Ga naar inhoud

Onoplosbaar probleem?


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:ccbee8f925="makandra"] PC rechtstreeks op het modem gezet; vervolgens handmatig een nieuwe verbinding opgezet voor HCCNet, verbinding proberen te maken: Fout 678 De externe computer reageert niet. [/quote:ccbee8f925]Wanneer je opnieuw begint is het zaak alles vanaf het eerste begin te controleren. Dus ook kabels die aangesloten worden. Branden de ledjes bijvoorbeeld die aangeven dat er een netwerkverbinding is? Staat de modem aan, branden de ledjes op het modem correct. Nu is het zo dat aan de modem instellingen normaliter niets gewijzigd hoeft te worden. Heb je daarin aanpassingen gemaakt? Ik las dat je de firewall uit had gezet. Wees daar heel voorzichtig mee. WOrmen (virus?) liggen op de loer, dat heb ik zelf ook eens ondervonden toen ik eventjes de modem rechtstreeks had aangesloten op mijn test computer. IK gebruik daarvoor dus nooit mijn werk computer! [quote:ccbee8f925="makandra"] IP HANDMATIG INGESTELD (zoals Japaveh vroeg): IP: 192.168.0.2 Subnet: 255.255.255.0 Gateway: 192.168.0.1 DNS: 192.168.0.1 --> Router blijft ONBEREIKBAAR [/quote:ccbee8f925]Voor DNS zou je ook de DNS van je provider mogen gebruiken. Dat heeft ook mijn voorkeur bij het gebruik van handmatige instellingen. Omdat je dan in ieder geval de juiste instellingen gebruikt. [quote:ccbee8f925="makandra"] APPARAATBEHEER: --> Ethernetkaart (Marvell Yukon) "installatie ongedaan maken" --> PC uit/aangezet --> Aanzetten: nieuwe hardware gevonden, maar router BLIJFT onbereikbaar [/quote:ccbee8f925]Okay. Het kan zijn dat de DHCP in de router is uitgezet. Mijn voorkeur is om die aan te hebben staan, wel met de juiste instellingen. Dan gaat het allemaal vanzelf. Een combinatie kan ook. Een handmatige ingestelde computer wordt niet overschreven. Let ook op de computernamen. Elke computer moet een eigen naam hebben. [quote:ccbee8f925="makandra"] VERBINDINGEN HERSTELLEN: In m'n "Netwerkverbindingen" staan drie zaken: 1. LAN-verbinding (ethernetkaart) 2. Netwerkbrug (MAC-brugminipoort) 3. 1394-verbinding [/quote:ccbee8f925]1394 is de Firewire verbinding. Die zou je mogen uitschakelen. De Netwerkbrug is de "verbinding" tussen de LAN en 1394. Die mag je geurst weghalen. BLijft dus over de LAN. [quote:ccbee8f925="makandra"] Als ik voor de Netwerkbrug de link "Deze verbinding herstellen" klik: "De volgende aktie kan niet worden voltooid: Het IP-adres vernieuwen". [/quote:ccbee8f925]Zie voorgaande. [quote:ccbee8f925="makandra"] Als ik voor de 1394-verbinding de link "Deze verbinding herstellen" klik: "De volgende aktie kan niet worden voltooid: TCP/IP is niet voor deze verbinding ingeschakeld. Kan niet doorgaan." [/quote:ccbee8f925]Zie voorgaande. [quote:ccbee8f925="makandra"] Als ik voor de LAN-verbinding de link "Deze verbinding herstellen" klik: "De verbinding is hersteld. Probeer opnieuw verbinding te maken". [/quote:ccbee8f925]Uiteindelijk is het IP adres van die LAN verbinding dus gewijzigd? Dat kan alleen de modem of de router gedaan hebben? ZO'n 169 getal verschijnt in het algemeen voor een ongeldig IP adres. Dat duurt ook meestal erg lang ... Het is belangrijk om eerst de modem goed in te stellen. Om en een modem en een router in te stellen, daarmee maak je het dubbel moeilijk. Kies je die weg toch, zorg er dan eerst voor dat je thuisnetwerk goed werkt. Concentreer je dan op de router instellingen. Die staan volgens mij wel vrij duidelijk in de handleiding. Tja, en dan komt de modem in zicht. Nu weet ik zelf dat hoewel de handleiding vrij goed is, de terminologie soms erg verwarrend is. Je moet de zaken heel goed op een rij zetten. Soms wordt de verwarring groter wanneer de terminologie van de provider niet overeenkomt met die in de gebruikershandleiding. Tja, dan moet je kiezen ... De modem verwacht dacht ik de computer op 10.0.0.150? Zelf zit de modem op 10.0.0.138, toch? Als de modem de DHCP zelf doet, dan heb je daar verder geen omkijken naar, en anders handmatig instellen. Heb je de gebruikersnaam en wachtwoord goed ingesteld? VPN is geinstalleerd? Is de "inbelverbinding" aanwezig? Het is eigenlijk een fake inbel verbinding ... Oh ja, het is misschien verleidelijk om instellingen te wijzigen wanneer de internet verbinding is weggevallen. Mijn vingers jeuken soms ook. Ik ga niet verder dan het even aan/uit zetten van de apparatuur. Wat heel verwarrend is dat zelfs als de internet plat ligt het modem aangeeft goed te functioneren. Dat had wel iets praktischer gekund. Dus op zich is zo'n modem verre van gebruikersvriendelijk. Het had je een hoop trammelant gescheeld. Als je heel erg zeker bent dat ipconfig niet voorkomt op de computer, tja dan is er vermoedelijk echt iets misgegaan. Misschien kan je de ipconfig van de andere computer gebruiken. De virusscanner en anti-spyware programma's hebben geen rottigheid kunnen ontdekken?
