Ga naar inhoud

Warmtepompweken. Stel hier al je vragen over warmtepompen


Aanbevolen berichten

12 uren geleden, brouha zei:

Ik heb gehoord dat  warmtepompen veel lawaai veroorzaken, zelfs als de buren een warmtepomp

hebben en hun huis goed hebben geïsoleerd, kan de mogelijkheid bestaan dat je er last van hebt.

zelfs als de warmtepomp zelf ook geïsoleerd is. Er dan een soort hinderlijk bromtoon ontstaan.

Wat is hier van waar?

 

Dezelfde vraag met de extra vraag of er een manier is om vantevoren te testen hoeveel last je daadwerkelijk van het geluid zal hebben (bijvoorbeeld adhv het aantal decibel of het bezoeken van een plek met een werkende installatie)? Maakt het nog uit wat voor soort warmtepomp het is?

Link naar reactie

 

Wij hebben een huis uit 1911 maar wel relatief lage stookkosten elk jaar (mogelijk door betonnen vloer, relatief nieuwe opbouw uit 2005 met dakisolatie waardoor vermoedelijk de warmte wordt vastgehouden en HR++ glas aan één zijde van het huis). We vragen ons af of ons huis geschikt is om volledig van het gas af te gaan.

Ik heb gelezen dat je een test kan doen tijdens kouder weer (4 graden celsius) om te kijken of je huis geschikt is voor een hybride warmtepomp door je CV-ketel op 50 graden in te stellen (ipv de gebruikelijke hogere temperatuur).

Gaat deze test ook op voor een volledige warmtepomp en wat zijn de condities om te testen of je huis geschikt is?

Link naar reactie

Hoi Alex, 

Ik ben me ook aan het oriënteren op een (hybride) warmtepomp maar heb een aantal onderwerpen die ik lastig vind:

* Besparing Wat is een reële besparing die je mag verwachten indien je nu een cv ketel gebruikt met radiatoren met nachtverlaging en gedurende dag niemand thuis is (een normaal werkend gezin). Met welke COP mag je dan ongeveer rekenen om de afname gas en toename Stroom te bepalen. Je verbruik gaat er nl heel anders uit zien waar je nu vaak nacht en dag verlaging toepast zal dit straks veel meer constant/regelmatiger stoken worden.

* Geluid in de specificaties staat een geluidsdruk, is dit op vollast, met andere woorden op een lager vermogen maakt de Buitenunit aanzienlijk minder geluid? Is het verstandig om de buitenunit te monteren aan de gevel of juist op de grond?

* CV ketel Is het verstandig om een oude cv ketel > 8jaar te vervangen voor of tijdens het plaatsen van de hybride warmtepomp of is dit niet noodzakelijk en kan deze vervangen worden op het moment dat deze stuk gaat. En zo ja welke combinaties is een goede tussen WP en CV? Ik neem aan dat je dan een CV moet zoeken die qua minimaal vermogen in de buurt moet komen van het maximaal vermogen van de WP (dus iets van 4kw of 6kw afhankelijk welke elga je kiest). 

* Voorraadvat in sommige webshop zie je het Remeha voorraad vat staan bij de elga, echter over het algemeen zie je dit in de folders en dergelijke nergens terugkomen. Wat is de functie van dit voorraad vat en wat is de beoogde toepassing hiervan?

* Capaciteit kan ik met de CV een test doen om te bepalen of ik met een bepalde buitentemperatuur de woning voldoende warm krijg? bv de 50 graden test en wat zijn dan de randvoorwaarden (geen dag/nachtverlaging toepassen) en kan ik het gasverbruik tijdens deze test gebruiken om te bepalen wat het oplevert om een elga te plaatsen?

* Subsidie cash-back, de nieuwe subsidie gaat van 20 naar 30% hoe heeft dit invloed op de cashback (met name omdat nu bestellen is overal pas volgend jaar leveren)?

 

 

 

 

 

 

aangepast door Fantasticfox
Link naar reactie

Onze vragen gaan over een nieuwe woning die in 2022 wordt gebouwd en wordt aangesloten op een warmtenet/stadsverwarming. We zijn ivm de prijsontwikkeling van warmtenet aan het nadenken over een lucht/water-warmtepomp in onze nieuwe woning.

We willen de warmtepomp zelf realiseren na het opleveren. Met behulp van onze aannemer willen wij de voorbereidingen voor deze toekomstige warmtepomp in de ruwbouwfase aanpakken (positie warmtepomp, elektravoorzieningen, afvoer, sparingen in de vloer en eventueel leidingen/ buizen naar de buiten unit).

