wilt downloaden. Als je voor een gratis partitie manager gaat, zou je GParted LiveCD kunnen overwegen. Een artikel hierover staat op de site van computer!totaal http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Cursus-artikel/Een-bestaande-partitie-verkleinen-met-GParted.htm Ikzelf heb met deze twee bovenstaande partitie manager goede ervaring.
Link naar reactie
Dank voor de reactie's! - Disk Expert Suite is nogal prijzig: € 74.95 , waarbij ik geen enkele zekerheid heb dat ie alles kan. Ik zit namelijk met een HD waarvan Win2000 op de D: partitie niet wilde opstarten: gelijk komt de melding dat de ntoskrnl.exe missing of corrupt is in de winnt\system32 folder. Dat is natuurlijk niet waar, want ik ben erin geslaagd deze file te vervangen met die op de Win installatie CD. Geen effect. Reparatie van Windows (met de Windows CD) heeft geen oplossing gebracht. Dus ten einde raad heb ik Win2000 opnieuw geinstalleerd met behoud van alle instellingen, maar dat heeft hij helemaal niet gedaan: een verse installatie en alles is eraf. Bovendien is weer een windows toegvoegd aan mijn Magic boot. En wat nog vervelender is, is dat nu C: heeft Win98 (oke) D: niets!! (mis) E: heeft WinNT (mis) en F: is data (mis) Ik wil E: --> D: en F: --> E: Dus ik moet drive letters zien te veranderen, om te beginnen. En dat moet een Partitie manager voor me doen. - Ik heb Gpart. Maar die geeft geen drive letters aan, laat staan dat je ze zou kunnen veranderen. Bovendien start die wel op op de desktop, maar niet op de laptop (die prima is orde is). Hij eindigt direct in een Trust (?) prompt. Bovendien heeft die geen boot manager. Dus die valt in ieder geval af. - Ik heb ook Part. magic V8.0. Die geeft andere drive letters aan dan Windows en zelfs de partitie met Winnt geeft hij helemaal geen drive letter!!! Die valt ook af. Daar kun je wel driver letters mee veranderen, maar geen drive letter toekennen. - Ik heb ook Easeus. Al gedownload voor ik deze tread opende. Die is niet op een CD te branden maar alleen te installeren op een systeem. Bovendien vraagt die SP4 - ik heb SP2. Dus die valt ook af. - G-Parted heb ik uitgepakt, er zijn heel veel files en veel folders, maar een .exe of .com komt er niet in voor. Dus ik weet niet hoe ik het ding moet starten. Kan iemand wat meer vertellen over Disk Expert? Heeft ie een Boot manager en kan ik drive letters veranderen? En is een ISO op een CD (DVD) te branden? MVG perloc
Link naar reactie
Je moet de iso pakken en branden op CD http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779 Je zult er geen exe op aantreffen..... het is een Linux CD... De schijven zullen dan ook geen C, D, etc.... heten maar hda1 etc... Tav drive letters is er een prioriteitsvolgorde afhankelijk van het type. Onder win98 en zo kun vaak geen driveletter herbenoemen, de C so wie so al niet.... Onder XP wel, maar als je multi-boot naar Win98 bijv dan kan win98 NTFS niet lezen dus schuiven de letters al weer op...
