Ga naar inhoud

Warmtepompweken. Stel hier al je vragen over warmtepompen


Aanbevolen berichten

Denk jij na over het installeren van een warmtepomp in je huidige woning? Dan heb je daar vast vragen over. Op het warmtepompforum kun je al je vragen kwijt over warmtepompen. Op 24 november 19:30 worden alle vragen tijdens het Warmtepomp livestream event behandeld door warmtepomp experts Stijn Otten van HeatTransformers en Rick Bruins van Remeha. Uiteraard kun je tijdens de livestream ook vragen stellen. 

Update 9/12: de warmtepomp livestream heeft inmiddels plaatsgevonden waarbij o.a. volgende onderwerpen ter sprake zijn gekomen:

  • Wat is een warmtepomp en welke types zijn er?
  • Welke warmtepomp is geschikt voor welk huis?
  • Stadsverwarming en vloerverwarming - kan ik daar een warmtepomp op aansluiten?
  • De nadelen van een warmtepomp - o.a. lawaai/geluid - hoe zit dat precies?
  • Werkt een hybride warmtepomp ook wanneer je vloerverwarming en radiatoren hebt?
  • Hoe bepaal ik of mijn huis voldoende is geïsoleerd?
  • Hoeveel meer elektra ga ik gebruiken?
  • Zijn er warmtepompen beschikbaar voor oude huizen?
  • Wat is de terugverdien tijd van een warmtepomp?
  • Hoeveel ruimte neemt een warmtepomp in beslag?

Klik op onderstaande video om de livestream terug te kijken:

 

Link naar reactie

Wij hebben zelf nu een hybride-opstelling op zolder hangen. Daar zijn we op zich heel tevreden mee, maar we denken er wel over om op een 'echte' warmtepomp over te stappen. Wat zou het grootste voordeel daarvan zijn?

De technische impact van zo'n overstap zou bovendien makkelijker (en minder kostbaar) moeten zijn, omdat veel van de leidingen er nu al hangen, of zie ik dat helemaal verkeerd?

Link naar reactie
  • Alex wijzigde de titel naar Warmtepomp weken. Stel hier al je vragen over warmtepompen

Vooropgesteld, ik vind het een ontzettend ingewikkeld onderwerp in een nauwelijks te doorgronden markt. Dus ik ben heel blij met de livestream en de mogelijkheid om vragen te stellen. Want zo probeer ik bij HeatTransformers een adviesgesprek te plannen: dat kan pas in januari ?

Mijn situatie is het volgende:

  • Goed geïsoleerd huis (bouwjaar 2002)
  • Laag gasverbruik (alleen voor verwarming en warm water)
  • Vloerverwarming beneden
  • Boven radiatoren (staan bijna nooit aan)
  • Inductiekookplaat

Ik ben toe aan een nieuwe cv-ketel. Met de stijgende gasprijzen lijkt helemaal overgaan naar een warmtepomp in plaats van een hybdride oplossing. Maar ik hoor ook (spook?)verhalen dat volledig gasloos vaak geen succes is omdat het huis gewoon niet warm wordt. Hoe kan ik er achter komen of mijn woning wel of niet geschikt is? 

Is de ontwikkeling ver genoeg van 100% warmtepomp of is het beter om te investeren in een hybride versie? 

Dan de subsidie. In januari gaat die omhoog, van 20% naar 30% van de investering heb ik begrepen? Maar omdat de markt zo ondoorzichtig is ben ik bang dat die subsidie misschien wel niet in mijn zak komt, maar ik gewoon een hogere prijs krijg voorgeschoteld. Hoe kom ik achter de reële prijzen en voorkom ik dat ik niet teveel ga betalen? 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Goedemiddag, ik heb een verbouwde boerderij en verwarm deze boerderij volledig met elektrische radiator kachels. Ik heb 46 zonnepanelen en ben vrijwel energie neutraal. Ik wil gaan besparen op elektriciteit om oa elektrisch te gaan koken en elektrisch te gaan rijden.  We hebben een grote woonkeuken, die vrijwel de hele dag gebruikt wordt. De rest van de woonvertrekken worden min of meer incidenteel gebruikt. Ik denk erover na om de woonkeuken (en eventueel de daarnaast liggende woonkamer) te verwarmen met een waterpomp. Wat zou de besparing kunnen zijn tov elektrische radiatorkachels mbt elektriciteit. Welke waterpomp wordt aanbevolen. Wat zijn de kosten en hoeveel subsidie kan ik verwachten. Hoor graag van jullie. Ben

Link naar reactie
  • Alex wijzigde de titel naar Warmtepomp weken. Stel hier al je vragen over warmtepompen
  • Alex wijzigde de titel naar Warmtepompweken. Stel hier al je vragen over warmtepompen
Op 11-11-2021 om 15:25, jduyzer zei:

Met de koop van een warmtepomp kunnen we kiezen tussen een lucht- of grond warmtepomp. Wat zijn de voor- en nadelen van beide warmtepompen en wat zou de beste keuze zijn?

Je kan ook kiezen voor een water-water warmtepomp waarbij je niet hoeft te boren in de grond, maar bv gebruik maakt van PVT panelen. Voordeel daarvan is dat je niet hoeft te boren, tuin niet op zijn kop en ook geen lelijk apparaat ergens aan de buitenkant van je huis......

  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb gehoord dat  warmtepompen veel lawaai veroorzaken, zelfs als de buren een warmtepomp

hebben en hun huis goed hebben geïsoleerd, kan de mogelijkheid bestaan dat je er last van hebt.

zelfs als de warmtepomp zelf ook geïsoleerd is. Er dan een soort hinderlijk bromtoon ontstaan.

Wat is hier van waar?

  • Like 1
Link naar reactie
13 uren geleden, Hillie7047 zei:

Ik heb een huis van 1923. Mijn verwarmingsketel van 2004 moet binnenkort vervangen worden. Een installateur heeft mij verteld dat een warmtepompsysteem of zelfs een hybride systeem niet lonend zijn in een oud huis en dat ik bij vervanging maar beter weer voor een gasgestookte ketel kan kiezen. Klopt dit?

Hier hetzelfde, ons huis is van 1895, bijna 1 meter dikke buitenmuren, overal dubbelglas, cv moet vervangen worden maar ook hier het advies dat een warmtepomp voor ons niet werkt en we beter weer voor een gasgestookte ketel moeten kiezen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...