Ga naar inhoud

[SuSE 8.0] OpenOffice 1.0


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als je een andere printdriver wilt gebruiken dan de Generic, ga in een console naar de hoofdmap van OpenOffice en typ: [code:1:2b7380d3c3] ./spadmin [/code:1:2b7380d3c3] en klik op New Printer en Next. Je zou het kunnen proberen met bijvoorbeeld Epson StylosColor800 of anders met Import. Tja, eigenlijk kende ik deze mogelijkheid al maar ik was 'm even vergeten. 8)
Link naar reactie
[quote:1a6fb8c8a6="jolo"] Waarom die verwijzing naar een website van KDE? De printer keuze wordt gemaakt vanuit OpenOffice Printer Setup. En daar kan uitsluitend Generic printer = SGENPRT.PS postscript worden geselecteerd. Terwijl vanuit Kword wel de printer die via Yast2 is geinstalleerd, geselecteerd kan worden.[/quote:1a6fb8c8a6] Je kunt de printerinstelling van elke applicatie omzeilen door het gebruikte printercommando te wijzigen. Door in een applicatie het standaard printcommando lpr of lpr -P printernaam te vervangen door kprinter wordt de afdrukfaciliteit van de betreffende applicatie vervangen door die van KDE. Wat zijn hier de voordelen van? Vooral als je CUPS gebruikt kun je met het afdruksysteem van KDE veel meer printeropties instellen dan met de standaardinstellingen van de betreffende applicatie. KDEPrint is overigens niets meer dan een tussenliggend filter tussen de afdrukfaciliteit van het programma en de werkelijke driver die je bijv. in YaST gebruikt. Het is dus geen afdruksysteem a la CUPS of LPRNG, het maakt hier gewoon gebruik van De reden dat ik dit alhier aanhaal is omdat het afdrukken in KWord wel in kleur was, en in OO niet. Vandaar mij advies om de afdrukfaciliteit die KWord gebruikt ook te gebruiken in OO. Max
Link naar reactie
[quote:a9fad2845a="Marcel de Reus"]Bij mij maakt Yast gebruik van de driver stp. Ik wil idd graag in OpenOffice gewoon het YAST print systeem kunnen gebruiken, maar dat heb ik nog niet voor elkaar :([/quote:a9fad2845a] Er is geen YaST printsysteem ;) In YaST kun je je printerdriver instellen. SuSE gebruikt ofwel CUPS, ofwel lprng als afdruksysteem. Beide kun je in YaST instellen. KDEPrint is niets meer dan een frontend voor het afdrukken van bestanden via het in SuSE of andere distro ingestelde afdruksysteem. Enkele voordelen van deze tussenliggende laag is het afdukken naar een fax, e-mail, afdrukken als pdf, geavanceerde kleureninstellingen, papierformaten, etc... Max
Link naar reactie
[quote:f5d662bfed="maximilaan"][quote:f5d662bfed="jolo"] Waarom die verwijzing naar een website van KDE? De printer keuze wordt gemaakt vanuit OpenOffice Printer Setup. En daar kan uitsluitend Generic printer = SGENPRT.PS postscript worden geselecteerd. Terwijl vanuit Kword wel de printer die via Yast2 is geinstalleerd, geselecteerd kan worden.[/quote:f5d662bfed] Je kunt de printerinstelling van elke applicatie omzeilen door het gebruikte printercommando te wijzigen. Door in een applicatie het standaard printcommando lpr of lpr -P printernaam te vervangen door kprinter wordt de afdrukfaciliteit van de betreffende applicatie vervangen door die van KDE. Wat zijn hier de voordelen van? Vooral als je CUPS gebruikt kun je met het afdruksysteem van KDE veel meer printeropties instellen dan met de standaardinstellingen van de betreffende applicatie. KDEPrint is overigens niets meer dan een tussenliggend filter tussen de afdrukfaciliteit van het programma en de werkelijke driver die je bijv. in YaST gebruikt. Het is dus geen afdruksysteem a la CUPS of LPRNG, het maakt hier gewoon gebruik van De reden dat ik dit alhier aanhaal is omdat het afdrukken in KWord wel in kleur was, en in OO niet. Vandaar mij advies om de afdrukfaciliteit die KWord gebruikt ook te gebruiken in OO. Max[/quote:f5d662bfed] OO kent geen printcommando regel :( Dat is nu juist het probleem, ander had je ook met lpr -P kleur-laag gewoon kleur af kunnen drukken.
Link naar reactie
Marcel, ik heb inmiddels het advies van Max begrepen. Ga in een console naar de hoofdmap van OpenOffice en typ: [code:1:2c0bb1ae24] ./spadmin [/code:1:2c0bb1ae24] Klik op Properties en vervang [color=green:2c0bb1ae24] lpr [/color:2c0bb1ae24] voor [code:1:2c0bb1ae24] kprinter --stdin [/code:1:2c0bb1ae24] Als ik nu print verschijnt dan wel eerst het printbeheer van OO, maar na op Ok te hebben geklikt verschijnt de door Yast2 geinstalleerde printer. :)
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Deze thread bevatte een oplossing voor een probleempje waar ik mij al een tijdje aan ergerde. Dank![quote:c303f8b91d]Als ik nu print verschijnt dan wel eerst het printbeheer van OO, maar na op Ok te hebben geklikt verschijnt de door Yast2 geinstalleerde printer. [/quote:c303f8b91d] Hiervoor vond ik - in de Engelse editie - de volgende "workaround": 1) [u:c303f8b91d]T[/u:c303f8b91d]ools / [u:c303f8b91d]C[/u:c303f8b91d]onfigure... / [b:c303f8b91d]Menu[/b:c303f8b91d] en kies dan in Menu entries ~Print... [Print File] en kies in Functions de [u:c303f8b91d]C[/u:c303f8b91d]ategory: Documents en daarna in [u:c303f8b91d]F[/u:c303f8b91d]unction: Print File Directly en druk ten slotte op [u:c303f8b91d]M[/u:c303f8b91d]odify. Zo te zien moet je dit voor iedere applicatie in OOo herhalen. 2) [u:c303f8b91d]T[/u:c303f8b91d]ools / [u:c303f8b91d]C[/u:c303f8b91d]onfigure... / [b:c303f8b91d]Keyboard[/b:c303f8b91d] en kies dan in Shortcut keys Control+P en kies in Functions de [u:c303f8b91d]C[/u:c303f8b91d]ategory: Documents en daarna in [u:c303f8b91d]F[/u:c303f8b91d]unction: Print File Directly en druk ten slotte weer op [u:c303f8b91d]M[/u:c303f8b91d]odify. Dit hoef je kennelijk maar een keer te doen. Wel moet je in (een of meer?) applicaties even de Shortcut key Control+P [u:c303f8b91d]D[/u:c303f8b91d]eleten, anders merk je van je algemene aanpassing in die applicatie niets! Bij mij krijg je dan na bijv. Ctrl+P (bijna - er flitst wat over het scherm) gelijk het "Print - kprinter" scherm te zien zodat je het (nu zinloze) printbeheer van OOo overslaat!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...