Ga naar inhoud
  • 0

Pure computercrimineel!


anoniem

Vraag

Plotseling had ik een dialer op mijn pc. Zonder dat ik weet waar hij van komt. Als lid van deze club vind ik dat dit met alle mogelijke middelen bestreden moet worden. Het is toch te gek voor woorden dat je ongevraagd een betaalnummer (dialer) op je pc geinstalleerd krijgt! Natuurlijk heb ik hem direct verwijderd. Maar kunnen we met deze grote club die criminelen, want dat zijn het, niet traceren en met juridische middelen aanpakken?
Link naar reactie
  • Antwoorden 85
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties voor deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
[quote:f0dc56dbf4="De huismeester"]Met andere woorden gebruik een andere browser als je veiliger wilt surfen.[/quote:f0dc56dbf4]Ja, of installeer alle veiligheidspatches en stel IE op een veilige manier in. Mensen die een andere browser dan IE gebruiken hebben vaak bewust daarvoor gekozen en stellen die browser vaak fatsoenlijk in. Een grote meerderheid van de IE gebruikers gaat 'out-of-the-box' met IE aan de slag en heeft geen benul van veiligheidslekken, patches e.d. ie klikken zomaar wat aan. Juist dat maakt IE zo gevaarlijk. Bij Mozilla moet je 'out-of-the-box' iig extra handelingen verrichten om bv.een dailer te installeren. Dat maakt het zowieso al veiliger. Dat de relatieve veiligheid van Opera en Mozilla komt doordat het minder gebruikt wordt en dus minder interessant is voor hackers is maar ten dele waar. Veiligheidslekken in Mozilla zijn uitzonderingen die door het open scource karakter ook nog eens in no-ime gedicht worden. Het grote voordeel is daar wel dat bewuste gebruikers dat nieuws ook daadwerkelijk volgen. Toch blijf ik erbij dat de architectuur van Mozilla in de oorsprong veiliger is dan IE. Daarnaast is IE uit het oogpunt van webstandaarden simpelweg een wanproduct. Het is erg arrogant van MS om technieken in de markt te drukken, waardoor iedereen die geen Windows gebruikt geen toegang heeft tot websites. Tuurlijk is het zo dat je nieuwe tehnologieën moet kunnen ontwikkelen, maar MS heeft als marktleider de verantwoordelijkhied om webstandaarden voor te stellen, te ontwikkelen en zich er aan te houden. En niet simpelweg het dicteren van propriëtaire technologieën. Verder snap ik persoonlijk nog steeds niet dat hele volksstammen IE gebruiken. Als je eenmaal Mozilla met tabs, Google zoekbalk en popup-blocker hebt gebruikt, wil je toch niet meer anders? Tuurlijk kun je allerlei popup blocker add-ons en IE ombouwpakketten (MyIE2 en consorten) installeren, maar je blijft met de relatief onveilige IE engine zitten. Maar goed, uiteraard (en gelukkig!) is iedereen vrij in zijn keuze. Uiteindelijk moet je een browser kiezen die het best bij je past.
