Ga naar inhoud

[Slackware Current] Install op een PDC20276 RAID-controller


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb ooit ook eens zoiets voor elkaar gekregen, met een gigantische hoop prulwerk, maar dat was omdat de driver voor de raid niet mee in de kernel kon, enkel als module dus. (en de kernel zelf waarin de module geladen werd, mocht geen raid ondersteunen om de module goed te laten werken) Dus wat heb ik gedaan? Een custom slackware cd (volgens instructies in isolinux/) gemaakt, met enkel een zo kaal mogelijke kernel en de module (en de modules.dep file) voor raid in de initrd gepropt . Geboot van die cd, module ingeladen, dan vond hij de harddisk, en dan slack geinstalleerd. Maar om nadien slack te laten booten vanaf harde schijf ,moet je de module in een initrd image steken, en er voor zorgen dat bij het laden van die initrd de module geprobet wordt. Dat laatste lag bepaald niet voor de hand vond ik, maar 't is uiteindelijk mits heel wat prutswerk gelukt. 'k geloof dat ik toen gewoon vertrokken ben van de initrd.img van de slackware cd, en daar dan de module bijgepropt hebt, en de scripts voor slackware setup te starten eruit gezwierd en vervangen door een scriptje dat de module laadt.
Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:3d5d50ddcc="Bamboe"]Ik heb ooit ook eens zoiets voor elkaar gekregen, met een gigantische hoop prulwerk, maar dat was omdat de driver voor de raid niet mee in de kernel kon, enkel als module dus. (en de kernel zelf waarin de module geladen werd, mocht geen raid ondersteunen om de module goed te laten werken) Dus wat heb ik gedaan? Een custom slackware cd (volgens instructies in isolinux/) gemaakt, met enkel een zo kaal mogelijke kernel en de module (en de modules.dep file) voor raid in de initrd gepropt . Geboot van die cd, module ingeladen, dan vond hij de harddisk, en dan slack geinstalleerd. Maar om nadien slack te laten booten vanaf harde schijf ,moet je de module in een initrd image steken, en er voor zorgen dat bij het laden van die initrd de module geprobet wordt. Dat laatste lag bepaald niet voor de hand vond ik, maar 't is uiteindelijk mits heel wat prutswerk gelukt. 'k geloof dat ik toen gewoon vertrokken ben van de initrd.img van de slackware cd, en daar dan de module bijgepropt hebt, en de scripts voor slackware setup te starten eruit gezwierd en vervangen door een scriptje dat de module laadt.[/quote:3d5d50ddcc] Hey, kijk, daar hebben we wat aan!!! Die initrd wordt naar de mbr geschreven toch? En hoe moet je die uitpakken? Met dd? En dan moet je hem weer inpakken met dd? Maar iig bedankt!
Link naar reactie
:oops: dan had ik het fout Maar ik vraag me nu af, puur theorie (ik bedoel als het kan dan kan het, verder geen gezeur), hoe kan die initrd dan gelezen worden als die niet in het mbr staat? Linux moet toch de bootpartitie kunnen lezen, om die initrd te lezen? Daarom leek het me logisch om die in het mbr te vinden. Het is iets met een ramdisk, maar verder weet ik ook niet wat het nou eigenlijk is.
Link naar reactie
RAM = random acces memory = je intern geheugen RAMDISK = een tijdelijke virtuele schijf in je intern geheugen. Het starten van de kernel gebeurt gewoon in je intern geheugen. Er hoeft dan nog niets naar de harde schijven geschreven te worden. K Edit: kleine toevoeging; in geval van GRUB moet je wel een optie meegeven voor raid. Dat zal ook wel zo zijn bij LiLo
Link naar reactie
[quote:c63f6bacd0="Erik den Toom"]Let op, dat is dus software RAID, via de kernel!!! Das heel wat anders als Hardware RAID.[/quote:c63f6bacd0] op mijn server heb ik mijn hardware matige raid kaart eruit gehaald en software matige raid gaan draaien omdat het (in mijn geval met een los promise kaartje) veel sneller was om het softwarematig te doen...
Link naar reactie
Volgens mij betreffen alle linkjes hardware-raid. Ik weet niet hoe het met software-raid werkt, maar voor hardware-raid zal je ondersteuning in de kernel nodig hebben, evenals je dat nodig hebt voor ide- en scsi-interfaces. Het verschil is tussen hardware en software raid zit hem in de manier van de schijven aanspreken. Bij hardware-raid zorgt de controller de verdeling van de data over de schijven, bij software-raid een stukje softwarecode, die waarschijnlijk ook in de kernel zit. Maar misschien kun je wat met de tip van defl8te? Het komt er dan op neer dat je de raid in het bios uitschakeld, zodat je twee aparte interfaces krijgt, die vervolgens softwarematig weer aan elkaar geknoopt worden tot één schijf.
Link naar reactie
Nah, ik ben nu behoorlijk ver op weg... Ik heb aan de initrd van de slackcd een driver toegevoegd, ik heb hem gewoon in /lib/modules/2.4.19/kernel/scsi gezet (daar staat hij bij suse ook). Ik heb een aparte initrd voor het booten gemaakt, met zoveel mogelijk bestanden van de slackware-cd, en ik heb de fasttrak driver erin gezet. De bestanden die slack niet heeft (waar busybox voor gebruikt wordt) heb ik uit de initrd van suse gezet. Ik heb nog niets gebrand, ik wil geen CD's verspillen, maar kan iemand mij tips geven over wat ik verder nog zou moeten doen om een werkende slackware-install-cd te krijgen? De kernels op die cd hebben vast wel loadable module support :roll:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...