Onze vragen zijn :s

Wat zijn de consequenties/gevolgen van het vervangen van de stadsverwarming? Volgens de aanbieder zijn wij niet verplicht om de aansluiting af te nemen kunnen we hier nog problemen mee krijgen?

Moet je een vergunning aanvragen bij de gemeente voor het realiseren van een warmtepomp?

Kun je ook subsidie aanvragen als je van warmtenet naar een warmtepomp gaat?

Is de vloerverwarming en de verdeler van een warmtenet geschikt voor vloerverwarming van een warmtepomp?

Hoe bereken je het beste de terugverdientijd in dit geval?

Link naar reactie
Op 11-11-2021 om 18:28, remco zei:

Vooropgesteld, ik vind het een ontzettend ingewikkeld onderwerp in een nauwelijks te doorgronden markt. Dus ik ben heel blij met de livestream en de mogelijkheid om vragen te stellen. Want zo probeer ik bij HeatTransformers een adviesgesprek te plannen: dat kan pas in januari ?

Mijn situatie is het volgende:

  • Goed geïsoleerd huis (bouwjaar 2002)
  • Laag gasverbruik (alleen voor verwarming en warm water)
  • Vloerverwarming beneden
  • Boven radiatoren (staan bijna nooit aan)
  • Inductiekookplaat

Ik ben toe aan een nieuwe cv-ketel. Met de stijgende gasprijzen lijkt helemaal overgaan naar een warmtepomp in plaats van een hybdride oplossing. Maar ik hoor ook (spook?)verhalen dat volledig gasloos vaak geen succes is omdat het huis gewoon niet warm wordt. Hoe kan ik er achter komen of mijn woning wel of niet geschikt is? 

Is de ontwikkeling ver genoeg van 100% warmtepomp of is het beter om te investeren in een hybride versie? 

Dan de subsidie. In januari gaat die omhoog, van 20% naar 30% van de investering heb ik begrepen? Maar omdat de markt zo ondoorzichtig is ben ik bang dat die subsidie misschien wel niet in mijn zak komt, maar ik gewoon een hogere prijs krijg voorgeschoteld. Hoe kom ik achter de reële prijzen en voorkom ik dat ik niet teveel ga betalen? 

 

Om een bestaande woning gasloos te maken is ons advies een warmteverlies berekening te laten maken, dit geeft inzicht in uw woningisolatie maar ook verliezen van energie.

Dit bepaalt dan eigenlijk wat er wel of niet mogelijk is, je kunt maar één keer goed investeren is ons advies.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Op 22-11-2021 om 20:48, Hillie7047 zei:

Ik heb een huis van 1923. Mijn verwarmingsketel van 2004 moet binnenkort vervangen worden. Een installateur heeft mij verteld dat een warmtepompsysteem of zelfs een hybride systeem niet lonend zijn in een oud huis en dat ik bij vervanging maar beter weer voor een gasgestookte ketel kan kiezen. Klopt dit?

Dat is geheel afhankelijk van hoe goed je woning geïsoleerd is. Je kunt het best dit artikel van Kieskeurig en dit artikel van vereniging eigen huis goed doornemen om na te gaan aan welke isolatiemaatregelen/eisen je huis moet voldoen.

Voor een hybride warmtepomp is spouw-, vloer- en dakisolatie en HR++-glas nodig. De kans is klein dat een huis uit 1923 voldoet aan deze vorm van isolatie en daarom heeft de installateur zeker een goed punt.

Op 23-11-2021 om 10:48, Ronald3689 zei:

Hier hetzelfde, ons huis is van 1895, bijna 1 meter dikke buitenmuren, overal dubbelglas, cv moet vervangen worden maar ook hier het advies dat een warmtepomp voor ons niet werkt en we beter weer voor een gasgestookte ketel moeten kiezen.

Voor jou geldt hetzelfde antwoord als hierboven.

