Ga naar inhoud

Electrolux EDP2074PEW wasdroger doet niets meer


Aanbevolen berichten

Helder! C4 gevonden, vlak naast de trafo met daartussen een smd diode. Boel weer aangesloten en gemeten op beide pootjes van C4: 15,5 volt. Deze loopt heel langzaam op. Na een minuut staat het voltage op 16,8 volt, na 2 minuten op 17,4 Volt. Da's dus geen 12 volt...

Als stroom eraf is blijft C4 geladen en loopt het voltage heel langzaam terug.

De andere 3 elcos verderop ook maar direct gemeten voor wat het waard is, stabiel op 5,11v, 7,89v en 5,11v
Bij stroom eraf zijn ze alle 3 nagenoeg direct spanningloos.
Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Op FB wordt een afgeleid deel van de uitgangsspanning terug gekoppeld. Hier wordt dus de gemeten uitgangsspanning via U2 vergeleken met de Gewenste instelling en in de chip verwerkt.
De voeding van de chip lijkt me goed dus de chip zal moeten werken als er geen defect in de terugkoppeling zit. Want vermoedelijk zit het defect in de chip, maar dat is niet zeker te stellen. Omdat ik die meetwaardes niet weet.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Dat klink allemaal goed, maar wel vreemd dat de terugkoppeling blijkbaar niet werkt.
Helaas heb ik geen gegevens van wat de spanningen moeten zijn op de feedback.
De vraag is dan ook wat is er defect? Is het in de chip of is het buiten de chip?

Dus om dat uit te sluiten, aard je goed en wissel de chip nog maar eens. Het zijn de kosten niet.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Dag Lampje,

Dan gaan we dat doen! Ik bestel een nieuwe chip en een bandje om me te aarden, poging 2.
Kan je me uitleggen wat je bedoeld met terugkoppeling? Gewoon om te begrijpen hoe het werkt; Zou de LNKchip goed moeten werken met de spanningen die we hebben gemeten hierboven? Dus: de spanning op de print is op alle plekken juist. De LNK is daarmee weer de eerste verdachte, omdat de juiste voltages worden aangeboden, maar geen reactie van de machine krijgen.. ?
Link naar reactie
Dankjewel voor je uitleg, dat verduidelijkt!

Goed, ik heb vanmiddag een nieuwe LNK ontvangen. Oude eruit gesoldeerd.

Antistatisch bandje gebruikt en de nieuwe chip nauwelijks aangeraakt. Gesoldeerd en verbindingen gecheckt; allen goed. Solderen ging soepel.

De print weer in de houder geklikt en alles on de droger aangesloten....

Niks... De machine geeft geen teken van leven, helaas. Ongelofelijk. Jij nog ideeën? Een 2e hands van marktplaats en de prints overzetten is nog een optie. Zo'n net apparaat. Ik wil nog niet opgeven en 'm weggooien...

Kan ik bv de output meten op de voedingsprint richting bedieningspaneel?
Link naar reactie
Goede tip, dat dan maar niet doen.

C4: 15,1 volt. Loopt langzaam op. Na één minuut staat ie op 16,4 volt DC. Na ontkoppelen netstroom loopt deze weer heel traag af.

Misschien op de zaken vooruitlopend heb ik toch even de waardes gemeten bij de aansluiting naar het bedieningspaneel.
Zie bijgevoegde foto. De min - probe heb ik op de met zwart aangegeven plek gehouden. Met rood de andere 3 punten gemeten.
Link naar reactie
2 keer heb ik al een antwoord geschreven en werd even gestoord en vergeten te versturen. En weg was de mail.

De spanning lijkt me goed.

Dan is het zaak te controleren of deze spanning ook op de andere print aan komt. Beweeg de pluggen eens een paar keer door die er op en er af te schuiven.
Spuit er eens CRC 226 contactspray op en maak eens wat detailfoto's van de bedieningsprint.
Er zit waarschijnlijk een datalijn tussen die met een multimeter slecht meetbaar is.
Maar de voeding moet wel stabiel zijn.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
.... dat heb ik ook wel eens gehad na een heel verhaal typen,kan gebeuren.