Link naar reactie
  • 0
[quote:d4dc0b24cd="BrigitteW"]Kweenie of je het nieuws een beetje volgt, maar de laatste 5-6 mega-lekken zijn toch allemaal bij IE gevonden. En dat heeft niks met "meer" of "minder" gebruikt te maken, dat zit gewoon in de broncode.[/quote:d4dc0b24cd] Ja, ik volg het nieuws, en niet eens een beetje. Ik zie dat deze draad een beetje ruzie-achtig word, en dat is volgens mij niet de bedoeling. Andere browsers zijn open source software, en hebben een heel andere doelgroep. Die doelgroep stelt andere eisen aan een browser dan de gigantisch grote groep die IE gebruikt zonder veel verstand te hebben van veiligheidslekken. Vrijwel - zo niet alle veiligheidslekken in IE die worden gevonden, worden redelijk snel to snel gerepareerd door Microsoft. Dat is niet anders dan met open source code. Open source heeft het voordeel dat veel meer mensen zich kunnen bemoeien met het dichten van veiligheidslekken, en het nadeel dan veel meer mensen sneller de veiligheidslekken kunnen vinden. De snelheid van reparatie is niet het criterium of een lek ernstig of "mega" is, maar de kwaliteit van de broncode. Wat vervelender is dat sommige mensen een rood waas voor de ogen krijgen als het over Microsoft gaat. Waar het hun marketing en hun clientvriendelijkheid betreft mag dat misschien te begrijpen zijn, maar wat de kwaliteit van hun software betreft is het goed om de feiten iets objectiever te bekijken. En zo is het mogelijk dat je tot de conclusie komt dat overall een paar alternatieve browsers kwalitatief wat beter in elkaar zitten. Dat betekent echter niet dat IE verschrikkelijke rotzooi is en dan iedereen die IE gebruikt en problemen tegen het lijf loopt zelf de schuld zou dragen door vermeend roekeloos gedrag - onder het motto "wie IE gebruikt roept _het_ over zichzelf af". Dat is klinkklare onzin. De beveiliging van een PC is zo sterk als de zwakste schakel, en de zwakste schakel is nog steeds de mens die 'm bedient. Menig gebruiker van een alternatieve browser gebruikt net zo makkelijk peer-to-peer programma's en/of MSN-achtige chatprogramma's, die uit de aard van het gebruik nog veel onveiliger zijn. Simpel zwart/wit denken is makkelijk, maar vertelt zelden tot nooit de werkelijkheid.
Link naar reactie
  • 0
[quote:4870e9b30c="CeeBee"] Ja, ik volg het nieuws, en niet eens een beetje. Ik zie dat deze draad een beetje ruzie-achtig word, en dat is volgens mij niet de bedoeling. Andere browsers zijn open source software, en hebben een heel andere doelgroep. Die doelgroep stelt andere eisen aan een browser dan de gigantisch grote groep die IE gebruikt zonder veel verstand te hebben van veiligheidslekken. [/quote:4870e9b30c] Opera is geen open source. Het verband met de doelgroepen begrijp ik dan ook niet echt. [quote:4870e9b30c="CeeBee"] Vrijwel - zo niet alle veiligheidslekken in IE die worden gevonden, worden redelijk snel to snel gerepareerd door Microsoft. Dat is niet anders dan met open source code. Open source heeft het voordeel dat veel meer mensen zich kunnen bemoeien met het dichten van veiligheidslekken, en het nadeel dan veel meer mensen sneller de veiligheidslekken kunnen vinden. [/quote:4870e9b30c] Die lekken worden wel gedicht, maar niet iedereen installeert de patches die uitgebracht worden. [quote:4870e9b30c="CeeBee"] De snelheid van reparatie is niet het criterium of een lek ernstig of "mega" is, maar de kwaliteit van de broncode. Wat vervelender is dat sommige mensen een rood waas voor de ogen krijgen als het over Microsoft gaat. Waar het hun marketing en hun clientvriendelijkheid betreft mag dat misschien te begrijpen zijn, maar wat de kwaliteit van hun software betreft is het goed om de feiten iets objectiever te bekijken. En zo is het mogelijk dat je tot de conclusie komt dat overall een paar alternatieve browsers kwalitatief wat beter in elkaar zitten. Dat betekent echter niet dat IE verschrikkelijke rotzooi is en dan iedereen die IE gebruikt en problemen tegen het lijf loopt zelf de schuld zou dragen door vermeend roekeloos gedrag - onder het motto "wie IE gebruikt roept _het_ over zichzelf af". Dat is klinkklare onzin. [/quote:4870e9b30c] Ik ben niet per definitie tegen Microsoft, ik gebruik ook Windows XP en ben er erg tevreden over, net zoals de Office reeks. IE daarentegen loopt op alle gebieden achter. Opzich is dat Microsoft's eigen verantwoordelijkheid. Probleem is dat het internet zich er ook aanpast. Dankzij de gebrekkige ondersteuning van webstandaards wordt een ongelooflijk groot deel van de website's aangepast aan IE. Deze sites geven in sommige gevallen vervolgens problemen bij andere browsers. Daarom vind ik dat MS met IE een (zoals Captain Kansloos zei) arrogant product opgeleverd heeft. Wat je mist (niet verkeerd bedoelt overigens) is dat IE van zich veel te veel kan. Een lek in Mozilla of Opera kan [u:4870e9b30c]niet[/u:4870e9b30c] zomaar een hele computer opengooien, simpelweg omdat de browser die regels code niet in zich heeft om dit te doen. IE daarentegen kan alles met je pc doen, een fout kan dus ervoor zorgen dat een hacker alles kan doen met je pc.
