Ga naar inhoud

Nederlandstalige Linux / Handleiding webserver


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Naarmate mijn interesse in Linux groeit, en mijn vaardigheden zich uitbreiden, wil ik graag een Nederlandstalige linux gaan gebruiken (Nu engelse versie van Red Hat 8). dat vind ik prettiger werken. Weet iemand (behalve knoppix en dat soort cd-versies (heb at consultancy geprobeerd, maar draait vanaf cd, verder wel goed)) een distributie in het nederlands, die je op je harde schijf kunt installeren. Ik weet wel dat dit met knoppix met een beetje moeite enigzins kan, maar ten eerste is daar de desktop niet nl alleen de software, en bovendien stelt het voor linux gewoonten niets voor qua security en aangezien het voor een 24/7 webserver is moet het wel veilig natuurlijk. Ik heb al uren (misschien niet goed) gezocht met google maar ik krijg niet echt wat ik zoek. Verder zou ik graag een nederlandstalige beschrijving willen van hoe je e.e.a. op een webserver moet installeren en configureren... Hoeft niet al te uitgebreid te zijn; ga hem gebruiken als web/file/ftp server, en wil ook toegang via vpn/vnc/ssh verder moet hij misschien dienst doen als gameserver voor Soldier of Fortune II maar dat is van later zorg, en misschien gebruik ik hier Windows voor, want ik denk niet dat er een server prog voor linux is voor sof2 ?! Bovendien heb ik denk ik een zwaardere pc nodig daarvoor... Dit wil ik graag realiseren op mijn server: Redhat (v8 of v9), Fedora Core, Mandrake, Debian, Slackware, DeliLinux, of Gentoo (SE) Linux. Welke is aan te raden?? Apache 1.3.xx (of is v2 een must) PHP 4.x (misschien 5.x) MySQL 3.x PhpMyAdmin PS server is 350 mhz, 192 mb ram, 6 gb hdd
Link naar reactie
  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Kijk eens op de docs op mijn pagina: http://mrlee.homelinux.net/linux-tips.htm#docs . Misschien heb je ook wat aan de rest van de pagina/site. > Redhat (v8 of v9), Fedora Core, Mandrake, Debian, Slackware, DeliLinux, of Gentoo (SE) Linux. Welke is aan te raden?? Veel installaties gaan wel nederlands. Verder KDE ook wel, maar die wil je vast niet op een server. Verder is het gewoon engels hoor. En welke distro? Welke je maar wilt.... maakt eigenlijk niet uit. Lees mijn security-doc ook... zul je ook zien dat de distro niet zo veel uimaakt. > Apache 1.3.xx (of is v2 een must) Kan beiden. En 1.3 wordt nog steeds meet gebruikt dan 2. > PHP 4.x (misschien 5.x) MySQL 3.x PhpMyAdmin Geen probleem. Kijk eens op http://mrlee.homelinux.net/Moodle-ELO.htm hoe ik dat deed. > PS server is 350 mhz, 192 mb ram, 6 gb hdd Moet kunnen. Mits zonder X. Succes en veel plezier....
Link naar reactie
> Hoeft niet al te uitgebreid te zijn; ga hem gebruiken als web/file/ftp server, en wil ook toegang via vpn/vnc/ssh Geen probleem allemaal. Al is vpn niet echt simpel. Maar ssh kan wellicht wat je met vpn wilt. Verder zou ik ftp zo veel mogelijk vermijden als je ssh hebt. Vanuit windows is winscp dan erg handig. > verder moet hij misschien dienst doen als gameserver voor Soldier of Fortune II maar dat is van later zorg, en misschien gebruik ik hier Windows voor, want ik denk niet dat er een server prog voor linux is voor sof2 ?! Bovendien heb ik denk ik een zwaardere pc nodig daarvoor... Voor gameservers heb je vaak relatief zware pc's/servers voor nodig. Gaat op die P350 nie lukken, ben ik bang.
Link naar reactie
Sorry, maar ik heb bedacht dat ik ook X wil draaien op mijn gewone pc, daarom wil ik hem in het nederlands. Ik snap best dat een linux met nl console niet echt te krijgen is, omdat alle cmd's natuurlijk in het engels zijn. Ook al was mandrake 9.1 wel af en toe wat nederlands... Dus, is er een linux die een nederlandse X heeft? KDE of Gnome maakt mij niet veel uit... Verder, bedankt MRLee, ik heb tot nu toe veel aan je pagina's
Link naar reactie
alle *nixen hebben een nederlandse X aan boord, je moet enkel de taal die je wenst installeren (wat meestal zo gebeurt) en te selecteren, en dat doe je in het instelpaneel (of hoe je het ook wil noemen) enig "probleem" is dat indien je een foutmelding krijgt, je niet veel relevante info op het net gaat vinden de meeste gebruikers werken met de engelse versies.
Link naar reactie
> Dus, is er een linux die een nederlandse X heeft? KDE of Gnome maakt mij niet veel uit... Volgens mij zijn er wel goedd nl-versies van KDE. Weet max vast wel bij welke distro's dat goed is.... Suse9.1? Moet je alleen niet op die P350/192Mb gaan doen. Gaat nog niet eens slecht hoor.... best aardig zelfs (yep, getest).... maar niet als ie ook server moet zijn he... Nee, ben je niet van plan; maar ik zeg ut maar ff....
