Ga naar inhoud

PDF tekening negatief printen


Ga naar oplossing Opgelost door Japie_ct,

Aanbevolen berichten

Ik ontwerp hobby-matig printplaatjes voor mijn hobby electronica. Daarvoor gebruik ik een wat verouderd programma nl Ultimate/Ultiboard.

Daar kan ik nog steeds prima mee uit de weg.

Maar voor het (Betaalbaar) maken van de printplaatjes heb ik een transparante film in negatief nodig.

(Voorheen deed ik dat met positief gevoelig printmateriaal, maar dat is erg duur in gebruik. veel goedkoper is negatief gevoelig materiaal.)

Afdrukken gaat prima op transparante sheets voor inkjet printers.

Maar het inverteren cq negatief maken van het ontwerp is mijn probleem.

Ik kan het ontwerp in PDF-formaat laten maken, maar hoe maak ik dat negatief? 

Heeft iemand een idee hoe ik van een pdf-file een negatief maak?

Link naar reactie

Is allemaal waar, maar wat blijft er over van een ontwerp als ik er een scherm-kopie van maak?

Dergelijke experimenten heb ik ook al uitgevoerd, maar was niet succesvol.

Er moeten altijd scherpe en nauwkeurige lijnen worden omgezet en vlgs mij lukt dat niet met een schermafdruk.

Verder mag ook de maatvoering niet wijzigen; 0,2 mm moet 0,2 mm blijven.

Maar toch bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
12 uren geleden, Japie_ct zei:

Wouter, hier een voorbeeldje van êên zijde van een ontwerpje (Voor een dubbele dobbelsteen).

De afmeting zijnexact 120 x 70 mm

Dus het negatief moet ook deze afmeting hebben.

 

Hoe krijg ik pixels omgezet naar mm?Dobbelsteen 4046 top.pdfDobbelsteen 4046 top.pdfDobbelsteen 4046 top.pdfDobbelsteen 4046 top.pdfDobbelsteen 4046 top.pdfDobbelsteen 4046 top.pdf

ik heb eerst van je pdf een knipsel gemaakt met het knip programma. vervolgens met paint 3D bijgesneden (er daarbij flink ingezoomd) daarna de afbeelding weer opgeslagen. ok, dan nu de afmetingen. ik heb Word opgestart en je afbeelding ingevoegd. rechtsklik op de afbeelding en kies uit menu formaat /grootte wijzigen en zie dan mijn foto in mm 120x70

kan je hier wat mee ?

Knipsel.PNG

Link naar reactie
  • Oplossing

Wouter,

 

Goed weekend gehad?  Wij in elk geval.

M.b.t. negatief printen:

Ik greeg net een gekke inval en installeerde het fotobewerkingsprogramma GIMP en wat blijkt: hiermee kun je elke afbeeldingen dus ook een pdf omkeren, d.w.z. negatief maken. Werkt precies zoals ik wil.  Alleen is het een nogal omvangrijk programma voor mijn wensen.

Maar het werkt.

Link naar reactie

hey hallo @Japie_ct wat fijn dat je nog even een terugkoppeling geeft, dat doet een mens goed ? ok Gimp (een linux programma) daar kan @Kasander1 je vast veel over vertellen, hij is een echte linux fan ? als je dus vragen over Gimp hebt......

maar fijn te horen dat je het uiteindelijk zelf hebt opgelost, dat verdient een gemarkeerd antwoord (vraag opgelost wil dat zeggen)

Link naar reactie
Op 28-9-2021 om 16:45, Japie_ct zei:

Wouter,

 

Goed weekend gehad?  Wij in elk geval.

M.b.t. negatief printen:

Ik greeg net een gekke inval en installeerde het fotobewerkingsprogramma GIMP en wat blijkt: hiermee kun je elke afbeeldingen dus ook een pdf omkeren, d.w.z. negatief maken. Werkt precies zoals ik wil.  Alleen is het een nogal omvangrijk programma voor mijn wensen.

Maar het werkt.

Kijk eens aan! Opgelost!

Dank voor het delen van de oplossing en succes met de klus.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...