Link naar reactie
  • 0
[quote:8ba6d4d508="CeeBee"]Ja, ik volg het nieuws, en niet eens een beetje. Ik zie dat deze draad een beetje ruzie-achtig word, en dat is volgens mij niet de bedoeling.[/quote:8ba6d4d508]Volgens mij valt dat wel mee hoor. Het grootste deel bestaat uit doorgewinterde forummers die wel tegen een stootje kunnen.[quote:8ba6d4d508]Andere browsers zijn open source software, en hebben een heel andere doelgroep. Die doelgroep stelt andere eisen aan een browser dan de gigantisch grote groep die IE gebruikt zonder veel verstand te hebben van veiligheidslekken.[/quote:8ba6d4d508]Volgens mij is dat niet waar. De ideologie achter open scource software mag dan verschillend zijn, maar het doel is hetzelfde nl: een een bruikbare tool aanbieden die mensen in staat stelt op een comfortabele en efficiente manier hun werk te laten doen.[quote:8ba6d4d508]Open source heeft ... het nadeel dan veel meer mensen sneller de veiligheidslekken kunnen vinden.[/quote:8ba6d4d508]Volgens mij is dat juist ook een voordeel. Dat maakt immers de kans op 'bug-vrije' software groter.[quote:8ba6d4d508]De snelheid van reparatie is niet het criterium of een lek ernstig of "mega" is, maar de kwaliteit van de broncode.[/quote:8ba6d4d508]Mee eens. Maar juist het feit dat er in IE in het verleden behoorlijk grote veiligheidslekken zijn geweest, pleit voor de kwaliteit van alternatieve browsers.[quote:8ba6d4d508]Wat vervelender is dat sommige mensen een rood waas voor de ogen krijgen als het over Microsoft gaat. Waar het hun marketing en hun clientvriendelijkheid betreft mag dat misschien te begrijpen zijn, maar wat de kwaliteit van hun software betreft is het goed om de feiten iets objectiever te bekijken.[/quote:8ba6d4d508]Mee eens. Het is zeker niet mijn bedoeling MS te stigmatiseren als fabrikant van bagger software. Want hoewel de Win9X reeks en daarvoor zeker geen hoogvliegers waren, hebben ze wel 'computers-to-the-masses' gebracht. Dat is knap, ongeacht of een commercële club aan de wieg heeft gestaan pof niet. Daarnaast zijn XP en 2000 - ondanks al hun tekortkomingen - zeker geen slechte producten. En het meest genoemde alternatief - Linux - is ook qua gebruikersvriendelijkheid ook niet meteen het Walhalla.[quote:8ba6d4d508]En zo is het mogelijk dat je tot de conclusie komt dat overall een paar alternatieve browsers kwalitatief wat beter in elkaar zitten. Dat betekent echter niet dat IE verschrikkelijke rotzooi is en dan iedereen die IE gebruikt en problemen tegen het lijf loopt zelf de schuld zou dragen door vermeend roekeloos gedrag - onder het motto "wie IE gebruikt roept _het_ over zichzelf af". Dat is klinkklare onzin. De beveiliging van een PC is zo sterk als de zwakste schakel, en de zwakste schakel is nog steeds de mens die 'm bedient. Menig gebruiker van een alternatieve browser gebruikt net zo makkelijk peer-to-peer programma's en/of MSN-achtige chatprogramma's, die uit de aard van het gebruik nog veel onveiliger zijn.