Ga naar inhoud

Sud foutmelding.


Ga naar oplossing Opgelost door Tukkertje,

Aanbevolen berichten

Onze wasmachine, een Samsung WF1704YPC, geeft Sud foutmeldingen. Slangetjes doorblazen, met kokend water spoelen. Zorgen dat de afvoer slang niet te diep hangt en het filter schoonmaken, we deden het allemaal. De niveau regelaar is vervangen. De printplaat is vervangen. De sudmelding doet zich voor wanneer er water weggepomp moet worden. Ik zou de waterpomp kunnen vervangen hoewel die het wel doet wanneer ik de pauzeknop twee keer indruk. Waar zou de oorzaak nog meer kunnen liggen?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

De oplossing voor onze wasmachine met de voortdurende Sud melding is opgelost!

Het probleem bleek de waterpomp te zijn. Kennelijk werkte het ding soms maar soms ook niet. De Sud melding kwam dan ook steeds vaker op het schermpje. Ik heb de waterpomp vervangen en de machine loopt weer als een zonnetje.

Een tip: Het is vrij eenvoudig om zo'n waterpomp door te meten ook met een eenvoudige multimeter. Stekker uit het stopkontakt!! Wanneer je de meter de weerstand laat meten, dus de ohm stand voor de duidelijkheid, dan moet er een 3 cijferig getal tevoorschijn komen met eventueel nog iets achter de komma. Dat getal moet stabiel zijn. In mijn geval was dat 236,4 ohm gemeten op de nieuwe pomp. Op de oude pomp heb ik ook nog even gemeten. Daar zag je de getallen op en neer vliegen, een teken dus dat de pomp echt stuk was! Hopelijk hebben ook anderen hier nog iets aan! Verder nog mijn dank voor de eerdere reacties!!

Groet,

benvog

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie

De niveau regelaar die uiteindelijk niet nodig bleek kost 9,40 euro de waterpomp 13,00 euro. (Aliexpress) En een printplaat had ik voor 49,00 euro. Maar de reparatie kost dus uiteindelijk maar 13 euro. De andere onderdelen, de niveau regelaar en de printplaat, bewaar ik, je weet nooit.

  • Like 1
Link naar reactie

Inderdaad viel het erg mee. Probleem was en is dat dit type melding meerdere oorzaken kan hebben wat dus (onder-)zoeken kan betekenen. Wat dus in mijn geval ook zo was. Hoe je bijvoorbeeld een waterpomp doormeet kwam ik pas later achter, grond waarom ik meende dat dit als tip hierboven gegeven nuttig kon zijn. Wanneer je een monteur laat komen wordt het een compleet ander plaatje. Bovendien wordt er door Samsung niet met graagte gewezen op de mogelijke hardware fout mogelijkheden.

Link naar reactie

Het is altijd nuttig om ervaringen te delen, want ook wij leren ervan. 

In jouw geval, zat er dus een breuk in de bedrading van de pomp.

Om het hele circuit van de pomp te testen, had je ook de pomp aan kunnen sluiten met een losse voeding en de kuip vullen met een gieter. En kijken wat er in de emmer komt, waar je de afvoerslang in hangt.

Dan controleer je gelijk het hele circuit.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Nou, niet beslist een breuk in de bedrading. Want de werkelijke fout, dat weet ik nog steeds niet. De pomp zelf was stuk maar wat precies is niet duidelijk. Probleem was, een extra probleem eigenlijk, dat het ding af en toe werkte en af en toe niet goed werkte! Het circuit wat jij hier voorstelt is iets wat ik al eerder bedacht had maar doordat de fout niet constant daar was had ik daar niet zoveel aan. Het doormeten, beter de manier waarop, bleek uiteindelijk de oplossing te geven. De op en neer schietende weerstand getallen vertellen je dan dat er iets mis is want de spoelen horen een constante weerstand waarde te geven. Een constante waarde die overigens hier niet te geven is omdat die bij elke waterpomp kan verschillen. Maar goed, het is opgelost. Dank nogmaals voor de reacties!

  • Like 1
Link naar reactie
11 uren geleden, benvog zei:

De op en neer schietende weerstand getallen vertellen je dan dat er iets mis is want de spoelen horen een constante weerstand waarde te geven.

Ja, dat je dat meette is een toevalstreffer, voor het zelfde geld had je dat niet gezien, want dat is het nare van een slecht contact of een breuk in de stroomkring. Die kan ook een hele tijd goed zijn en dan vind je dus niets. 

Als een motor echt elektrisch defect is dan doet hij het nooit meer. Dus de ene keer wel en de andere keer niet, wijst altijd op slechte verbindingen en/of breuken, waar dan ook in de motor of buiten de motor.

Dan moet je gaan dataloggen op bijv. de stroomwaarde.

En om te bepalen of een pomp elektrisch defect is, kun je altijd berekenen, aan de hand van het vermogen, wat op het plaatje staat, hoeveel deze weerstand ongeveer zou moeten zijn.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...