Link naar reactie
Op 13-11-2021 om 13:20, benfikse zei:

Goedemiddag, ik heb een verbouwde boerderij en verwarm deze boerderij volledig met elektrische radiator kachels. Ik heb 46 zonnepanelen en ben vrijwel energie neutraal. Ik wil gaan besparen op elektriciteit om oa elektrisch te gaan koken en elektrisch te gaan rijden.  We hebben een grote woonkeuken, die vrijwel de hele dag gebruikt wordt. De rest van de woonvertrekken worden min of meer incidenteel gebruikt. Ik denk erover na om de woonkeuken (en eventueel de daarnaast liggende woonkamer) te verwarmen met een waterpomp. Wat zou de besparing kunnen zijn tov elektrische radiatorkachels mbt elektriciteit. Welke waterpomp wordt aanbevolen. Wat zijn de kosten en hoeveel subsidie kan ik verwachten. Hoor graag van jullie. Ben

Hoi Ben,

Jouw vraag is niet tijdens de livestream behandeld, maar ik heb wel een advies. Op de website van HeatTransformers kun je d.m.v. een tooltje (het heet daar offerte aanvraag, maar je hoeft niet direct een offerte aan te vragen om antwoord te krijgen op je vraag) achterhalen hoeveel kWh aan stroom je nodig hebt, wat het je gaat kosten en wat je kunt besparen. Afhankelijk van hoe goed de boerderij en de overige woonvertrekken zijn geïsoleerd, kun je een keuze maken voor het type warmtepomp. Daarbij kun je hulp krijgen van een installateur.

Kun je laten weten of je zo bent geholpen?

  • Like 1
Link naar reactie
Op 11-11-2021 om 18:28, remco zei:

Vooropgesteld, ik vind het een ontzettend ingewikkeld onderwerp in een nauwelijks te doorgronden markt. Dus ik ben heel blij met de livestream en de mogelijkheid om vragen te stellen. Want zo probeer ik bij HeatTransformers een adviesgesprek te plannen: dat kan pas in januari ?

Mijn situatie is het volgende:

  • Goed geïsoleerd huis (bouwjaar 2002)
  • Laag gasverbruik (alleen voor verwarming en warm water)
  • Vloerverwarming beneden
  • Boven radiatoren (staan bijna nooit aan)
  • Inductiekookplaat

Ik ben toe aan een nieuwe cv-ketel. Met de stijgende gasprijzen lijkt helemaal overgaan naar een warmtepomp in plaats van een hybdride oplossing. Maar ik hoor ook (spook?)verhalen dat volledig gasloos vaak geen succes is omdat het huis gewoon niet warm wordt. Hoe kan ik er achter komen of mijn woning wel of niet geschikt is? 

Is de ontwikkeling ver genoeg van 100% warmtepomp of is het beter om te investeren in een hybride versie? 

Dan de subsidie. In januari gaat die omhoog, van 20% naar 30% van de investering heb ik begrepen? Maar omdat de markt zo ondoorzichtig is ben ik bang dat die subsidie misschien wel niet in mijn zak komt, maar ik gewoon een hogere prijs krijg voorgeschoteld. Hoe kom ik achter de reële prijzen en voorkom ik dat ik niet teveel ga betalen? 

 

HeatTransformers kan voor u een goed advies op maat maken. Indien u vooraf wil weten of uw woning geschikt is voor een all electric warmtepomp kunt u de zogenaamde 35 graden test uitvoeren. Dit is uw cv ketel instellen op een maximale verwarmingstemperatuur van 35 graden. doe dit bij een buiten temperatuur van 0 tot 5 en. Indien dat kan weten we of u de woning kunt warm krijgen met een all electric warmtepomp bij ook extreem koud weer.

Link naar reactie
Op 11-11-2021 om 15:09, eek75 zei:

Wij hebben zelf nu een hybride-opstelling op zolder hangen. Daar zijn we op zich heel tevreden mee, maar we denken er wel over om op een 'echte' warmtepomp over te stappen. Wat zou het grootste voordeel daarvan zijn?

De technische impact van zo'n overstap zou bovendien makkelijker (en minder kostbaar) moeten zijn, omdat veel van de leidingen er nu al hangen, of zie ik dat helemaal verkeerd?

Wat goed dat u een hybride opstelling heeft. De technische impact van een volledig elektrische warmtepomp is veel groter dan een hybride. De buiten unit moet dicht bij de woning komen kan vaak alleen op de grond of een betonnen dak. Daarnaast zijn de leidingen anders. Waar de hybride pomp flexibele leidingen heeft is dat bij een volledig elektrische pomp vaak niet flexibel of een stuk minder. Tot slot is de binnenunit qua formaat maar vooral qua gewicht van een ander kaliber. Deze zijn vrijwel onmogelijk een trap op te tillen en kunnen alleen staan op een betonnen vloer of op de begane grond. Tot slot kan het zijn als u een 8kW pomp op groter neemt dat de meterkast naar een 3x25A of 3x35A moet worden aangepast. 

