Ga naar inhoud

AEG T59840 droogt bijna niet meer


Aanbevolen berichten

Dag Lampje,

Ter verduidelijking, ik heb met mijn multimeter tussen deze drie pinnen zitten meten:
https://drive.google.com/file/d/1UwPIYEMeOC947v0HRPd1WQWICi5akQYQ/view?usp=sharing

Echter nergens een waarde van 7 ohm. (cfr de waardes van een tweetal bericht vroeger)
Ik zie ook niet direct cijfers of aanwijzingen die erop staan, ze zijn nauwelijks leesbaar.

Ivm proeflampje: ik heb gewoon onder spanning zitten meten, weliswaar op volgend component:
https://drive.google.com/file/d/1Ux1igrvpZgy8bVBlIazyvAXCpMOigbNI/view?usp=sharing en daar meet ik dus gewoonweg 230 V. Dus er gaat wel degelijk stroom naar de compressor.

Link naar reactie
Maar je hebt wel ohmse waarden gemeten op de spoelen?
Als de waarde zo afwijken van het manual, dan zou de compressor wel eens defect kunnen zijn.
Ik heb intussen zeker gesteld dat het om een 240 volts versie ging, want er kwam bij mij een vermoeden dat het in de documentatie over een Amerikaanse machine zou kunnen gaan. Maar het is gewoon een EU machinetekening.

Maar om dat zeker te stellen, probeer dan aan de kleur van de aders er achter te komen welke kleuren op de print aankomen om zo wat te kunnen meten.
Je hebt tijdens het meten wel de condensator aangesloten gehad?
Of heb je alleen gemeten of de spanning aankwam op het thermoblok?
Je moet echt meten op de pennen van de compressor want het thermoblok zou ook de boosdoener kunnen zijn en de spanning blokkeren. Dus meten na de thermo.

En hoe heb je gemeten?
Toch wel met een tweepolige multimeter en niet met een spanningzoeker?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ivm de vraag over de meting op de ohmse waarden: ja, ik heb dus op de drie uitstekende pinnen, rechtstreeks op de compressor zitten meten. (thermoblok er af gekoppeld). Ik kreeg wel ohmse waarden rond de 3 en de 2 ohm, maar nergens dus een 7 ohm waarvan sprake.

Ivm de vraag over de meting: de condensator was aangesloten, maar ik heb enkel gemeten of de spanning toekwam op de thermoblok. Meten na de thermoblok heb ik niet gedaan.
Dat zal dan de volgende stap zijn.

Metingen gebeuren met en tweepolige multimeter.

Worst case scenario: is de compressor kapot? Valt dit te herstellen?
Beste scenario: de thermoblok is kapot, als ik het dan zo goed begrijp?

Groetjes,

Tim Ramboer
Link naar reactie
Dan is het maar te hopen dat het thermoblok defect is.
Want een defecte compressor vervangen is heel erg duur en moet gedaan worden door gecertificeerde techniekers.

Wat ik wel vreemd vind is het feit dat je een foutmelding had over het compressorrelais. En het nu lijkt dat het dat niet is.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Idd, heb hem gisteren terug in elkaar gestoken, en terug een programma laten draaien.
Je hoort duidelijk de compressor aanslaan en terug uitgaan.
En als ik dan met de multimeter meette, had ik telkens 230V.

Waar kan ik zo'n thermoblok bestellen?
Als het dat dan niet is, dan vermoed ik dat ik een nieuwe ga kopen.

Groetjes,
Link naar reactie
Ja Tim de thermo werkt dus wel dan.
Is dat omdat hij zelf niet goed is?
Of omdat de motor van de compressor toch te heet wordt?

Weet je zeker dat de condensator goed aangesloten is? Want als dat niet het geval is dan zou de compressor wel eens de verkeerde kant op kunnen draaien.

De stroom kun je controleren met een amperemeter, die je even tijdens de aanloop kortsluit.
Want de meeste multimeters gaan niet hoger dan 10 of 20 Ampere en de aanlooppiek is vele Amperes hoger.
En laat de droger leeg draaien op een tijdgestuurd programma, meet de stroomopname continu.
De stroomopname zou rond de 4 a 5 Ampere moeten zijn. als het rond de 3 Amp max is, is het een koelmiddel gebrek.

Aan de linker zijkant zie je 4 aluminium pijpjes uit de bak komen, voel deze temperatuur na 20 min drogen. temperatuurverloop zou ongeveer zo moeten verlopen als in het schema.

Thermografiek warmtepompdroger.png

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 4 weken later...
Ik heb ondertussen een nieuwe thermoblok gestoken, echter heeft dit geen veranderingen teweeg gebracht.
Ondertussen werd de druk vanuit het thuisfront te groot, ik heb bijgevolg een nieuwe droogkast gekocht.

De oude staat hier nog bij mij thuis (ik woon dichtbij zaventem / luchthaven brussel). Dus als ik er iemand een plezier mee kan doen?
Anders gaat hij naar het recyclagepark.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...