Ga naar inhoud

Zonnepanelen blijven gunstig, ondanks afbouw saldering vanaf 2025


Niels

Aanbevolen berichten

1867968728_iStock-155419616(1).thumb.jpg.173d5cb0e2ddcd53e676485afd901763.jpgBerekeningen van de voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal tonen aan dat het investeren in zonnepanelen, ondanks dat de salderingsregeling afbouwt, financieel aantrekkelijk kan blijven. De verwachting is dat er vanaf 2025 nog maar 64% gesaldeerd kan worden en dat dit daarna geleidelijk afneemt.

Wanneer jij in 2023 een set van 10 zonnepanelen wilt kopen, hebben deze een gemiddelde opbrengst van € 510,- per jaar (gedurende de 25 jaar levensduur). In de eerste jaren is de opbrengst het grootst, daarna neemt deze langzaam af (tegelijk met de salderingsregeling die dan afgebouwd wordt). De set zonnepalen van 10 op het zuiden kosten ongeveer €  4.500,- en levert rond de 3.200 kWh op per jaar. Het rendement hierop is te vergelijken met de rente op een spaarrekening van 4,3%. In 7 jaar tijd zou jij dan de zonnepenalen hebben terugverdiend! Milieu Centraal rekent hierbij met een lange termijn stroomprijs van 22 cent per kWh en een teruglevergoeding van 9 cent. Voor veel huishoudens is de stroomprijs nu hoger. Dan is ook de terugverdientijd korter.

Het hele artikel is hier te vinden: https://www.duurzaamnieuws.nl/afbouw-saldering-vanaf-2025-zonnepanelen-blijven-gunstig/

Wat vind jij van de salderingsregeling? En zou jij nog steeds zonnepanelen aanschaffen nu blijkt dat ze nog steeds gunstig zijn?

Link naar reactie

 Dat is niet altijd zo, onlangs offerte laten maken, aantal panelen dat past leveren max 2000kWh op, installatie kost €6000,-

Wij hebben nog een energiecontract voor 5 jaar á €0,23 per kWh.   
direct zelf verbruik is 33% = €152,-

Als ik dan een berekening maak van 2000 x €0,23 = €460,- Saldering 2025 64% = €295,-   
2026 = €295,-     
2027 = €253,-
2028 = €212,-
2029 = €170,-
2030 = €152,-
2031 = €152,-    
Totaal = 1989,-

Als ik dan €1,- per kWh betaal is het nog 6 jaar, dus totaal 14 jaar voordat ze zijn terugverdient.   
En dan maar hopen dat er geen kosten aankomen, zoals bijv. omvormer e.d.

Klopt de berekening?

 

 

 

 

 

 

Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Link naar reactie

@HereIsTom nee, de berekening van je saldering klopt niet.

Je verbruikt zelf 33%, dan lever je 100-33 = 67% terug ipv 64%.

Verder reken je met een terugleververgoeding van 0,23 per kWh, in het voorbeeld wordt met 0,09 gerekend.

De terugleververgoeding die jij daadwerkelijk krijgt is afhankelijk van je energieleverancier. Het was altijd hetzelfde bedrag dat je voor verbruik betaalde, maar inmiddels hebben de meeste leveranciers dat voor variabele contracten fors verlaagd. Zo betaalt NLE nu 50% en Energiedirect nog maar 0,05. Dus zodra jouw vaste contract afloopt en vernieuwd moet worden is er een grote kans dat je ook minder terug krijgt.

Daarbij is het ook nog zo dat de terugleververgoeding per maand wordt berekend. Dus in de zomer lever je veel terug (x je lage terugleververgoeding) en in de winter moet je extra afnemen (x de normale hoge energieprijs).

Link naar reactie

@HereIsTom ja dat klopt. Voor hoeveel panelen was die offerte van je eigenlijk, want ik heb de indruk dat er iets niet klopt.

In het oorspronkelijke bericht kosten 10 panelen € 4.500,- dus € 450,- per paneel.
Die leveren 3.200 kWh opleveren, dus 320 kWh per paneel.

Als de panelen in jouw offerte 2000 kwH opleveren, dan zou het om 2000/320 = 6,25 panelen gaan.
En die kosten dan € 6000,- / 6 = € 1000,- per paneel, bijna het dubbele.

Mijn eigen 6 panelen hebben 10 jaar geleden € 4.150,- gekost, dus € 691,- per paneel.
Ze leveren 1.224 kWh per jaar op, dat is 204 kWh per paneel.
Nu 10 jaar later zijn zonnepanelen én goedkoper én leveren ze meer rendement.

