Ga naar inhoud

ATI Radeon HD 3850 blokkeert af en toe.


Aanbevolen berichten

Gisteren nieuw systeem gebouwd: de eisen waren niet zo hoog: zo lang mijn dochter maar SIMS 2 kan spelen is het goed ;-) Belangrijkste componenten zijn als volgt: Processor: AMD Athlon X2 6000+ Bord : ASUS M2N (NForce chip) Video : ATI Radeon HD 3850 / 512 DDR3 Harddisk : Seagate SATA 250 GB / 8 mb Probleem: het beeld bevriest af en toe (zelfs bij een simpel spel als Efteling Tycoon) Vraag: 1. Ik heb DirectX 9.0.C geinstalleerd (of moet ik Direct X 10 hebben?) 2. Ik heb Catalyst 8.7 geinstalleerd: dit is toch de goede driver? 3. Er zijn 2 DVI uitgangen: ik gebruik maar 1 CRT monitor. Maakt het iets uit welke aansluiting ik neem? 4. Het is een PCI Express 2.0 kaart, terwijl het moederbord slechts 1.0 ondersteunt. Maar op dit forum heb ik gelezen dat dit geen probleem zou zijn. 5. De fan op de videokaart draait niet constant dezelfde snelheid, maar wisselt voortdurend langzaam en snel (iedere 2 seconden!). Is dit normaal? 6. Ik heb een aparte voeding gekocht: Trust PW-5150 (370 Watt) Dat is toch voldoende? NB: Ja, ik heb de 6-polige stekker op de videokaart aangesloten. PaulusP
Link naar reactie
Stevige videokaart voor The Sims 2, maar daar zit denk ik je probleem ook: grote kans dat de voeding het gewoon niet trekt. Trust is nou niet bepaald een A-merk, dat ik dan ook meestal met een grote boog omzeil. Waarschijnlijk levert je voeding te weinig Ampère op de 12V-lijn, waar je de videokaart van stroom mee voorziet. De drivers zijn zo te zien up-to-date, maar welk besturingssysteem gebruik je? DirectX 10 is voor Windhoos Vista, DirectX9.0c voor Windhoos XP. En wanneer je de monitor op de VGA-out van het moederbord aansluit, heb je dan hetzelfde probleem?
Link naar reactie
Inderdaad, misschien wat overkill voor SIMS 2. Maar ik had een budget van ongeveer Eur 80,= voor een videokaart en deze kaart was inmiddels zo sterk in prijs gedaald dat die binnen dit budget kwam. Ach, en dan kan ze in de toekomst waarschijnlijk ook SIMS 3 spelen ;-) Ik heb WIndows XP Prof met SP2 (NL). Dus dan is DX 9.0.c voldoende? Op de videokaart zitten 2 DVI uitgangen, maar ik weet niet OF er een primaire uitgang is en dus evenmin WELKE dat dan zou zijn. Die Trust voeding weegt behoorlijk zwaar (toch meestal een goed teken), maar is inderdaad geen A-merk. PaulusP.
Link naar reactie
Nog even over de voeding. Ik heb de doos van de videokaart gepakt en daarop wordt geadviseerd een voeding van 450 watt te plaatsen. Dus als de Trust geen A-merk is, zou dit de oorzaak kunnen zijn. Wat voor voeding adviseren jullie dan? Ik dacht zelf aan Antec. (ik heb een andere computer met een Antec voeding en die is bovendien aangenaam stil) PaulusP
Link naar reactie
Dank voor jullie adviezen voor voedingen. Mijn locale PC winkel heeft een Zalman ZM 460, die zeer stabiel schijnt te zijn en ook nog eens zeer stil. By the way: is iedereen het ook over eens dat de oorzaak van de video-problemen waarschijnlijk te wijten is aan de te zwakke voeding? Het feit dat de fan op de videokaart niet constant draait, maar voortdurend langzaam en snel gaat, komt dat ook door te weinig voeding? PaulusP
Link naar reactie
Ik weet niet zeker of al die problemen daar aan te wijten zijn, maar die voeding is in ieder geval te zwak voor dat systeem. Een grote kans dat alles het goed doet als er een betere(/sterkere) voeding aan wordt gehangen. Zelfs al zou het probleem daar niet mee verholpen worden, heb je er toch nog goed aan gedaan een betere voeding te kopen. ;)
Link naar reactie
Slecht nieuws. Gisteren een nieuwe voeding gekocht: ANTEC Truepower Trio van 550 watt, maar er is geen verbetering! In sommige programma's krijg ik bijna 100 fps gedurende 20 seconden en dan zakt het ineens naar 2 fps (gedurende enkele seconden). En na een halve minuut valt het beeld opnieuw (bijna) stil. en daarna herstelt het zich weer vanzelf. Op datzelfde moment stopt overigens ook de sound (onboard Realtek chip). Ik heb de onboard sound disabled in de BIOS, maar het probleem blijft. De nieuwe voeding lijkt mij meer dan voldoende, dus dit was niet de oorzaak van het probleem. Wat nu? PaulusP
Link naar reactie
Ja, inderdaad ook nieuwe installatie OS: Windows XP prof met SP2 (nog geen SP3 geinstalleerd). Ik heb automatische updates uitgezet. De McAfee wilde ook auto-update doen, dus die heb ik tijdelijk weer verwijderd van het systeem. Aantal processen in taakbeheer is 37 (lijkt mij redelijk normaal). Als ik de computer met rust laat, gebeurt er niets (CPU activity blijft dan altijd beneden 5%, ook gedurende langere tijd). Het is pas als er enige belasting komt op het systeem, dat de zaak dan af en toe bevriest. PaulusP
Link naar reactie
