Ga naar inhoud
  • 0

Pure computercrimineel!


anoniem

Vraag

Plotseling had ik een dialer op mijn pc. Zonder dat ik weet waar hij van komt. Als lid van deze club vind ik dat dit met alle mogelijke middelen bestreden moet worden. Het is toch te gek voor woorden dat je ongevraagd een betaalnummer (dialer) op je pc geinstalleerd krijgt! Natuurlijk heb ik hem direct verwijderd. Maar kunnen we met deze grote club die criminelen, want dat zijn het, niet traceren en met juridische middelen aanpakken?
Link naar reactie
  • Antwoorden 85
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties voor deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Dat heb ik me ook al enkele keren afgevraagd. Jammer genoeg is het nog niet mogelijk om deze mensen juridisch te vervolgen. Daar zijn simpelweg nog geen wetten voor. Maar.........daar kan binnenkort verandering in komen. In de VS zijn al enkele wetten m.b.t. de indamming van spyware actief. Waarschijnlijk dat Nederland hier binnenkort ook in zal volgen. De vraag is alleen in hoeverre zich de spyware-makers laten afschrikken door een dergelijke wetgeving. Zie ook: [url=http://www.zonnet.nl/pm/PrintArticle/1,1870,643153,00.html]Zonnet[/url] en [url=http://www.sif.nl/?page=9&catid=6&object=145140]Safe Internet Foundation[/url]
Link naar reactie
  • 0
[quote:29462b8f34="BrigitteW"]Een gebruiker heeft ook verantwoordelijkheden. En die neem je door IE niet te gebruiken.[/quote:29462b8f34] Wat een onzin... Ik ben het ermee eens dat je als gebruiker bepaalde verantwoordelijkheden hebt. Mijn motto is immers: veilig op Internet heb je zelf in de hand. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je bepaalde programma's niet of juist wel moet gebruiken. Dat is allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid Internet Explorer. En waarom? Gewoon omdat dat de browser is waarmee ik alle sites kan bekijken die ik wil bekijken. Andere browsers geven bepaalde sites toch weer een heel ander uiterlijk, of laten ze zelfs helemaal niet zien. Verder heb ik niets aan de instellingen binnen IE gewijzigd en heb zonder extra software ook geen last van irritante pop-ups of dialers. Ik kom gewoon niet op dubieuze sites en klik niet zomaar op "ja" als er gevraagd wordt of ik iets wil installeren. Die dialers komen niet zomaar op een computer, daar is in 99% van de gevallen (al dan niet bewust) toestemming voor gegeven door de gebruiker. Ook fabrikanten van software moeten zo hun verantwoordelijkheden nemen in het beveiligen van hun producten. Ik ben het ermee eens dat Microsoft dat wel eens nalaat, maar ik ben niet van mening dat je hun er de schuld van kan geven dat Internet Explorer zo vaak misbruikt wordt. Het is gewoon wereldwijd de meest gebruikte browser. Als nu het merendeel van IE-gebruikers overstapt op Opera of Netscape, zullen deze browsers "uitgeprobeerd" worden. Kom dus niet aan met zinnen als: "gebruik dan geen IE", want het is een prima stukje software wat in mijn geval 100% voldoet aan de verwachtingen die ik aan een browser heb.
Link naar reactie
  • 0
[quote:a4f8584058="Leo S"]Mijn motto is immers: veilig op Internet heb je zelf in de hand.[/quote:a4f8584058]Daar zit 'm nou net de kneep. Het is een beetje onzinnig om te beweren dat IE een veilig stuk software is, want het is al jaren bekend dat het zo lek is als een mandje. Niet dat andere browsers meteen 'het beloofde land' zijn, maar ik denk dat je inmiddels wel kunt stellen dat browsers als Mozilla/Firefox en Opera een stuk veiliger zijn dan IE. Aangezien de gemiddelde computergebruiker maar wat raak klikt, kan veiligere software m.i. geen kwaad. Laat ik het zo stellen; als computer-nono zonder kennis van zaken ben je met bv. de combinatie Firebird en Thunderbird een heel stuk veiliger af dan een standaard IE en OE combinatie. En het feit dat Microsoft nu aan een groot 'veiligheidsoffensief' bezig is met SP2 voor XP is volgens mij een teken aan de wand.