Link naar reactie
adre: je hebt het over Disk Expert? Als dat zo is, ik weet niets van Linux dus het lijkt me, zeker als er drive letters zijn vervangen door een of ander string, de zaak te ingewikkeld wordt (voor mij). Ik zoek eigenlijk een verbeterde versie van Partition Magic (8.0) die vrijwel alles kan wat gewenst. PM laat het zo hier en daar afweten. Tot nu toe ben ik geen programma tegengekomen wat in de buurt komt. Ik ben erin geslaagd om de partitie D: (met data) terug te zetten en WinXP is weer, als vanouds, verhuisd naar E: Dat vind ik niet zo prettig maar er valt mee te leven en het is weer, zoals het voor het probleem van de ntoskrnl.exe optrad, was. Alleen zit ik nu nog met een boot manager (van PM 8.0) welk nu 2 Win2000Prof's aangeeft: de eerste die ik nu heb hersteld, de tweede (en die ontbreekt voor opstart met de foutmelding (Ntos) zover ik kan zien op de HD) die ik weg zou willen hebben. Maar als ik de bootmanager van PM 8 opstart krijg ik een (dubbele) foutmelding: "Internal Error code 006" en dan een Y:\> prompt. perloc
Link naar reactie
Ten eerste kost Disk Director € 49,95 Ten tweede kan Disk Director in Windows inderdaad drive letters wijzigen. Disk Director kan een bootable Recue CD branden. Disk Director heeft een boot manager. Echter de systeem vereisten zijn 1.2 Supported Operating Systems • Windows NT 4.0 SP 6 • Windows 2000 Professional SP 4 • Windows XP SP 2 • Windows Vista (all editions). Die systeem vereisten van SP4 onder Windows 2000 Professional zijn bij recente partitie managers gebruikelijk. Zoals ik zie op de website van Microsoft, zie ik dat [url=http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=1001AAF1-749F-49F4-8010-297BD6CA33A0&displaylang=en]SP4[/url] uitkwam op 6/26/2003. [quote:64373d81a9="perloc"]Ik heb ook Part. magic V8.0. Die geeft andere drive letters aan dan Windows en zelfs de partitie met Winnt geeft hij helemaal geen drive letter! Die valt ook af. Daar kun je wel driver letters mee veranderen, maar geen drive letter toekennen. [/quote:64373d81a9] Ik ken zelf alleen Partitie Magic 8.0 van PowerQuest. Waarom zou deze geen drive letter toekennen? Partitie managers maken in Windows toch gewoon gebruik van de mogelijkheden, die Windows biedt. [quote:64373d81a9="perloc"] Maar als ik de bootmanager van PM 8 opstart krijg ik een (dubbele) foutmelding: "Internal Error code 006" [/quote:64373d81a9] Je zou een andere boot manager kunnen overwegen. Zoals XFDisk http://www.mecronome.de/xfdisk/ die een bootmanager mee levert. Of je zou een bootmanager kunnen proberen van Softpedia http://www.softpedia.com/get/System/Boot-Manager-Disk/
Link naar reactie
- Jolo: Ik zou die Disk Director best willen aanschaffen voor 50 Euro. De prijs die ik heb genoemd is van Disk Expert uit de link die je hebt gegeven van Computertotaal. Daar stond ook Norton Partition Magic. Hoe is die trouwens? Ik ben een beetje huiverig van Norton. Verder kan ik bij Esay Computing DD niet vinden, maar wel bij Acronis. Heel veel sites verwijzen naar Acronis, die ook Paragon PM heeft, zover ik weet. Maar SP4 aanschaffen? Ik weet niet of me dat wel lukt 130MB van het Internet te downloaden. En dat alleen m.b.v. FreshDownload, want ik weet zeker dat de link vele malen wordt afgebroken. Daar ben ik vele, vele uren mee bezig met mijn downloadsnelheid van 128Kb (16KB) per seconde en dat alleen 'smorgen heel vroeg, of 'savond laat/'snachts. En dat alleen om DD te kunnen gebruiken. Andere bootmanagers zal ik uitproberen. Verder kan ik je melden dat drive letters wel degelijk verschillen in PM 8.0 en Windows2000!! En zelfs dat er GEEN drive letters wordt aangegeven voor de partitie van WinXP. Er