Dat zou betekenen dat jouw offerte voor weinig panelen de hoofdprijs vraagt, of dat het om veel panelen met een laag rendement gaat. Of dat de prijs met de huidige inflatie enorm is gestegen.

Ben je lid van Vereniging Eigen Huis? Die hebben een collectieve inkoop van zonnepanelen. Via hen heb ik het destijds ook geregeld. In het najaar hebben ze weer een nieuwe ronde waar je nu al (vrijblijvend) voor in kan schrijven.

En vergeet niet na te gaan of je in aanmerking komt voor een subsidie...

 

Overigens is het wel lastig om nu een reële terugverdientijd te berekenen. Met de huidige energieprijzen gaat het snel omdat nu nog 100% wordt gesaldeerd en je voor het overschot een vergoeding krijgt. Als de tarieven weer kelderen, de saldering wordt afgebouwd en ook de terugleververgoeding lager wordt dan gaat het een stuk langer duren.

aangepast door reshiftjpc
Link naar reactie

@reshiftjpc Het dak hier is helaas maar geschikt voor 4/5 panelen, die samen max zo’n 2000kWh opleveren.   
Heb nu verschillende offertes waarvan de gemiddelde prijs zo’n €6000,- is.    
Het is nu zo druk bij de installateurs dat ze de hoofdprijs vragen en pas op zijn vroegst in juni kunnen leggen helaas.

Vereniging eigen huis wil niks doen met zo weinig panelen ?

 

Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Link naar reactie

Heb je ook naar de kleine lettertjes gekeken, die de aanbieder van Eigen Huis hanteert?

Je moest weet ik niet hoeveel reserve pannen inkopen en beschikbaar hebben, voor het geval als de installateur ze zou vernielen bij de montage. Zodat de installateur geen vertraging oploopt.

Nou dat was voor mij de reden om de offerte niet te accepteren. 

Het is toch te gek voor woorden dat als ik een opdracht geef, het risico van schade moet gaan dragen.

Nog gekker, wat moet ik met 10 dakpannen, als er een goede installateur de klus heeft geklaard, zonder schade te veroorzaken.

Dan zit ik met de schade, want wat moet ik met 10 dakpannen?

Dus Eigen Huis is alleen met eigen belangen bezig om zoveel mogelijk nieuwe leden te werven die het eerste jaar dan wel gratis lid zijn. En ze hebben voor hun eigen leden zoveel mogelijk inschrijvers nodig om voor hun leden de prijs te drukken.

Volgens mij is het ook nog eens in strijd met het Burgerlijk wetboek boek 7

Maar na een jaar gratis lid wordt automatisch met een jaar verlengd en dan betaal je wel.

Als je ooit eens voor een isolatie project hebt mee gedaan, dan wordt je gelijk betalend lid.

Deze manier van zaken doen stuit mij tegen de borst.

Want belazerd worden kan ik overal.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

@reshiftjpc Wij hadden ons inschreven voor de collectieve inkoop, maar kregen te horen dat het dak niet geschikt was omdat er niet minstens 8 panelen op passen.

@Lampje Van collega’s ook gehoord dat ze veel problemen hadden met de leverancier via eigen huis, toen ze kwamen bleken de panelen niet te passen, na 3 maanden kwamen ze alsnog leggen, maar toen bleek de omvormer stuk, nu zitten ze al paar maanden met niet werkende panelen en eigen huis zegt niks te kunnen doen, moeten ze maar bij de installateur zijn ?

aangepast door HereIsTom

Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Link naar reactie

We worden als consument genaaid. Als de zonnepanelen leveren is de prijs laag (veel zon) als we energie afnemen is de prijs hoog (weinig zon). Over de afgenomen energie moeten we dik belasting betalen. Over de terug geleverde energie krijgen we geen belasting terug. Per saldo blijft er dus een aalmoes over. Dat wordt enigzins gecamoufleerd omdat de invoering over meerdere jaren wordt uitgesmeerd zodat het minder opvalt. Samengevat: de consument is de pineut.

Bij mij gaan de 12 zonnepanelen eraf als de saldering is afgebouwd en onverhoopt de omvormer stuk gaat.

