Ga naar inhoud

ATI Radeon HD 3850 blokkeert af en toe.


Aanbevolen berichten

Volgens DX DIAG is alles OK. Versie: 9.0.c Beeldscherm tests Direct Draw en Direct 3D zijn ook goed ( de kubus draait zo snel rond dat het bijna niet te zien is), maar de uitkomst is OK. Ik heb het BIOS van mijn moederbord ge-update, maar ook dat helpt niet. Mijn zoon is nu aan het internetten en dat loopt probleemloos (uren achter elkaar), dus bij geringe belasting is er niets aan de hand! Maar begin een spel dat meer video vraagt en het is gelijk mis. Ik begrjip toch niet wat het probleem is: als de videokaart stuk zou zijn, zou het ook toch bij internetten mis moeten gaan? En foute drivers zouden toch ook bij niet-piek belasting fouten moeten geven? PaulusP
Link naar reactie
Al een andere schijf en kabel geprobeerd? Weet je ook of het misschien aan de XP installatie gelegen zou kunnen hebben. De nVidia driver herinstalleren? http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/Nvidia_Chipset_V6576_2kxp.zip PCI-e 1 of 2 is geen probleem. Ook een memtest per reepje zou daar duidelijkheid over geven, http://www.memtest.org/#downiso
Link naar reactie
Hier het vervolg. Ik heb memtest gedraaid gedurende meer dan 1 uur en alle test werden succesvol afgesloten. Dus het geheugen is goed. Vervolgens heb ik een andere SATA kabel aan de seagate schijf (SATA II/300 van 250 GB) gehangen en een andere voedingskabel en dat maakt een ENORM verschil! Tijdens testen (bijv een 3D mark test) gaat na ongeveer 15 seconden het aantal frames per seconde nog altijd spectaculair omlaag (van bijvoorbeeld 300 naar 30), maar de PC loopt niet meer vast en de 3D mark score is nu ineens meer dan 2x zo hoog (in 3D mark 2001 gaat het van 12.500 naar 25.000). Hoe dit kan begrijp ik niet: slechte SATA kabel? Dus huidige situatie is als volgt: de prestaties zijn sterk verbeterd, maar de framerate loopt nog altijd sterk terug na bijvooorbeeld 20 seconden. Dit duurt ongeveer 10 seconden en dan klimt de framerate weer vanzelf naar het hoge nivo. Het lijkt iets te maken te hebben met de data-doorvoer. Wat zou het kunnen zijn? PaulusP
Link naar reactie
Nog een vraagje over de Nvidia driver. Ik heb deze nieuwe driver (zoals geadviseerd door Lange Pier) gedownload voor mijn ASUS M2N-XE bord met chipsets Geforce 6100 en NForce 430. Ik heb op de installatie-CD gezien dat die chipset drivers dateren van Juli 2007, dus ruim een jaar oud. Meer recente drivers installeren lijkt dan ook een goed idee, alhoewel de meest recente drivers toch ook al van oktober 2007 zijn (maar goed, ze zijn in ieder geval toch een update van eerdere versies) PaulusP
Link naar reactie
[quote:18270fc648="Lange Pier"]Al een andere schijf en kabel geprobeerd? Weet je ook of het misschien aan de XP installatie gelegen zou kunnen hebben. De nVidia driver herinstalleren? http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/Nvidia_Chipset_V6576_2kxp.zip PCI-e 1 of 2 is geen probleem. Ook een memtest per reepje zou daar duidelijkheid over geven, http://www.memtest.org/#downiso[/quote:18270fc648] Hier geef ik al een link naar die drivers. :?