Link naar reactie
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wat ik me afvroeg....je zegt: [quote:245818b407] Het vervelende is tevens, dat ik in de meeste gevallen zelfs het adres van m'n router (192.168.0.1) [/quote:245818b407] Hoe weet je dat dat het adres van de router is? Het kan zijn dat ik het gemist heb maar ik kon het zo snel niet vinden. Voor de rest sluit ik me volledig aan bij Hans Vosman. Kan inderdaad zijn dat je netwerkkaart niet goed is. Heb je het al eens met een andere geprobeerd? PPTP is het protocol waarmee de router verbinding maakt het het internet AFAIK
Link naar reactie
Het wordt behoorlijk onoverzichtelijk inmiddels. Die 1394 verbinding is je FireWire-kaart (oftewel I-Link), die wordt doorgaans gebruikt voor het overzetten van videobestanden naar en van de pc. Er kan een netwerkverbindig mee opgezet worden maar dat is hoogst ongebruikelijk volgens mij. Die netwerkbrug dan. Die is bedoeld om een verbinding tussen twee netwerk-adapters in één pc te leggen als elke adapter op een ander netwerksegment is aangesloten. Dit is overigens een puur softwarematige kwestie, die netwerkbrug is dus geen hardware. Bij jouw zit 'ie waarschijnlijk tussen je Ethernetkaart en je IEEE1394 kaart. Onderaan dit epistel nog een apart verhaal hierover. Aangezien jij alle pc's volgens mij rechtstreeks op de router hebt aangesloten (waarvan je er maar één hebt) is die netwerkbrug misschien wel totaal overbodig en mogelijk de oorzaak van een boel ellende. Dé-installeren misschien? Eén router, vier hierop aangesloten pc's, dus ook per definitie maar één netwerksegment en toch komen we inmiddels binnen dat éne netwerk drie verschillende IP-adresreeksen tegen en twee verschillend subnetmaskers dat zou dus ook helemaal niet moeten kunnen. Je zou hoogstens te maken moeten hebben met twee IP-nummers/nummerreeksen: Het IP-adres waarmee je modem (of modem/router) met je provider is verbonden en vervolgens de IP-reeks (alle met gelijke beginnummers) voor je interne netwerk waar je eigen pc's in hangen. Volgens mijn informatie is die Sitecom S4 trouwens een router met ingebouwd modem dus waarom die losse Speedtouch ervoor? Of heb ik dat nou helemaal verkeerd begrepen? Die Sitecom S4 (c.q. DC 202 ) ondersteunt zeker weten DHCP dus zou, als alle pc's in de netwerk-instellingen op "Automatisch een IP-nummer verkrijgen" en "Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen" staan ingesteld de boel geheel op eigen houtje aan de gang moeten komen. PPTP staat overigens voor "Point-To-Point-Tunneling-Protocol" en dat gebruikt KPN (mxstream) en dus klopt het wel dat het modem (al dan niet ingebouwd in de router) daarmee contact probeert te maken met je provider. Al met al lijkt het er toch op dat de modem/router instellingen niet goed ingesteld staan of dat het apparaat simpelweg kapot is en niet naar behoren functioneert. Op onderstaande link is overigens misschien ook nog wel iets informatiefs te vinden (de FAQs, drivers, firmware-upgrades en zo). [url]http://www.sitecom.com/[/url] en dan Produkten/Datacommunicatie DC 202 (4S) Voorlopig helaas dus nog steeds meer vragen dan antwoorden, en hieronder tenslotte nog het boven beloofde verhaaltje over netwerkbruggen: ============================================== Netwerkbrug - overzichtDe netwerkbrug biedt een voordelige en eenvoudige manier om LAN-segmenten met elkaar te verbinden. Een LAN-segment is één onderdeel van een netwerkmedium waarmee computers met elkaar worden verbonden. Stel bijvoorbeeld dat u over drie computers beschikt: computer A, computer B en computer C. Computer A heeft twee Ethernet-netwerkadapters en computers B en C hebben elk één Ethernet-netwerkadapter. Een Ethernet-kabel waarmee A en B met elkaar worden verbonden zou één LAN-segment vormen. Een Ethernet-kabel waarmee A en C met elkaar worden verbonden zou één LAN-segment vormen. Traditioneel hebt u twee mogelijkheden als u een netwerk met meer dan één segment wilt: routing of bridging. IP-routing is een veelgebruikte oplossing voor het verbinden van netwerksegmenten. Als u echter IP-routing wilt instellen, moet u hardware aanschaffen in de vorm van routers of