Ga naar inhoud

Overzetten van W10-C schijf naar nieuwe PC


PCJopie
Ga naar oplossing Opgelost door Gast,

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben nieuw hier en heb de vraag of het mogelijk is een W10 Cschijf compleet in een nieuwe PC te hangen om zo verder te kunnen werken. Ik heb nl. heel erg RSI klachten en een PC helemaal opnieuw installeren met al mijn software is voor mij een onmogelijke taak helaas. 
Ik hoor van velen dat dit niet kan, maar heb op deze site een artikel gelezen en een opmerking eronder van een forumbezoeker die dit wel gelukt is. Een systemkopie teruggezet op de nieuwe computer. W10 zou de div. benodigde drivers voor de nieuwe hardware zelf installeren.
Klopt dit?

Bedankt alvast

 

Link naar reactie
  • Oplossing

hoi, theoretisch klopt het dat je een schijf 1 op 1 kan overzetten. verstandig is het niet. windows zal zijn best doen alle drivers aan te passen die nodig zijn en gedetecteerd worden voor het nieuwe systeem. maar niet alles zal worden gedetecteerd. dus daar ga je waarschijnlijk al problemen krijgen. vervolgens krijg je problemen met de activatie van Windows, immers deze staat met een ID in je account met de hardware specificaties geregistreerd. doordat je een harde schijf 1 op 1 overzet verandert dus hiermee jouw hardware samenstelling en dus jouw ID. waardoor Windows jou meldingen gaat geven dat er een probleem met de activatie en vervolgens met je account is ontstaan. 

voor her-activatie kan je de probleemoplosser starten en opgeven de reden van her-activatie. dit wordt dan aangegeven in menu's. kies dan: ik heb onlangs hardware gewijzigd. 

lukt activeren hier niet mee, dan kan je altijd even contact opnemen met Microsoft met het gratis telefoonnummer wat in je activatie scherm staat. zij kunnen je Windows altijd her-activeren. 

 

heb ik hiermee jouw vraag goed beantwoord? 

aangepast door Gast
schrijffouten hersteld
Link naar reactie

Bedankt voor je reactie. Ik weet drommels goed dat een "schone installatie" het beste is, maar dat gaat mij gewoon niet meer lukken, teveel muiswerk om al mijn (hobbystudio-) software opnieuw te installeren/activeren/instellen e.d. Dan kan ik daarna mijn hobby wel vergeten. Dus dit is de enige optie voor mij.
Ik ga ervan uit dat de div. zaken die niet gedecteerd worden wel aan te passen/opnieuw te installeren zijn. Zal altijd minder werk zijn dan de gehele C-schijf opnieuw te moeten doen.
IK ben heel benieuwd of het gaat lukken maar heb wel hoop gekregen.

 

Link naar reactie

er zijn zeker een hele hoop drivers opnieuw te installeren. om te beginnen kun je de support site van je merk/model moederbord raadplegen natuurlijk. vervolgens kan je los daarvan automatisch alle Intel drivers laten bijwerken. zoek maar eens in google naar Intel drivers. je zal zien dat je ze automatisch kan bij laten werken met Intel's software. dan ben je al een heel eind de goede weg op.

zijn met mijn antwoorden jouw vraag(en) hiermee opgelost? 

Link naar reactie

nee. het antwoord is nee, omdat ik dit zelf met die Intel software heb nagebootst. let wel, bij mijn pc zijn geen problemen en alles is al maanden UP to date (draai Windows 11 maar op een andere pc Windows 10) toch waren op beide machines Intel updates te downloaden met behulp van deze driver-check. 

dus helaas, Windows kan veel en probeert veel, maar gaat zeker niet alles voor jouw machine tip top krijgen. 

 

zijn met mijn antwoorden jouw vraag(en) hiermee opgelost? 

aangepast door Gast
schrijffoutjes hersteld
Link naar reactie

je kan een driver-check ook inzien met ccleaner. maar het bijwerken lukt niet, daarvoor heb je de betaalde variant van ccleaner nodig. 

handig is wel dat je met "driver updater" van ccleaner een mooi overzicht krijgt te zien. alleen zal je ze met de gratis variant dan handmatig moeten zoeken/downloaden/installeren.

zijn met mijn antwoorden jouw vraag(en) hiermee opgelost? 

aangepast door Gast
vraag toegevoegd
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Yes! Eergosteren de nw. PC gaan halen en ter plekke was hij al voorbereid met een W10 om alles te controleren. Toen mijn meegenomen Cschijf eraan gehangen en opgestart. Windows ging meteen zoeken naar drivers en hoppakee daar was ie.niet helemaal correct nog, hij mistte wat dingen van het MB dat hij blijkbaar niet online kon ophalen.toen de MB software vanaf CD geinstalleerd en daarna was alles oké.

er werd ook niet gevraagd naar actovering van Windows of zoiets. Ik had mij met mijn MSaccount aangemeld vantevoren en het ging dus in feite probleemloos. Ben zo blij dat ik “mijn”  Eigen computer zogezegd terug heb, maar in een nieuwe PC.

alle programma’s, presets, instellingen, oerfect gewoon. Enige is natuurlijk authorisering van vele plugins, die zijn aan de ID gekoppeld vaak, dus moet je even opnieuw doen, maar dat is lang zoveel (muis)werk niet dan helemaal van scratch beginnen. Ook Office moest je effe online gaan en werkte vervolgens meteen. Ook daar had ik mij vantevoren ingelogd. Bewijs is geleverd, Windows of gehele Cschijf overzetten is dus absoluut mogelijk.

daarna met een cloneprogramma mijn SSD- C naar de nw.M2 schijf overgezet.

Happy me!

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
44 minuten geleden, PCJopie zei:

"Windows ging meteen zoeken naar drivers" 

"niet helemaal correct" 

"hij mistte wat dingen alles oké" 

"het ging dus in feite probleemloos"

"Bewijs is geleverd, Windows of gehele Cschijf overzetten is dus absoluut mogelijk"

"Happy me!"

 

bedankt dat je nog even laat weten dat het met behulp van mijn 1e antwoord zoals omschreven gelukt is ??

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...