Link naar reactie
Lange Pier, Bedankt voor je snelle reactie. De grote vooruitgang door een andere SATA kabel verbaast mij echt: ik wist niet dat die zo kwetsbaar waren. Maar het was dus een prima tip van jou! Voor wat betreft die resources: het lijkt er inderdaad op dat er iets is dat hier tijdelijk een aanslag op pleegt. Als ik gewoon internet, merk je er niets van omdat er voldoende reserve is, maar als het systeem zwaarder wordt belast merk ik dat wel. Dus ik heb McAfee gedeinstalleerd: ja, dit scheelt ook weer een beetje (3D mark gaat van 25.000 naar 26.000) en je merkt nu alleen nog maar dat het ineens iets langzamer gaat, maar het beeld blokkeert niet meer. Wat kan er nog meer aan mijn resources vreten? (bij de laatste test had ik ook de netwerk-kabel er uit getrokken) Ja, die nieuw chipset drivers heb ik gedownload (via jouw link) en ik zal die installeren. Kun je die gewoon over de bestaande drivers heen zetten of moet ik eerst weer alle oude zaken de-installeren? PaulusP
Link naar reactie
[quote:9617e6f29e="PaulusP"] Kun je die gewoon over de bestaande drivers heen zetten of moet ik eerst weer alle oude zaken de-installeren? [/quote:9617e6f29e] Hoe je de chipset drivers zou kunnen installeren, kun je checken in deze [url=http://www.playtool.com/pages/chipsetdrivers/chipset.html]How to install your motherboard chipset drivers.[/url]
Link naar reactie
Jolo, bedankt voor deze interessante link! (heb ik gelijk aan mijn favorieten toegevoegd). Ik heb de laatste moederbord/chipset drivers geinstalleerd, maar dat maakt helaas geen verschil. Doordat ik de video kaart in een andere PC heb getest, weet ik dat deze kaart OK is, maar ik weet nog altijd niet wat de reden is dat de framerate steeds gedurende enkele seconden in elkaar stort (in sommige spellen van meer dan 100 fps naar minder dan 10, en dan na een paar seconden weer terug naar meer dan 100fps). Het lijkt alsof de data-toevoer tijdelijk te laag is: kan dat? PaulusP
Link naar reactie
[quote:88b814d6d0="PaulusP"]ALs een PCI Express kaart te weinig stroom zou krijgen, gaat'ie dan langzamer werken (dus gewoon minder frames per seconde, maar met een mooi beeld) of wordt de beeldkwaliteit dan slecht (strepen of blokken)?[/quote:88b814d6d0] Dan werkt deze mogelijk nog wel als je alleen Windows opstart, maar niet meer als je 'm gaat belasten. Bijvoorbeeld via applicatie 3dmark06 of een 3D game. De videokaart zal dan slechter presteren. Of de 2D beeldkwaliteit daarvan minder wordt, is me niet bekend.
Link naar reactie
De enige test die loopt op die nieuwe computer is 3D mark 2001. Nieuwere versies (203 en 2005) starten niet eens op. Zelfs op deze bescheiden en zeker niet nieuwe PC (zie specs hieronder) starten Mark 2003 en 2005 gewoon op, maar op die nieuwe snelle PC blijft'ie al hangen bij het opstarten. Ook hier dezelfde conclusie: simpele zaken lopen gesmeerd, maar zo gauw het moeilijker wordt, valt de zaak (bijna) stil. Ik heb toch al heel wat dingen geprobeerd, maar niets lijkt te helpen. Deze middag op een brandnieuwe SATA II schijf een geheel frisse installatie gedaan van XP, maar het probleem blijft. (het ligt dus ook niet aan de HD) PaulusP
Link naar reactie
Huidige situatie is als volgt. Ik heb contact opgenomen met de verkoper (4launch in Eindhoven) en zij accepteren een RMA om het moederbord terug te sturen. Aangezien ik alle andere hardware al vervangen heb tijdens de vele testen, zal het waarschijnlijk wel aan het moederbord liggen. 4 Launch deelt nog wel mede dat Nvidia chipset (hier zit een Geforce 430 op) soms niet goed werkt met ATI videokaarten (zoals in mijn situatie dus). Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Als dat waar is, heeft het terug zenden van het huidige bord waarschijnlijk niet zoveel zin, want het bord zal dan gewoon goed zijn> alleen de combinatie met die ATI 3850 is dan een probleem. PaulusP
Link naar reactie