staat in PM8.0: LOCAL DISK C: FAT32 - 1GB (HEEFT WIN98) (*) EXTENDED 75 GB LOCAL DISK (*) NTFS - 20 GB (HEEFT WIN2000) LOCAL DISK D: FAT32 - 54 GB (IS VOOR DATAOPSLAG) In Windows is dat: C: WIN98, D: dataopslag, E: WINNT Dus je ziet dat D en E verschillend zijn in PM en Windows. Bovendien is D in PM8 niet bereikbaar. Ik heb erover gedacht om alle partitie's te formatten en de Images in de juiste volgde op de hd terug te schrijven. Maar ik ben huiverig of dat wel goed gaat... - Gerben: ik zal de HD test doen maar ik weet wel zeker dat de HD geen problemen geeft. - Sorry andre, maar gparted heeft als download hetzelfde bezwaar als SP4 hierboven genoemd. Ik ben nogal beperkt in mijn mogelijkheden. En drive letters daarmee aanpassen? Volgens mij kan dat niet.. perloc
Link naar reactie
[quote:b5a4c28f57="perloc"]....... Verder kan ik je melden dat drive letters wel degelijk verschillen in PM 8.0 en Windows2000!! En zelfs dat er GEEN drive letters wordt aangegeven voor de partitie van WinXP. Er staat in PM8.0: LOCAL DISK C: FAT32 - 1GB (HEEFT WIN98) (*) EXTENDED 75 GB LOCAL DISK (*) NTFS - 20 GB (HEEFT WIN2000) LOCAL DISK D: FAT32 - 54 GB (IS VOOR DATAOPSLAG) In Windows is dat: C: WIN98, D: dataopslag, E: WINNT Dus je ziet dat D en E verschillend zijn in PM en Windows. Bovendien is D in PM8 niet bereikbaar. Ik heb erover gedacht om alle partitie's te formatten en de Images in de juiste volgde op de hd terug te schrijven. Maar ik ben huiverig of dat wel goed gaat... perloc[/quote:b5a4c28f57]dit is wat ik eerder schreef.. Vanuit win 98 zie je dus de NTFS niet en PM ziet hem daarom wel maar kent geen letter toe omdat hij weet dat win98 de primaire is en dus jij dan alleen DATA kunt zien.... want XP is NTFS en die zie je niet vanuit win98. Als je de 2e windows (XP) opstart heb je dus logischerwijze dus: "In Windows is dat: C: WIN98, D: dataopslag, E: WINNT" Dat is heel normaal en je kunt dus die E niet in C veranderen ook al zou je C eerst naar F verhuizen.. Je kunt dus alleen de letters veranderen van de niet-boot drives in XP, in win98 kun je dit mi vergeten.
Link naar reactie
[quote:9fac226afb="perloc"] Verder kan ik bij Esay Computing DD niet vinden, maar wel bij Acronis. [/quote:9fac226afb] De Acronis disk director suite 10 – NL staat op http://www.easycomputing.com/product.asp?ref=3965 [quote:9fac226afb="perloc"] Daar stond ook Norton Partition Magic. Hoe is die trouwens? [/quote:9fac226afb] Ik heb alleen Partition Magic van PowerQuest. Die daarna is over genomen door Symantec http://en.wikipedia.org/wiki/PartitionMagic [quote:9fac226afb="perloc"] Maar SP4 aanschaffen? Ik weet niet of me dat wel lukt 130MB van het Internet te downloaden. En dat alleen m.b.v. FreshDownload, want ik weet zeker dat de link vele malen wordt afgebroken. [/quote:9fac226afb] Maar heb je al goede resultaten behaalt met die download manager? Het installeren van SP4 voor Windows 2000 Professional is overigens wel aan te raden. Onder andere om veilig te kunnen surfen op het internet. Voor de ondersteuning van USB 2.0 en harddiks groter dan 137 GB. [quote:9fac226afb="perloc"] Ik heb erover gedacht om alle partitie's te formatten en de Images in de juiste volgde op de hd terug te schrijven. Maar ik ben huiverig of dat wel goed gaat[/quote:9fac226afb] Dus Windows Professional stond oorspronkelijk op D:\? Als je zeker weet dat die images nog goed zijn en je een recente back-up van je data hebt, valt het te overwegen. Had je die images dan al gemaakt toen Windows 2000 Professional nog op D:\ stond? Maar om zeker te zijn dat we de situatie verkeerd begrijpen, zou je een printscreen van partitie indeling van Partition Magic kunnen posten?
