Ga naar inhoud

Geen enkel programma slaat aan, de wasmachine blijft steeds proberen water weg te pompen.


Aanbevolen berichten

wij hebben een AEG wasmachine  type L76850 gekocht in 2008. Nu blijft het rotertje bij de filter continue draaien. Er verschijnt geen foutcode op het scherm.  We hebben dat in het begin ook eens had,Toen kwam er wel een foutcode op.  dat kwam dan door te veel aan waspoeder, die schuim bij de sensor achterliet. waardoor deze sensor nattigheid voelt en de pomp beveelt om het water weg te pompen. Nu zal er wel geen schuim meer inzitten, want de machine heeft al een paar weken niet gedraaid. En toch blijft het rotortje draaien.Achteraan zitten er 3 dingen die op een sensor lijken. Ik heb 1per 1 de fiche van uit getrokken. (met het gedacht om die sensor eens ui te schakelen.) en toen ik de middelste uittrok kon ik wel het programma starten, dat ging goed behalve op het einde het water wegpompen en centrifugeren deed hij niet.

Wie weet er meer. Alvast bedankt

Jean-claude

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Als de afvoerpomp direct gaat draaien als je de machine aan zet en hij ook blijft draaien dan heeft de sensor op de bodem een lekkage gezien.

Zeker weten dat die vlotter sensor op de bodem van de machine niet nat is?

Beweeg de vlotter eens op en neer, je moet dan een schakelaartje horen klikken.

Lees de foutcode eens uit.

Zet de machine aan en als hij dan begint te pompen druk dan de toetsen Start/Pauze en Extra kort samen in en houd ze ingedrukt.

Krijg je dan wel een foutcode te zien?

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 4 weken later...
Op 26-10-2021 om 20:00, calmeynjean-claude zei:

Achteraan zitten er 3 dingen die op een sensor lijken. Ik heb 1per 1 de fiche van uit getrokken.

Vergeet even een ding niet jij bent mijn ogen en oren!

Wat kan ik hier uit opmaken? Helemaal niets.

Maak daar eens een foto van en wijs met een pijl aan, wat je bedoelt.

Dat nummer wat je noemt is van een groot aantal series, dat op het handboek staat. Daar heb ik niets aan.

Graag een foto van het machineplaatje, om schrijffouten te voorkomen.

Want in het instructieboekje staat ook de naam KORT bij die toets.

En dat is toch een heel andere functie.

De NTC zal waarschijnlijk bij het verwarmingselement zitten en die moet je gaan testen.

Hoe? Dat vertel ik je, als ik, aan de hand van jouw gegevens, heb kunnen zoeken.

PNC vermelden.png

aangepast door Lampje

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Het verwarmingselement heeft twee uitlopers aan de buiten zijde.

In het midden zit het drukstuk wat door deze moer samen wordt geperst en het waterdicht afsluit in de trommel.

Als het element er uit moet dan de moer wat lossen en de schroef wat terugduwen. dan kan het element er uit getrokken worden.

De NTC is de cylindrische sensor waarvan de stekker los ligt. Deze sensor zit gevat in rubber en kan er uit getrokken worden.
Om te weten hoe de karakteristiek van de NTC is moet ik de opgedrukte codering kennen.

Deze sensor heeft een referentiewaarde bij 25 graden Celsius bij AEG vaak 4K8 dus 4,8 kilo-ohm

NTC sensor Thermostaat Wasmachine testen

In het filmpje wordt uitgegaan van 20 graden als basis, maar dat is niet juist, de uitgangstemperatuur is 25 graden

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...