Ga naar inhoud

Samsung DV90F5E6HGW droger gaat aan maar start niet


Aanbevolen berichten

Na selecteren van een programma blijft het scherm even aan en gaat zelfs aftellen, maar draaien om te drogen doet het niet. En binnen enkele minuten gaat de droger uit. Enig idee waar dit aan kan liggen?

 

De droger droogde recent niet zo goed meer, waarna ik het idee had om het open te schroeven om radiator goed te reinigen. Radiator en compressor verwijdert en schoongespoten zoals deze: 

1686684332686.jpg

Zou ik de motor rechtstreeks op een stopcontact kunne aansluiten om te kijken of deze defect is?

 

1686685474223.jpg

aangepast door MischaW
Link naar reactie
1 uur terug, MischaW zei:

Zou ik de motor rechtstreeks op een stopcontact kunnen aansluiten om te kijken of deze defect is?

 

Dat kan ik helaas niet meer uit de documentatie van Samsung halen, omdat de motor niet meer leverbaar is en men de gegevens niet meer vermeldt.

Je zou een foto van het motorplaatje kunnen maken, daaruit zouden we dan wel een antwoord kunnen geven.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Nee, niet te gauw wanhopen. Het is duidelijk dat je deze motor best kunt testen met een losse voeding.

De stekkers zijn vaak voorzien van vlak stekkers en afhankelijk van male of female kun je een snoer maken met vlakstekkers, die wel even af moet isoleren met een stukje krimpkous.

En vergeet niet de condensator ook aan te sluiten, want zonder deze doet hij het niet.

Meet wel de condensator na of laat dit doen of de condensator nog de aangegeven capaciteit van 8uF heeft.
 

Ook is het handig om een test gloeilamp op de motor aansluiting te zetten. dan melden brandende relais zich als een flikkerende lamp.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

De motor gaat wel brommen, maar gaat niet draaien. Misschien dat die middelste witte draad dat signaal moet geven, of hij is stuk. Mijn multimeter heeft, denk ik, geen stand voor de condensator door te meten. Dit had ik ook niet verwacht voor dat tientje dat ie kostte. De weerstand liep wel op bij meten, maar of die 8uF heeft?

1686764477349.jpg

Link naar reactie

Je hebt de motor niet goed aangesloten.

 

1729814124_eenfaseinductiemotor2links.jpg.png.21d6410ca87b336f38539fab977bfac1.png947250670_eenfaseinductiemotor2rechts.jpg.png.8871ab3eeb373efd0c22dcc5cf2da58a.png

De condensator moet in serie staan met een van de wikkelingen. Dus er moeten op de motor 3 klemmen aangesloten zijn.

Door de linker draad te wisselen van klem 1 naar klem 2, zal de draairichting wisselen.

 

Voor het meten van capaciteiten heb je een duurdere meter nodig of laten doen bij de zaak waar je de condensator zou willen kopen. Het is een vrij veel voorkomend euvel, dat ze achteruit gaan.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Die volg ik niet helemaal. Ik heb de Condensator met 2 aansluitpunten (rood en blauw zeg maar), de motor met drie aansluitpunten (rood, wit en blauw) en het stroomsnoer naar het stopcontact met 2 aansluitingen. Wat zou ik dan waarop moeten aansluiten?

1686767860011.jpg

1686767843826.jpg

 

ps. Deze condensator heb ik alleen gezien bij online winkels.

of zou een generieke als deze : https://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/condensatoren/motor-aanloop-condensatoren/dna-mkp-condensator-8uf-400vol.html gewoon moeten kunnen?

aangepast door MischaW
ps.
Link naar reactie
12 uren geleden, MischaW zei:

Die volg ik niet helemaal. Ik heb de Condensator met 2 aansluitpunten (rood en blauw zeg maar), de motor met drie aansluitpunten (rood, wit en blauw) en het stroomsnoer naar het stopcontact met 2 aansluitingen. Wat zou ik dan waarop moeten aansluiten?

Op de foto van de motor zie ik wazig een aansluitschema staan met de kleurstelling er bij samen met mijn schema moet het lukken. De condensator zit tussen 2 aansluitingen in en 1 van die aansluitingen moet niet op de voeding, net zoals mijn voorbeeld aangeeft.

Maak eens een goede foto van het motorplaatje waar de tekst wel leesbaar van is.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...