Ga naar inhoud

Herman5501

Lid
  • Aantal items

    27
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Herman5501's prestaties

Junior

Junior (2/8)

  • 30 dagen mijlpaal
  • Eerste reactie
  • IJsbreker

Recente badges

0

Reputatie

  1. Bedankt Lampje, maar welk soort tape heb je daarvoor gebruikt? Ik heb in het verleden (toen ik in de renovatie zat) om een dakdoorvoer (afvoerpijp) te dichten wel eens een soort tape (op rol) van bitumen met aluminiumfolie en kit gebruikt. Dat hechtte prima en ook langdurig. Maar centrifuges aan de onderkant dichten is natuurlijk een ander ding. Verder dacht ik na eerst de losse roest te hebben verwijderd,het overgebleven roestgedeelte met roestomvormer in te smeren, hopend dat dit meer hechting geeft voor de tape die er overheen komt.
  2. Ja, het heeft even geduurd maar hij doet het en lekt (nog) niet (na 4 wasbeurten). Ervaringsadvies. Het handigste is om de trommeldraaier aan beide kanten dicht bij de as-kant af te zagen met een grote, scherpe ijzerzaag. Daarvoor de klapdeksel verwijderen zodat je van de achterkant (naar je toe) kunt zagen. Dan kan de as er aan de achterkant uit en hoef je de tandwielen niet te verwijderen. Als je weet hoe het moet is het een fluitje van een cent 😅. Bedankt iedereen voor alle info. Maar helaas, een ander probleempje: bij centrifugeren lekt de centrifuge-opvangbak. Niet veel maar geboeg om ff te kijken. Doorgeroest dus. Zie foto. Daar waar het bruine blokje zit (origineel?) is de voorkant van de machine. Is er een manier om dit (in ieder geval tijdelijk) te dichten? Met een pasta of met aluminium gewapend bitumen?
  3. Oh ja en niet vergeten de tie-rip waar de achterkant van de motor in hangt te controleren. Bij mij was ie van de beugeltjes afgeschoten (waarschijnlijk bij kantelen)
  4. Heb nog even geduckduckt. De nieuwe borgring heet een asborgring (zonder oogjes). De oude was een segerring (met oogjes). Voor de volledigheid: Op de technische tekening van de vervangingsset staat een segerring genoemd. En de zes kruiskopschroeven voor bevestiging van de nieuwe flens zijn nu imbus 3 (dacht ik) geworden.
  5. Nou, ik heb de borgring er op. Heb de wasmachine voorzichtig op z'n voorkant gelegd zodat ik er beter bij kon en de zwaartekracht mee had 😄 . Wel vanuit de platte as-kant er op geschoven. De vraag is of ik hem nog wat moet bijdraaien (180* ? ) zodat alle drie 'pennen' in de groef zitten.
  6. Ja, de plat geplette 'poeder'resten van de oude afsluitring had ik wel gezien maar de nieuwe leek veel te klein (en rond). Ik dacht even dat ze de verkeerde ring hadden geleverd. Maar met verhitting en vier duimen is het uiteindelijk wel gelukt. Ik heb alles nu op z'n plek maar krijg de borgring van het snaarwiel niet om de as heen. De nwe borgring is zonder gaatjes (waar je de borgtang in kunt zetten) en er is wel heel erg weinig ruimte op de as met de borgringgroef. Ik neem aan dat de beste methode is om de borgring vanaf de ronde kant van de as -over de as heen- naar het afgeplatte deel te schuiven. Dwz heel veel krachtzetten en ook nog zorgen dat de borgring verticaal op z'n plek blijft. Lastig. Of is daar nog een speciale tang voor nodig? Ik ga het vanavond nog maar eens proberen. Helaas is hier voor vier duimen geen plaats 😁. Zoals waarschijnlijk al door jullie begrepen probeer ik het proces zo goed mogelijk te omschrijven zodat derden, die net zoals ik weinig ervaring hebben met wasmachines, het enigzins kunnen volgen.
  7. De zwarte kunststof ring moest dus in de uitsparing aan de achterkant van de flens. Dat was niet gemakkelijk, want erg, erg strak, maar met verwarmen in heet water en vier handen is het gelukt. Het lijkt goed af te sluiten. Helaas geen foto gemaakt. Daarna de flens met de zes (imbus)boutjes aan de kuip vastgezet (gelijkmatig, kruislings, slag voor slag, met beetje vaseline op de schroefdraad). De plaatsing van de rest van de (vilt)ringen is wel redelijk duidelijk. So far so good.