de computers instellen op de koppelingen tussen de segmenten zodat ze kunnen fungeren als routers. Bij IP-routing is het instellen van IP-adressen voor elke computer op elk netwerksegment een uiterst complexe aangelegenheid en bovendien moet elk netwerksegment worden geconfigureerd als afzonderlijk subnet. IP-routing is een goede oplossing voor grote netwerken, waarbij schaalbaarheid van belang is en waarbij ervaren medewerkers beschikbaar zijn voor het configureren en onderhouden van het netwerk. Voor een burg zijn geen moeilijke configuraties vereist, maar u moet wel extra hardwarebruggen aanschaffen. Geen van beide opties is ideaal als u met een particulier of klein zakelijk netwerk werkt, geen dure bridges wilt aanschaffen en niet over ervaren personeel beschikt dat een op IP-routing gebaseerd netwerk kan beheren. Met een netwerkbrug kunt u LAN-segmenten met elkaar verbinden door het juiste pictogram voor de netwerkverbindingen te selecteren en op Verbindingsbrug maken te klikken. Net zo eenvoudig kunt u de brug inschakelen en hieraan verbindingen toevoegen. Met de netwerkbrug beheert u uw netwerksegmenten en maakt u één subnet voor het hele netwerk. U hoeft geen configuratie uit te voeren en u hoeft geen extra hardware zoals routers of bridges aan te schaffen. In een IP-netwerk met één subnet is het toekennen van IP-adressen, het toewijzen van adressen en het omzetten van namen een simpele zaak. Met de netwerkbrug kunt u verbindingen maken tussen diverse typen netwerkmedia. In een traditioneel netwerk hebt u, als u verschillende typen media gebruikt, een afzonderlijk subnet nodig voor elk type medium en is het doorsturen van pakketten vereist tussen elk van de subnetten in het netwerk. Het doorsturen van pakketten is vereist omdat verschillende protocollen worden gebruikt voor verschillende typen media. Met een netwerkbrug wordt de configuratie geautomatiseerd die nodig is om gegevens tussen typen media door te sturen. Op een computer met Windows XP is slechts één brug mogelijk, maar deze kan worden gebruikt voor zoveel netwerkverbindingen als de computer fysiek aankan. Raadpleeg Verbindingsbrug maken voor meer informatie over het maken van een netwerkbrug. Spanning Tree Algorithm (STA) Bij de netwerkbrug wordt gebruik gemaakt van het STA-algoritme van IEEE om een doorstuurtopologie zonder loops te realiseren. Wanneer meerdere paden beschikbaar zijn op een netwerk dat is uitgerust met een brug, kunnen loops ontstaan en kunnen de eenvoudige doorstuurregels van een brug doorstuurproblemen veroorzaken, waarbij hetzelfde frame eindeloos van de ene brug naar de andere wordt gezonden. STA biedt een automatisch mechanisme waarmee selectief het doorsturen naar bruggen op individuele poorten kan worden uitgeschakeld om te waarborgen dat de doorstuurtopologie geen loops bevat. U hoeft de netwerkbrug niet te configureren voor STA. ================================================ Wordt ongetwijfeld vervolgd, Jim
Link naar reactie
Hans, in antwoord op je vragen en opmerkingen: [quote:7be57e0fe8="Hans.Vosman"]Wanneer je opnieuw begint is het zaak alles vanaf het eerste begin te controleren. Dus ook kabels die aangesloten worden. Branden de ledjes bijvoorbeeld die aangeven dat er een netwerkverbinding is? Staat de modem aan, branden de ledjes op het modem correct.[/quote:7be57e0fe8] Ja, ja en ja; alles brandt wat moet branden; ik heb dit ook nog gecontroleerd op de websites van de leveranciers. [quote:7be57e0fe8]Nu is het zo dat aan de modem instellingen normaliter niets gewijzigd hoeft te worden. Heb je daarin aanpassingen gemaakt?[/quote:7be57e0fe8] Nee, maar ik zou ook niet weten HOE ik instellingen van m'n modem zou moeten veranderen... [quote:7be57e0fe8]Ik las dat je de firewall uit had gezet. Wees daar heel voorzichtig mee. WOrmen (virus?) liggen op de loer[/quote:7be57e0fe8] Dat weet ik, maar aan de andere kant wordt me óók aangeraden om de firewall juist [b:7be57e0fe8]uit[/b:7be57e0fe8] te zetten om in ieder geval uit te sluiten dat het daar aan ligt... [quote:7be57e0fe8]Voor DNS zou je ook de DNS van je provider mogen gebruiken. Dat heeft ook mijn voorkeur bij het gebruik van handmatige instellingen. Omdat je dan in ieder geval de juiste instellingen gebruikt.