Foto's van de bedieningsprint heb ik op Google drive erbij gezet.

Uiteraard heb ik ( via weerstandsmeting) gecheckt of er geen draadbreuk of slecht contact is; alles goed.

Tweede check gedaan of stroom daadwerkelijk op de bedieningsprint aankomt: nou... waar ik:
- 14 v verwacht krijg ik van 0,1v piekend naar 1,5v ongeveer elke 2 seconden.
- 5,1 v verwacht: krijg ik 0,1v met pieken naar 0,4 om de 2 seconden.
- De 0 lijn blijft 0. Da's mogelijk de datalijn.

Ik krijg deze waarden op het bedieningspaneel, maar ook op de output van de voeding.
Haal ik het bedieningspaneel weer los, dan herstellen de 14v en 5v zich weer.

Het lijkt dan of de voeding helemaal inzakt?

Even terug nog naar de voltages op de uitgang naar bedieningspaneel. Met m'n fonkelnieuwe multimeter gemeten en nu juist ingetekend ( ik had het fout genoteerd in mijn post van een paar dagen terug... dom!):
Link naar reactie

In de chip zit een overbelastingsbeveiliging, het lijkt er op dat deze de zaak afknijpt omdat er een sluiting op het bedieningspaneel is. Of een doorgeslagen component.
Want de uitgang van jouw print lijkt perfect te zijn.
We komen elke keer verder.
De comparator schakelt bij hoog, reset de flip flop, blokkeert de mosfet en zakt de spanning vanwege ontladen C4 weer langzaam in en dus ook de stroom, waardoor de cyclus weer herhaalt.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Kijk! Dan lijkt de LNK dus ook te werken(?)
Ik begrijp dat we moeten gaan focussen op de bedieningsprint? Dan moet ik die maar eens proberen te doorgronden. Heb je nog wat van me nodig om mee te denken?

Ik heb overigens gemeten met de keuzeschakelaar in de 0-(uit) stand. Dan is het misschien logisch dat ik dit nu meet?
Link naar reactie
Ik heb ook geen flauwe notie wat ik daar allemaal zal vinden.
Kan volgens mij niet moeilijk zijn, omdat processor en de relais al op de hoofdprint zitten.

Ja, wat foto's een overzicht en wat details zouden welkom zijn.
als de schakelaar op nul staat, dan wordt het alleen maar simpeler, want dan zit het probleem voor de schakelaar

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Niet zo moeilijk...ik hoop het ?.
Visueel valt me niets op. Alles ziet er netjes uit.
Maar waar te beginnen... ik vermoed rechts naast de stekker, dat dat het begin is, zie de foto's.

Enkele foto's zijn hier bijgevoegd. Ze hebben de omschrijving 'bedieningspaneel'
https://drive.google.com/drive/folders/1ni81-IcVGEti_FDkDhaSW9XyAnOrCDXH?usp=sharing

Ter dubbelcheck nog een meting gedaan met de keuzeschakelaar op een andere stand: zelfde waarden op de voeding output dan eerder beschreven. Die schakelaar heeft dus geen effect; we moeten daarvoor blijven inderdaad...
Link naar reactie
Daar zit veel meer op als dat ik verwacht had
Ik zie een processor en waarschijnlijk 7 schuifregisters die van de data die ze aangeboden krijgen uit knoppen een 8 bits trein maken, die dan serieel naar de hoofdprint gaat.
Maar hier zou ik niet meer visueel kunnen volgen en moet je echt een printlayout hebben en meetgegevens, om daar verder wat zinnigs over te kunnen zeggen. En zeker op afstand gaat dat dus niet.

Ik zie wel wat rare verkleuring bij de solderingen op de keuzeschakelaar of is dat de belichting? Het lijken wel slecht gesoldeerde contacten.
Helaas Ralf hier houdt het voor mij op en zal je aan een andere print moeten.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Daar was ik al een beetje bang voor... met chips en zonder lay-out is het niet te doen. Ik kan wel de sporen herleiden, maar gezien er niet eens 13v en 5v binnenkomen valt er weinig te meten. Kortsluiting zou het ergens moeten zijn volgens jou?

