Ga naar inhoud

[Slackware Current] Install op een PDC20276 RAID-controller


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik weet niet meer hoe ik het juist allemaal gedaan heb vroeger, maar wat ik nog wel weet is dat ik een CDRW gebruikt heb voor de bootable installatie cd te maken, die ik bij elke mislukte poging opnieuw kon overschrijven, en dat was nodig want ik heb toch wel zeker 5 keer moeten proberen eer ik een goeie initrd had. Op die bootable cd had ik dus alle slackware packages afgelaten, zodanig dat er maar een paar megabytes overbleven, anders moest ik elke keer nen hele cdrw volschrijven, wat niet handig is mits m'n schrijvertje maar tegen 2x kan rewriten. De initrd voor de installatiecd moet dus alles van de originele initrd bevatten, plus de raid modules en depmod files op de juiste locatie! (dus /lib/modules/2.4.XX/ ) Wat je best kan doen, is met de kernel (die je vermoedelijk zelf al gebakken hebt) die je gebruikt voor de installatiecd te booten op een ander systeem, zien dat er geen enkele module in /lib/modules/uwkernelversie staat, dan de raid modules compileren en installeren, depmod -a uitvoeren, en dan alles van /lib/modules/uwversienummer (zou dus enkel nog de raid modules en depmod files moeten zijn) in de initrd zetten. depmod -a maakt de depmod files aan, waarin dependency informatie over de modules staat (dus welke module is van welke afhankelijk). De reden waarom je het best zo doet, is dat je anders geen correcte depmod files gaat hebben als je van je eigen cd boot, en dan zou je de modules niet kunnen laden. (tenzij je de modutils, waarin depmod zit, mee in de initrd propt, en da's nog lastiger denk ik) De initrd.img aanpassen zelf deed ik, geloof ik, door hem te mounten met de optie -o loop. (dus "mount pathnaarinitrd/initrd.img /initrd -o loop"), en dan door de nodige files toe te voegen in /initrd, en dan umount /initrd te doen. Je moet dan wel oppassen, want de grootte van /initrd is afhankelijk van de grootte van het initrd.img bestand, en dat wordt niet vanzelf groter als je zaken toevoegt in /initrd ! Ik heb dat opgelost door wat overbodige dingen eruit te gooien, zoals de reiserfs tools. Als je de initrd.img niet gemount krijgt, is dat ofwel omdat je kernel geen ramdisk ondersteunt, of omdat initrd.img gecompressed is. In het laatste geval hernoem je hem eerst naar initrd.img.gz, gunzip die dan, en dan kan je hem wel mounten. Nadien na het unmounten moet je dan uiteraard terug de omgekeerde procedure doen. Als dat allemaal gelukt is, moet je normaal die initrd.img gewoon "over" de initrd.img van de slackware cd kunnen zetten, en dan de cd aanmaken volgens de instructies in /isolinux, en dan zou die cd moeten booten en zou je de raid drivers moeten kunnen laden. Dan kan je gewoon partitioneren met fdisk en slackware installeren, na de install zal hij niet booten (want de modules worden niet mee geinstalleerd), maar je kan dan nog wel booten van je eigen cd, inloggen als root, en dan kan je je linuxpartitie mounten en er naar chrooten (mkdir /lala , mount /dev/sda1 /lala, chroot /lala) Dan zit je "in" je verse slackware installatie, en kan je een initrd gaan ineen flansen die bij het booten de module inlaadt. Hoe dat juist ging weet ik al helemaal niet meer, maar je geraakt er wel. Ik denk dat ik toen gewoon dezelfde initrd als die van m'n installatiecd gepakt heb, waarin ik in de scriptjes wat gepruld heb waardoor hij in plaats van busybox te starten (= de shell waarin je uitkomt als je van de installatiecd boot) , gewoon de module laadt. Er voor zorgen dat de initrd geladen wordt, is niet moeilijk (zoals eerder aangegeven): gewoon initrd=/pathnaarinitrdfile/initrd.img toevoegen in je /etc/lilo.conf en lilo opnieuw uitvoeren. Hopelijk kom je hier iets verder mee, Bamboe
Link naar reactie
[quote:b2730974a0="Erik den Toom"]:oops: dan had ik het fout Maar ik vraag me nu af, puur theorie (ik bedoel als het kan dan kan het, verder geen gezeur), hoe kan die initrd dan gelezen worden als die niet in het mbr staat? Linux moet toch de bootpartitie kunnen lezen, om die initrd te lezen? Daarom leek het me logisch om die in het mbr te vinden. Het is iets met een ramdisk, maar verder weet ik ook niet wat het nou eigenlijk is.[/quote:b2730974a0] De werking verschilt iets tussen Grub en LILO. In alle gevallen wordt de initrd image in het geheugen geladen, zodat de kernel het kan gebruiken wanneer het nog geen harddisktoegang heeft. Grub kan verschillende bestandssystemen lezen, daarom kun je in de grub config het pad naar de initrd image opgeven, grub leest het bestandssysteem en laadt de initrd image. Bij LILO ligt het iets moeilijker omdat het geen filesystem drivers heeft. Bij het uitvoeren van 'lilo' om lilo weg te schrijven naar de MBR of bootsector v.e. partitie wordt de plaats van initrd (en de kernel) weggeschreven. Vervolgens kan LILO BIOS routines gebruiken om de initrd image te lezen.
Link naar reactie
[quote:c86f1646cd="Erik den Toom"] Ik heb een aparte initrd voor het booten gemaakt, met zoveel mogelijk bestanden van de slackware-cd, en ik heb de fasttrak driver erin gezet. De bestanden die slack niet heeft (waar busybox voor gebruikt wordt) heb ik uit de initrd van suse gezet. Ik heb nog niets gebrand, ik wil geen CD's verspillen, maar kan iemand mij tips geven over wat ik verder nog zou moeten doen om een werkende slackware-install-cd te krijgen? [/quote:c86f1646cd] Hmmmja. Het probleem is dat het init proces van de kernel de controle van het systeem ook daadwerkelijk aan init in initrd geeft. Daarom moet je de init script in initrd aanpassen zodat de controle doorgegeven wordt aan de init op de harde schijf. De benadering die jij kiest vind ik niet de meest elegante. Persoonlijk zou ik een Slackware Live CD gebruiken, daarvan booten, de RAID module laden, een basissysteem installeren m.b.v. installpkg in de "a" diskset met als root de schijf die op RAID zit en dan een aangepaste initrd maken voor het booten van de hardeschijf. De benadering van ge-emuleerde bootdisks (Slack 0-8.0 en 9.0Beta) of syslinux met een ramdisk ben ik niet zo gecharmeerd van omdat het in dit soort situaties erg lastig is handmatig in te grijpen. Het zou me ook niets verbazen als ik voor een toekomstige NedSlack CD, mits ik genoeg tijd heb, de hele Slackware install verander. Dus een minimaal Slackware systeem met netwerkfunctionaliteit vanaf CD-ROM waarvan je vervolgens kunt installeren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...