Ga naar inhoud

AEG lavamat L54600


Tukkertje

Aanbevolen berichten

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
dag harry , ik herken het verhaal wel van die andere topic ik had daar ook op gereageerd. de motor kan niet fout geplaatst worden er zitten 4 centreerpinnen aan de trommel waar je de motor aanschuift. ik ga toch eens controleren of de koolborstels aan het vonken zijn. het is een vervelend ding die wasmachine de lagers zijn het volgens mij niet want daar is het hele verhaal mee begonnen. de vorige wasmachine waren de lagers van kapot maar had geen deelbare kuip, en toen hebben we deze van marktplaats gehaald , maar die had blijkbaar kuren en die probeer ik eruit te halen maar wil nog niet echt lukken

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
start/pauze doet 2 keer en einde 5 keer dus de foutcode is nog steeds hetzelfde de printplaat was niks meer aan te zien ,koolborstels nog lang genoeg tachospoel heeft een goede weerstand en de eerste was smorgens gaat foutloos en de tweede en verdere wasjes gaat mis ook al zit er enkele uren tussen de 1e en de 2e ik vind dit wel heel frapant . alsof het iets thermisch is heb jij enig idee hier nog de gegevens van de machine PNC91400326400 type 92 B DC BB 11 J S-No 53048286

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
De motor heeft een thermische beveiliging maar die komt eigenlijk alleen maar in als hij zwaar oververhit raakt door bv een te zwaar draaiende trommel. De motor blijft vrij lang heet door zijn eigen massa en omdat er geen lucht beweging onder de machine is. Ik zoek even voor je uit tussen welke stekker pennen de thermische beveiliging zit. Vraag: weet je nu al waar het geluid vandaan komt?
Link naar reactie
dag harry ik heb nog geen idee waar het geluid vandaan komt ik moet het ook maar net horen ik heb nog zitten denken aan de verdeler bij de zeepbak misschien dat die zwaar loopt dat ze dat hoort maar als de storing daardoor veroorzaakt zou worden kreeg ik wel een andere storingscode

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Geeft dan inderdaad een andere foutcode. Als het goed is zit http://onderdelen.aeg.nl/product/1246179087/Borstelmotor+wasmachine in de machine. De thermische beveiliging zit tussen pen 6 en 7, de tacho spoel tussen 3 en 4 en het anker tussen 8 en 9. Als hij weer stil valt gelijk meten: tussen 6 en 7, moet 0 Ohm zijn. tussen 3 en 4, moet rond de 185 Ohm zijn. tussen 8 en 9, moet rond 1,6 ohm zijn en zal in waarde varieren als je de motor langzaam draaid. Als 1 van deze waarden dan niet klopt weet je gelijk iets meer. Tip: meet de waarden eerst even in "koude" situatie zodat je weet wat het nu is.
Link naar reactie
dag harry , die motor op de afbeelding zit in een AEG lavamat L54840 , de L54600 zit wel bijna dezelfde qua ophanging maar de stekkers pasten niet op elkaar en de tachospoel ziet er iets anders uit ik ga zaterdagmiddag de motor even doormeten , je hoort van me weer

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Fijn als de onderdelen lijst van AEG klopt... Volgens de service manual heeft deze machine een EWM1000 module en dus een motor met een 10-pens stekker. Pen bezetting is dan: 6-7= de thermische beveiliging > 0 Ohm 3-4= de tacho spoel, waarde tussen 150 en 450 Ohm 8-9= het anker, waarde rond 1,7 ohm. Tussen 5 en 6 moet een doorverbinding zijn. De uitleg blijft verder het zelfde.
Link naar reactie
dag harry de productcode van de motor is 132 079 902 als je die op google zoekt kom je het tegen op de 1e afbeelding ik heb de metingen ook verricht eerst koude toestand tussen 3-4 137,7 ohm 6-7 0,1 ohm 8-9 3 ohm na storing 3-4 146,2 ohm 6-7 0,1 ohm 8-9 2.9 ohm tussen 5 en 6 meet ik geen doorverbinding de motor geeft wel blauwe vonken bij een bepaald toerental in de buurt van de koolborstels , maar alleen als die rechtsom draait , linksom zie ik geen vonken kun je hier iets mee gr bennie kan je hier wat mee

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Die doorverbinding zit in de stekker van de kabel boom. Vonken op de borstels mag wel iets maar moet geen vlamboog zijn. Meestal is het vonken patroon bij het de andere kant op draaien ook anders, heeft te maken met het inslijten van de borstels. Hebben alle lamellen van de collector (= waar de borstels op het anker komen) de zelfde kleur of zitten er één of meerdere verkleurde/verbrande lamellen tussen? Meet nogmaals tussen de borstels (dus tussen 8 en 9) en draai het anker langzaam rond. De weerstand mag niet op 1 plek veel hoger of lager worden, er zit dan een onderbreking of een sluiting in het anker.
Link naar reactie
dag harry ik heb de motor uit de vorige machine nog bewaart zou het mogelijk zijn dat ik die in de l54600 bouw als ik de stekkerverbinding ombouw of zou dat niet mogenlijk zijn de motor die ik heb bewaart is die wat op de afbeelding staat wat je laatst had meegestuurd als we zo de machine weer fatsoenlijk kunnen laten lopen zijn we er eindelijk klaar mee

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Dag harry ik heb me vergist de motor in de 54600 is inderdaad een 10pins en die oude motor een 7pins ik durf het er niet op te gokken om om te bouwen ik meet geen afwijkingen op het anker koolborstels ook doorgemeten en maken ook overal contact. Ik ben zo'n beetje Door de mogelijkheden heen ik ga de printplaat nog een keer helemaal oppoetsen want volgens mij mankeert er helemaal niks aan de motor of heb jij nog ideeën

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...