Ga naar inhoud

Hoe kan ik een backup terugzetten op mijn nieuwe M2?


PCJopie
Ga naar oplossing Opgelost door PCJopie,

Aanbevolen berichten

Enige probleem waar ik nog even mee zit is dat ik altijd gewend ben een systeemkopie te maken van de Cschijf( via W7 backupfunktie in windows10) , wekelijks ongeveer, gewoon voor de zekerheid. Echter na dat ik mijn eigen Cschijf had gekloond op de nieuwe M2, heb ik getest of ik kon backuppen en ook of de backup terug gezet kon worden nu ik nog niks aangepast had.

echter backup maken gaat prima, maar terugzetten niet. Met mijn eigen ssd schijf in de nw. pC gaat het wel…ook getest.

nu blijkt dat op de M2 schijf een 100 mb EFI partitie staat en die veroorzaakt het probleem. Mijn eigen Cschijf heeft die niet, maar heeft een 800MB herstelpartitie er op staan, die wordt wel mee gekloond, maar in schijfbeheer zie ik datdie niet als .herstelpartitie aangemerkt staat.

ik moet dus die nw. M2 totaal leegmaken, zodat ook die 100MB weg is, en daarna de schijf klonen, ofwel een systeemkopie van min huidige eigen Cschijf erop zetten.

dat lukt echter niet in windows om die eerste 100Mb weg te halen, de res5 van die M2 kan ik gewoon formatteren. Hoe kan ik dit doen?

aangepast door PCJopie
Link naar reactie
5 minuten geleden, PCJopie zei:

Enige probleem waar ik nog even mee zit is dat ik altijd gewend ben een systeemkopie te maken van de Cschijf( via W7 backupfunktie in windows10) , wekelijks ongeveer, gewoon voor de zekerheid. Echter na dat ik mijn eigen Cschijf had gekloond op de nieuwe M2, heb ik getest of ik kon backuppen en ook of de backup terug gezet kon worden nu ik nog niks aangepast had.

echter backup maken gaat prima, maar terugzetten niet. Met mijn eigen ssd schijf in de nw. pC gaat het wel…ook getest.

nu blijkt dat op de M2 schijf een 100 mb EFI partitie staat en die veroorzaakt het probleem. Mijn eigen Cschijf heeft die niet, maar heeft een 800MB herstelpartitie er op staan, die wordt wel mee gekloond, maar in schijfbeheer zie ik datdie niet als .herstelpartitie aangemerkt staat.

ik moet dus die nw. M2 totaal leegmaken, zodat ook die 100MB weg is, en daarna de schijf klonen, ofwel een systeemkopie van min huidige eigen Cschijf erop zetten.

dat lukt echter niet in windows om die eerste 100Mb weg te halen, de res5 van die M2 kan ik gewoon formatteren. Hoe kan ik dit doen?

denk dat hier een nieuw topic voor gemaakt gaat worden. dit is weer een los staande vraag op zich.

Link naar reactie

260Mb EFI bij mij. voor deze partitie 1000Mb herstel (zie foto) ik weet wel als je de 1e 2 partities gaat verwijderen dat daarmee je windows om zeep is. geen idee waar die EFI partitie voor dient (systeem instellingen/cache besturing) maar daar weet Google vast het antwoord op te vinden. je kan op de foto klikken voor duidelijker resultaat.

Knipsel.PNG

aangepast door Gast
Link naar reactie

ah ok, moest even je vraag 5 x lezen, sorry.

je hebt je eigen c-schijf daar wil je niks mee doen maar met een nieuwe M.2 die wil je eerst ongepartioneerd hebben zodat later je (oude) c-schijf gekloond kan worden op de nieuwe M.2.

ok. en die M.2 krijg je met schijfbeheer niet leeg.

nou dat is eenvoudig op te lossen.

gebruik hiervoor de gratis variant van easeus partition master

link:

https://nl.easeus.com/partition-manager/partition-master-free.html

 

ken je dat programma of heb je daar hulp bij nodig ?

gewoon vanuit windows benaderen en die complete M.2 partities verwijderen. (dus terug naar fabriekstoestand)

daarna kan je clonen wat je wil vanaf je (oude) c-schijf naar de nieuwe M.2

als je alles wil behouden maar met de nieuwe M.2 uiteindelijk wil gaan werken kan dat clonen ook anders geregeld worden (lees niet back uppen maar echt clonen dus)

dat doe je met Samsung data migration

link:

