Ga naar inhoud

Nederlandstalige Linux / Handleiding webserver


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:733a9a9b80="yuk"][quote:733a9a9b80="KayJay"][quote:733a9a9b80="Bilbo"]Dat onderwerp is al vaker onderwerp van discussie geweest.... maar er wordt meestal op uitgekomen dat je geen software moet draaien die je niet echt nodig hebt..... en wat moet je uiteindelijk met X op een server. Een server is nu eenmaal geen werkstation.... of je moet het over zo'n combo dingetje thuis hebben.... maar dat is dan eigenlijk geen server meer... en zelfs daar is het met de huidige hardware prijzen niet aan te raden..... wat kost nu een PII of PIII die je thuis als server in kunt zetten?[/quote:733a9a9b80] buiten dat: er zijn veiligheidsrisico's verbonden aan het draaien van X. Als je dat niet weet dan kan dat nog eens leuk woorden Bovendien is X een van de zwakste schakels in een Gnu/Linux systeem als het gaat om stabiliteit en continuiteit. m.a.w. Het risico weegt niet op tegen het muisklikken. Wil je grafisch beheer, kijk dan eens naar webmin. Dat draait zonder X[/quote:733a9a9b80] Bedankt... Dat er veiligheidsrisico's aan zaten wist ik niet.. Heb je daar misschien wat meer informatie over want ik ben daar eigenlijk wel erg benieuwd naar... Ik wil namelijk binnenkort een server bij XS4ALL gaan neerzetten die met de internet backbone is verbonden. Dus dit is erg waardevolle informatie voor mij. Een paar links met wat uitleg is voldoende, maar een post op het forum is ook prima natuurlijk ;) ps.. wat een leuke foto's staan er op je site man.. echt geweldig ![/quote:733a9a9b80] Als ik het een een ander zo lees heb je nog weinig ervaring met linux en linuxservers. Ik raad je daarom sterk af om een linuxserver bij xs4all aan de internetbackbone te hangen. Ik geef je hooguit 10 dagen en dan is je server gecracked. Het opzetten van een linuxserver vraagt veel ervaring. Dus duik eerst een jaartje in de boeken en lees het een en ander op internet voordat een linuxserver opzet. Als je me niet gelooft kijk dan hier eens naar dan ga je schrikken: http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=126307
Link naar reactie
  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

In dat geval adviseer ik je de volgende boeken aan te schaffen en goed te bestuderen: # [i:c97275fc71]Running Linux[/i:c97275fc71] The essential guide to Linux, uitgave O'Reilly, ISBN: 0-596-00272-6 # [i:c97275fc71]Linux server hacks[/i:c97275fc71] 100 Industrial-strength tips&tools, uitgave O'Reilly, ISBN: 0-596-00461-3 Beide boeken in het Engels (maar dat hoort geen probleem te zijn als je met Linux werkt :roll: ) en kosten zo'n 70 plEuroos samen. Sinds kort ook in mijn bezit, ben nog altijd aan het lezen... ;) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:b1729c918c="M.V. Wesstein"]In dat geval adviseer ik je de volgende boeken aan te schaffen en goed te bestuderen: # [i:b1729c918c]Running Linux[/i:b1729c918c] The essential guide to Linux, uitgave O'Reilly, ISBN: 0-596-00272-3 # [i:b1729c918c]Linux server hacks[/i:b1729c918c] 100 Industrial-strength tips&tools, uitgave O'Reilly, ISBN: 0-596-00461-3 Beide boeken in het Engels (maar dat hoort geen probleem te zijn als je met Linux werkt :roll: ) en kosten zo'n 70 plEuroos samen. Sinds kort ook in mijn bezit, ben nog altijd aan het lezen... ;) Groet, M.V. Wesstein[/quote:b1729c918c] Kijk.. Mijn dank is groot.. zeer waardevol bedankt. Het idee van het draaien van de server bij XS4all was niet puur commercieel bedoelt.. meer voor mijzelf als oefening en om wat 'diensten' aan vrienden aan te bieden.. Deze diensten zijn uiteraard legale diensten.. denk dan aan het hosten van een gameserver voor Quake, Call of Duty of andere online games. Het idee wat ik had was om alle verdindingen naar deze server via SSH te laten lopen en dan eventueel bijvoorbeeld FTP daardoor te tunnelen als dat nodig is. De rest van de machine, met uitzondering van de poorten die nodig zijn om de spelletjes te kunnen spelen, zet ik dan dicht met de firewall. Is dit een beetje zinvolle aanpak ? ps.. de ISBN nummer van het eerste boek klopt niet, of het bestaat niet meer: de titel die ik nu besteld heb en het ISBN nummer is Running LINUX, 4th Edition 0.596-00272.6
Link naar reactie
[quote:5254c9f0f5="yuk"] ps.. de ISBN nummer van het eerste boek klopt niet, of het bestaat niet meer: de titel die ik nu besteld heb en het ISBN nummer is Running LINUX, 4th Edition 0.596-00272.6[/quote:5254c9f0f5] Ja, klopt... typo aan mijn kant ;) Dat is iig het goede boek :) Zoals Daniel al opmerkte: SSH is veilig maar vreet recourses bij grotere aantallen. Als je avontuurlijk bent aangelegd is VPN mss een alternatief (hoewel ook dat niet bevordelijk is voor je systeemperformance). Heeft als voordeel dat MS dit standaard al ondersteund (iig v.a. Win98SE). Zeg ik eerlijk dat ik van gameservers geen verstand heb (ik game nl niet ;)) Succes! Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...