Ga naar inhoud

Nederlandstalige Linux / Handleiding webserver


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Die rc scripts in /etc/ starten de services op. In Slack staan alle start en stop scripts in /etc/rc.d/ en bij jouw staan alle Start en Stop scripts in /etc/rc.0 t/m /etc/rc.6 Dus zoiets van: /etc/inittab --> RUNLEVEL (bijv. 3 Multiuser Mode met X) --> /etc/rc.3/ --> Deze dir staan alle scripts die services in RUNLEVEL 3 Starten en ook Stoppen.
Link naar reactie
[quote:b2d0b2be85]Die rc scripts in /etc/ starten de services op. In Slack staan alle start en stop scripts in /etc/rc.d/ en bij jouw staan alle Start en Stop scripts in /etc/rc.0 t/m /etc/rc.6 Dus zoiets van: /etc/inittab --> RUNLEVEL (bijv. 3 Multiuser Mode met X) --> /etc/rc.3/ --> Deze dir staan alle scripts die services in RUNLEVEL 3 Starten en ook Stoppen[/quote:b2d0b2be85] Sorry, maar ik heb redelijk wat verstand van linux, maar dit gaat echt boven mijn pet. Ik geloof wel dat ik ooit iets heb gelezen over runlevels maar wat dit was?? Is runlevel 3 soms de console ofzo? En verder, hoe schrijf ik dan een start/stop script?? Staat apache en dergelijke niet standaard aan na de installatie als je hier niets aan verandert...? [quote:b2d0b2be85]Meneer hier gebruikt suse.... dan zijn yast, chkconfig of de /etc/init.d-scipts handiger.[/quote:b2d0b2be85] Ik weet hoe yast en chkconfig werken, maar wat zijn de /etc/init.d-scripts?? Zijn dat ook scripts om services op te starten?
Link naar reactie
Als je server wilt draaien is het wel raadzaam om het een en ander van runlevels af te weten. Hier heb ik een paar simpele How-To's voor je. Runlevels voor newbies: http://newbiedoc.sourceforge.net/system/runlevels-intro.html Slackware wijkt hierin nogal af van andere distro's. Hoe slackware het doet staat hier uitlegd. http://bilbos-stekkie.com/slack_init/ Succes, m3ssi4h
Link naar reactie
> Is runlevel 3 soms de console ofzo Heb ik al verteld, dacht ik. Level 3 is multi-user en niet grafisch. > Ik weet hoe yast en chkconfig werken, maar wat zijn de /etc/init.d-scripts?? Zijn dat ook scripts om services op te starten? Yep.... kijk gewoon eens in die map! En idd.... lees eens wat over runlevels... best handig.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb net een server geinstalleerd, wel met de X server, maar ook in het nederlands. Ik heb daarvoor [b:e4bf9993b8]Fedora Core 2[/b:e4bf9993b8] gekozen. Als je tijdens de installatie al kiest voor Nederlandse taal en verder op de default taal op nederlands zet, krijg je keurig netjes een in het nederlands draaiende server. Het X inlog scherm heet dan netjes "Aanmeldscherm". Zelfs de console antwoorden zijn netjes in het nederlands. Als ik dus [i:e4bf9993b8]# man computertotaal [/i:e4bf9993b8] intype krijg ik leuk de melding [i:e4bf9993b8]Ik heb niets over computertotaal, denk ik.[/i:e4bf9993b8] Erg grappig. [/i]
Link naar reactie
[quote:417b1ae25e="yuk"]Ik heb net een server geinstalleerd, wel met de X server, maar ook in het nederlands. Ik heb daarvoor [b:417b1ae25e]Fedora Core 2[/b:417b1ae25e] gekozen. Als je tijdens de installatie al kiest voor Nederlandse taal en verder op de default taal op nederlands zet, krijg je keurig netjes een in het nederlands draaiende server. Het X inlog scherm heet dan netjes "Aanmeldscherm". Zelfs de console antwoorden zijn netjes in het nederlands. Als ik dus [i:417b1ae25e]# man computertotaal [/i:417b1ae25e] intype krijg ik leuk de melding [i:417b1ae25e]Ik heb niets over computertotaal, denk ik.[/i:417b1ae25e] Erg grappig. [/i][/quote:417b1ae25e] En zet nu is een server op zonder X. Lijkt me beter denk je niet :wink:
Link naar reactie
heey vraagje tussendoor, Ik heb slack als werkstation en heb net het stukje text van bilbo doorgelezen over runlevels. als je dus runleven 4 neemt (dia is bedoeld voor alleen x) krijg je maar 1 console onder f6. En 3 is de standaard van slack waarmee je gewoon in de console opstart. Maar is het ook voorelkaar te krijgen (zoals bij meeste distro's standaard) dat je wel in x opstartx maar dat je toch onder f2 t/m f6 je consoles hebt
Link naar reactie