  8. Bedankt Maus en Lampje, maar het is nog niet gedaan. De nwe set is aangekomen maar de documentatie waar de ringetjes, etc komen is erg matig (zie foto). Vooral de grote zwarte kunststofring is me een raadsel. De flens zit met 6 schroeven (met dichtingsringen) aan de kuip vast, maar de omtrek van de flens zelf heeft geen dichting aan de kuip. Lijkt me lekgevoelig P.S. Het verwarmingselement in de kuip zelf ontkalkt met citroenzuur (ph 2, azijn heeft ph 2,2). Laagje voor laagje met een tandenborstel. Heb 'm er niet uitgehaald omdat lekvrij terugplaatsen met de oude dichting gevoelig is voor lekkage. Als het allemaal lekvrij werkt ga ik nog eens kijken of ik een nieuw verwarmingselement ga plaatsen.
  9. Voor de goede documentatie: Bij de eerste foto kijk je dus door het gat naar de andere binnenkant van de rvs-bak waar de trommel in hangt.
  10. Eindelijk, de as met kranstandwiel, etc. is er uit. Uiteindelijk met een scherpe ijzerzaag de 'draaier' aan twee kanten doorgezaagd. Tip: doorzagen zo dicht mogelijk bij de as. Deze ging er alleen uit met een beetje wrikken. En ... dat witte spul op de flens is géén coke 😁. Zojuist de nwe set besteld. Wordt vervolgd.
  11. Daar ben ik weer. Ongelukje had toch meer impact als gedacht. WD40 heeft ondertussen z'n werk wel kunnen doen maar het zit muur- en muurvast. Alles is nu los maar de twee 'kranswielen' aan de buitenkant vd trommel krijg ik er niet af (geen afzet mogelijkheid). De enige oplossing is dan nog om de meenemer aan beide kanten te kortwieken anders past ie niet door het gat. Beetje eng karwei. De as zou nl los kunnen schieten en dan klemt de slijperschijf zich vast, etc . Ik wacht nu op een vriend met ervaring en met een snelheid instelbare haakse slijper (veiligheidsbril en stevige werkhandschoenen liggen al klaar). Lukt dat niet dan geef ik het op en koop een nieuwe. Jammer want het is een simpele maar prachtige machine. Ik meldt later nog hoe het afgelopen is.
  12. Bedankt voor de verdere info. Ik was ff ofline omdat ik veel werk in te halen had. Heb nu alle schroeven los (voorzichtig met een Makita 12V en een goed passende ph-bit). Ook de ring 10-bout is er uit maar het kranswiel is er nog niet af. Eigenlijk zou de as er aan de trommelkant uitmoeten want de meenemer is veel te groot voor het gat. Maar het grote kranswiel zit dus ook muurvast. Met WD 40 ingespoten maar ... nog ff meer spuiten en dus wachten. Meenemer er af slijpen/zagen lijkt me erg lastig, je komt er bijna niet bij. Dus na verwijderen van het kranswiel de as (voorzichtig) door het kapotte 'lager' 'meppen' lijkt me nu nog de beste oplossing. Ik ga er ergens midden in de week mee verder. Bedankt voor het meedenken. Wordt vervolgd.
  13. "... maar neem een goed passende ringsleutel" Ja, goed gereedschap is het halve werk. Ik heb het met WD40 en een ring 10 geprobeerd maar voorlopig nog helaas. Daarna heb ik de 6 schroeven die de flens aan de kuip vastzetten geprobeerd los te maken (met een goede kruiskop). Op één na ging dat prima. Maar het lijkt er op dat enkele grijze dichtingsringen (zie foto, de onderste -zwarte ring- zit muurvast) eerder al een keer zijn vervangen (en gekid?). Aangezien ik me nog niet helemaal fit voel (duizelig), ga ik het later nog eens proberen met een krachtige boormachine. Als ik alles los heb zonder schade, ga ik de onderdelen (ook bedankt Maus) bestellen.
  14. Hier ben ik weer. Afgelopen ma ongelukje gehad, ambulance ziekenhuis, controle. Alles bleek nog oke maar een week rust/bed. Bericht van onderdelenshop: bovengenoemde set is geschikt voor mijn Zanker ST 1001 Intimat. De bolle kant moet inderdaad richting trommel en de pakkingen worden bijgeleverd, geen kit nodig. Nu alleen nog snaarwiel er af. Misschien dat dit in het weekend gaat lukken. Wordt vervolgd.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...