Ga naar inhoud

Het Grote Koelingstopic Deel 4


Aanbevolen berichten

[quote:31e5352fb5="Big Boss(ink)"]Ik vind het wel dat je heel veel fans gebruikt. Is de pc zwaar overclockt ofzo? Als je temperaturen dat toelaten kun je het beste minderen met het aantal fans want 6 fans en ook nog 2 in de voeding zijn er heeeeel veel. Ff ter vergelijking: Ik heb er 1 in de voeding, 1 outtake en 1 op de processor... En dat koelt een passieve videokaartkoeler en een licht overclockte processor.[/quote:31e5352fb5] je hebt bijna het zelfde systeem als mij.. ik heb het dan niet over geklokt maar ik vond het gewoon leuk om me computer cool te houden. me kast temperatuur is dan ook gewoon rond de 30 graden... gr
Link naar reactie
  • Reacties 332
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:914277dc34="Comp-Freak"]Als je veel fans hebt, heb je veel verplaatsing. Dus kan je ze allemaal wat trager laten lopen en zo het geluid verminderen. Zelf heb ik ook al 5 casefans, nu dan 1 op de cpu, gpu en 2 in de voeding. (met waterkoeling zitten er 2 op de rad en cpu en gpu er af) De ledfans van coolermaster die ik heb hebben btw wel een 3 pin aansluiting.[/quote:914277dc34] Wij leren anders nu net op school: Bij 2 verschillende geluidsbronnen met gelijke dB word de geluidssterkte verhoogd met 3 dB per geluidbron... Geld dit dan ook voor fans? Fans zijn namelijk best stil en 3dB is dan een grote hoeveelheid. Als dit wel klopt dan scheelt het natuurlijk aanzienlijk met minder fans in een PC. @zeilgekje: Mijn PC, volgens mijn sensors: Case: 24 graden, CPU 45 Stressed.. Hierbij staat hij natuurlijk wel op een koude slaapkamer waar het nu volgens mijn wekker 18 graden is :) Maar sensors zeggen ook niet alles...
Link naar reactie
[quote:5b96bb83db="Big Boss(ink)"] Wij leren anders nu net op school: Bij 2 verschillende geluidsbronnen met gelijke dB word de geluidssterkte verhoogd met 3 dB per geluidbron... Geld dit dan ook voor fans? Fans zijn namelijk best stil en 3dB is dan een grote hoeveelheid. Als dit wel klopt dan scheelt het natuurlijk aanzienlijk met minder fans in een PC.[/quote:5b96bb83db] Gaat ook voor fans op. Ik zou het echter anders definiëren: "Bij een verdubbeling van het vermogen gaat de geluidsdruk met 3 decibel omhoog" Onder verdubbeling van het vermogen passen eigenlijk alle geluidsbronnen, niet alleen fan's. Bij 20db fan's, zit je bij 2 fan's op 23db, bij 3 fan's op 26db, bij 4 fan's op 29db, bij 5 fan's op 32 db. De toename is bij fan's dus behoorlijk veel (in vergelijking tot het vermogen van 1 fan...).
Link naar reactie
Maar als je je fans traag genoeg kunt zetten hoor je ze niet meer. Standaard kan ik 1 fan al goed horen, maar gooi ik hem op de fan aansluiting van mn voeding, dan is ie geruisloos. Ondanks dat je opmerking klopt is 5x geruisloos bij mij nog steeds stiller dan 1 fan op vol.
Link naar reactie
[quote:02424f27c6]@zeilgekje: Mijn PC, volgens mijn sensors: Case: 24 graden, CPU 45 Stressed.. Hierbij staat hij natuurlijk wel op een koude slaapkamer waar het nu volgens mijn wekker 18 graden is :) Maar sensors zeggen ook niet alles...[/quote:02424f27c6] als ik mijn fans uitzet schiet de temperatuur in de kast omhoog tot zn 45 graden en me cpu naar de 60... heb jij dan nog een andere cpu fan dan de standaart? gr
Link naar reactie
[quote:56d4580303="zeilgekje"][quote:56d4580303]@zeilgekje: Mijn PC, volgens mijn sensors: Case: 24 graden, CPU 45 Stressed.. Hierbij staat hij natuurlijk wel op een koude slaapkamer waar het nu volgens mijn wekker 18 graden is :) Maar sensors zeggen ook niet alles...[/quote:56d4580303] als ik mijn fans uitzet schiet de temperatuur in de kast omhoog tot zn 45 graden en me cpu naar de 60... heb jij dan nog een andere cpu fan dan de standaart? gr[/quote:56d4580303] Euh nee. Een gewone 60mm fan met een automatische fancontrol vanuit de bios. Ik heb alleen een eigen laagje koelpasta gebruikt en niet dat laagje wat er standaard opzit. Maar je ontkomt dus niet aan veel fans dus je zult dr toch wat moeten vervangen/reviseren en op 5 volt als je minder geluid wilt.