[/quote:7be57e0fe8] Ook dat begrijp ik, maar die handmatige instelling was even op verzoek van Japaveh... [quote:7be57e0fe8]Uiteindelijk is het IP adres van die LAN verbinding dus gewijzigd? Dat kan alleen de modem of de router gedaan hebben? ZO'n 169 getal verschijnt in het algemeen voor een ongeldig IP adres.[/quote:7be57e0fe8] Ok, dat doet Windows zeker? Die geeft dan een default IP-adres uit? [quote:7be57e0fe8]Het is belangrijk om eerst de modem goed in te stellen. Om en een modem en een router in te stellen, daarmee maak je het dubbel moeilijk.[/quote:7be57e0fe8] Ik stel helemaal beide niet in; het enige dat ik qua instellingen steeds [b:7be57e0fe8]als test[/b:7be57e0fe8] verander is de router; het modem, daar kom ik niet aan... [quote:7be57e0fe8]Kies je die weg toch, zorg er dan eerst voor dat je thuisnetwerk goed werkt. Concentreer je dan op de router instellingen. Die staan volgens mij wel vrij duidelijk in de handleiding.[/quote:7be57e0fe8] Die staan er luid en duidelijk in, ja, alleen als ik ze precies op die manier uittest, krijg ik "PPTP Server Not Found". [quote:7be57e0fe8]De modem verwacht dacht ik de computer op 10.0.0.150?[/quote:7be57e0fe8] 10.0.0.150? Volgens mij verwacht-ie de pc op 192.168.0.[b:7be57e0fe8]2[/b:7be57e0fe8], want de router zelf zit op 192.168.0.[b:7be57e0fe8]1 [/b:7be57e0fe8]en DHCP geeft vervolgens m'n vier netwerk-pc's en laptop de volgnummers 2-3-4-5 [quote:7be57e0fe8]Zelf zit de modem op 10.0.0.138, toch?[/quote:7be57e0fe8] Klopt. [quote:7be57e0fe8]Als de modem de DHCP zelf doet, dan heb je daar verder geen omkijken naar, en anders handmatig instellen.[/quote:7be57e0fe8] Hm... daarvan zeg je hierboven dat je er geen voorstander van bent... [quote:7be57e0fe8]Heb je de gebruikersnaam en wachtwoord goed ingesteld?[/quote:7be57e0fe8] Ja. [quote:7be57e0fe8]VPN is geinstalleerd?[/quote:7be57e0fe8] Nee, wat moet ik met VPN? Dat zou toch alleen maar moeten met een directe verbinding naar het modem (dus als ik geen router zou hebben). [quote:7be57e0fe8]Is de "inbelverbinding" aanwezig? Het is eigenlijk een fake inbel verbinding...[/quote:7be57e0fe8] Nee, want ik heb begrepen dat je geen inbelverbinding nodig hebt. [quote:7be57e0fe8]Oh ja, het is misschien verleidelijk om instellingen te wijzigen wanneer de internet verbinding is weggevallen. Mijn vingers jeuken soms ook. Ik ga niet verder dan het even aan/uit zetten van de apparatuur. Wat heel verwarrend is dat zelfs als de internet plat ligt het modem aangeeft goed te functioneren. Dat had wel iets praktischer gekund. Dus op zich is zo'n modem verre van gebruikersvriendelijk. Het had je een hoop trammelant gescheeld.[/quote:7be57e0fe8] Helemaal mee eens! [quote:7be57e0fe8]Als je heel erg zeker bent dat ipconfig niet voorkomt op de computer, tja dan is er vermoedelijk echt iets misgegaan. Misschien kan je de ipconfig van de andere computer gebruiken.[/quote:7be57e0fe8] Die werkt wel en geeft de [b:7be57e0fe8]juiste[/b:7be57e0fe8] IP adressen... [quote:7be57e0fe8]De virusscanner en anti-spyware programma's hebben geen rottigheid kunnen ontdekken?[/quote:7be57e0fe8] Nee, helemaal niets...
Link naar reactie
[quote:598608fc27="Japaveh"]Hoe weet je dat dat het adres van de router is? Het kan zijn dat ik het gemist heb maar ik kon het zo snel niet vinden.[/quote:598608fc27] Hoe ik dat weet? Dat staat in m'n router-documentatie... [quote:598608fc27]Voor de rest sluit ik me volledig aan bij Hans Vosman. Kan inderdaad zijn dat je netwerkkaart niet goed is. Heb je het al eens met een andere geprobeerd?[/quote:598608fc27] Nee, nog niet, maar is het wel hardware, dit probleem? Ik wil best een nieuwe kaart erin zetten, maar ik heb nog steeds niet de overtuiging dat dit alles hardware is, zeker niet omdat alles begon met een landelijke ADSL-storing. [quote:598608fc27]PPTP is het protocol waarmee de router verbinding maakt het het internet AFAIK[/quote:598608fc27] Dat laatste zegt me niet, maar als dat zo is, dan kan mijn router HCCNet niet vinden en dus zou HCCNet hier een rol in kunnen spelen na die landelijk storing van de 19de?