[quote:7b6841073b="PaulusP"]4 Launch deelt nog wel mede dat Nvidia chipset (hier zit een Geforce 430 op) soms niet goed werkt met ATI videokaarten (zoals in mijn situatie dus). Zou dat de oorzaak kunnen zijn? [/quote:7b6841073b] Heeft 4 Launch dat nog kunnen toelichten met een linkje? Als ik hier de zoekwoorden [url=http://www.google.nl/search?q=M2N-XE+hd3850&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=com.ubuntu:nl:unofficial&client=firefox-a]M2N-XE hd3850[/url] in Google typ, staan er bovenaan wel twee links [url=http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20080524133445593&board_id=1&model=A8V&page=1&SLanguage=en-us]ASUSTeK Computer Inc.-Forum- Sapphire HD3850 issues with A8V[/url] en [url=http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20071231223010234&board_id=1&model=M2NPV-VM&page=1&SLanguage=en-us]ASUSTeK Computer Inc.-Forum- will hd3850 block sata ports[/url] op het ASUS Forum. De links werken op dit moment allebei niet. Wellicht dat je deze twee links later nog eens kunt checken. Ik vond nog wel op Yahoo Answers deze vraag [url=http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080816094540AAxcsYD]What is the best graphics card for the GeForce 6150SE nForce 430 motherboard (or the m8100n tv pc)?[/url] waarin het antwoord onder andere de Asustek HD3850 wordt genoemd. [quote:7b6841073b="PaulusP"]Als dat waar is, heeft het terug zenden van het huidige bord waarschijnlijk niet zoveel zin, want het bord zal dan gewoon goed zijn> alleen de combinatie met die ATI 3850 is dan een probleem. [/quote:7b6841073b] Had je dan al een nVidia Videokaart kunnen uit proberen? Als het inderdaad een compatibiliteit probleem is tussen die Geforce chipset en ATI videokaarten, heeft het ruilen van je moederbord alleen zin als 4 Launch je een ander vergelijkbaar moederbord kan leveren, waar je huidige CPU, GPU en werkgeheugen wel goed op kunnen werken. Alleen als het echt aan moederbord zelf ligt, heeft het omruilen voor hetzelfde merk/type moederbord zin.
Link naar reactie
Geen helpdesk is er nog te bereiken op zaterdagmiddag, maar de adviseurs van CT Forum staat toch altijd klaar! Omdat waarschijnlijk het moederbord de oorzaak van het probleem is, denk ik erover een nieuw/ander bord te kopen (passend bij de hardware die ik reeds bij hen had gekocht) en dit was de reactie van 4Launch: " Wij hebben antwoord ontvangen van product management en zij geven aan dat de Asus M3A AMD 770, SATA2 RAID, GLAN een prima alternatief is, maar geven toch de voorkeur aan de Asus M3A78-EH 780G, SATA2 RAID, GLAN, want deze heeft een snellere chipset en is ook weer een stuk zuiniger. Let op dat Nvidia gebaseerde chipsets problemen kunnen veroorzaken met een ATI videokaart." Dat is alles wat ze schrijven (dus helaas geen onderbouwing, maar misschien hebben ze zelf een aantal keren problemen gehad bij de bouw van PC's) Dus ik wil dan de AUS M3A78-EH (met AMD chipset) bestellen bij 4 Launch (die ik dan wel moet betalen natuurlijk). Maar ik stuur mijn huidige M2N terug en als blijkt dat die inderdaad niet goed werkt met een HD 3850 krijg ik mijn geld terug. Ik heb niet kunnen testen met een Nvidia kaart, want ik heb alleen maar AGP kaarten van Nvidia. PaulusP
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Inmiddels een ander bord besteld bij 4 Launch: ASUS M3A met AMD 780 chipset en zoals beloofd hierbij de resultaten. Conclusie: het probleem is opgelost met het nieuwe bord! Ik weet niet of het oude bord (ASUS M2N) echt gebreken heeft of dat de Nvidia chipset op dat bord niet compatibel was met mijn ATI Radeon HD 3850 videokaart, maar feit is dat de computer nu prima functioneert en dat de plotselinge terugvallen van de frameraten niet meer voorkomen. Lang gezocht, veel uitgeprobeerd, maar de uiteindelijke verdachte (het moederbord) bleek inderdaad de dader. Bedankt voor het meedenken en de nuttige tips! PaulusP
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...