Niets over te vinden in de logboeken? start, uitvoeren, eventvwr.msc. Heb je de mogelijkheid om een andere videokaart erin te zetten, eventueel bij iemand te lenen, kun je die videokaart uitsluiten, een te warm wordende GPU kan dit probleem ook veroorzaken, al lijkt mij dat sterk, maar niet geschoten........ Mogelijkheid om een andere schijf erin te hangen en daar windows op te installeren? ook een andere SATA kabel gebruiken. Neem aan dat alle benodigde drivers van het moederbord zijn geïnstalleerd. Heb je het ook als je de netwerk via de netwerkkaart in apparaatbeheer hebt uitgeschakeld? Zal toch een kwestie worden van deduceren.
Link naar reactie
[quote:abbbefd435="PaulusP"] Ik heb WIndows XP Prof met SP2 (NL). Dus dan is DX 9.0.c voldoende? [/quote:abbbefd435] Omdat [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Sims_2]Sims 2[/url] uitgebracht werd in 2004, neem ik aan van wel. Wel heeft Microsoft meerdere updates uit gebracht voor [url=http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3&displaylang=en]DirectX 9.0c.[/url] Omdat je Windows versie XP met Service Pack 2 draait, zou je het volgende kunnen proberen. Plug eerst je netwerkkaart los van je modem/router. Verwijder dan via Configuratiescherm > Software geïnstalleerde ATI drivers en het ATI Control Panel. Dan start je in veilige modus en verwijder je in het Apparaatbeheer de video drivers. Maar start je PC niet opnieuw op. Dan start je [url=http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745]Driver Cleaner Pro.[/url] En via optie Cab Cleaner Driver cab en SP2.cab verwijder je de meegeleverde drivers van Service Pack 2. Dit kan enige tijd duren. Als dat is voltooid, dan selecteer je via Tools > Driver Cleaner de ATI drivers en Start. Als dat is voltooid, reboot je naar normale modus, en installeer de chipset drivers van je moederbord. En als je ATI Control Panel wilt gebruiken installeer je eerst [url=http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=nl&FamilyID=0856eacb-4362-4b0d-8edd-aab15c5e04f5]Microsoft .NET Framework Version 2.0.[/url] Zodat je daarna de ATI drivers met het ATI Control Panel kunt installeren.
Link naar reactie
Lange Pier, ik heb de eventvwr opgestart (ik had daar nog nooit van gehoord, dus dat alleen is al leerzaam ;-), en daar komen een paar honderd meldingen (in slechts 2 dagen!) bij Logboeken/ACEE en het grootste deel daarvan zijn de volgende meldingen: "Failed to find corresponding element for type ATI.ACE.CLI. Component systemtray" Ik heb geen idee wat dit betekent, maar in mijn eigen computer zie ik alleen maar geruststellende meldingen van begin en start van bepaalde programma's, maar in deze computer (voor mijn zoon) zie ik allemaal dit soort foutmeldingen. Dus er lijkt wel iets fout te zijn. Ik zal nu ook deze HD 3850 eens in een andere PC zetten (daarin zit nu een ATI Radeon 850 GTO, ook PCI Express) en kijken wat dat geeft. Ook jolo, Bedankt voor de tips; Ik meld mij weer! PaulusP
Link naar reactie
Inmiddels de Radeon HD 3850 in een andere computer getest en daar loopt het zonder problemen. Daarna de Radeon 850 GTO uit de andere computer in de nieuwe computer geplaatst (AMD Athlon 6000+ op ASUS M2N-Xe bord) en inderdaad loopt de zaak weer vast als ik bijvoorbeeld een 3D Mark programma uitvoer. Ik neem aan dat het dan wel aan de software zal liggen?. Ik zal dus de uitleg van Jolo gaan volgen voor herinstallatie ATI drivers. Wordt vervolgd! PaulusP
Link naar reactie
Opnieuw een tegenvaller. Ik heb alle oude ATI software verwijderd en daarna Drivercleaner gedaan. Vervolgens alles opnieuw geinstalleerd, maar het resultaat is hetzelfde als daarvoor! Zelfs 3D Mark 2001 loopt vast! ( in de eerste van de 17 tests haalt'ie makkelijk 700 fps, maar na 10 seconden loopt dit terug naar 2 fsp). En ook een simpel spel als Efteling tycoon (vergelijkbaar met Rollercoaster tycoon) loopt steeds even vast, en dan gaat het weer verder. Netwerkkabel erin of eruit maakt geen verschil. Moederbord chipset drivers (Nforce) opnieuw geinstalleerd: geen verschil. Voor wat betreft Driver cleaner: het enige wat ik niet gevonden heb is Cab Cleaner Driver. Maakt dat veel uit? Hieornder nog 1 x de specs van de PC Processor : AMD Athlon 64 X2 6000+ Bord : ASUS M2N- XE NForce 430 Video : Sapphire Radeon HD 3850 512 MB DDR3 HD : Seagate SATA 300, 250 GB PaulusP
Link naar reactie
[quote:9dac2165de="PaulusP"] Voor wat betreft Driver cleaner: het enige wat ik niet gevonden heb is Cab Cleaner Driver. Maakt dat veel uit? [/quote:9dac2165de] Dan was ik toch nog iets vergeten in die Driver cleaner instructies. Cab Cleaner Driver zit in Tools > Cab Cleaner . En daarmee verwijder je de ATI en nVidia drivers, die meegeleverd zijn met Service Pack 2 van XP. Soms kunnen die meegeleverde drivers problemen veroorzaken. En of dat iets uitmaakt is alleen maar achter te komen, door het uit te proberen. Via Tools kun je ook weer terug naar Driver Cleaner.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...