Link naar reactie
[quote:4101be9a3b="Jim van Zweeden"]Het wordt behoorlijk onoverzichtelijk inmiddels.[/quote:4101be9a3b] Het wordt zo langzamerhand inderdaad hoogst onoverzichtelijk. Laten we terug gaan naar de basis én de feiten: 1. Vanaf het moment dat de landelijke ADSL-storing van HCCNet begint op zaterdag de 19de februari, heb ik problemen met internet. 2. Als ik tijdens de setup van m'n router het PPTP IP-adres 10.0.0.138 (zijnde HCCNet) opgeef, geeft de daaropvolgende test "PPTP-server Not Found". Mijn router ziet dus de PPTP-server niet, dus ziet-ie HCCNet niet. Mijn vraag is dan ook: zit er soms óók iets niet goed aan HCC-kant? (nog even afgezien van mijn XP-problemen). Kan ik HCCNet hier niet op aanspreken? Moeten/kunnen hun niet iets doen? [quote:4101be9a3b]Die 1394 verbinding is je FireWire-kaart (oftewel I-Link), die wordt doorgaans gebruikt voor het overzetten van videobestanden naar en van de pc. Er kan een netwerkverbindig mee opgezet worden maar dat is hoogst ongebruikelijk volgens mij.[/quote:4101be9a3b] Kan best zo zijn, maar ik heb all drie er vanaf het begin in gehad en ze er zeker zelf niet ingezet; ik wil best die 1394 en die netwerkbrug eruit slopen, geen probleem, zolang ik maar hetzelfde bereik met die LAN-verbinding, nl. internetten... [quote:4101be9a3b]Onderaan dit epistel nog een apart verhaal hierover.[/quote:4101be9a3b] In dank aanvaard, Jim; ik print alles uit en zal alles goed doornemen. [quote:4101be9a3b]Aangezien jij alle pc's volgens mij rechtstreeks op de router hebt aangesloten (waarvan je er maar één hebt) is die netwerkbrug misschien wel totaal overbodig en mogelijk de oorzaak van een boel ellende. Dé-installeren misschien?[/quote:4101be9a3b] Zal ik doen, maar nogmaals: als ik maar kan internetten, ik begin ontwenningsverschijnselen te vertonen; nu al twee weken ZONDER internet; ik wordt gek!! :) [quote:4101be9a3b]Volgens mijn informatie is die Sitecom S4 trouwens een router met ingebouwd modem dus waarom die losse Speedtouch ervoor? Of heb ik dat nou helemaal verkeerd begrepen?[/quote:4101be9a3b] Dat weet ik niet, maar die router waar je het over hebt, is een oudje; als ik op de website van Sitecom kijk, staat die S4 er wel, maar dan als DC202 zoals je al schreef, maar de mijne lijkt niet op degene die er als DC202 op staat; zal dus wel een oudje zijn... [quote:4101be9a3b]Die Sitecom S4 (c.q. DC 202 ) ondersteunt zeker weten DHCP dus zou, als alle pc's in de netwerk-instellingen op "Automatisch een IP-nummer verkrijgen" en "Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen" staan ingesteld de boel geheel op eigen houtje aan de gang moeten komen.[/quote:4101be9a3b] Inderdaad, dat gebeurt in een ideale wereld :wink: maar niet in de mijne, want ik kan instellen wat ik wil, als ik al m'n router niet op een normale manier kan bereiken (alleen na een reset) en daarna de test roemloos eindigt in "PPTP Server Not Found", dan is dat verre van ideaal... [quote:4101be9a3b]PPTP staat overigens voor "Point-To-Point-Tunneling-Protocol" en dat gebruikt KPN (mxstream) en dus klopt het wel dat het modem (al dan niet ingebouwd in de router) daarmee contact probeert te maken met je provider.[/quote:4101be9a3b] Dus? De schuld van de provider?? :wink: [quote:4101be9a3b]Al met al lijkt het er toch op dat de modem/router instellingen niet goed ingesteld staan of dat het apparaat simpelweg kapot is en niet naar behoren functioneert.[/quote:4101be9a3b] Ik heb geen instellingen van het modem veranderd; wel uiteraard van de router, maar altijd op aanraden van anderen, zeker niet zelf maar wat lopen klooien... [quote:4101be9a3b]Op onderstaande link is overigens misschien ook nog wel iets informatiefs te vinden (de FAQs, drivers, firmware-upgrades en zo). [url]http://www.sitecom.com/[/url][/quote:4101be9a3b] Uitgebreid bezocht; ik laat een collega ALLE relevante firmware voor me downloaden en branden. Ik ben nu eerst nog steeds bezig om m'n hele pc leeg te trekken en XP er helemaal opnieuw op te zetten (na een format!), zodat ik IPCONFIG en aanverwante commando's weer kan geven, hopelijk... Bedankt voor je uitgebreide antwoord; Hans en Japaveh óók trouwens! Vriendelijk groeten, Bert
Link naar reactie
[quote:35a23515e4="makandra"]Ik heb geen instellingen van het modem veranderd; wel uiteraard van de router, maar altijd op aanraden van anderen, zeker niet zelf maar wat lopen klooien...[/quote:35a23515e4]Okay, dat is in ieder geval een goed gegeven. Tenzij de modem gereset is, zou je die niet opnieuw hoeven in te stellen. Je kan de helpdesk benaderen. Wat zij zullen doen is stap voor stap alle instellingen nalopen. Dat de provider een beetje schuldig is aan de uitval, dat vermoed ik wel. Dat zij schuldig zijn aan alle problemen tja, ... dat denk ik niet. Volgende keer de instellingen niet aanpassen of resetten, hooguit beperken tot het aan/uitzetten vand e apparatuur. Oh ja, zelf heb ik dus ook zo'n oud modem Alcatel speedtouch en een Sitecom DC201 router/switch. Het opnieuw installeren van Windows is zeer verstandig!