[/quote:8ba6d4d508]Peer-to-peer is in aard wellicht gevaarlijker, echter met een fatsoenlijke virusscanner kun je een hoop ellende voorkomen. Je moet nl. eerst expliciet iets downloaden en openen, waardoor het eerst door een virusscanner gaat. Meer dan eens maakt een lek in IE het mogelijk om ongevraagd spullen te installeren, zonder dat een virusscanner (of gebruiker) daar vat op heeft. Ik kan me eerlijk gezegt de laatste keer niet herinneren dat er in Mozilla een dergelijke kritieke bug zat. Tuurlijk is het zo dat de zwakste schakel in de beveiliging achter het toetsenbord zit, maar ik denk dat MS daar de uitdaging moet zoeken om haar software zo veilig mogelijk te maken en toch gebruiksvriendelijk. Het tegenovergestelde is op dit moment juist het geval; de software is gebruiksvriendelijk, maar dat gaat ten koste van de veiligheid. Blijft helaas de variable 'gebruiker' over, want het zal de laatste keer niet zijn dat ik een computer zie die niet up-to-date is qua beveiliging: "Ik scan iedere week op virussen"... met virusdefinities uit 2002... :-? Enfin, zie m'n signature.
Link naar reactie
  • 0
Goed... Ook ik heb Firefox even geinstalleerd, omdat anderen vinden dat ik dat moet doen. Bij de eerste pagina die ik bezoek, gaat het al mis. De firefox-gebruikers onder ons moeten maar eens naar www.advisor.nl gaan met zowel de browser die alles aan zou moeten kunnen (firefox dus) en de browser die alles aan kan (IE dus). Zoek de verschillen....
Link naar reactie
  • 0
Ha, ff gekeken: In Opera (ik ben aan het kijken of ik de geheugenbug kan omzeilen dan ga ik die als standaard gebruiken) doet-ie het ook niet... in IE inderdaad wel. Maar ik vraag me af of het niet een fout is van de designers, en niet van de browser. Punt is volgens mij dat de site misschien puur op IE is ontworpen en dat de rest erover struikelt.
Link naar reactie
  • 0
[quote:9fda6d49a4="Leo S"]Goed... Ook ik heb Firefox even geinstalleerd, omdat anderen vinden dat ik dat moet doen. [/quote:9fda6d49a4] als je het om die reden doet kun je net zo goed bij IE blijven :) [quote:9fda6d49a4="Leo S"]Bij de eerste pagina die ik bezoek, gaat het al mis. De firefox-gebruikers onder ons moeten maar eens naar www.advisor.nl gaan met zowel de browser die alles aan zou moeten kunnen (firefox dus) en de browser die alles aan kan (IE dus). Zoek de verschillen....[/quote:9fda6d49a4] Tja het menu staat niet op de plaats. Wiens fout? die van de webmaster. Ik heb even gezocht naar wat nou precies de probleem veroorzaakte. Ik kan je verklappen, de fout die hij (maker van de website) maakt is zo makkelijk te verhelpen, dat het typerend is voor de stand van zake op het internet. Dat een website van een ICT bedrijf de op één na meest gebruikte browser niet ondersteunt, terwijl dit zo makkelijk aan te passen is.
Link naar reactie
  • 0
[quote:cbdc91fa17="Ruudfeen"]Ik heb even gezocht naar wat nou precies de probleem veroorzaakte. Ik kan je verklappen, de fout die hij (maker van de website) maakt is zo makkelijk te verhelpen, dat het typerend is voor de stand van zake op het internet.[/quote:cbdc91fa17]Kun je aangeven waar en wat er fout gaat? Ben wel benieuwd nl.
