Ga naar inhoud

Waarmee begon je, wat gebruik je nu?


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 91
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ooit begonnen met Suse 6. nog iets, 5 CDs. Grote moeite met het aan de praat krijgen van het netwerk, nou ja een Linux adebt vriend had er grote moeite mee, ik had geen idee wat hij aan het doen was, nu Suse 9.3, en knoppix. Maar ik kan win niet loslaten, te veel verslaafd aan gamen...als er een HL2 voor linux komt doe ik Windhoos weg...
Link naar reactie
5-6 jaar geleden toen ik nog een 12/13 jarig pubertje was had ik versie 3 of 4 van slackware gekregen op school. Toen ik ermee aan de slag ging werd je "als windows gebruiker" bang van de mogelijkheden en de moeilijkheden om een werkende slackware pc te krijgen. Na vele malen proberen met installeren had ik perongeluk mijn windows partitie verwijderd (hda/hdb wat maakt het uit dacht je doen :P). en na een lastige installatie met 5 diskettes en een cd-rom. had ik eindelijk slackware geinstalleerd... maar nu nog werkend krijgen :( na 4 keer mijn (was dat toen al lilo ?) instellingen verkloot te hebben en geen bootende pc hebben. had ik een goede lilo configuratie. inloggen en dan het heilige startx commando geven. wat resulteerde in een driver crash van de videokaart. Ben toen gestopt met experimenteren :P Na 2 jaar kwam een mooie installatie van redhat en mandrake wat goed ging en gebruiks vriendelijker waren. en daarna overgestapt op Slackware 8.0/9.0/9.1 en 10.0. en heb nu debian op mijn server staan slackware/xp op mijn primaire en secundaire werkstation redhat/xp op mijn laptop en knoppix als resque disk. Een mooie geschiedenis van een haat-liefde verhouding tussen mij en het pinguinnetje.
Link naar reactie
Begonnen met Redhat 5.0 dat bij een boek 'linux in 24 hours' zat, maar echt volledig gelukt (dwz. ook met X) pas met vs. 5.1, omdat je bij de installatie kon opgeven dat je een standaard installatie wilde. RH 5.1 was met Gnome. In die tijd kwam Mandrake 5.1 voor het eerst uit, wat ongeveer hetzelfde was, maar dan met KDE. Documentatie was veel beter, en KDE ook, dus ben ik daar bij gebleven, tot Mandrake veel te uitgebreid werd voor mijn intussen verouderende PII (Cyrix eigenlijk). Toen op SLackware overgegaan. Dat ging veel beter, en daar ben ik tot op heden bij gebleven, ondanks uitstapjes, het laarste was Arch Linux.
Link naar reactie
Donaties zijn ook prima :D. Zolang mensen maar niet gaan geloven dat er mensen 12 uur per dag voor noppes aan een goed besturingssysteem kunnen gaan werken. Een geinige anecdote: ik heb de laatste jaren voor Mensys op de HCC dagen gestaan om GNU/Linux aan te prijzen, vragen te beantwoorden, en te verkopen. Op een gegeven moment kwam er iemand naar me toe die erg kwaad was dat we Debian verkochten. Naar zijn mening was Debian 'vrij', en mag het daarom niet verkocht worden. GNU/Linux is vrij als in vrijheid, vaak ook als in bier, maar dat betekent niet dat iemand onbeperkt bier voor noppes kan tappen. PS. Ja, Mensys doneerde een deel van de opbrengsten van Debian CDs aan het Debian project.