Link naar reactie
Ik hoop dat alles nog een beetje goed staat verder, maar het ip adres van je router moet zijn 10.0.0.150 en server ip adres moet zijn 10.0.0.138 (sommige routers moet je dit invullen als default gateway.. Je moet het zo zien je sitecom is niets meer dan een computer met twee netwerk kaarten erin. Het ene adres 10.0.0.150 is netwerk kaart 1. Het andere adres is 192.168.0.x is netwerk kaart 2 (je interne netwerk aansluiting afhankelijk van de instelling) Heb je die 10.0.0.150 ingevuld als IP adres in de router en 10.0.0.138 als IP adres van de server in de router (of soms ook wel gateway adres) ??
Link naar reactie
[quote:2cd9c8ca10="Hans.Vosman"]Je kan de helpdesk benaderen. Wat zij zullen doen is stap voor stap alle instellingen nalopen. Dat de provider een beetje schuldig is aan de uitval, dat vermoed ik wel. Dat zij schuldig zijn aan alle problemen tja, ... dat denk ik niet.[/quote:2cd9c8ca10] Hans, ik denk dat je met beide beweringen helemaal gelijk hebt; het zou deels heel goed aan die opeens rotte XP-versie kunnen liggen. Ik ben nog steeds bezig te backuppen en laat weten wat dat opgeleverd heeft. [quote:2cd9c8ca10]Volgende keer de instellingen niet aanpassen of resetten, hooguit beperken tot het aan/uitzetten vand e apparatuur.[/quote:2cd9c8ca10] Dat heb ik op dag-1 ook alleen maar gedaan, pas later ben ik dingen gaan veranderen... [quote:2cd9c8ca10]Het opnieuw installeren van Windows is zeer verstandig![/quote:2cd9c8ca10] Lijkt mij ook, het kan in ieder geval geen kwaad...
Link naar reactie
[quote:244537357a="[DarthV]"]... het ip adres van je router moet zijn 10.0.0.150 en server ip adres moet zijn 10.0.0.138 (sommige routers moet je dit invullen als default gateway..[/quote:244537357a] DarthV(ader): je bedoelt dus dat ik tijdens de setup-procedure voor mijn router geen 10.0.0.138 maar 10.0.0.150 moet gebruiken? Ik doe elke keer 10.0.0.138, zoals destijds opgegeven door HCCNet; ik ben dus even de kluts bijster... [quote:244537357a]Heb je die 10.0.0.150 ingevuld als IP adres in de router en 10.0.0.138 als IP adres van de server in de router (of soms ook wel gateway adres) ??[/quote:244537357a] Bij mijn weten heb ik nergens 10.0.0.150 ingevuld als IP adres van wat dan ook. Ik ken twee IP adressen: 10.0.0.138, zijnde HCCNet en 192.168.0.1, zijnde mijn router; 10.0.0.150 is nieuw voor me in de zin, dat ik die voorzover ik me herinner, nergens heb gebruikt. Ik ga tijdens de stup 10.0.0.138 vervangen door 10.0.0.150 en kijken wat er gebeurt, ok? Thanks tot dusverre. Groeten, Bert
Link naar reactie
makandra: Ik heb net even in de handleiding van het sitecom model gekeken en daar staat in een Word document het scherm zoals je het in moet vullen. De router zelf krijgt IP adres 10.0.0.150 en in het vak "Server IP" moet je 10.0.0.138 invullen dat is het adres van je adsl modem. http://www.sitecom.com/md_download.php?md_id=1793 Pagina 9 Je sitecom router heeft intern dus 2 adressen: 1. 10.0.0.150 (soort van 1e interne netwerkkaart voor de verbinding met de adsl modem) 2. 192.168.0.1 (soort 2e interne netwerkkaart voor de verbinding met het interne netwerk) Server ip is het adres van de adsl modem (10.0.0.138) die maakt de verbinding met de PPTP server. Een router is een verbindingselement tussen twee (verschillende) netwerken. Vandaar de voorstelling zoals hierboven misschien is het dan wat duidelijker.
Link naar reactie
Instellen van modem en router is een kwestie van goed lezen, mijn ervaring is dat dat de tekst niet altijd even duidelijk is. Op zich vond ik de Sitecom handleiding vrij duidelijk. Die 10.0.0.150 is het IP adres voor de computer. Alleen bij gebruike van een router/switch zoals de Sitecom, wordt die die computer. Nu mag die router dat via DHCP instellen en dan merk je daar niks van. Maar kijk uit, dat is niet dezelde DHCP die het thuisnetwerk regelt. Op zich ben ik voorstander van DHCP, en volgens mij heb ik ook nooit anders beweert. Alleen zijn er soms situaties dat het wel voordelen heeft. Nadeel blijft dat je moet weten wat je doet. Geldt op zich ook voor DHCP maar daar merk je zelf wat minder van. De router vormt een buffer tussen de modem en het thuisnetwerk. Het thuisnetwerk mag bv 192.168.0.* reeks gebruiken. De router krijgt iha het adres 192.168.0.1 als adres. Het zal je nu wel duizelen van die IP adressen ... Die 10.0.0.38 staat ingevuld in het modem. Overigens is het mij niet duidelijk of je de modem en/of de router/switch hebt gereset. Het kan zijn dat je nog meer moet instellen.
