Ga naar inhoud

Case warmer dan CPU?


Aanbevolen berichten

Mijn Epox kwam met mijn 2400+ en alpha koelblok op ongeveer deze temps uit: case = stabiel 28C cpu = rond de 40C Met deze ABit KD7 (met verder precies dezelfde config, alleen nu een Q-Tex dual-fan PSU) kwam ik gister uit op: case = schommelend rond de 32C cpu = 28 - 30C En na een hele nacht (uurtje of 9) full stressed zit ik op: case = schommelend rond de 35C! cpu = 30 - 31C En dat terwijl mijn kast al die tijd helemaal open staat! Kloppen deze resultaten wel? Hoe kan dat de case temp hoger is, en nog meer stijgt dan de CPU temp? De sensors zijn niet om gewisseld nee :P Sandra en BIOS zeggen het ook zo om. Hoe kan dit? :o Casetemp van 35C met 3 casefans, de kast helemaal open, en een Q-Tec 450W dual fan PSU lijkt me toch niet echt logisch?
Link naar reactie
Heb je niet toevallig een casefan die over de sensor van de kast heen blaast? Als je case sensor ergens in een koel gedeelte van je kast zit, en je die ook nog eens extra koelt, dan kan je idd op dat soort waarden uitkomen. Verder is die CPU temp nogal laag als er daadwerkelijk met de interne sensor gemeten wordt, maar misschien dat ze die waarde bij Abit corrigeren.
Link naar reactie
Hm, nee er wordt niet uit de interne diode gelezen, dus bij die CPU temp kan je nog wel een paar graadjes optellen ;) Toch netjes, vind ik. Waar het case temp sensor op die epox zit weet ik niet, maar bij deze ABit wel: Onder de CPU socket, links van de chipset: [img:2cd2a3e1ac]http://www.abit-usa.com/products/mb/kd7/images/KD7_pic1.jpg[/img:2cd2a3e1ac] Op het plaatje dus iets boven die cipset cooler. Misschien dat die juist warme lucht over de sensor blaast?
Link naar reactie
Dat zou kunnen, maar is niet erg aannemelijk, als je namelijk iets met koudere lucht gaat koelen, kan die lucht nooit warmer worden als hetgene wat je daadwerkelijk aan het koelen bent, doordat er een balans ontstaat tussen de 2 temperaturen (dus tussen de casetemp en de CPU temp) Aannemelijker is dat 1 van je sensors gewoon off-spec is.
Link naar reactie
Ja, maar mijn Epox bord kwam met de externe CPU diode ook op zo'n 30 graden uit dus dat klopt wel 'ongeveer' :P Het is IRL alleen wat hoger. Dat case-sensor is dan gewoon een beetje vaag ja.. Toch wel irritant eigenlijk ;) Dit is het enige interessante over temps wat ik op de Abit fora kon vinden: [quote:e6b16ca30a]The Northbridges have fans for a reason. They run hot, i.e. eat power. I've noticed the higher temps on KT400 boards.[/quote:e6b16ca30a] Maar een hogere case-temp dan cpu temp is een beetje onlogisch. Al helemaal omdat mij kast open staat en de lucht buiten de kast misschien net 20 graden is. Ik zal eens een thermometer een paar uur in m'n dichte kast leggen :P
Link naar reactie
Draai ook op een epox mobo en heb over het algemeen een casetemp. van 38 graden en een cpu temp van 48 (met een Zalman koeling dan). Heb me er een paar maanden zorgen om gemaakt maar na een paar maanden was 'ie nog steeds niet stuk... dus het zal wel loslopen denk/hoop ik... :oops: btw: :o 8 graden is wel erg koud trouwens.
Link naar reactie
[quote:2564a7e633="David1978"]Draai ook op een epox mobo en heb over het algemeen een casetemp. van 38 graden en een cpu temp van 48 (met een Zalman koeling dan). Heb me er een paar maanden zorgen om gemaakt maar na een paar maanden was 'ie nog steeds niet stuk... dus het zal wel loslopen denk/hoop ik... :oops: btw: :o 8 graden is wel erg koud trouwens.[/quote:2564a7e633] met die temps zit je nog niet in de gevarenzone, dus je hoeft je nergens bang om te maken. als ie meer dan 60 graden ofzo wordt, dan is het een ander verhaal.. en 8 graden koud??? moet je maar eens promethia cooling nemen, dan praat je over temperatuur onder de 0 graden... -20 ofzo komt dan vaak genoeg voor....
Link naar reactie
[quote:3215262c9d="turbulence"][quote:3215262c9d="David1978"]Draai ook op een epox mobo en heb over het algemeen een casetemp. van 38 graden en een cpu temp van 48 (met een Zalman koeling dan). Heb me er een paar maanden zorgen om gemaakt maar na een paar maanden was 'ie nog steeds niet stuk... dus het zal wel loslopen denk/hoop ik... :oops: btw: :o 8 graden is wel erg koud trouwens.[/quote:3215262c9d] met die temps zit je nog niet in de gevarenzone, dus je hoeft je nergens bang om te maken. als ie meer dan 60 graden ofzo wordt, dan is het een ander verhaal.. en 8 graden koud??? moet je maar eens promethia cooling nemen, dan praat je over temperatuur onder de 0 graden... -20 ofzo komt dan vaak genoeg voor....[/quote:3215262c9d] Dan wil ik 1 ding van je weten: $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$???
Link naar reactie
Zoek eens op het forum naar "prometeia" of "vapochill" waarbij de eerste wel de beste koeling geeft ;) Maar de laatste een AMD partner is (dus dan zit je beter met garantie e.d.). Er zijn een tijdje geleden 2 topics over geweest! Ik had ook nog wat prijzen gevonden, het lag ergens rond de 600 euro :P [quote:206ec74bf3]Ben ik op zoek gegaan naar wat meer info. Ik vond (bij de OC-shop) de VapoChill superkoelsystemen voor E619,- (black voor E690,-) en de Prometieia voor E639,- dus voor de prijs maakt het niet echt uit ;) Ik vond ook deze erg interessante test: http://www.hardware-testdk.com/test_show.asp?id=1021 Daar wordt de Prometeia vergeleken met de VapoChill. Resultaat was dat de Prometeia VEEL lagere temps haalde, na verloop van tijd: [img:206ec74bf3]http://www.hardware-testdk.com/images/litteratur/1023-3.jpg[/img:206ec74bf3] [/quote:206ec74bf3] zie maar: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=70620&highlight=prometeia Wel duur, wel moeilijk inbouwen zeg maar, maar wel STOER :D
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...