Ga naar inhoud

Bosch wasmachine komt met centrifugeren niet op toeren


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Onze Bosch Wasmachine type WAK282S1NL/11 heeft een paar weken geleden nieuwe koolborstels en schokbrekers gekregen, werkzaamheden verricht door een wasmachine monteur.

De machine heeft door deze reparatie een aantal weken prima gedraaid echter de laatste week komt de machine met centrifugeren niet meer op toeren. Eerst de machine gecontroleerd of die waterpas stond. Dat was niet het geval. Op het programma spoelen en centrifugeren slaat de waterpomp aan, wordt het water weggepompt en draaide de wasmachine/centrifuge weer op volle toeren. Er was echter geen wasgoed in de trommel aanwezig voor deze test.

Na waterpas zetten heeft de machine 2x een volledige wasbeurt gedaan, echter de bij de derde wasbeurt kwam hetzelfde euvel weer voor. Nogmaals gechecked of de machine waterpas stond, dat was ok. Echter geen centrifuge op volle toeren. De display geeft geen foutcodes.

In de wasmachine zit een motorsensor type Sensor 00637879. Ik kan me voorstellen dat met de vervanging van de koolborstel deze sensor van de motor is gehaald. Zou het probleem daarmee te maken kunnen hebben (slechte contacten, geen goede geleiding)? Ik heb ook geen idee wat de werking is van deze sensor. Controle tijdens wasbeurten?

Zit er in de machine een onderdeel dat controleert of de machine waterpas staat? Ik kan op de werktekeningen van deze machine op de Bosch Website niet iets vinden wat daar op duidt.

Heeft iemand een suggestie waardoor het probleem wordt veroorzaakt en wat eraan te doen.

Ik zag een post over eenzelfde soort machine met dezelfde klachten maar een oplossing voor het probleem was niet te lezen/afwezig.

Bosch wak282s1 foutcode E21 - Wasmachines en wasdrogers - Kieskeurig Community

Checklist: waterpomp en leidingen controleren op obstructies? Doorblazen van het pijpje van (water)niveau schakelaar?

Alvast dank voor een reactie.

Link naar reactie

Heb jij ook foutcode E21? Want dat is wel de indicatie voor koolborstels en deze fout moet gereset worden.

Maar ik denk meer richting een verstopte slang naar de niveausensor. Omdat hij het niet altijd doet.

Dus haal de slang eens los bij de sensor en blaas hem door. Het kan ook zijn dat de luchtkamer van de slang vol vuil zit.

Ook zou je het pompfilter na moeten kijken, want als er niet voldoende gepompt wordt, wordt er niet gecentrifugeerd.

 

Maar het kan ook natuurlijk goed zijn dat de 3 G balanssensor een slechte verbinding heeft, want die meting geeft wel de toerenverhoging vrij.

Deze sensor geeft een signaal af in verhouding met de slingering die de onbalans van het wasgoed maakt. En als die waarden te groot zijn dan gaat hij weer terug in de voorgaande stand en  begint opnieuw met balanceren van het wasgoed. En afhankelijk van het  merk en type doet hij dat een aantal malen, lukt dat niet, dan breekt hij het centrifugeren af.

zie ook: Waar zitten de diverse onderdelen in het apparaat? Deel 1: Druksensor, 3G-Sensor, i-Dos & Magneetventiel

en

Wasmachine centrifugeert niet - Dat moet je testen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hallo Lampje alle checks uitgevoerd. Een 3G sensor zoals je hebt aangegeven zit blijkbaar niet in onze machine. Ik vrees dat de sensor die op de motor gemonteerd zit geen goed signaal afgeeft naar de besturingsprint of dat de sensor vervangen moet worden, Toch een klusje voor de monteur. Die had aangegeven dat de motor vervangen diende te worden. Afwachten dus wat zijn conclusie is. Nogmaals dank voor je hulp,

 

Link naar reactie

Hallo Lampje. 
Ik heb jouw reactie doorgestuurd en krijg de volgende reactie.

Er ligt een oude motor in jullie machine. Volgens zijn ervaring is het nodig dat de totale motor moet worden vervangen. Het onderdeel (welk is mij niet duidelijk) zit namelijk in de nieuwe omgecodeerde motor. Het probleem met de machine is bekend. Als wij een nieuwere model motor in de machine hadden zitten (en niet de eerste generatie motor) dan was het probleem alleen met de speedsensor op te lossen.

Kan jij chocolade van maken van deze opmerkingen?

Ik kan met niets voorstellen met een omgecodeerde motor?

Lijkt met toch vreemd dat een motor van de oude generatie dit probleem van niet op volle toeren centriguren veroorzaakt. Waar de nieuwere motor dan precies verschilt met die van de oudere generatie is mij ook niet duidelijk.

Wat denk jij? Ik hoor het graag. Alvast dank voor je reactie. Groet Rob.

 

Link naar reactie

Rob, Ik zie hier een "broodje Aap" voorbij komen.

De sensor waar we het over hebben, die op de vlakke zijkant van de motor zit, heeft niets te maken met de motor.

Het is geen speedsensor die het toerental van de motor meet, die zit op het aseinde.

Maar is alleen een bewegingssensor die de bewegingen t.o.v. de vaste omgeving van de machine meet.

En dat in de drie richtingen van de X, Y en Z richting

Soms zit de sensor op het vaste deel van de machine en zit er een magneetje op het trommelframe en wordt daar de relatieve beweging gemeten.

Het kan ook op elk punt op de kuip geplaatst worden. En dus niet alleen op de motor

En de meting wordt ook t.o.v. het aardmagnetisch veld gedaan.

Voorheen werd de motorstroom gemeten en was de fluctuering van de stroom de mate voor de onbalans. 

Want als de motor de onbalans tegen de bult op moet trekken vraagt dit meer als van de bult af.

Maar deze meting is niet nauwkeurig genoeg meer, omdat de trommels groter zijn geworden en er dus minder bewegingsvrijheid is, omdat de buitenmaten wel het zelfde blijven.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hallo Lampje, de discussie over het vervangen van de motor verliep zoals gedacht nogal moeizaam. De monteur bleef bij zijn verhaal, ook al heb ik jouw suggesties met hem overlegd. Toch een nieuwe motor geplaatst want het bleek oeverloos te zijn om iets anders te laten checken. Machine loopt nu wel weer. Benieuwd of dat zo blijft.

Dank voor alle suggesties e.d. Mocht er binnen afzienbare tijd weer zoiets voorvallen kan ik er altijd nog op terugvallen.

 

 

Link naar reactie
  • Oplossing

Ja natuurlijk blijft de machine draaien omdat de motor inclusief de 3D sensor vervangen is.

De monteur is duidelijk met een 6 min geslaagd. Want de 3D sensor kost 31,45 en een motor compleet met 3 D sensor kost 193,25 en heb je dus 161,80 te veel betaald. Lang leve de vakkennis!

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...