Link naar reactie
DarthV en Hans, in antwoord op jullie reactie, het volgende: Dank allereerst weer voor jullie reactie en duidelijke uitleg; ik zal het Sitecom-docje uitprinten en kijken in hoeverre het van toepassing is/verschilt van mijn eigen installatie-gegevens van de router, temeer omdat ik een oudere versie van deze router heb. Ik ga jullie commentaren nog letter voor letter nalezen en kijken of ik ergens iets gemist heb, want alles is mogelijk... Ik heb, zoals ik laatst al zei, mijn hele pc leeggehaald, geformateerd en XP opnieuw geinstalleerd. Hiermee is het probleem uiteraard niet opgelost, maar werken de commando's PING en IPCONFIG tenminste weer. Niet dat er gegevens bij IPCONFIG staan of dat welk IP adres dan ook valt te pingen. Ik heb contact gezocht met de Helpdesk van HCCNet; die hebben me eerst aan een inbelverbinding geholpen, maar in de "Status" van die nieuwe verbinding in "Netwerkverbindingen" staat dat het "Apparaat [het modem] niet aanwezig" is. Hierop raadde men aan het modem opnieuw te installeren en daarna maar verder te kijken. Ik heb dat gedaan, maar tijdens de setup ervan, verschijnt een DOS-box met de tekst (even uit m'n hoofd want ik heb het hier niet bij de hand): "Externe host 10.0.0.138 niet bereikbaar. Fout 10065". Volgens het verhaal van Hans hierboven zou dit IP adres IN het modem behoren te zijn en als ik jullie goed begrijp is 10.0.0.138 de PPTP-server, klopt dat? Hoe dan ook: ik terug naar de Helpdesk van HCCNet; die zeggen dat het aan het modem ligt en dus KPN moet worden gebeld voor nieuwe drivers. KPN Helpdesk gebeld en die zeggen dat het aan mijn provider ligt (10.0.0.138??), maar dat het geen kwaad kan als ik op hun website een INI-bestandje zou moeten ophalen om de laatste drivers op te halen. Nou weet ik niet zoveel, maar sinds wanneer een INI-bestandje drivers zou installeren, is mij onbekend; dat gaat toch altijd met een SETUP.EXE iod? Kortom: HCCNet zegt dat het KPN is, KPN zegt dat het HCCNet is en ik zit er tussenin, nog steeds zonder internet. Is er geen HCC ADSL Gebruikersgroep, bij wie ik iemand kan vragen hier langs te komen en mij tegen een redelijke vergoeding aan internet en een werkend netwerk kan helpen, of in ieder geval precies kan zeggen wáár het probleem nu zit? Ik ben eigenlijk ten einde raad. Ik zou nog EN de router EN m'n modem kunnen vervangen, tesamen met ALLE UTP-kabels in het netwerk en desnoods de ethernetkaarten, maar voordat ik me in de kosten werp, het liefst heb ik iemand hier thuis die OF de zaak oplost OF de vinger op het probleem weet te leggen. Ik weet het anders ook niet meer... Groet, Bert
Link naar reactie
Goed bert een poging: Even stap voor stap: Sluit eerst je modem rechtstreeks op je pc aan, dus zonder router. Dan weet je tenminste zeker dat de modem goed is: http://www.hcchulp.nl/vraagenantwoord/vraag.cfm?id=438# (kiezen voor instellen en dan Windows XP) Hierin staat scherm voor scherm beschreven wat je moet doen. Als je dit even uitprint kun je het exact overtypen. Als dat werkt en je krijgt verbinding dan pas naar stap 2 en dat is de router ertussen. 10.0.0.138 is het ip adres van de adsl modem. Deze maakt de verbinding met de pptp server. Dus: 1. PC zonder router rechtstreeks op modem PC netwerk kaart krijgt IP adres: 10.0.0.150 De modem heeft het IP adres :10.0.0.138 2. PC met router PC netwerk kaart krijgt IP adres: 192.168.0.2 (DHCP) De router krijgt als IP adres: 192.168.0.1 en 10.0.0.150 De modem heeft het IP adres: 10.0.0.138 Overigens de foutmelding die je hebt heeft te maken dat je niet naar de het doel kunt pingen. Kortom er is niet veel aan de hand dus ik zou niet teveel met upgrades en zo gaan werken. Probeer het stap voor stap te doen.