Link naar reactie
Nogmaals op een server zet je geen X. Dat microsoft dat doet moeten zij weten, maar wij linuxers doen zoiets niet. Dat het probleem van de nederlandse taal is bij deze dan ook opgelost want een nederlandse linux console versie bestaat niet. Btw misschien komt dit je nog van pas: http://home.hccnet.nl/willem.penninckx/bash/download/online/ succes, m3ssi4h
Link naar reactie
Sorry, maar ik ben misschien een beetje onduidelijk, maar ik wil op mijn server (350 mhz) dus een webserver draaien met apache, php4, mysql3 en phpmyadmin. Daarvoor wil ik dus Redhat, Fedora, Mandrake, Debian, Slackware, DeliLinux, Gentoo (SE) Linux, of SuSE gebruiken (laatste net toegevoegd). Verder, wil ik op mijn gewone pc (zie sig) een Nederlandse versie van een grafische linux draaien. Dus onder KDE waarschijnlijk, ook al werk ik nu met GNOME. Maar daar maken de systeemeisen niet echt uit, omdat ik (volgens mij) elke linux distro daar vlekkeloos op kan draaien in grafische modus. Samenvatting: - Welke distro zal het beste aan mijn eisen voldoen voor mijn server (web/ftp/file, en beheer via vpn OF vnc OF ssh)? Stabiel, Veilig, enz.. - Hoe installeer ik een webserver in de console? (grotendeels antwoord op) - Welke linux kan ik het beste gebruiken als grafische linux op mijn gewone pc?
Link naar reactie
Ik zit me af te vragen: is het mogelijk gewoon mijn bestaande Red Hat 8 installatie Nederlands te maken, mbv een taalbestand ofzo? Dan hoef ik niet opnieuw te installeren... Red Hat 8 bevalt me best, en ik heb al aardig wat aangepast, en aangezien je linux in tegenstelling tot windows niet af en toe opnieuw hoeft te installeren doe ik dat ook liever niet....
Link naar reactie
RH 8 is verouderd, heeft behoorlijk wat bekende exploits die je systeem compromiteren, iets wat je echt niet wil op een online webserver. Vergeet overigens dat je een distri uitsluitend in het NL kan vinden. Linux is internationaal, Engels is daarbij de voertaal en dus zul je hoe dan ook volop Engelse termen en commando's tegenkomen die je nooit in het NL kunt vertalen. De GUI kan wel in het NL (ook bij RH 8, is zelfs naderhand te wijzigen), maar de 'engine' (aka kernel, X, etc) is onderhuids gewoon in het Engels. Heb je moeite met die taal adviseer ik je een cursus te doen, is ook handig buiten de Linux-wereld ;) :lol: Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
Weet dat RH8 al is verouderd, en dit ga ik ook niet op mijn server draaien, maar op mijn gewone pc... En die staat meestal niet langer dan 12 uur per dag aan. Overigens nog geen kattendrek voor hackers.. maargoed, ik denk ook over een modernere distro, en heb alvast wat distro's gedownload.. moet nu nog uitproberen.. Verder, ik weet dat een linux distro nooit helemaal nederlands kan zijn, maar ik zoek alleen een linux met een nl gui, dus net als bij windows, daar zijn de commando's natuurlijk ook in het engels (en de foutmeldingen laten ook nog wel eens te wensen over, zijn soms ook niet vertaald in nl) Overigens, ik heb al een cursus linux gedaan... Mijn experiment is juist de webserver.... Maar ik wil het wel graag in 1 x goed doen, wegens tijdgebrek om telkens te reinstallen!!
Link naar reactie
Elke zichzelf respecterende moderne distro heeft tegenwoordig een NL-talige GUI (ok, mss muv het LFS project dan ;)). Maar ik volg je nog niet helemaal: je wilt een moderne distro met NL GUI op je server draaien? M.i. hoort een GUI helemaal niet op een server, maar da's verder jouw keus :P Ik adviseer je je data op een aparte partitie te zetten en de kernel, met alle libs, configs, binaries etc, te vervangen door een moderne distro (voor je desktop). Voor de server moet je principieel gaan voor stabiliteit en veiligheid, niet 'klikgemak'... Waarom? Simpel, alles wat er niet op zit is ook geen potentieel veiligheidsrisico ;) Een NL-talige interface is dan eigenlijk ook niet gewenst. Met Debian en Slack kom je dan een heel eind. Natuurlijk kun je ook een Fedora of Suse systeem op de server zetten, je hebt de schijfjes toch al ivm de desktop installatie ;) Ik heb me laten vertellen dat Mandrake wat minder geschikt is voor servergebruik, maar wellicht dat anderen daar hun vakkundig licht over kunnen laten schijnen. Succes! Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
> Ik heb me laten vertellen dat Mandrake wat minder geschikt is voor servergebruik, maar wellicht dat anderen daar hun vakkundig licht over kunnen laten schijnen Onzin dus... mandrake kan ook prima als server. En met RH8 valt het ook hard mee als server hoor. Je moet alleen de services die je aanbiedt even goed onder de lopen nemen of je die niet moet updaten.
Link naar reactie
Ik heb op deze site: [url]http://www.fransonline.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=3570[/url] een complete beschrijving gevonden van fedora linux core 1 als server os, maar 1 opmerking hierover... Hij draait X op z'n server, en dat kan /wil ik niet vanwege de lage kloksnelheid van mijn server compu... Is het voor de rest een beetje goed allemaal, want dit is dus bijna exact wat ik wil realiseren, alleen dan dus zonder X... Grt, SAPPhI®E
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...