Ga naar inhoud

wasmachine weg


Aanbevolen berichten

Goeie middag,

Ik heb een AEG wasmachine , gekocht op 11 april 2008

Model L 76850

Productnr 914525604/00

serie nr 81000068

Ik heb reeds met jullie gecommuniceerd over het probleem met deze wasmachine.

Redactie: Machine blijft pompen

Mijn pomp blijft draaien bij het inschakelen van een programma.

Ik heb dan het vlottertje op de bodemplaat bekeken, deze staat niet nat (geen water op de plaat)

Toen hebben jullie mij aangeraden om de NTC te testen. Bij 25 graden met het filmpje  4,8 k ohm  de gegevens op dezeNTC sensor zijn  5930 erop de andere zijde 07/51 -10/100grad. Celsius. Deze weerstand van 4800 ohm komen overeen met mijn NTC.  Dus zou deze niet stuk zijn.

Wat zou ik nog kunnen doen aub?

dank bij voorbaat

Calmeyn jean-claude 

aangepast door Lampje
Verwijzing naar eerste berichten
Link naar reactie

Heb je de foutcode E71 gereset en is hij nog teruggekomen?

Want het lijkt dus de NTC niet te zijn. Misschien een slecht contact op de plug gehad.

Zeker als de fout niet terugkomt moeten we wat anders zoeken.

Dan denk ik richting niveausensor.

Want deze zit met een dun slangetje aangesloten op de luchtkamer die weer op de afvoermof onderaan de trommel zit. 

De luchtkamer dient er voor dat er geen waswater in de meetleiding komt en de werking van de niveausensor verstoort.

Is er veel schuim geweest dan wil dit slangetje ook wel eens verstoppen. Dus haal het slangetje eens van de sensor en blaas hem door.

zo ziet hij er uit: Niveausensor

Bekijk hier de Onderdelentekeningen

Als dit niet tot resultaat leidt zou het ook kunnen zijn dat de waaier van de afvoerpomp los ligt en dus niet pompt.

Dat kun je controleren door het filter los te halen en met een potlood aan de waier te draaien. Dit moet niet soepel, maar juist schokkerig verlopen.

Gaat het soepel dan is de waaier los, zit hij wel vast dan voelt dit schokkerig aan, omdat het veld van de motor uit permanente magneten bestaat

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 4 weken later...

Goeie middag,

Ik heb nog eens de wasmachine gereset, de foutcode is niet teruggekomen.

De afvoerpomp knort nog steeds.

Dan heb ik het dun slangetje die op de niveausensor zit door geblazen, alles ziet er droog uit, geen schuim en niet verstopt.

De waaier van de afvoerpomp voelt ook schokkerig aan. Daar ook de pomp en de leidingen doorgeblazen.

Hij volhard in de boosheid, bij gelijk welk programma blijft de pomp knorren.

Groetjes

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Hallo,

Ik heb dus water via het zeepbakje in de wasmachine gedaan en de pomp aan gesloten op 230 v

verder de stekker van de machine uit het stopcontact gelaten.

De pomp werkt normaal, en pomp het water weg.so far so good.

Daarna opnieuw de foutcode bekeken, niks.

En daarna geprobeerd om een wasje te doen, resultaat terug hetzelfde. terug constant de pomp die blijft werken. programma start niet.

Groetjes 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dat ligt er helemaal aan op welk principe de pomp gestuurd wordt.

Vaak wordt de draadbreuk filosofie gebruikt om bij noodsituaties altijd voor een veilige toestand te zorgen.

En wordt de pomp aangestuurd door het verbreken van de stuurkring en dus niet alleen door het openen van de niveauschakelaar, maar ook door een draadbreuk of slecht contact.

Dus in dat geval zal de kring verbonden moeten zijn om de pomp te laten stoppen.

In het andere geval zal het los halen van de sensor de pomp doen stoppen als dit de oorzaak zou zijn.

Een andere mogelijkheid is een klevend relais dat vastgebakken zit of een slecht contact heeft

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Goeie morgen,

Ik heb een paar testjes gedaan. Met de stekker in het stopcontact en de bedieningsknop op uit.De pomp draait niet.

Als ik nu op het lipje druk van de bodemsensor dan gaat de pomp draaien.

Draai ik de programmaknop naar een programma, voorbeeld om te wassenden begint de pomp te draaien zodra ik op start druk. als ik nu het lipje van de bodemsensor bedien verandert er niks. Volgens mij werkt de bodemsensor dan, denk ik.

 De  kabeltjes van de bodemsensor verwijderen brengt ook geen verandering aan.

ik heb de bekabeling eens gevolgd, ze komen in een aftakkingsblokje, en gaan dan verder naar de achterkant van het programmaknop. 

Relais vind ik niet direct.

groetjes 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Dag lampje,

Ik denk ook dat het aan een relais of trial zou kunnen liggen.

Ik ken relais die er uitzien als vierkante blokjes van vrachtwagens. maar als ik de achterkant van de printplaat zie, dan zie ik niet direct iets dat op een relais lijkt. Ik stuur je een foto van de achterkant waar je ook de printplaat ziet.

Je ziet die 2 grijze kabels die op een zeg maar stekker toekomen die in het blauwe gedeelte zit. Dit is de achterkant van programeerknop.

Ik zie niet  waar of welke relais daarmee zou verbonden zijn.

Kan jij het op de foto zien?

Nogmaals heel veel dank hoor.

8b84e6fc-087c-4227-9f71-46b30d7bbb77.jpg

Link naar reactie

Ik zie hier de achterkant van de programmaschakelaar. Daar komt de voeding binnen die vanaf het ingangsfilter vanaf de Aansluitkabel komt.

Ik zie daar een wit blokje als kubus dat lijkt een relais te zijn, waar de grijze kabel over loopt.

Hier een printkaart van AEG waar je ook de keuzeschakelaar ziet zitten. En al die witte blokken zijn de relais.

De kubussen zijn 10 A en de rechthoekige zijn wat zwaarder 16 A

 

IMG_8168.thumb.jpg.efbe48c249527606d8c292f846129b27.jpg

 

En dan moet je de kabel aansluiting naar de print volgen en dan vanaf de stekker het printspoor naar het relais toe.

 

445342262_relaisAEGcondensdrogeralle-kl.thumb.png.ea70e85fdcddfba6b78a0d2d092aaa2e.png

 

Deze printen zijn niet hetzelfde maar alleen een voorbeeld.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...