Link naar reactie
[quote:0d71c40ff5="Sander_e_s"]Ben nog steeds n00b. maar dit is het lijstje. Linspire 4 (illegale download, zal nooit voor linux dokken) Suse 9.3 personal (idem) Linspire 5 (idem)[/quote:0d71c40ff5] Helaas komt met de ex-Win gebruikers ook hun (verwerpelijke) mentaliteit mbt software de OSS wereld binnen :-? :evil: Jammer, kunnen we missen als kiespijn :roll:
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Ik ben van de generatie die toestemming moest vragen van hun ouders om hotmail te gebruiken (als één van de eerste in NL geloof ik) dat is ongeveer 6 jaar geleden. Toen kreeg mijn vader CT! in zijn bus. In die tijd waren er heeeel sporadisch berichten over LINUX maar toch maar proberen(bedankt paps). Slackware 3.3 ofzo is het eerste probeersel. WAT EEN HEL!!! Maar goed gelukkig kwamen snel gratis cd's van Redhat 7 en ook Corel Linux(bagger) en toen werd het experimenteren geblazen. (mijn eigen pc kon dat grafisch nog niet aan en niet grafisch werd eng ondanks jaren dos gebruik...) Uit frustratie dat ik illegaal 'moest' downloaden(muziek software komt vaak op 899,- neer niet haalbaar voor studentjes) om te kunnen draaien heb ik afstand kunnen doen van het hoertje van microsoft, die oorspronkelijk hetzelfde doel had als linux-> voor iedereen beschikbaar. Maar ik snap er nog niet zoveel van. Ook mis ik de makkelijke configuratie van dingen als usb-bluetooth sticks, maar dat komt vast gaandeweg. Ik draai Ubuntu 5.10 op het moment, maar moet nog beetje wennen aan de install van tar.gz-jes (niet de makkelijke apt-get install). Ik ben fan van de Debian variant, maar mis wat controle en vind dat er te veel overbodige software is. Aanraders? Ik heb gehoord dat Gentoo wel de shit is... emerge en dat soort dingen? of is Slackware voor échte linuxers? Het enige wat ik wil is dat Ardour goed draait zodat ik muziek kan opnemen met een kleine kernel!(en mail checken:P) Fritz
Link naar reactie
Slackware, Debian, Gentoo zijn alle drie goed en kunnen je veel van linux leren. Ik ben zelf met slackware begonnen en heb daar heel veel van geleerd (dan leer je tenminste hoe je een configuratiefile aanpast of een tar.gz bestand uitpakt en compileert, toch wel vrij belangrijk als je alle mogelijkheden van gnu/linux wilt kunnen benutten), vervolgens wat meer met gentoo bezig geweest: emerge is heel handig en krachtig maar je hebt ook nog wel veel manueel configuratiewerk om je systeem op te zetten (op zich wel leerzaam) maar software installeren en updaten vergt lange compilatietijden en soms ligt na een grote update half mijn systeem lam en mag ik beginnen knoeien om alles terug werkend te krijgen, niet zo leuk als je pc het gewoon moet doen! Tegenwoordig ben ik meer met debian bezig, debian stable is wel wat verouderd t.o.v. de laatste slackware en gentoo, maar werkt oerstabiel en software installere en updaten is extreem gemakkelijk met apt-get. Ook qua configuratiewerk vereist deze minder dan slackware en gentoo, doch helemaal foolproof (a la mandrake/suse) is debian niet.
Link naar reactie
Ben begonnen -multiboot- met RedHat7. Toen RH8, Suse 8, nu Suse9.2 en als ik mijn nieuwe PC heb (binnenkort) wordt dat een windowsfree-zone met Suse10. (Oude pc gaat met windhoos naar de vrouw). Heb wel wat uitstapjes gemaakt naar Mandrake, maar dat wilde niet echt lekker werken. Server draaide vroeger op Smoothwall, daarna (en nu al jaren naar volle tevredenheid) op Clarkconnect, gebaseerd op Fedora Core.
Link naar reactie
Ooit eens begonnen met RH 6.4 naast Windows98, want daar zat de nieuwe kernel in, en die moest veel verbeteringen brengen... Ben na 4 installaties maar gestopt, elke keer miste ik weer pakketjes... ;) In de tussentijd heb ik het wel veel in de gaten gehouden (en ook eens SuSe 8 en Mandrake geprobeerd), en omdat ik van mijn lieve, lieve chef een nieuw taken-pakket op een Unix-omgeving kreeg, had ik ook meteen een eigen zandbak... LoL... Heb nu sinds een paar maanden Fedora Core draaien, eerst 3 en zonder problemen kunnen upgraden naar 4. Dit draait in dual-boot met Windows XP omdat ik toch mijn spellen wil kunnen blijven spelen, en video-bewerking op Linux toch ook nog wel een gehannes is. Als dat laatste niet zo is, enlighten me! :D Het grote voordeel met het overgaan van windows naar Linux is toch wel geweest dat ik onder Windows toch ook al veel OSS gebruikte, en dus ook Firefox en Thunderbird. Ik hoefde alleen mijn accounts opnieuw op te voeren en een pad-verwijzing aan te passen... :D Groeten!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...