Link naar reactie
Eventjes over die papst fans, opzich zijn ze heel stil, alleen zo nu en dan hoor ik er een heeeeel hoog zacht piepend geluid vanaf komen... Beetje vervelend, maar een nieuwe goede zalman cpu koeler en evt. een zalman videokaart koeler scheelt je weer geluid, en hitte, dan gewoon 1 a 2 intake en 1 a 2 out take fans, scheelt weer wat geld, is stiller en het blijft allemaal wat koeler.... :wink:
Link naar reactie
[quote:52e8ebde7c="Vandread"]Soort van spam maar dit setje is zoooo goedkoop http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/10237 De gast die dit verkoopt ken ik via got en is betrouwbaar dus : wil je je AXP+chipset waterkoelen voor 100 euro met puike spullen. Kopuh![/quote:52e8ebde7c]Jeetje nu begint het wel heel erg te kriebelen... :oops: Wat een koopje...
Link naar reactie
Hallo Allemaal, Ik heb even een vraagje hoe ik m'n pc nog wat stiller kan maken. Ik heb al m'n 2 coolermasterfans, op m'n Sunbeam fancontroller aangesloten, en draaien nu allebei op zo'n 7 volt. Ik dacht zelf om op m'n Cpu koeler (boxed ding) Een adapter te kopen, met 12cm fan erop. Nou heb ik gehoord, dat dat niet echt veel beter koelt, omdat er een afstand tussen de heatsink en de fan komt, maar het is wel een stuk stiller. Maar op m'n Northbridge zit ook nog zo'n fannetje die een berg herrie maakt (als ik m'n vinger op het fannetje doe, scheeld dat een berg in de herrie. Dus ik dacht dat ik daar wel zo'n zalman passief koelblokje voor zou kunnen kopen. Maar helaas gaat dat niet passen, omdat m'n videokaart met de Zalman VF700 ALCu is de weg zit. Ook omdat m'n Northbridge gedraaid zit. [url=http://global.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-K8NS%20Ultra-939.htm#]zie hier[/url] Weten jullie misschien een andere oplossing, want dat ding maakt wel erg veel herrie, en zou dat van die cpu koeler ook een goed idee zijn? Ik heb namelijk niet zo veel zin om een berg uit te gaan geven daaraan.
Link naar reactie
De boxed koeler valt weinig aan te doen... ik betwijfel of zo'n adapter gaat passen. Als ik jou was zou ik er een zalman 7000b-(al)cu op zetten. Northbridge passief koelen met zo'n zalman ding moet wel lukken. Kopen voor die paar euro (waar je imho geen bult aan kan vallen) en de oude eraf halen, dan die kleine even erbij houden om te kijken welke pinnetjes te lang zijn/in de weg zitten en die pinnetjes even weghalen (mits het er niet teveel zijn). Dat kan zelfs met een beetje fatsoenlijke kniptang... Passen, bramen even weghalen met een schuurpapiertje of een vijltje en monteren maar.
Link naar reactie
Ik krijg op een ander forum geen antwoord dus stel ik de vraag hier maar. Wat ik wil is, is dat ik het radsetje zoals op het plaatje wil gaan gebruiken, maar weet niet of mijn TT-pomp van 120l/u dit kan trekken.. Het is een 240mm-rad. [img:dfeddf1ec4]http://members.chello.nl/p.eikenhorst/4-fans-install-possibility-for-full-cooling-power-at-5v-300.jpg[/img:dfeddf1ec4] [URL=http://www.1a-cooling.de/shop/radiatoren-240_e.htm] hier [/URL]het adres met gegevens
Link naar reactie
[quote:74243fe7be="Vandread"]Dat word een zware aanslag op je flow... denk dat het krap aan is. Koop anders gewoon een hydor l20 voor 20/25 euro en gebruik een T-lijn om te vullen ipv dat brakke reservoir+pomp van TT :P[/quote:74243fe7be] Dat vage vermoeden had ik dus al...De Hydor l20 kan ik wel uitkomen, maar heeft wel 10mm aansluitpunten terwijl ik 6mm binnenmaat heb. (kan gecompenseerd worden met andere koppelingen). Ik snap een beetje welke kant je op wil met een T-lijn, maar geef eens een schets...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...