Link naar reactie
Ben er twee dagen tussenuit geweest, 550 KM "even" heen en weer gereden. adre: Het lijkt me toch een beetje onlogisch dat PM die drive letter niet toekent, want zoals gezegd is er dan niet mee te "rommelen". PM herkent beide formats van de schijf en ik vermoed toch dat er iets anders aan de hand is. Jolo: Dus toch is Disk Director van Acronis. Ik zal die DD downloaden en betalen. Ik wist dat PM is overgenomen door Norton, maar wilde weten of er nog verbeteringen zijn sinds de overname. En ja, ik heb zeer goede ervaringen met FreshDownload (= freeware, en zonder reklame of ander spul)!! Het enige is dat FD niet altijd de URL pakt en die is bij sommige downloads niet is te achterhalen. Ik heb er in ieder geval al vele malen met vrucht gebruik van gemaakt. Vraag of windows prof oorspronkelijk op D stond. Dat weet ik niet zeker meer, maar ik geloof het wel. Zeker is dat hij met MaxBlast (Image maker) is opgeslagen met drive letters zoals die wordt gepresenteerd door Windows, dus C: win98, d:data, e:Winnt, ieder apart. Zover ik me kan herinneren kan ik kiezen (partities) waar ik de opgeslagen images wil neerzetten. (Met MaxBlast). De indeling met PM8.0 heb ik hierboven gegeven, Jolo. Zo wordt ie gepresenteerd. Het is me nog niet gelukt een plaatje (.JP(E)G) in deze editor te plakken, dus rechtstreeks kan ik geen prinscreen posten. Aangezien ik alle images heb is het het proberen waard. Kan ik bovendien win98 wat meer ruimte geven want ik krijg regelmatig melding dat de ruimte te klein is. Disk wipen, opnieuw partitie's aanmaken en terugzetten. MVG perloc
Link naar reactie
[quote:3eb653a67d="perloc"] Ik wist dat PM is overgenomen door Norton, maar wilde weten of er nog verbeteringen zijn sinds de overname. [/quote:3eb653a67d] Waarschijnlijk niet al te veel. Check eventueel daarover deze twee links http://powerquest-partitionmagic.software.informer.com/ http://www.shopwereld.nl/cw/7_alternate/item/4893_powerquest_partition_magic_80.html [quote:3eb653a67d="perloc"] Jolo: Dus toch is Disk Director van Acronis. [/quote:3eb653a67d] Een goede keus. Komt doorgaans goed door tests van computerbladen. [quote:3eb653a67d="perloc"] Kan ik bovendien win98 wat meer ruimte geven want ik krijg regelmatig melding dat de ruimte te klein is. [/quote:3eb653a67d] Komt bij mij ook voor. Vandaag nog zelfs. Het is moeilijk te zeggen wat de ideale partitie indeling is.
Link naar reactie
[quote:5887c24a12="perloc"]Ben er twee dagen tussenuit geweest, 550 KM "even" heen en weer gereden. adre: Het lijkt me toch een beetje onlogisch dat PM die drive letter niet toekent, want zoals gezegd is er dan niet mee te "rommelen". PM herkent beide formats van de schijf en ik vermoed toch dat er iets anders aan de hand is. ... MVG perloc[/quote:5887c24a12]ik heb het toch opgezocht (had je ook zelf kunnen doen..) http://service1.symantec.com/SUPPORT/powerquest.nsf/docid/2004061486839062 Het lijkt er toch op dat mijn uitspraken ondersteund worden... Onderaan staat een DOS voorbeeld, dus als je een DOS als " active primary partition "hebt zoals jij met Win98, is dat bepalend hoe PQ er naar kijkt. Je zou een DOS partitie ook als 2e of 3e partitie kunnen installeren, maar dat werktbijv. alleen als de eerst NTFS is, of DOS maar dan hidden is; DOS (of win95/98se) installeren vanaf installatie media kan normaal dan alleen zo. Meer info via: http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=partition+magic+drive+letter+asignment zoals http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/partLetter-c.html Deze lijkt me erg nuttig: http://www.goodells.net/multiboot/partsigs.htm [quote:5887c24a12]How are drive letters assigned to the new partitions that I create? [b:5887c24a12] The task of assigning drive letters is performed by the operating system (that is, DOS, Windows, or OS/2) and not PartitionMagic. [/b:5887c24a12] [b:5887c24a12]DOS[/b:5887c24a12] assigns drive letters in the following order: 1 The active primary partition on the first physical drive is labeled C. 2 The active primary partition on the second physical drive (if one exists) is labeled D, and so on until all active partitions on all available drives have been assigned drive letters. 