Link naar reactie
  • 0
Ik beweer niet dat IE een veilig stuk software is, wat ik duidelijk wil maken is dat IE voor mij volledig voldoet aan de eisen die ik aan een browser stel. Dus met andere woorden: je hoeft mij geen "goedbedoeld advies" geven dat ik een andere browser moet gaan gebruiken. Ik ben dan ook geen achteloze Internetgebruiker die maar wat raak klikt. Dat Internet Explorer zo lek is als een mandje heb ik nog niet aan den lijve ondervonden. Uiteraard volg ik het nieuws ook en hoor ook regelmatig dat er een belangrijke update voor IE is uitgebracht, maar hoeveel updates komen er voor b.v. Opera uit? Volgens mij kun je daar iedere maand wel een nieuwe versie van downloaden. Dat is volgens mij ook niet voor niks. Kortom, geen enkele software is 100% waterdicht. Alleen omdat IE wereldwijd het meest gebruikt wordt, ligt het vaker onder vuur dan andere browsers.
Link naar reactie
  • 0
Die dialers komen niet zo maar op je pc. Als gebruiker geef je daar meestal zelf de toestemming voor. Lijkt me een kwestie van alles goed te lezen en niet altijd maar op OK of op Ja te klikken... Door gebruik te maken een alternatieve browser, maak je de kans op infectie een stuk kleiner. Maar voor hoelang nog? Als we met zijn alleen gaan overschakelen op Opera of Mozilla, zullen ook dezen niet gespaard blijven. Al die 'rommel' zit vaak verscholen op dubieuze sites, gratis software, cracks,... En bij wie ligt de oorzaak van installatie dan...? Veel hangt af de pc-gebruiker zelf. Dit wil niet zeggen dat dit allemaal zo maar moet kunnen. Er mag best wat aan gedaan. Dat de Amerikaanse wetgeving ten strijde trekt tegen Spyware is positief. Hopelijk volgen de andere landen ook. Of het wat uithaalt als we vaak zelf de toestemming geven?
Link naar reactie
  • 0
[quote:d427f60a8a="M@rc"]En bij wie ligt de oorzaak van installatie dan...? Veel hangt af de pc-gebruiker zelf.[/quote:d427f60a8a] Ik denk dat de meeste mensen hun pc al redelijk beveiligd hebben d.m.v. firewall, antivirus-software, spyware-scanners (ad-aware) en redelijke voorzichtigheid m.b.t. gratis programma´s en het ´op "ja" klikken´. Moet er nog meer van de pc-gebruikers gevraagd worden? Dat is hetzelfde als wanneer bij je ingebroken wordt en de politie vervolgens zegt: "waarom hebt u de deur dan ook maar met twee sloten beveiligd? als u vijf had gebruikt, was de dief waarschijnlijk niet binnengekomen."