 

aangepast door ton1947
Link naar reactie

@lampje nou dat is allemaal wel heel erg kort door de bocht en past niet bij een moderator die wat mij betreft genuanceerder zou moeten optreden.
Mijn zonnepanelen heb ik via Vereniging Eigen Huis (VEH) gekocht, dat was perfect geregeld. Ze werken als 'tussenpersoon' die een grote groep geïnteresserden bij elkaar brengt om dan als collectief een goede prijs te bedingen en in te kopen. Zou jij als individu rechtstreeks bij dezelfde leverancier inkopen dan zou je veel meer betalen. VEH doet helemaal niets in eigen belang. Het is een belangenvereniging voor huiseigenaren, dus ze doen alles in het belang van hun leden. En ja, hoe meer inschrijvingen ze voor een collectieve inkoop hebben hoe beter de prijs zal worden. Niet in hun belang maar in het belang van de deelnemers. Er is ook niets mis mee dat je een jaar GRATIS lidmaatschap krijgt als je meedoet en het is simpel genoeg om dat lidmaatschap meteen op te zeggen als je geen betalend lid wilt blijven. Los daarvan zul je via VEH minder risico lopen om belazerd te worden dan via een rechtstreekse inkoop bij een zonnepanelen leveranciers. Daar zitten een hoop cowboys tussen...

@HereIsTom heel vreemd verhaal dat ik me wel voor 6 panelen kan inschrijven en jij het niet kan met 8. Is dat via de huidige inschrijving of een uit het verleden. Bel ze anders gewoon eens. Ik heb via VEH geen enkel probleem gehad bij aanschaf en installatie. Alles was perfect en tot in de puntjes geregeld.

@ton1947 met zonnepanelen blijf jebesparen, zelfs als het salderen volledig is afgebouwd.

Link naar reactie
16 minuten geleden, reshiftjpc zei:

@ton1947 met zonnepanelen blijf jebesparen, zelfs als het salderen volledig is afgebouwd.

Niet als ik daarna nog kosten moet maken om de zaak werkend te houden. Bij mij gaan dus de zonnepanelen eraf als onverhoopt de omvormer stuk gaat. De panelen verkoop ik dan op de 2e hands markt. Misschien is er een naieve idealist die daar dan nog wel geld in wil steken.

Link naar reactie
36 minuten geleden, Lampje zei:

Zou een moderator niet kritisch mogen zijn?

Dat hoor je mij niet zeggen.

 

37 minuten geleden, ton1947 zei:

Niet als ik daarna nog kosten moet maken om de zaak werkend te houden.

Dat weet je niet. Het is volledig afhankelijk van de kosten die je moet maken, de terugleververgoeding die je dan krijgt en de ontwikkelingen die gaande zijn. Het is al mogelijk om zelf opgewekte elektriciteit in een batterij op te slaan en het overschot op een zo gunstig mogelijk moment te verkopen, en extra benodigde stroom op een zo gunstig mogelijk moment in te kopen en ook op te slaan. Voorbeeld: https://bliq.energy/

Overigens snap en deel ik je wantrouwen, want gunstige afspraken en beloftes kunnen zomaar veranderen, zeker op de langere termijn.

Link naar reactie

Niemand weet wat de toekomst brengt, maar als de energiemarkt zo blijft en de saldering wordt afgeschaft in 2025, wordt het erg moeilijk om nog te verdienen aan je zonnepanelen.

Je ziet nu al dat veel leveranciers nog maar 9 cent of minder betalen voor teruglevering. Stroom kost al niks meer op momenten dat ze veel leveren omdat er dan een overschot is, leveranciers willen dan ook niks meer betalen voor je overschot en niet meer salderen betekent dat je in de winter te weinig hebt en in de zomer de stroom van je panelen direct zelf moet gebruiken.

Als je overdag werkt wanneer de panelen veel leveren heb je zelf weinig verbruik waardoor je naar een opslag moet kijken, batterijen zijn daarvoor nog veel te duur. 
Kortom we moeten nog maar zien hoe dat gaat in de toekomst.

Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Link naar reactie

De batterijen hiervoor kosten ongeveer evenveel als je zonnepanelen. Dat reduceert de opbrengst al naar de helft. Batterijen kunnen hooguit de overdag geproduceerde stroom bewaren voor de nacht. Misschien nog een dag. In de winter zit je echt zonder stroom. Met een aantal zonnepanelen die evenveel opleveren als je jaarlijks gebruik en dito batterij zul je statitisch uitkomen op een totaalopbrengst van 75% (In de zomerperiode 100% en in de rest bijna 50%). Van de helft van de opbrengst blijft dan maar 37,5% over. De terugverdientijd gaat dus met ongeveer een factor 3 omhoog. Daarnaast degenereren de batterijen Kortom nog meer kosten voor een klein deel van de opbrengst. Dat is echt niet meer de moeite waard.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...