Ga naar inhoud

Breedbeeld of normaal?


Aanbevolen berichten

Forumgenoten, Binnenkort schaf ik een nieuwe snelle pc aan. Dan is het tevens tijd voor een nieuwe wat grotere monitor (nu 19 inch) Nu is de vraag, wordt het een normale of een breedbeeld. Nu gebruik ik mijn pc natuurlijk voor normaal internetten, beetje downloaden, kijken van series/films en gamen. Voor het kijken van series/films zie ik nog wel voordeel bij een breedbeeld. Maar hoe zit dat bij gamen? Ondersteunen nieuwe games tegenwoordig breedbeeld? of krijg ik dan opgerekt beeld of zwarte balken aan de zijkant? Dan nog de vraag, wat is de moeite waard, als ik nu een 19 inch heb? Graag jullie meningen, tips etc. Thanx Arjan
Link naar reactie
ik speel eigenlijk alleen maar spellen, muv bf1942, C&C Renegade en BF1942, die breedbeeld ondersteunen. Eigenlijk alle spellen van eind 2005 of later, ondersteunen breedbeeld. Verder zijn er ook voor veel spellen tegenwoordig patches uit zodat breedbeeld ondersteund wordt. Ik verwacht eigenlijk in de nabije toekomst, dat als je nu nog voor een grootbeeld monitor gaat, dat je dan vertekend beeld gaat krijgen.. Dus ga gewoon voor een 22 inch breedbeeld monitor. Die vind je nu al voor onder de 200 eurie.
Link naar reactie
dat forum ken ik ja, ben ik ook al regelmatig in het verleden geweest voor mijn breedbeeldlaptop. Ik vond het altijd maar irritant dat je altijd die fixes moest doen handmatig om een beetje fatsoenlijk beeld te krijgen. Maar omdat ik geen recente games heb gespeeld op laptop heb ik dus geen idee of dat nog zo is. Naar ik begrijp dus niet. Helaas speel ik wel veel EA spellen zoals FIFA en LOTR... die dus geen widescreen ondersteunen. Wat is een goede monitor 22 inch? voor rond de 200 a 250 euro?
Link naar reactie
[quote:d7c5792b4a="Obi-wan-kenobi"]bij oudere games die geen breedbeeld ondersteunen, zul je idd. een uitgerekt beeld krijgen.[/quote:d7c5792b4a] In de meeste games kun je dat instellen met die 4.1 en 16.1 etc. opties. Ik heb een 22" breedbeeld, maar ik heb nooit last gehad van een storend uitgerekt beeld bij bv rally 2000. Een game die deze opties niet ondersteund.
Link naar reactie
[quote:cf7bffca42="eduard33"][quote:cf7bffca42="Obi-wan-kenobi"]bij oudere games die geen breedbeeld ondersteunen, zul je idd. een uitgerekt beeld krijgen.[/quote:cf7bffca42] In de meeste games kun je dat instellen met die 4.1 en 16.1 etc. opties. Ik heb een 22" breedbeeld, maar ik heb nooit last gehad van een storend uitgerekt beeld bij bv rally 2000. Een game die deze opties niet ondersteund.[/quote:cf7bffca42]Juist ja,, Wat je bedoeld is dus 4:3 en in het geval van PC breedbeeld monitoren 16:10. Raar dat ze PC monitoren 16:10 maken en TV's 16:9....
Link naar reactie
tja HD films kijk ik wel lekker op mijn 40 inch full hd scherm, dus daarvoor hoef ik geen grote monitor te hebben. Het is meer voor de gedownloade series in divx kwaliteit, die ik kijk op mijn monitor. [quote:679d1707a0="Red Dragon"][quote:679d1707a0="arjant2"]ja hej, ik moet het ook nog kwijt kunnen he. En een 24 inch is veels te groot voor de afstand die ik er vanaf zit. Dan zit ik net als bij tenniskijken tijdens het gamen van links naar rechts te kijken. Heb net offerte binnen voor 1750 euro incl.22 inch scherm, dus dat vindt deze jongen ook wel weer mooi genoeg! Ontopic: maar op zich goed idee om 01 en 03 dicht te gooien.[/quote:679d1707a0] toch geen GTX 280 opgenomen in een offerte met een 22" (1680x1050) resolutie scherm? Die kaart zit de halve dag duimen te draaien ;) met 1680x1050 heb je ruim genoeg aan een HD 4850 of 4870 veel goedkoper en presteren vast ook uitstekend in F@H.[/quote:679d1707a0]Nu wellicht, maar in zware games als Crysis met een beetje AA en AF aan krijgt de GTX280 het ook al zwaar op 1680x1050, dat zal het komende jaar met nieuwe games niet anders zijn. En ik koop een systeem voor 3 jaar ofzo, dus lijkt mij een prima kaart voor dit scherm? Ik heb nu diverse benchmarks gekeken en de GTX280 is toch flink sneller dan de 9800GTX (20-40%)op een resolutie van 1600*1200 (komt dichtste in de buurt van de 22inch reso). De 4850 benaderd de 9800GTX volgens de eerste benches. Dus zinloos is het niet lijkt mij? Verhaal is ook een beetje dat ik het al een paar maanden aan uitstellen ben, inmiddels heb ik bij verschillende games al dat ik het niet normaal meer kan spelen. De 4850 komt niet in aanmerking, ik wil een snellere, dus dan wordt het of de GTX260 (niet leverbaar nog), de 4870 (niet leverbaar nog, duurt nog 3 weken) of de GTX280 (hej wel leverbaar)...
Link naar reactie
Kijk eens naar http://core.tweakers.net/nieuws/53890/asus-gaat-notebooks-met-169-beeldverhouding-produceren.html en http://life.tweakers.net/nieuws/53817/lcd-makers-werken-aan-169-panels-voor-laptops.html daar staan wel een aantal interessante discussies over het wel of niet nut hebben van breedbeeld (waar ik zelf ook vrolijk aan mee deed). Zelf vind ik breedbeeld voor office en browsen waardeloos, behalve in het geval van een 30". Dan is je horizontale resolutie genoeg om twee documenten met een volwaardige breedte naast elkaar weer te geven, waardoor je dan eigenlijk twee 4:5 schermen in één scherm hebt van 16:10 (of 8:5, zelfde). Maar kijk vooral even bij die links, want er staan echt wel interessante posts tussen. Het deel van WUXGA en 1080p laptops is denk ik alleen niet zo interessant voor jou, want fabrikanten houden bij desktopmonitoren een redelijk normale dotpitch aan. Maar een 15,4" laptop met WUXGA resolutie (1920x1200) is gewoon absurd, dat is een dotpitch van 0,1725mm, dat is 147ppi ten opzichte van de 94ppi die het op een 24" scherm zou hebben, hetzelfde geldt voor een 15,6" 1080p laptop, ook veel te hoge resolutie voor dat schermformaat.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...