Lampje Geplaatst: 26 februari Delen Geplaatst: 26 februari Zet het maar in de week met WD40 Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Herman5501 Geplaatst: 28 februari Auteur Delen Geplaatst: 28 februari Hier ben ik weer. Afgelopen ma ongelukje gehad, ambulance ziekenhuis, controle. Alles bleek nog oke maar een week rust/bed. Bericht van onderdelenshop: bovengenoemde set is geschikt voor mijn Zanker ST 1001 Intimat. De bolle kant moet inderdaad richting trommel en de pakkingen worden bijgeleverd, geen kit nodig. Nu alleen nog snaarwiel er af. Misschien dat dit in het weekend gaat lukken. Wordt vervolgd. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 28 februari Delen Geplaatst: 28 februari Dat is dan wel ff schrikken, maar je kunt het nog na vertellen. Het stond er al dat het voor jouw produktnummer was, dus ik was ervan overtuigd, dat dit moest lukken. Je zei dat de bout goed vastzat, neem daarom goed passend gereedschap, zodat je echt kracht kunt zetten. Dus niet rommelen met een Bahco, maar neem een goed passende ringsleutel, desnoods koop je er een bij de Action, voor een enkele keer gebruik, gaat dat best goed. En huur een pullytrekker, want daarvoor moet je wel goed spul hebben. De krachten kunnen heel groot zijn. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Maus0611 Geplaatst: 1 maart Delen Geplaatst: 1 maart https://www.datrepareerikzelfwel.nl/Lagerset_turnamat_wasmachine_AEG_8996454226052 Heb je hier niets aan? Ik kon me herinneren dat die sets compleet te koop waren, en zowaar gevonden. 3 Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 1 maart Delen Geplaatst: 1 maart Dat is helemaal mooi, dan heb je werkelijk alles nieuw en ook zeer redelijk in prijs. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Herman5501 Geplaatst: 4 maart Auteur Delen Geplaatst: 4 maart "... maar neem een goed passende ringsleutel" Ja, goed gereedschap is het halve werk. Ik heb het met WD40 en een ring 10 geprobeerd maar voorlopig nog helaas. Daarna heb ik de 6 schroeven die de flens aan de kuip vastzetten geprobeerd los te maken (met een goede kruiskop). Op één na ging dat prima. Maar het lijkt er op dat enkele grijze dichtingsringen (zie foto, de onderste -zwarte ring- zit muurvast) eerder al een keer zijn vervangen (en gekid?). Aangezien ik me nog niet helemaal fit voel (duizelig), ga ik het later nog eens proberen met een krachtige boormachine. Als ik alles los heb zonder schade, ga ik de onderdelen (ook bedankt Maus) bestellen. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 4 maart Delen Geplaatst: 4 maart Ik zou niet met een boormachine gaan werken, dan draai je de kop hoogstwaarschijnlijk te barsten. Een goed passende Pozidriv 2 schroevendraaier gebruiken, waarmee je de schroef best een tik met de hamer op de schroevendraaier mag geven om los te schrikken. Een schroevendraaier met een zeskant waar je een sleutel op kunt zetten is ideaal. https://www.conrad.nl/nl/p/wiha-314-00777-werkplaats-kruiskop-schroevendraaier-pz-2-koplengte-100-mm-din-iso-8764-din-iso-2380-778205.html Als laatste redmiddel zou je ook de kop er voorzichtig af kunnen slijpen. En goed weken in de WD40. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Maus0611 Geplaatst: 4 maart Delen Geplaatst: 4 maart Je bent er nog niet met die ene schroef. De zwarte meenemer zal eerst uit het lagerhuis moeten wil je de gehele aandrijving eruit krijgen. Maar die kun je desnoods nog vierkant zagen. De lange kant eraf zagen/slijpen. Of vanaf de tandwielzijde een paar klappen naar binnen... Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 4 maart Delen Geplaatst: 4 maart Als TS deze optie kiest dan is het toch alleen een kwestie van bouten losmaken op de flens? Of zie ik dat verkeerd? De meenemer gaat dan toch gewoon door het gat, of is het gat zo klein? Ja, dan is het een kwestie van afzagen, zodat hij wel door het gat past. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Herman5501 Geplaatst: 10 maart Auteur Delen Geplaatst: 10 maart Bedankt voor de verdere info. Ik was ff ofline omdat ik veel werk in te halen had. Heb nu alle schroeven los (voorzichtig met een Makita 12V en een goed passende ph-bit). Ook de ring 10-bout is er uit maar het kranswiel is er nog niet af. Eigenlijk zou de as er aan de trommelkant uitmoeten want de meenemer is veel te groot voor het gat. Maar het grote kranswiel zit dus ook muurvast. Met WD 40 ingespoten maar ... nog ff meer spuiten en dus wachten. Meenemer er af slijpen/zagen lijkt me erg lastig, je komt er bijna niet bij. Dus na verwijderen van het kranswiel de as (voorzichtig) door het kapotte 'lager' 'meppen' lijkt me nu nog de beste oplossing. Ik ga er ergens midden in de week mee verder. Bedankt voor het meedenken. Wordt vervolgd. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 10 maart Delen Geplaatst: 10 maart 1 uur terug, Herman5501 zei: Dus na verwijderen van het kranswiel de as (voorzichtig) door het kapotte 'lager' 'meppen' lijkt me nu nog de beste oplossing. Doe dat wel met een zacht houten plank ertussen, want anders klink je de as dikker en gaat hij nooit meer door het lager naar binnen. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Herman5501 Geplaatst: 25 maart Auteur Delen Geplaatst: 25 maart Daar ben ik weer. Ongelukje had toch meer impact als gedacht. WD40 heeft ondertussen z'n werk wel kunnen doen maar het zit muur- en muurvast. Alles is nu los maar de twee 'kranswielen' aan de buitenkant vd trommel krijg ik er niet af (geen afzet mogelijkheid). De enige oplossing is dan nog om de meenemer aan beide kanten te kortwieken anders past ie niet door het gat. Beetje eng karwei. De as zou nl los kunnen schieten en dan klemt de slijperschijf zich vast, etc . Ik wacht nu op een vriend met ervaring en met een snelheid instelbare haakse slijper (veiligheidsbril en stevige werkhandschoenen liggen al klaar). Lukt dat niet dan geef ik het op en koop een nieuwe. Jammer want het is een simpele maar prachtige machine. Ik meldt later nog hoe het afgelopen is. Link naar reactie
Herman5501 Geplaatst: 15 april Auteur Delen Geplaatst: 15 april Eindelijk, de as met kranstandwiel, etc. is er uit. Uiteindelijk met een scherpe ijzerzaag de 'draaier' aan twee kanten doorgezaagd. Tip: doorzagen zo dicht mogelijk bij de as. Deze ging er alleen uit met een beetje wrikken. En ... dat witte spul op de flens is géén coke 😁. Zojuist de nwe set besteld. Wordt vervolgd. Link naar reactie
Herman5501 Geplaatst: 15 april Auteur Delen Geplaatst: 15 april Voor de goede documentatie: Bij de eerste foto kijk je dus door het gat naar de andere binnenkant van de rvs-bak waar de trommel in hangt. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 16 april Delen Geplaatst: 16 april Dank je wel voor de toelichting Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Maus0611 Geplaatst: 17 april Delen Geplaatst: 17 april Dat lekte al even... Knap gedaan. Leuk dat je die machine toch nog aan de gang houdt. Link naar reactie
Herman5501 Geplaatst: 19 april Auteur Delen Geplaatst: 19 april Bedankt Maus en Lampje, maar het is nog niet gedaan. De nwe set is aangekomen maar de documentatie waar de ringetjes, etc komen is erg matig (zie foto). Vooral de grote zwarte kunststofring is me een raadsel. De flens zit met 6 schroeven (met dichtingsringen) aan de kuip vast, maar de omtrek van de flens zelf heeft geen dichting aan de kuip. Lijkt me lekgevoelig P.S. Het verwarmingselement in de kuip zelf ontkalkt met citroenzuur (ph 2, azijn heeft ph 2,2). Laagje voor laagje met een tandenborstel. Heb 'm er niet uitgehaald omdat lekvrij terugplaatsen met de oude dichting gevoelig is voor lekkage. Als het allemaal lekvrij werkt ga ik nog eens kijken of ik een nieuw verwarmingselement ga plaatsen. Link naar reactie
Herman5501 Geplaatst: 19 april Auteur Delen Geplaatst: 19 april De zwarte kunststof ring moest dus in de uitsparing aan de achterkant van de flens. Dat was niet gemakkelijk, want erg, erg strak, maar met verwarmen in heet water en vier handen is het gelukt. Het lijkt goed af te sluiten. Helaas geen foto gemaakt. Daarna de flens met de zes (imbus)boutjes aan de kuip vastgezet (gelijkmatig, kruislings, slag voor slag, met beetje vaseline op de schroefdraad). De plaatsing van de rest van de (vilt)ringen is wel redelijk duidelijk. So far so good. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 19 april Delen Geplaatst: 19 april Ik wilde net al zeggen in jouw "poederfoto" zie je hem duidelijk zitten. Maar intussen heb je het zelf al gevonden. Nou verder veel succes! Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Herman5501 Geplaatst: 20 april Auteur Delen Geplaatst: 20 april Ja, de plat geplette 'poeder'resten van de oude afsluitring had ik wel gezien maar de nieuwe leek veel te klein (en rond). Ik dacht even dat ze de verkeerde ring hadden geleverd. Maar met verhitting en vier duimen is het uiteindelijk wel gelukt. Ik heb alles nu op z'n plek maar krijg de borgring van het snaarwiel niet om de as heen. De nwe borgring is zonder gaatjes (waar je de borgtang in kunt zetten) en er is wel heel erg weinig ruimte op de as met de borgringgroef. Ik neem aan dat de beste methode is om de borgring vanaf de ronde kant van de as -over de as heen- naar het afgeplatte deel te schuiven. Dwz heel veel krachtzetten en ook nog zorgen dat de borgring verticaal op z'n plek blijft. Lastig. Of is daar nog een speciale tang voor nodig? Ik ga het vanavond nog maar eens proberen. Helaas is hier voor vier duimen geen plaats 😁. Zoals waarschijnlijk al door jullie begrepen probeer ik het proces zo goed mogelijk te omschrijven zodat derden, die net zoals ik weinig ervaring hebben met wasmachines, het enigzins kunnen volgen. Link naar reactie
Aanbevolen berichten