Soldering op de draaiknop vond ik ook twijfelachtig en heb ik al opnieuw gedaan ( na de foto) maar geen effect. Weerstandsmeting is ook oké.

Spijtig... we waren zo goed op weg. Veel geleerd. Verdrietig om een bijna nieuw apparaat af te moeten voeren. We gaan eens kijken wat we gaan doen. Wat zou ik graag toch eens alle prints omwisselen met die uit een zelfde (defect) model.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken👍
Link naar reactie
Je zou deze verdachte print ook nog naar een van de reparatie bedrijfjes kunnen sturen.
Daar heb je nog niet aan gesleuteld.

[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=5&t=22]Printplaat laten repareren ...[/url]

En als duurste optie zou je AEG kunnen laten komen, die vervangen de print.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Lampje,

Ik wil toch nog even terugkomen op een laatste meting die ik heb gedaan n.a.v. je eerdere reactie.
Je schreef het volgende: "De comparator schakelt bij hoog, reset de flip flop, blokkeert de mosfet en zakt de spanning vanwege ontladen C4 weer langzaam in, en dus ook de stroom. 

Ik heb C4 gemeten mét de bedieningsprint aangesloten; deze blijft stabiel op 17 volt. Het voltage blijft dus hetzelfde of je nu het bedieningspaneel aansluit (waarmee het voltage geheel inkakt op de output naar het bediendingspaneel) of ontkoppeld. Als ik je verhaal goed begrijp... had C4 toch ook mee moeten zakken in de stroomdip bij aangesloten bedieningspaneel?

Link naar reactie
Ja dat kan niet anders, want C4 staat gewoon parallel aan de uitgang van de print om de rimpel op de gelijkstroom helemaal af te vlakken.
Dan moet je eens uitzoeken of deze C wel de C4 is die je denkt en meet maar eens ohms door of je contact hebt tussen de C en een contact van de uitgang.
Want ik kan er niet bij dat iets wat parallel zit niet dezelfde spanning krijgt. Of er is toch een breuk of koude las ergens.

Wat zijn de gegevens van jouw C4 aan spanning en aan uF?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Dan was mijn gedachtengang n.a.v. je bericht goed: Ik had dezelfde waarden op C4 verwacht dan op de uitgang. Of in ieder geval: ook de 'voltage inzakking'
Ik ga vanavond wat metingen doen. Ook een dubbelcheck op C4. Dan kan ik je ook de gegevens van C4 geven. Ik kom er bij je op terug!

Ik vermoedde dat het deze in de afbeelding is. want na de omvormer, na een diode. Kan het ook het drietal rechts zijn? Daar zit ook dubbele diode. Ik zal daarop het voltage meten met aangesloten bedieningspaneel.
Link naar reactie
Zo, weer gemeten. En weer wat geleerd.

Ik heb de 3 condensatoren op voltage doorgemeten met aangesloten bedieningspaneel. Er zit ook een diode tussen vanaf de transformer. Bij alle 3 krijg ik dezelfde lage ingezakte voltages. Bij paneel los zij de waarden weer 5,1v 7,8v en 5,1v. Ik vermoed dat zij dan C4 zijn van de lay-out???... ook weer van geleerd... Ik snap nu ook hoe de waardes 5,1 en 13v (7,8 + 5,1) op de output worden gemaakt.

Waardes op de condensatoren zijn op alle 4: 35v 220uf.

Opvallend: ik heb de diodes doorgemeten op de diode stand. Eén kant op moet je OL krijgen weet ik, andere kant op een waarde tussen 0,3 en 0,6. Bij één van de diodes ( de bovenste van het koppeltje uit de afbeelding hieronder) krijg ik op beide kanten een waarde (0,3 v en omgedraaid 1,05v). De anderen doen dit niet.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...