[quote:b17a934e1c="Emielcuijk"]heey vraagje tussendoor, Ik heb slack als werkstation en heb net het stukje text van bilbo doorgelezen over runlevels. als je dus runleven 4 neemt (dia is bedoeld voor alleen x) krijg je maar 1 console onder f6. En 3 is de standaard van slack waarmee je gewoon in de console opstart. Maar is het ook voorelkaar te krijgen (zoals bij meeste distro's standaard) dat je wel in x opstartx maar dat je toch onder f2 t/m f6 je consoles hebt[/quote:b17a934e1c] Lees eens heel goed wat er onderaan je Slackware 10.0 inittab staat: cat /etc/inittab :wink:
Link naar reactie
[quote:31fc4eb3da="Emielcuijk"]heey vraagje tussendoor, Ik heb slack als werkstation en heb net het stukje text van bilbo doorgelezen over runlevels. als je dus runleven 4 neemt (dia is bedoeld voor alleen x) krijg je maar 1 console onder f6. En 3 is de standaard van slack waarmee je gewoon in de console opstart. Maar is het ook voorelkaar te krijgen (zoals bij meeste distro's standaard) dat je wel in x opstartx maar dat je toch onder f2 t/m f6 je consoles hebt[/quote:31fc4eb3da] Lees eens heel goed wat er onderaan je Slackware 10.0 inittab staat: cat /etc/inittab :wink: [b:31fc4eb3da]Sorry voor de dubbelpost maar: PHPBB Critical database error[/b:31fc4eb3da] :evil:
Link naar reactie
Als je dat stukje goed leest dan zie je precies hoe je dat voor elkaar kan krijgen.... slack heeft in rl 4 nog steeds een console op F6.... maar op de anderen is het ook mogelijk. In essentie: [code:1:937ba79a3d] # These are the standard console login getties in multiuser mode: c1:1235:respawn:/sbin/agetty 38400 tty1 linux c2:1235:respawn:/sbin/agetty 38400 tty2 linux c3:1235:respawn:/sbin/agetty 38400 tty3 linux c4:1235:respawn:/sbin/agetty 38400 tty4 linux c5:1235:respawn:/sbin/agetty 38400 tty5 linux c6:12345:respawn:/sbin/agetty 38400 tty6 linux [/code:1:937ba79a3d] en [code:1:937ba79a3d] # Runlevel 4 used to be for an X window only system, until we discovered # that it throws init into a loop that keeps your load avg at least 1 all # the time. Thus, there is now one getty opened on tty6. Hopefully no one # will notice. ;^) # It might not be bad to have one text console anyway, in case something # happens to X. x1:4:wait:/etc/rc.d/rc.4 [/code:1:937ba79a3d]
Link naar reactie
Ik had het niet helemaal goed begrepen maar nu wel. dit [code:1:d2cee755e2] c1:1235:respawn:/sbin/agetty 38400 tty1 linux c2:1235:respawn:/sbin/agetty 38400 tty2 linux c3:1235:respawn:/sbin/agetty 38400 tty3 linux c4:1235:respawn:/sbin/agetty 38400 tty4 linux c5:1235:respawn:/sbin/agetty 38400 tty5 linux c6:12345:respawn:/sbin/agetty 38400 tty6 linux [/code:1:d2cee755e2] veranderen in: [code:1:d2cee755e2] # These are the standard console login getties in multiuser mode: c1:12345:respawn:/sbin/agetty 38400 tty1 linux c2:12345:respawn:/sbin/agetty 38400 tty2 linux c3:12345:respawn:/sbin/agetty 38400 tty3 linux c4:12345:respawn:/sbin/agetty 38400 tty4 linux c5:12345:respawn:/sbin/agetty 38400 tty5 linux c6:12345:respawn:/sbin/agetty 38400 tty6 linux [/code:1:d2cee755e2] Bedankt jongens
Link naar reactie
[quote:952e9e0c6e="m3ssi4h"][quote:952e9e0c6e="yuk"]Ik heb net een server geinstalleerd, wel met de X server, maar ook in het nederlands. Ik heb daarvoor [b:952e9e0c6e]Fedora Core 2[/b:952e9e0c6e] gekozen. Als je tijdens de installatie al kiest voor Nederlandse taal en verder op de default taal op nederlands zet, krijg je keurig netjes een in het nederlands draaiende server. Het X inlog scherm heet dan netjes "Aanmeldscherm". Zelfs de console antwoorden zijn netjes in het nederlands. Als ik dus [i:952e9e0c6e]# man computertotaal [/i:952e9e0c6e] intype krijg ik leuk de melding [i:952e9e0c6e]Ik heb niets over computertotaal, denk ik.[/i:952e9e0c6e] Erg grappig. [/i][/quote:952e9e0c6e] En zet nu is een server op zonder X. Lijkt me beter denk je niet :wink:[/quote:952e9e0c6e] Nou.. In mijn geval niet.. Ik kom namelijk uit een Windows omgeving dus ik houd wel van die graphische interface. Tevens heeft mijn servertje genoeg geheugen om ook de X server te draaien.. Of is er een andere reden dan geheugen gebruik waarom ik geen X server zou willen ?