Link naar reactie
  • 0
Er stond: [code:1:8f81e2521c]<DIV class='menuitem' Style='Position: absolute; Top: 30 px; Left: 0 px'>[/code:1:8f81e2521c] en moest worden [code:1:8f81e2521c]<DIV class='menuitem' Style='Position: absolute; Top: 30px; Left: 0px'>[/code:1:8f81e2521c] Er moet dus geen spatie tussen de waarde en de eenheid in het style attribuut. Dit gebeurt bij elk item in het menu waardoor deze allemaal gezien worden als 0px. De hele code is trouwens niet om over naar huis te schrijven, maar dat terzijde. Ik zou ik niet zijn als ik ze niet een mailtje zou hebben gestuurd met de tip. ;)
Link naar reactie
  • 0
En zo kunnen we nog wel meer sites opnoemen, die het niet of niet goed doen in andere browsers. Er zijn er dus genoeg, waar eerst een aanpassing op de site zelf, of anders een aanpassing in de instellingen van je browser gedaan moet worden. Op zo'n manier kan ik inderdaad ook vertellen dat er geen site is die het niet doet in Firefox... De reden dat ik Firefox even heb uitgeprobeerd, is heel simpel. Van alle kanten krijg je het "goedbedoelde" advies dat je Firefox moet gebruiken. Mat de nadruk op moet. Iedereen probeert mij ervan te overtuigen dat het de beste browser is die er bestaat. Al die mensen die mij willen overtuigen moet ik helaas teleurstellen. Firefox voldoet ruimschoots niet aan de verwachtingen en eisen die ik aan een goede webbrowser stel. Ik moet links en rechts nog het een en ander in de instellingen aanpassen, bestanden die ik download zijn nergens meer terug te vinden, de pagina-opbouw van veel sites klopt niet. Het is dan erg makkelijk om te zeggen dat de site niet klopt. Ik geef toe dat er niet altijd volgens de standaard gewerkt wordt en dat er hier en daar een spatie te veel staat, maar een website maken is nog steeds iets wat door mensen gebeurt en iedereen werkt volgens zijn eigen methode. Er worden dus ook wel eens foutjes gemaakt. Foutjes waar browsers als Opera en Firefox zich kennelijk in verslikken. Foutjes waar Internet Explorer overheen leest en de pagina toch weergeeft, zoals die moet zijn. Je kan dus eigenlijk zeggen dat IE zo goed is dat hij sites weer kan geven die niet kloppen...
Link naar reactie
  • 0
als jij die bestanden die je download niet kan vinden terwijl ze doodleuk op je bureaublad staan dan denk ik dat je even langs de hans anders moet hoor. en over die foutjes, je kan het zo stellen dat negatief + negatief = positief :P maar goed jij heb je mening dat je graag IE wilt gebruiken en daar heb je een rede voor, ik gebruik met heel veel plezier firefox en daar heb ik ook redenen voor, eigenlijk moet een geweldige browser nog uitgevonden worden vind ik want firefox zitten (kleine) foutjes in en in IE zitten (kleine) foutjes,
Link naar reactie
  • 0
http://www.security.nl/article/7896/1 http://www.webwereld.nl/nieuws/18914.phtml [quote:5b46583c72]Microsoft heeft overigens nog geen directe oplossing voor het probleem. Het softwarebedrijf raadt ondertussen zijn gebruikers aan om de veiligheidsinstellingen van hun browser op hoog te zetten en om javascript uit te schakelen[/quote:5b46583c72] Kijk dat noem ik pas oplossingen voor een bedrijf dat genoeg geld heeft om een heel land te kopen... enz enz
Link naar reactie
  • 0
Als ik bestanden download, wil ik graag zelf bepalen waar ze komen te staan. Dat ze op mijn desktop komen te staan, zag ik pas nadat ik firefox af had gesloten. Gelukkig vraagt Internet Explorer eerst waar ik de bestanden wil hebben. Wat ik wil aangeven is inderdaad dat ik zo mijn redenen heb om bepaalde programma's te gebruiken, maar vooral dat anderen mij niet moeten proberen te overtuigen dat ik andere software moet gebruiken en dat is precies wat hier gebeurt...