Link naar reactie
  • 0
[quote:51993398f4="Leo S"]Als echt iedereen de maatregelen neem die jij beschrijft, zullen er ook weinig meldingen van dit probleem gemaakt worden. Ik denk echter dat nog niet eens de helft van de internetgebruikers ook bewust van het Internet gebruik maken.[/quote:51993398f4] veel mensen gebruiken die wel maar: het gemiddelde konijn is tevreden met een schijngevoel van veiligheid (zo zei je dat toch?) die firewall houd dingen tegen, die virusscanner houd dingen tegen, en met spywarekilllers e.d. kun je veel opruimen maar als je toestemming geeft door op ja te klikken krijg je hem wel op je pc. ook kunnen die dingen nooit alle gaten in IE dichthouden, gebruik je een andere browser heb je veel minder kans op infectie, die updates zijn waarschijnlijk ook niet voor jan doedel maar de meeste spyware gaat uit van gaten in IE en niet van gaten in een andere browser. ik gebruik bijvoorbeeld firefox, en je zult het haast niet geloven maar ik krijg nu veel minder zooi binnen,
Link naar reactie
  • 0
[quote:7829b77c9e="DBP"] Ik denk dat de meeste mensen hun pc al redelijk beveiligd hebben d.m.v. firewall, antivirus-software, spyware-scanners (ad-aware) en redelijke voorzichtigheid m.b.t. gratis programma´s en het ´op "ja" klikken´. "[/quote:7829b77c9e]Hier heb ik toch mijn twijfels over, en ik sluit me aan bij LeoS. Als je ziet welke rotzooi mensen op de computer hebben staan.... Veel van die zaken zijn het gevolg van altijd maar op de ok knop te klikken. Neen mij kan je hiermee niet overtuigen. De trucjes die de makers van spyware -programma's ed gebruiken zijn niet noodzakelijk illegaal. Wel zijn de makers van dergelijke programma's, of programma's die spyware bevatten verplicht, om op de aanwezigheid hiervan te wijzen. De gebeurt in de kleine lettertjes van de Eula's (End Of User License Agreements). Omdat deze zo uitgebreid en ingewikkeld zijn worden deze door de gebruiker zelden gelezen. Eigenlijk stem je dus op dat moment reeds toe.... Nu wil ik niet alles over dezelfde kam scheren. Sommige trucs die spywaremakers gebruiken kunnen echt niet door de beugel. En hier moet ook actie tegen genomen worden. Maar veel narigheid kun je echter zelf voorkomen...
Link naar reactie
  • 0
[quote:f33378ed10="pcguy"][quote:f33378ed10="Leo S"]Als echt iedereen de maatregelen neem die jij beschrijft, zullen er ook weinig meldingen van dit probleem gemaakt worden. Ik denk echter dat nog niet eens de helft van de internetgebruikers ook bewust van het Internet gebruik maken.[/quote:f33378ed10] veel mensen gebruiken die wel maar: het gemiddelde konijn is tevreden met een schijngevoel van veiligheid (zo zei je dat toch?) die firewall houd dingen tegen, die virusscanner houd dingen tegen, en met spywarekilllers e.d. kun je veel opruimen maar als je toestemming geeft door op ja te klikken krijg je hem wel op je pc. ook kunnen die dingen nooit alle gaten in IE dichthouden, gebruik je een andere browser heb je veel minder kans op infectie, die updates zijn waarschijnlijk ook niet voor jan doedel maar de meeste spyware gaat uit van gaten in IE en niet van gaten in een andere browser. ik gebruik bijvoorbeeld firefox, en je zult het haast niet geloven maar ik krijg nu veel minder zooi binnen,[/quote:f33378ed10] Zoals ik ook al schreef in mijn eerste post in dit draadje, geschiedt het gebruik van bepaalde software voornamelijk op persoonlijke voorkeur. Als jij Firefox naar tevredenheid gebruikt, prima. Ik zal de laatste zijn die je tegenhoudt, maar er zijn mensen die mij aanraden om een andere browser dan IE te gaan gebruiken, omdat "IE zo lek als een mandje is" en "IE voor veel ellende op je PC zorgt". Nogmaals, ik gebruik al jaren Internet Explorer en heb totaal geen last van allerlei rotzooi op mijn PC.