 

Kortom - het kan zomaar een aardige verbouwing zijn afhankelijk van wat de situatie is. HeatTransformers geeft u daar graag meer informatie over.

Link naar reactie
Op 11-11-2021 om 15:25, jduyzer zei:

Met de koop van een warmtepomp kunnen we kiezen tussen een lucht- of grond warmtepomp. Wat zijn de voor- en nadelen van beide warmtepompen en wat zou de beste keuze zijn?

Indien het nieuwbouw is maakt dit niet veel uit.

 

Gaat het om bestaande bouw dan zit er tussen lucht en grond een prijsverschil van circa 30.000euro. waarbij grond dus 30.000 duurder zal zijn

Link naar reactie
Op 11-11-2021 om 18:28, remco zei:

Vooropgesteld, ik vind het een ontzettend ingewikkeld onderwerp in een nauwelijks te doorgronden markt. Dus ik ben heel blij met de livestream en de mogelijkheid om vragen te stellen. Want zo probeer ik bij HeatTransformers een adviesgesprek te plannen: dat kan pas in januari ?

Mijn situatie is het volgende:

  • Goed geïsoleerd huis (bouwjaar 2002)
  • Laag gasverbruik (alleen voor verwarming en warm water)
  • Vloerverwarming beneden
  • Boven radiatoren (staan bijna nooit aan)
  • Inductiekookplaat

Ik ben toe aan een nieuwe cv-ketel. Met de stijgende gasprijzen lijkt helemaal overgaan naar een warmtepomp in plaats van een hybdride oplossing. Maar ik hoor ook (spook?)verhalen dat volledig gasloos vaak geen succes is omdat het huis gewoon niet warm wordt. Hoe kan ik er achter komen of mijn woning wel of niet geschikt is? 

Is de ontwikkeling ver genoeg van 100% warmtepomp of is het beter om te investeren in een hybride versie? 

Dan de subsidie. In januari gaat die omhoog, van 20% naar 30% van de investering heb ik begrepen? Maar omdat de markt zo ondoorzichtig is ben ik bang dat die subsidie misschien wel niet in mijn zak komt, maar ik gewoon een hogere prijs krijg voorgeschoteld. Hoe kom ik achter de reële prijzen en voorkom ik dat ik niet teveel ga betalen? 

 

Hi, Stijn hier van HeatTransformers. We hebben inmiddels meer beschikbaarheid. Via deze link ben je snel(ler) geholpen. https://heattransformers.com/actiekieskeurig

Je stelt best wat vragen. Integraal zou daarom een adviesgesprek je het beste antwoord geven hierop. Een huis uit 2002 is in de basis goed geisoleerd. Dat bewijst oa je lage gasverbruik. Een hybride is vaak een heel goede optie waarmee in in jouw situatie misschien wel naar 70% totale gasbesparing kunt gaan. All-electric zou mogelijk ook passen, maar daar speelt ook de praktische kant, namelijk of alles past. He hebt een groot boilervat ndig en ruimte voor deen grotere buitenunit.

Een extra optie. Nu gaan voor een hybride, dan een paar jaar kijken hoe dat werkt. Daarna heb je dan een goed duidelijk beeld wat er nodig is voor volledig van het gas af. Aangaande de subsidie. Deze gaat omhoog. Het betreft een ISDE subsidie deze is voor jaren vastgesteld. Hier kun je echt in vertrouwen dat dit goed komt. 

Het advies, plan een advies gesprek in ;-). 

Link naar reactie
4 uren geleden, TomHeatTransformers zei:

HeatTransformers kan voor u een goed advies op maat maken. Indien u vooraf wil weten of uw woning geschikt is voor een all electric warmtepomp kunt u de zogenaamde 35 graden test uitvoeren. Dit is uw cv ketel instellen op een maximale verwarmingstemperatuur van 35 graden. doe dit bij een buiten temperatuur van 0 tot 5 en. Indien dat kan weten we of u de woning kunt warm krijgen met een all electric warmtepomp bij ook extreem koud weer.

Wij zijn van mening dat deze test voor all-electric een no go is.

hoe kun je nou op basis van deze test zeggen of er een all-electric warmtepomp geschikt is.

Beste advies laat je lokaal informeren en maak een warmteverlies berekening dit geeft daadwerkelijk inzicht van uw woning en dan weet u het zeker.

Buitendat hoe vaak we installaties zien waar een Hybride warmtepomp is gemonteerd of all-electric zonder dat de installatie goed is ingeregeld.

kortom werk aan de winkel Heattransformers 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...