Ga naar inhoud

Warmtepompweken. Stel hier al je vragen over warmtepompen


Aanbevolen berichten

Op 23-11-2021 om 12:13, olijkeboy zei:

 

Dezelfde vraag met de extra vraag of er een manier is om vantevoren te testen hoeveel last je daadwerkelijk van het geluid zal hebben (bijvoorbeeld adhv het aantal decibel of het bezoeken van een plek met een werkende installatie)? Maakt het nog uit wat voor soort warmtepomp het is?

Hi, warmtepompen maken geluid. Lawaai is een interpretatie van geluid. Geluid is een lastig thema. Vaak is de onderliggende vraag; kan ik zonder overlast voor mijzelf of mijn omgeving een warmtepomp plaatsen? Ik geef dan vaak aan dat wij bij ons bij minder dan 1% van onze installaties zijn er achteraf vragen over geluid.

Dat heeft te maken dat de locatie leidend is en wij als HeatTransformers met 2000+ installaties goed weten wat wel en wat niet kan. Als wij denken dat er overlast kan ontstaan, dan installeren wij niet of komen met een oplossing als die er is. 

Voor een advies verwijzen we je graag naar hier --> https://heattransformers.com/actiekieskeurig 

Link naar reactie
Op 24-11-2021 om 12:06, Fantasticfox zei:

Hoi Alex, 

Ik ben me ook aan het oriënteren op een (hybride) warmtepomp maar heb een aantal onderwerpen die ik lastig vind:

* Besparing Wat is een reële besparing die je mag verwachten indien je nu een cv ketel gebruikt met radiatoren met nachtverlaging en gedurende dag niemand thuis is (een normaal werkend gezin). Met welke COP mag je dan ongeveer rekenen om de afname gas en toename Stroom te bepalen. Je verbruik gaat er nl heel anders uit zien waar je nu vaak nacht en dag verlaging toepast zal dit straks veel meer constant/regelmatiger stoken worden. Om dat te bepalen hebben we meer gegevens nodig. Wij kunnen daarbij helpen. Gemiddeld zien wij een bespraing van 50% op totale gas heel realistisch is. 

* Geluid in de specificaties staat een geluidsdruk, is dit op vollast, met andere woorden op een lager vermogen maakt de Buitenunit aanzienlijk minder geluid? Is het verstandig om de buitenunit te monteren aan de gevel of juist op de grond? Ja, een warmtepomp draat vaak op deellast en daarom lager vermogen en daarom lager geluidslast. Grond is voor geluid altijd beter dan gevel. 

* CV ketel Is het verstandig om een oude cv ketel > 8jaar te vervangen voor of tijdens het plaatsen van de hybride warmtepomp of is dit niet noodzakelijk en kan deze vervangen worden op het moment dat deze stuk gaat. En zo ja welke combinaties is een goede tussen WP en CV? Ik neem aan dat je dan een CV moet zoeken die qua minimaal vermogen in de buurt moet komen van het maximaal vermogen van de WP (dus iets van 4kw of 6kw afhankelijk welke elga je kiest). Vervangen is niet nodig. Wanneer een CV nog goed werkt zou ons advies zijn om deze lekker te laten hangen. Wanneer deze aan vervanging nodig is kun j edeze vervangen of (soms) kiezen om op dat moment helemaalvan het gas te gaan.

* Voorraadvat in sommige webshop zie je het Remeha voorraad vat staan bij de elga, echter over het algemeen zie je dit in de folders en dergelijke nergens terugkomen. Wat is de functie van dit voorraad vat en wat is de beoogde toepassing hiervan? Dat is soms technische nodig wanneer het systeem te weinig 'flow' heeft. Kunnen wij toelichten. Dit is standaard onderdeel van ons installatie pakket.  

* Capaciteit kan ik met de CV een test doen om te bepalen of ik met een bepaalde buitentemperatuur de woning voldoende warm krijg? bv de 50 graden test en wat zijn dan de randvoorwaarden (geen dag/nachtverlaging toepassen) en kan ik het gasverbruik tijdens deze test gebruiken om te bepalen wat het oplevert om een elga te plaatsen? Aanvoer op 50 graden zetten. Thermostaat op 1 temperatuur laten staan voor 2 dagen. Idealiter met een buitentemp. van ~5  tot 15 gr. Als het huis goed warm blijft. Dan is de test geslaagd

* Subsidie cash-back, de nieuwe subsidie gaat van 20 naar 30% hoe heeft dit invloed op de cashback (met name omdat nu bestellen is overal pas volgend jaar leveren)? De cashback is 400eur, de nieuwe subsidie waarschijnlijk 800. Dat is dus sowieso een betere deal. Dit is niet stapelbaar. 

Wij helpen je graag verder: https://heattransformers.com/actiekieskeurig 

 

 

 

 

 

 

Reactie in het dik  in de tekst gezet

Link naar reactie
31 minuten geleden, KTN zei:

Wij zijn van mening dat deze test voor all-electric een no go is.

hoe kun je nou op basis van deze test zeggen of er een all-electric warmtepomp geschikt is.

Beste advies laat je lokaal informeren en maak een warmteverlies berekening dit geeft daadwerkelijk inzicht van uw woning en dan weet u het zeker.

Buitendat hoe vaak we installaties zien waar een Hybride warmtepomp is gemonteerd of all-electric zonder dat de installatie goed is ingeregeld.

kortom werk aan de winkel Heattransformers 

 

 

 

Uiteraard zul je een warmte verlies berekening moeten maken. Echter als je merkt dat een dergelijke 50 of 35 graden test niet het gewenste resultaat geeft is het vaak niet de moeite waard om een prijzige warmte verlies berekening te laten maken.

lukt de test wel dan kan HeatTransformers je verder adviseren in hoe nu verder. 
 

Dus plan vooral je advies op maat in!

 

https://heattransformers.com/actiekieskeurig

Link naar reactie

@StijnHeatTransformersik heb je collega tom net even een e-mail gestuurd wanneer een eerdere optie mogelijk is. Merci alvast zover.

 

wel alvast een andere vraag, we hebben een ecomline hangen met 10kw min vermogen. Ik merk bv opneen dag als vandaag dat hij heel vaak aan en uit gaat (modulerende ketel en nefit easy thermostaat) wss ivm low load regeling omdat de 10kw min nog te veel is op moment. Zou dit dan betekenen dat een wp hiermee nog veel efficiënter kan uitvallen om dat deze een veel lager min vermogen heeft?

Link naar reactie
9 uren geleden, Fantasticfox zei:

@StijnHeatTransformersik heb je collega tom net even een e-mail gestuurd wanneer een eerdere optie mogelijk is. Merci alvast zover.

 

wel alvast een andere vraag, we hebben een ecomline hangen met 10kw min vermogen. Ik merk bv opneen dag als vandaag dat hij heel vaak aan en uit gaat (modulerende ketel en nefit easy thermostaat) wss ivm low load regeling omdat de 10kw min nog te veel is op moment. Zou dit dan betekenen dat een wp hiermee nog veel efficiënter kan uitvallen om dat deze een veel lager min vermogen heeft?

klopt. vaak met een groter vermogen gaat hij vaak pendelen zoals dat heet. Dus in sommige gevallen in een lager vermogen WP iets wat dan ook beter draait. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...