Link naar reactie
  • 0
[quote:b851d7dfb9="Leo S"][quote:b851d7dfb9="pcguy"][quote:b851d7dfb9="Leo S"]Als echt iedereen de maatregelen neem die jij beschrijft, zullen er ook weinig meldingen van dit probleem gemaakt worden. Ik denk echter dat nog niet eens de helft van de internetgebruikers ook bewust van het Internet gebruik maken.[/quote:b851d7dfb9] veel mensen gebruiken die wel maar: het gemiddelde konijn is tevreden met een schijngevoel van veiligheid (zo zei je dat toch?) die firewall houd dingen tegen, die virusscanner houd dingen tegen, en met spywarekilllers e.d. kun je veel opruimen maar als je toestemming geeft door op ja te klikken krijg je hem wel op je pc. ook kunnen die dingen nooit alle gaten in IE dichthouden, gebruik je een andere browser heb je veel minder kans op infectie, die updates zijn waarschijnlijk ook niet voor jan doedel maar de meeste spyware gaat uit van gaten in IE en niet van gaten in een andere browser. ik gebruik bijvoorbeeld firefox, en je zult het haast niet geloven maar ik krijg nu veel minder zooi binnen,[/quote:b851d7dfb9] Zoals ik ook al schreef in mijn eerste post in dit draadje, geschiedt het gebruik van bepaalde software voornamelijk op persoonlijke voorkeur. Als jij Firefox naar tevredenheid gebruikt, prima. Ik zal de laatste zijn die je tegenhoudt, maar er zijn mensen die mij aanraden om een andere browser dan IE te gaan gebruiken, omdat "IE zo lek als een mandje is" en "IE voor veel ellende op je PC zorgt". Nogmaals, ik gebruik al jaren Internet Explorer en heb totaal geen last van allerlei rotzooi op mijn PC.[/quote:b851d7dfb9] dan ben jij waarschijnlijk een meer ervaren computergebruiker, ik merk echter van veel mensen uit me klas (en familie, vrienden enzovoorts) dat daar pc vol zooi zit door overal op ja te klikken enzo, bij 2 heb ik firefox aangeraden en die hebben het nu en die krijgen ook minder zooi binnen, dit is alleen met ad-aware al te zien. als jij wat meer ervaring hebt en zelf kijkt of het goed of slegt is dan kan je met IE ook een heel eind komen hoor. dat is wel zo.
Link naar reactie
  • 0
[quote:b27c750182="=Rieske="]Zalig de onnozelen, die na jaren patchen en bugfixen nog iedere dag met die plaat voor hun kop tegen een muur bonken.[/quote:b27c750182] Sowhee, die opmerking kan je weinig subtiel noemen. :evil: Er is voor beide standpunten wel wat te zeggen. Ik vind IE ook niet ideaal, daarom heb ik allerlei browsers al geprobeerd. Maar de andere browsers zijn ook niet even best vind ik: Opera vreet RAM, Mozilla is instabiel en Firefox vind ik nog teveel kleine bugjes inzitten om dagelijks te gebruiken (ik wacht op de eerste officiele versie). Qua spyware is het weliswaar zo dat je meer risico loopt met IE, maar ik heb maar weinig problemen. Waar ik het mee eens kan zijn, is dat MS de beveiligingsopties van IE standaard hoger moet hebben staan. Dat zou beter zijn voor mensen die minder van pc's afweten. Het ironische is, dat juist de mensen die meer van pc's afweten en zodoende perfect het gevaar van zomaar op "OK" klikken kunnen inschatten, juist een browser kiezen waarbij ze hun verstand op nul kunnen zetten, terwijl de mensen die er minder van weten juist eerder IE gebruiken.
Link naar reactie
  • 0
[quote:6249eff69e="=Rieske="]Noem er eens een paar.[/quote:6249eff69e] 1. De cursor overlapt continue de tekst die ik typ in tekstvakken 2. Ik krijg het niet voor elkaar om via firefox asf-streams af te spelen 3. Bij sommige sites die flash gebruiken reageert de browser een tijdje niet meer Mogelijk ligt het aan mijn instellingen, maar ik ergerde me er zó aan dat ik het van mijn computer heb geveegd. Bij een nieuwe versie ga ik het wel weer opnieuw proberen. En wat ik ook wel jammer vind is dat het sinds 0.9 niet meer mogelijk is om een Nederlandstalige interface te hebben. Hoewel niet per se nodig vind ik dat gewoon prettiger.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...