Ga naar inhoud

Hoe een expressie voor een ja/nee veld in Access?


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste Kenners, Ik wil het volgende: Er is een Veld A, wat een ja/nee veld is. Ik heb een veld B, dit is numeriek. Echter, er moet hier pas een nummer worden aangemaakt wanneer Veld A op Ja staat. Vraag 1: Is dit mogelijk? Vraag 2: Zo ja, hoe wordt deze formule geschreven? Met vriendelijke groet, Ivar
Link naar reactie
Formules is iets meer voor Excel. In Access kun je een aantal directe voorgeprogrammeerde functies aanroepen (zoals het ophalen van waardes uit tabellen), maar dat is per definitie beperkt. Ik zou het oplossen met een stukje VBA-code in een functie, gekoppeld aan een "after update" event van veld A. Met de code kun je veld B vullen. Sterker, als je veld B en de bijbehorende label-tekst default onzichtbaar maakt, kun je het in die code ook zichtbaar zetten. Of altijd zichtbaar maar ge'lock'ed houden en pas unlocking na de after update van veld A en de controle of de inhoud van veld op "yes" staat. Een en ander kan wat afhankelijk van de Access versie zijn, maar in hoofdlijnen: Dus, in Design-mode van het form, klik op veld A en in design-mode vul de event procedure voor after update in. Als het veld "VeldA" heet wordt dat zoiets (!!!) als: Form_AfterUpdate(): If Form("Formname").VeldA = True then With Form("Formname") do VeldB.Visible = true VeldB = 123 'of wat je wilt... end with end Check de precieze syntax en semantics. Het is al tijdje terug dat ik heftig met Access bezig was...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...