Link naar reactie
  • 0
[quote:b9988b245e="Leo S"] Ik geef toe dat er niet altijd volgens de standaard gewerkt wordt en dat er hier en daar een spatie te veel staat, maar een website maken is nog steeds iets wat door mensen gebeurt en iedereen werkt volgens zijn eigen methode. Er worden dus ook wel eens foutjes gemaakt. Foutjes waar browsers als Opera en Firefox zich kennelijk in verslikken. Foutjes waar Internet Explorer overheen leest en de pagina toch weergeeft, zoals die moet zijn. Je kan dus eigenlijk zeggen dat IE zo goed is dat hij sites weer kan geven die niet kloppen...[/quote:b9988b245e] Het is niet dat ze zich erin verslikken, maar ze houden zich aan de standaard. IE leest over zo'n spatie heen, de volgende keer kan IE over een dubbele punt heen lezen, en na verloop van tijd kan complete chaos van HTML geinterpreteerd worden als een website. HTML moet één standaard interface hebben, als browsers een eigen interpretatie hieraan geven, ook al zijn het lullige dingen, krijgen we situaties zoals deze. Mensen maken uiteraard fouten, maar die zelfde mens kan ook even controleren of z'n website fouten bevat door de site te bekijken in een browser. Vervolgens kan hij die fouten verbeteren. [quote:b9988b245e="Leo S"]Ik moet links en rechts nog het een en ander in de instellingen aanpassen, bestanden die ik download zijn nergens meer terug te vinden[/quote:b9988b245e] Elke browser is anders. Als mensen een andere browser proberen verwachten ze dat deze exact hetzelfde werkt als IE. Als er niet de moeite wordt genomen om bepaalde keuzes van een browser te begrijpen hoef je niet aan een andere browser te beginnen. Als iets nieuw is zijn mensen altijd argwanend. Als je er aan went blijkt het toch [u:b9988b245e]vaak[/u:b9988b245e] best handig te zijn. Als we niet kijken naar compatibiliteit van websites, dan is overstappen naar een andere browser dan IE vergelijkbaar met een overstap van een driewieler naar een fiets. Aan het begin val je nog wel eens om, maar als je er eenmaal aan gewend bent verplaats je je een stuk harder. En het mooie van die fiets die Firefox heet, je kunt em voor niks om bouwen tot een driewieler. [img:b9988b245e]http://home.hccnet.nl/r.w.van.der.feen/naamloos.PNG[/img:b9988b245e]
Link naar reactie
  • 0
Hoe vaak moet ik nog vertellen dat ik (en met mij nog vele anderen) geen andere browser [b:3fe6b8f18a]wil[/b:3fe6b8f18a] gebruiken? Ik hoef niet overtuigd te worden van het feit dat Firefox zo geweldig is en aan alle kanten aangepast kan worden. Ik wil juist een browser die ik niet aan hoef te passen en dat is IE voor mij. Ik hoef daar geen instelling te veranderen om te doen wat ik ermee wil doen.
Link naar reactie
  • 0
zullen we maar back on topic gaan? iedereen mag gebruiken wat hij fijn vind, zo zal de ene firefox fijn vinden, de ander de "gewone" mozilla, weer een ander kiest voor opera, en weer anderen kiezen voor IE. iedereen heeft daar zijn eigen redenen voor al ben ik met ruudfeen eens dat mensen vaak niet de moeite nemen om er even aan te wennen. maar come on we gaan back on topic want dit heeft toch geen zin!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...