3 The logical drives are labeled, starting with logical drives on the first physical drive, then the logical drives on the second physical drive, and so on. 4 Your CD-ROM and any removable drives are assigned the next available drive letters after your hard drive partitions. For example, if you have C, D, and E partitions on your hard drive, your CD-ROM would become drive F. For more information on how DOS and Windows 9x/Me assign drive letters, read How are drive letters assigned in Windows 9x/Me and DOS? In Windows NT/2000/XP, drive letters can be manually assigned using Disk Administrator or PartitionMagic.[/quote:5887c24a12]
Link naar reactie
Tja andre, dat zou ik ook wel kunnen als ik ook zo'n mooie snelle Internet verbinding had. Maar die van mij is 128 Kbit en dat alleen 'smorgens vroeg en 'savonds laat. Vanmiddag heb ik niets kunnen doen, zelfs Google was niet op te roepen. Dus ik zal bij gelegenheid je links uitspellen, evenals die van jolo. Ik heb sinds een paar dagen een brandnieuwe laptop van Toshiba in huis. Die heeft een 160GB HD en daar staat op WinXP plus Toshiba ware, welk bij elkaar meer dan 60GB ruimte inneemt!! Maar nu komt het. Ik heb Disk Director Suite (DDS) gedownload (nog niet gekocht), deze op een CD gebrand en los gelaten op de nieuwe computer om de HD te delen in 3 partities. Maar DDS ziet helemaal geen HD "E000101F4: Acronis Disk Director Suite has not found any harddisk drives". How about that!! Maar Winsdows start keurig op en wat ik ervan heb gezien; alles werkt normaal. Geprobeerd met GParted: die vindt alleen maar 7.84MiB unallocated. Geprobeerd met PM (Partition Magic)8.0 en zowaar, die vind de HD wel maar die kent hem geen drive letter toe. Partition: *: - Type NTFS - Size 152.625GB - Active - Primary Hoe nu verder? Hele HD wipen en met de geleverde CD Alles weer installeren? Zou dan de C: drive WEL tevoorschijn komen? MVG perloc
Link naar reactie
die foutmelding is bekend... http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=73667&highlight=Bart+plugin Trouwens beter een trage internet-verbinding dan geen... 8) Wat je nu ziet heeft waarschijnlijkk te maken met de schijf aanmaak. De latop zat waarschijnlijk alles al op? Is er nog een hidden partitie voor recovery? Of zit er in de bootsector een kleine code waarmee je met een F-toets via een CD/DVD alles in een keer terug kunt zetten.... Als dat zo is..... zou ik voorzichtig zijn, want dat zou kunnen betekenen dat jouw CD/DVD alleen maar een image zou kunnen zijn en dan heb je geen echte windows installatie CD. Wat zou je kunnen doen? Probeer eerst de key veilig te stellen.... zoiets als AA2AA-BB3BB-..... etc voorbeeldje dus .... Dan kijk je welke exacte versie je hebt en probeert daar een kopie van te krijgen, dus die waar de licentie bij hoort (waarschijnlijk een OEM CD, kijk even welke SP, service pack versie je moet hebben van die CD, anders zou de code wel eens niet kunnen werken, ook de juiste taal...). Dan kun je het systeem aanpassen, eventueel wipen en kaal opnieuw beginnen. eea gevonden via: http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=ftL&q=E000101F4+Disk+Director+Suite&btnG=Zoeken&meta= Vooruit om je "traag" zit, maar eigenlijk kun je dit zo vinden, ik heb jouw trefwoorden alleen maar ingevuld.... Het leidt nog al eens tot irritatie dat mensen dit zelf niet doen... zie off-topic forum, er loopt een draadje over met o.a. opmerkingen van mijn kant in die strekking..... :evil:
Link naar reactie
andre: dank voor antwoord. Natuurlijk heb je gelijk te zeggen dat ik het ook zelf op Internet kan uitzoeken. Dat impliceert dat het C!T forum nauwelijks bestaanrecht heeft want alles wat wordt behandeld zal vast wel te vinden zijn op Internet. Wat ik en anderen met mij hopen te vinden is dat het stellen van een probleem een antwoord opbrengt van "Oh ja, maar dan moet je even zus en zo doen en dan is het opgelost". Ik weet dat dat maar weinig voorkomt en vaak loopt het uit op een uitgebreide discussie. To the point. Je eerste URL, daar heb ik niet goed uit kunnen distelleren welk probleem wordt behandeld. De BART PE pluin wordt daar aangeraden maar het is me niet duidelijk waarvoor. Ik heb niets kunnen vinden over mijn foutmelding. De tweede URL gaat daar wel over maar geeft geen oplossing. Dan even je vragen beantwoorden. Ik betwijfel of er een hidden partitie zit op de HD. Als die er zou zitten zou die zichtbaar worden met de onvolprezen PM8.0 (de enige van de 3 die de drive meldt, zij het zonder drive letter). Op de laptop zit alles op zoals ik schreef, maar liefst 60GB. Hoe ze dat op een CD hebben kunnen proppen is me een raadsel. Dus dat is nogal wat. Ik zou eigenlijk een kale Win willen hebben en dan gewoon alles wat ikzelf er verder op zou willen hebben. Maar ja, met die recovery CD (waarom leveren ze nou niet gewoon WinXP - punt!!) ben je gebonden. Het is hoogstwaarschijnlijk een CD want hij heeft een nummer "CD 5D124628" Verder is er een waarschuwing dat het gebruik van die disk de hele HD schoonveegt. Dus ik veronderstel ook eventuele partities. Het is me niet bekend of met een F-toets iets is terug te zetten, maar ik moet bekennen dat ik de handleiding nog niet heb uitgespeld. Zover ben ik nog niet - brandnieuw he? Zit er over te denken om WinXP aan te schaffen en zelf alles te installeren. Ik heb al een link naar een site waar alle drivers voor deze laptop staan. Key veilig stellen. Die staat onder op de laptop. Zo'n licensie plakker. Maar hoe kom ik dan aan een copie! Copieren dus, maar wie geeft me een copie en de juiste. Ik ben gerechtigd een copie te "orgeniseren" niet? Ik zal eerst eens beginnen met de handleiding. Kijken wat daar staat over re-installtie. MVG perloc
Link naar reactie
In vervolg op bovenstaande: Volgens het boekje heeft de HD een 1.5GB hidden partition voor System Recovery. Die is niet gemeld met PM8.0, alleen de HD zonder drive letter. Verderop staat dat ik niet "change, delete or add" partitie's moet doen dan alleen zoals gespecificeerd in "the manual". Maar waar? Niet gevonden. Verder staat er "in addition, if you use a third-party partition program to reconfigure the partitions (er is er maar een, afgezien van de hidden partition), you may find that it becomes impossible to setup your computer"!!! Conclusie: in een moderne computer kun je geen partitie's meer installeren. Vind ik een slechte zaak. Dus ik sta voor de beslissing of dit te accepteren, of WinXP te kopen en de computer naar mijn eigen behoefte in te richten, waarbij ik aanmerkelijk veel ruimte op de HD kan besparen. Accepteren bespaart met heel veel werk, maar dan moet ik afzien van het installeren van een tweede systeem!! En dat wil ik eigenlijk. Een andere oplossing is om een nieuwe HD te kopen en daar mijn zaken op in te richten. Iemand advies? MVG perloc
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...