Link naar reactie
Met DarthV eens, kennelijk is de modem gereset en dan moet je die eerst instellen en anders op zijn minst opnieuw instellen en anders gewoon controleren. Die modem moet dan rechtsreeks aan de computer. In het verleden had ik daarbij nog wel een probleem. De bijgeleverde software kon de modem pas vinden toen ik slechts 1 netwerkverbinding in de computer had en op die netwerkverbinding was natuurlijk ook de modem aangesloten. Wanneer dit zou werken dan weet je in ieder geval dat dat in orde is. Dat vergemakkelijkt het verdere foutzoeken. Op zich maakt het mij verder niet uit welke volgorde je kiest. Voor controle, instellen moet je dit uiteindelijk toch doen. En dan is het vermoedelijk het handigste omdat nu te doen, dan heb je weer internet en anders met weinig moeite weer internet als je met de router/switch aan de slag gaat. Kan dan zo omgewisseld worden.
Link naar reactie
DarthV en Hans, Het rechtsreeks aansluiten van mijn pc op het modem, had ik al eens gedaan, maar dat was vóórdat ik XP er opnieuw opzette en bovendien deed ik dat met een VPN-verbinding. Ik ga de procedure van DarthV letter voor letter volgen en kijken wat dat opleverd. Het probleem is inmiddels ook veel en vaak besproken op m'n werk en daar beginnen steeds meer mensen te geloven dat het aan het modem ligt; kan het zo zijn dat-ie een zodanige opdonder heeft gehad tijdens die landelijke ADSL-storing van de 19de, dat er iets vernaggeld is IN het modem en de PPTP-server niet meer kan vinden? Anyway, jullie horen hoe dit is afgelopen, hartelijk dank zover! Groet, Bert[/quote]
Link naar reactie
[quote:1d065526c9="makandra"]Het probleem is inmiddels ook veel en vaak besproken op m'n werk en daar beginnen steeds meer mensen te geloven dat het aan het modem ligt; kan het zo zijn dat-ie een zodanige opdonder heeft gehad tijdens die landelijke ADSL-storing van de 19de, dat er iets vernaggeld is IN het modem en de PPTP-server niet meer kan vinden?[/quote:1d065526c9]Alles kan, maar niet echt aannemelijk. Mijn modem werd na uit/aanzetten gewoon herkend, dus vanuit het telefoonnet zou het okay zijn. Omdat het landelijk is. lijkt het me een echt provider probleem, computer crash of gewoon onderhoud. In ieder geval erg storend. Op zich heb ik vermoedelijk eenzelfde modem. Die van mij doet het nog gewoon. Wanneer je de modem gereset hebt, dan moet je die gewoon opnieuw instellen en anders moet je het ook om er zeker van te zijn dat die goed werkt. Let er dan wel op dat je maar 1 netwerkaansluiting actief hebt op de computer, en dat alleen die aansluiting voor de modem wordt gebruikt.
Link naar reactie
Hans, DarthV, Wisselend succes; er is vooruitgang EN achteruitgang... [list:27cf5c52fa] UTP-kabel van de pc UIT router, IN modem Inbelverbinding gemaakt conform de link Alles ingesteld conform die procedure [/list:u:27cf5c52fa] Ik zal de details besparen, maar de procedure is niet compleet; pas na uit/aanzetten van mijn pc had ik plotseling 'n internet-verbinding; let wel: RECHTSTREEKS op het modem. Hiermee is de bewering van Hans hierboven bevestigd: het ligt dus kennelijk [b:27cf5c52fa]niet[/b:27cf5c52fa] aan het modem. Vervolgens de router weer correct aangesloten, de router-setup gedraaid, maar wéér: Starting test. Contacting remote server. [b:27cf5c52fa]PPTP server not found.[/b:27cf5c52fa] Test failed. IPCONFIG /ALL (die doet t gelukiig weer! :wink: ) geeft op dat moment: Host-naam . . . . . . . . . . . .: mainpc Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee Ethernet-adapter LAN-verbinding: Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: Beschrijving . . . . . . . . . . .: Marvell Yukon Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Adapter, Copper RJ-45 Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0E-A6-99-9D-CE DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja Autom. configuratie ingeschakeld. : ja IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2 Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1 DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1 DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1 Lease verkregen . . . . . . . . . : donderdag 10 maart 2005 19:09:35 Lease verlopen . . . . . . . . . : zondag 13 maart 2005 19:09:35 Twee vragen hierover: [b:27cf5c52fa]1. Wat ik er van begrijp, is dat de router kennelijk NIET in staat is het IP-adres van de PPTP-server (10.0.0.138) naar het modem te propageren, klopt dat? 2. Wat ik in de procedure "PC met router" van DarthV niet begrijp, is waar en wanneer ik het IP adres 10.0.0.150 moet opgeven? Ik heb dan ook dit IP adres nergens kunnen invoeren; kan hier een mogelijke oorzaak liggen voor dat PPTP Server Not Found-verhaal?[/b:27cf5c52fa] Bovendien nog dit: nadat ik weer op de router was aangesloten, duurt het weer gruwelijk lang voordat IE opstart; ik klok ruim 30 seconden voordat-ie opstart en de message "De pagina kan niet worden weergegeven" verschijnt. Hiermee ben ik dus weer terug in dezelfde situatie van bijna drie weken geleden. Maar dat terzijde; positief is dat de rechtstreeks verbinding wel werkt! Wat kunnen jullie zeggen over bovenstaande? Groet, Bert
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...