Ga naar inhoud

Wasmachine (Zanker ST 1001 Intimat) as wastrommel zit vast


Aanbevolen berichten

De as waaraan de wastrommel draait zit vast (met kracht nog een beetje beweging). Ik heb de snaar van de motor naar de tandwielkrans los gemaakt (eerst snapring en vliegwiel verwijderd) om bij het boutje te kunnen waarmee de tandwielkrans aan de as vastzit, om die te kunnen verwijderen zodat ik goed bij de as kan om te zien wat er aan de hand is. Helaas is er in het boutje geen beweging te krijgen. Hoe krijg ik 'm los en moet ik dan misschien de as verwijderen (met een poelietrekker?).

Helaas kan ik vanuit de URL geen foto toevoegen, die staan in een map op de laptop. Is er een manier om die toe te voegen?

Link naar reactie

Ja, het is een oudje. Bijna net zo oud dan ik 🙂. ik kon er ook niets van vinden behalve een manual waarin geen technische info stond. Hij lijkt wel iets op een (ook een oud model) AEG Turnomat (S). Op zich allemaal niet zo ingewikkeld maar je hebt er wat ervaring bij nodig om met zo'n machine (of enigzins gelijke constructie) te kunnen praten. Wie oh wie?

In ieder geval bedankt voor het zoeken.

Link naar reactie

Beste lezers, heeft iemand een idee of de bout zoals op de foto aangegeven staat los moet/kan (pneumatisch?) en zo het tandwiel verwijderd kan worden? Dan kan ik tenminste zien wat er met de as/lager aan de hand is. Aan de andere kant van de as waar de bout in gaat, is een uitsparing (zie foto), die misschien voor een vakman/vrouw een aanwijzing is hoe het moet. Bij voorbaat dank, Herman.

IMG_20240222_143344-detail-2.jpg

Link naar reactie

De bout is de borging van het tandwiel op de as

De rechthoekige gleuf die je ziet zit zowel in de as, als in het tandwiel en heet spiebaan.

En in die baan zit een spie die voorkomt dat de as t.o.v. het tandwiel kan gaan draaien.

Deze constructie kan knap vast zitten en zul je met een goede Pully trekker los kunnen trekken.

Maar ik ben bang dat je met het kopen van het juiste gereedschap meer geld kwijt bent, als dat je machine nog waard is.

En de vraag is dan ook nog of de onderdelen die je nodig hebt nog te koop zijn?

Lagers zal wel lukken, maar de seals?

En hoever is de as ingesleten op de seal en krijg je die ooit nog weer waterdicht?

Dat zou ik eerst zeker stellen.

En gezien jouw vragen, vraag ik mij ook af of het op de juiste manier vervangen van de lagers wel een geschikte klus voor jou is?

Want daar komt toch echt wel wat vakmanschap bij kijken.

Want behandel je een lager verkeerd, dan ligt hij er over een paar maanden weer uit.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Bedankt voor je info, Lampje. Ik ga het een en ander (lager, seals) checken. Als ik het goed begrijp: eerst de bout los draaien en dan (evt, als de lagers vervangen moeten worden) met een pullytrekker de as er uit trekken? Daarna kan ik nog kijken voor reparatie door een vakman of afscheid nemen van mijn 'vliegdekschip' (zo noem ik mijn wasmachine).

Noot: ik vind het wel leuk om dit soort dingen (proberen) te repareren. Een pullytrekker kan ik wel ergens lenen.

Link naar reactie

Het lijkt er op dat het een glijlager is i.p.v. een kogellager.

Hoe die nu gemonteerd moet worden is me een raadsel, want waar blijft die pen die ik zie zitten?
Als ik naar het e nummer kijk lijkt dit wel de juiste te zijn.

Zit die pakking niet in het zakje met schroeven?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Waar blijft die pen ... ? Da's een goeie. Had ik nog niet gezien. Daar is idd geen gaatje voor. Louter als ondersteuning voor de foto? Demontabel?

jammer dat de foto beetje onduidelijk is. Dat zwarte ding zou de pakking kunnen zijn?

Misschien het beste dat ik morgen ff met ze bel.

En ... bedankt voor je meedenken.

Zanker-ST-1001_lager-1c_Sh.jpg

Link naar reactie

Ja het wordt me allemaal wat duidelijker.

De as die buiten zit is voor het snaarwiel.

Het zou fijn zijn als je de maatvoeringen van de diverse componenten eens nameet.

Zodat de onderlinge verhoudingen me duidelijker worden.

Kogellagers kennen ze blijkbaar nog niet in deze machine.

Het pakket is een lager compleet met pakkingen en de as.

Het bronzen? lager is totaal verkankerd vanwege de electrolyse tussen verschillende metalen.

Het is niet onmogelijk om met dit complete pakket, dit weer te restaureren.

Maar het metaal rondom het nieuw te plaatsen onderdeel moet wel goed ontkalkt worden.

Maar ik zie ook een element wat verkalkt is.

Hoe dik is die laag?

Dus ook maar gelijk vervangen?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Het kalklaagje op het verwarmingselement is nog vrij dun. Fractie van een mm. Kan het met ontkalker en licht schuursponsje redelijk makkelijk verwijderen. Kan hem later ook nog loskoppelen en op de kop in het azijn zetten. Maar ik neem het mee bij de evt reparatie. De lengte van het verwarmingselement is 270 mm.

Maten bij mm benadering zie foto.

Als je meer maten nodig hebt dan meet ik ze nog op.

IMG_20240225_193718.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...