Ga naar inhoud

[Slackware Current] Install op een PDC20276 RAID-controller


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik zit hier met een gigantisch probleem. Ik heb namelijk een Raid 0 array waar ik Linux op wil installeren. Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg het niet voor mekaar. Bij het installeren kan Slack de HD niet lezen. Er zijn wel wat drivers op de Promise-site te vinden, mar ik weet niet wat ik er mee aan moet. De open-source driver is namelijk een kernel-module, en ik denk dat de kernel de harde schijf moet kunnen lezen om de module te laden. En daar is die ^%*^%$#@%# module voor... de harde schijf lezen... Dus ik denk niet dat dat echt helpt. Ik heb het zelfs al zo gedaan: de kernel gepatched met een patch van de promise site (met een gewone hd zonder raid) en de nieuwe kernel geinstalleerd, een backup van de partitie gemaakt, en toen via SuSE (die wel wil installeren op RAID) de partitie weer teruggezet, mijn lilo aangepast, maar bij het booten kreeg ik een zwart scherm, terwijl ik eerst wel kon booten met de nieuwe kernel. Maar ik heb de SuSE-dingen eens zitten bekijken, en het lijkt erop dat deze wel een module gebruikt. Kijk meer eens op deze link: [url]http://sdb.suse.cz/en/sdb/html/wessels_raid133.html[/url] De links voor de drivers zijn deze (die in het stukje zijn niet goed naar ik weet): [url]http://www.promise.com/support/download/download2_eng.asp?productId=15&category=driver&os=1[/url] Het is dan de bovenste link die je moet hebben. Maar zou iemand mij alsjeblieft kunnen helpen?
Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dat is het probleem, dat kan niet... Je kunt alleen maar kernels laden die op de CD staan, en daar staat geen kernel bij die mijn controller ondersteunt... Maar op de [url=www.slackware.org]slacksite[/url] staat hoe je een bootdisk moet maken, maar als ik lilo -r /mnt doe krijg ik de melding: This directory should need a /dev dir of zo...
Link naar reactie
[quote:091fcf4d77="Erik den Toom"]Ik heb namelijk een Raid 0 array waar ik Linux op wil installeren. [/quote:091fcf4d77] Heb je die Slackware Current bootdisk [url=http://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/slackware/slackware-currect/slackware-current/bootdisks/]raid.s[/url] dan al geprobeerd? Met die raid.s bootdisk staat de raid support op y [quote:091fcf4d77] # # Multi-device support (RAID and LVM) # CONFIG_MD=y CONFIG_BLK_DEV_MD=y CONFIG_MD_LINEAR=y CONFIG_MD_RAID0=y CONFIG_MD_RAID1=y CONFIG_MD_RAID5=y # CONFIG_MD_MULTIPATH is not set CONFIG_BLK_DEV_LVM=y [/quote:091fcf4d77] :roll:
Link naar reactie
Dat heb ik al geprobeerd... Eerst slack zonder RAID, dan nieuwe kernel erin gooien, toen op CD gebrand, SuSE op RAID gezet, via SuSE Slack ge-un-tar-bz2-d, en lilo geconfigureerd, maar toen kreeg ik een zwart scherm. Ja, ik heb /etc/fstab aangepast. Maar goed, ik heb de code van de suse-drivers eens zitten bestuderen, en daaruit blijkt dat er gewoon een module ge-pre-compiled is, welke dan naar je HD gekopieerd wordt (naar /lib/modules). Nu kun je met de open-source drivers via een makefile ook een module compilen. Ik ga dat maar eens proberen, en dan tijdens de install na het laden van de kernel 'modprobe Fasttrak.o' doen, en als de install klaar is deze module naar /lib/modules/2.4.19/drivers/scsi kopieren. Kijken of het werkt. Iemand nog tips voor deze methode???
Link naar reactie
het probleem is, als ik dat doe, dat er dan geen logische data meer op de schijf is. Wat RAID0 doet is namelijk 1 bit op de ene schijf zetten, en dan de volgende bit op de volgende schijf. Met het resultaat dat je je harde schijven moet formatteren, waar slack op staat. Werkt dus niet. Ik heb het al eens geprobeerd. Om deze redenen is het ook zo dat het het beste is als je twee exact identieke schijven gebruikt. RAID kan namelijk slechts de kleinste schijf verdubbelen qua schijfruimte, en hij kan de langzaamste schijf verdubbelen qua snelheid. Raid is dus zo goed als het slechtste onderdeel dat er deel aan neemt. Of ik moet je nu nog steeds niet begrijpen... :-?
Link naar reactie
Dan denk ik dat je Linux op een aparte ide-schijf zonder raid moet zetten. Dan slack installen. Dan slack compilen met raid. De raid-spullen inbouwen met 2 schijven en promisekaart. En pas dan de raid-patities gaan maken en de data en dergelijk daarop zetten. Crasht de handel dan installer je slack opnieuw op de 1e schijf en compile je die opnieuw raid erbij. Het gaat toch om je data neem ik aan....
Link naar reactie
Idd dat zou natuurlijk wel werken, maar hij heeft maar 2 hardeschijven, namelijk 2x 40GB. Die beide zet hij in een RAID0, de Promise controller zit overigens onboard. Hij kan dus niet eerst installeren als zijn schijven aan de normale IDE hangen, want zodra hij dan een RAID0 weer aan wil maken wordt alle data op die schijven weer gewist.
Link naar reactie
Mmm, ik ben wat aan het experimenteren geweest... Ik heb nu de open source driver gecompiled, en hij LIJKT te werken. Ik doe de slackware cd erin, en boot op de SCSI.s kernel, omdat in de readme staat dat je scsi.mod ingeschakeld moet hebben. Ook voer ik de juiste parameters in. Ik log in als root, mount de floppy met de driver, en doe insmod FastTrak.o. Nu wacht ik even... en er komt een gigantische foutmelding met allerlei hexadecimale codes en "oops" en "Aiee, kernel panic!!! Killing interrupt handler!!!" Zou dit een fout kunnen zijn door gesharede IRQ's ofzo??? Ik heb namelijk ook het idee dat mijn APIC helemaal niet werkt. Als ik opstart krijg ik een lijst IRQ-listings, en al die IRQ's zijn onder de 16, de gewone PIC-hoeveelheid. Met APIC zouden mijn IRQ's tot de 32 moeten gaan, wat dus niet zo is. Ook krijg ik bij de boot van de slackware CD de melding: PDC20276: Not 100% native mode. PDC20276: Will probe IRQ's later. What's going on here?!?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...