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools/

 

stukje naar beneden scrollen op die site dan zie je data migration staan. deze kan van je c-schijf 1-op-1 clonen naar je nieuwe M.2.

eenmaal gecloond sluit je systeem automatisch af. daarna in je bios/UEFI instellen dat er niet meer gestart moet worden van die (oude) c-schijf, maar nu voortaan vanaf de nieuwe M.2.

start hiermna de pc opnieuw op vanaf de nieuwe M.2

 

ok nu kan je met easus de (oude) c-schijf geheel naar eigen hand zetten.

Link naar reactie

oh ja, vergeten te vermelden.... bij clonen van je c-schijf wordt dus alles gecloond, dus ook efi partities en herstelpartities. dus gewoon je complete besturings-schijf (of schijf "0" in schijfbeheer)

niet zozeer de c-schijf dat leest verwarrend, daarmee denk je dat de verborgen partities niet meegenomen worden (bij backup dus) maar met clonen wordt dus alles meegenomen

Link naar reactie

tip:

als een schijf gecloond is en je start na het clonen je pc opnieuw op maar gaat NIET eerst naar je bios, dan ga je een schijf-conflict krijgen in windows. immers er zijn nu 2 identiek dezelfde schijven aanwezig (gecloond) en windows kan daarmee niet overweg (dus schijf-conflict)

dat is dus ook de reden dat na clonen je systeem UIT gaat. en dat is ook de reden dat je EERST naar je bios/UEFI moet gaan om de computer op te starten vanaf de nieuwe M.2.

de oude c-schijf ga je na de start niet zien in windows. (vanwege dat conflict dus)

je kan hem wel vinden met schijfbeheer van windows en dan staat aan de linker kant in je schijf een rood gevaren driehoek afgebeeld.

je kan in dat gedeelte met de RECHTER-muisknop klikken en uit het menu kiezen "online brengen"

deze wordt nu weer gezien in windows als nieuwe schijf (maar let op nog steeds gecloond)

nu wordt het dan tijd om die schijf (als je dat wil) te ontdoen van partities,.... in iedergeval zo dusdanig dat windows eraf gaat. (dus opheffen van schijf-conflict)

eventuele andere partities die je wellicht zelf op diezelfde schijf hebt gemaakt kan je ongemoeid laten of meteen uitbreiden, wat je wil.

 

dit alles kan je met easeus partition master en dat online brengen gaat het makkelijkste met schijfbeheer van windows.

 

gaat het zo lukken ?

Link naar reactie
  • Oplossing

Ik heb geen EFI partitie op mijn oude C-schijf, alleen een HERSTELpartitie van 800Mb.
Heb gisteren in DOS via "Diskpart" de M2 geheel leeggemaakt, ergens gevonden via Google.
Daarna mijn Cschijf gecloned, had daar een gekocht programma voor AOMEI.
En uiteraard die oude SSD afgekoppeld alvorens te starten(die gaat weer terug in de vorige PC zolang voor nood) via de M2.
De nw. M2 werkt nu prima en een meteen gemaakte systeemkopie in W10 kan ik ook terug zetten nu.
Want dat wilde ik eerst getest hebben alvorens verder te gaan.
Als ik op de M2 kijk in schijfbeheer staat daar wel dat Herstelgedeelte van 800Mb, maar het heet niet zo, op mijn oude Cschijf wel. Maar maakt niks, als alles maar werkt. Dus dat EFI deel van 100Mb was het probleem waardoor de backup niet teruggezet kon worden.  

Bedankt voor het meedenken !

Link naar reactie
6 minuten geleden, Alex zei:

Ook dit is mooi opgelost! Fijn om te lezen. Bedankt weer voor het meedenken, Wouter.

geen probleem, en graag gedaan. de vraag was weliswaar al opgelost, maar ik heb er nog aanvullende informatie bijgezet wat je met clonen aan problemen tegen kan komen en hoe je dat op kan lossen. wellicht heeft iedereen die dit topic leest dáár nog wat aan natuurlijk. dit was een mooi topic om deze info daarin te vermelden. "ontopic" dus ook nog eens ?

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...