Ga naar inhoud

Indesit IWDC 6145


Aanbevolen berichten

Hallo, Mijn indesit wasmachine (IWDC6145 EU) is kapot. Tijdens een wasbeurt geeft deze knipperende lampjes (alle!), volgens mij wijst dit op een foutcode F15 met het warmtesysteem, voor zover ik kan vinden. Midden in wasprogramma's treedt de fout op, tijdens het droogprogramma ook. Als ik in de wasmachine voel na de error met het droogprogramma is het er ook niet warm. Dus al met al lijkt het inderdaad hieraan te liggen. Echter als ik een wasprogramma start met koud water zonder drogen treedt de error ook op. Hier komt het warmte element niet eens aan te pas. Ook heeft de wasmachine een speciale functie 'drain', dus enkel afvoeren. De pomp werkt dan enkele seconden en daarna niet meer. Sowieso heb ik de machine sinds de error nooit meer leeggepompt zien worden. Vandaar dat ik eerst de pomp verdacht, echter deze heb ik doorgemeten met een multimeter en er loopt een goed circuit. Voor de rest is het gewoon een mechanisch mechanisme dus wat kan hier verder fout zijn? Er is geen verstopping bij de pomp of afvoer en ook de printplaat heb ik gecheckt, alle condensatoren zijn goed. Ik ben een beetje ten einde raad. Hebben jullie nog aanvullingen of suggesties?
Link naar reactie
Als alleen de horizontale lampjes knipperen is het F15: de verwarming van de droog unit blijft dan aan omdat het relais blijft hangen. Controleer hiervoor het hele droger circuit boven in de machine. Als alle lampjes knipperen is het een voedings fout, dan gewoon alle elkos vervangen.
Link naar reactie
Ik heb met een multimeter zowel de pomp voor de droger als het verwarmingselement doorgemeten. Beide hadden een weerstand van ongeveer 50 ohm. Volgens mij moet dit goed zijn? Ik moet er wel bij zeggen dat ik de connectoren van het verwarmingselement niet los kan krijgen. Verder heb ik de schacht open gemaakt en wat opviel is dat de thermometer (waarvan fotos toegevoegd), redelijk verkalkt zijn. Als ik mijn multimeter op beide puntjes hou (foto 2) meet ik een weerstand van 1, oftewel geen circuit meetbaar en oneindig weerstand. Zou het hieraan kunnen liggen? De pomp is verder goed te draaien. https://postimg.org/image/gqy9bpstd/ https://postimg.org/image/o7ne7am3b/
Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 1 maand later...
Hoi, Bij de mijne is hetzelfde aan de hand. Hij stopte er ineens mee en alle lampjes begonnen te knipperen. Na openmaken van de machine bleek de NTC kapot te zijn (een deel zat erin en een deel lag onderin) Die heb ik vervangen, maar hij blijft knipperen na ongeveer 5 min. nadat we hem aanzetten. Nu lees ik dat je het hebt opgelost door droogcompartiment schoon te maken. Maar ik weet niet zeker wat ik nu moet schoonmaken. Kun je me uitleggen waar ik moet zoeken? Alle leidingen etc. heb ik nagekeken en die zijn ok.
Link naar reactie
Welke NTC was defect? Die van de wasmachine (dus onder in de kuip) of die van de droger (boven in de droger unit)? De droger unit open halen en kijken hoeveel prut er in zit. Als dat te veel is staat de lucht circulatie stil en valt hij in de beveiliging. Ook de condensatoren op de elektonica module onderin bekeken? Dat zijn de 4 of 5 ronde recht opstaande busjes met een kruisje er in. Als deze bol staan dan vervangen.
Link naar reactie
De NTC die bovenop zit was kapot, dus in het grijze deel. Het zwarte deel van de sensor lag eronder en het stekkertje was los van de bedrading. De draadjes heb ik weer in het stekkertje geklikt en de sensor vervangen. Bij het vervangen van de sensor, heb ik de grijze unit open gehad, maar niets vreemds gezien. Ik zal het nog eens nakijken en checken of het motorje vrij kan ronddraaien. De print zit netjes in een wit bakje en ik was er soort van vanuit gegaan dat dit zwart zou kleuren als er iets op de print opgeblazen zou zijn. Maar ook dat zal ik checken door m uit t witte bakje te halen. Bedankt voor de tips!
Link naar reactie
Hoi, Even een update. De condensatoren zien er prima uit. Het zijn er bij deze print maar 3; 1 op een voeding en 2 op de print. De rest van de print ziet er ook in orde uit, geen brandsporen etc. Het drogerdeel was redelijk schoon. Aan de schoepen van de ventilator zat wat pluis, net als in de koker. Maar bij elkaar niet meer dan een pingpong bal. Het stekkertje van de NTC op de droger unit zat wel een beetje los, het stekkertje viel van de draadjes. Dat heb ik nu gesoldeerd ipv die snijklemmen. Nu heb ik m weer aangezet, maar hetzelfde resultaat. Na ongeveer 5 minuten stopt de machine en gaan alle horizontale lampjes knipperen. Iemand nog ideeen wat het kan zijn?
Link naar reactie
Hoi, Bedankt voor de reacties. Het stuk tussen de droger unit en de trommel was bijna leeg. Het kleine beetje stof heb ik eruit gehaald. Alleen dat was, samen met wat er in de ventilator zat, ongeveer een pingpongbal aan stof. Dus dat zal het niet geweest zijn. Ik weet zeker dat alle horizontale lampjes gaan knipperen, heb het een paar keer getest. Tot ongeveer 5 minuten werkt de machine normaal; hij pompt gewoon water erin, gaat gewoon draaien etc. Ik zal het verwarmingselement van het was gedeelte eruit halen, om te kijken of dat er vreemd uitziet. Andere suggesties zijn natuurlijk welkom ;)
Link naar reactie
Als de 4 functie lampjes branden dan is het foutcode 15: Faulty relay on dryer heater.Check pressure switch and relay connections. Blaas het slangetje van de nivo regalaar eens goed door. Als alle 5 horizontale lampjes knipperen is het volgens mij toch echt een voedings fout. Vervang dan die condensatoren op voorhand, kost minder dan 10 euro.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...