Link naar reactie
Dat onderwerp is al vaker onderwerp van discussie geweest.... maar er wordt meestal op uitgekomen dat je geen software moet draaien die je niet echt nodig hebt..... en wat moet je uiteindelijk met X op een server. Een server is nu eenmaal geen werkstation.... of je moet het over zo'n combo dingetje thuis hebben.... maar dat is dan eigenlijk geen server meer... en zelfs daar is het met de huidige hardware prijzen niet aan te raden..... wat kost nu een PII of PIII die je thuis als server in kunt zetten?
Link naar reactie
[quote:d823696485="Bilbo"]Dat onderwerp is al vaker onderwerp van discussie geweest.... maar er wordt meestal op uitgekomen dat je geen software moet draaien die je niet echt nodig hebt..... en wat moet je uiteindelijk met X op een server. Een server is nu eenmaal geen werkstation.... of je moet het over zo'n combo dingetje thuis hebben.... maar dat is dan eigenlijk geen server meer... en zelfs daar is het met de huidige hardware prijzen niet aan te raden..... wat kost nu een PII of PIII die je thuis als server in kunt zetten?[/quote:d823696485] buiten dat: er zijn veiligheidsrisico's verbonden aan het draaien van X. Als je dat niet weet dan kan dat nog eens leuk woorden Bovendien is X een van de zwakste schakels in een Gnu/Linux systeem als het gaat om stabiliteit en continuiteit. m.a.w. Het risico weegt niet op tegen het muisklikken. Wil je grafisch beheer, kijk dan eens naar webmin. Dat draait zonder X
Link naar reactie
[quote:6f830298b2="KayJay"][quote:6f830298b2="Bilbo"]Dat onderwerp is al vaker onderwerp van discussie geweest.... maar er wordt meestal op uitgekomen dat je geen software moet draaien die je niet echt nodig hebt..... en wat moet je uiteindelijk met X op een server. Een server is nu eenmaal geen werkstation.... of je moet het over zo'n combo dingetje thuis hebben.... maar dat is dan eigenlijk geen server meer... en zelfs daar is het met de huidige hardware prijzen niet aan te raden..... wat kost nu een PII of PIII die je thuis als server in kunt zetten?[/quote:6f830298b2] buiten dat: er zijn veiligheidsrisico's verbonden aan het draaien van X. Als je dat niet weet dan kan dat nog eens leuk woorden Bovendien is X een van de zwakste schakels in een Gnu/Linux systeem als het gaat om stabiliteit en continuiteit. m.a.w. Het risico weegt niet op tegen het muisklikken. Wil je grafisch beheer, kijk dan eens naar webmin. Dat draait zonder X[/quote:6f830298b2] Bedankt... Dat er veiligheidsrisico's aan zaten wist ik niet.. Heb je daar misschien wat meer informatie over want ik ben daar eigenlijk wel erg benieuwd naar... Ik wil namelijk binnenkort een server bij XS4ALL gaan neerzetten die met de internet backbone is verbonden. Dus dit is erg waardevolle informatie voor mij. Een paar links met wat uitleg is voldoende, maar een post op het forum is ook prima natuurlijk ;) ps.. wat een leuke foto's staan er op je site man.. echt geweldig !
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...