Ga naar inhoud

Het Grote Webdesign-Klets-Topic


Aanbevolen berichten

Intertopicaire opmerking: Waarom zijn het altijd de newbies die de oude garde moeten vertellen hoe ze zouden moeten becommentarieren? (En ook altijd het obligate "trek je er maar niets van aan hoor" postje plaatsen) [quote:67be4985ed]14) Never insult someone who's been active in any group longer than you have. You may as well paint a damn target on your back.[/quote:67be4985ed] [b:67be4985ed]Vraag dan niet om een sitecheck![/b:67be4985ed] Sinds Idols en Dr. Phil heeft "in your face" kritiek alleen maar een vlucht genomen. Nou ben ik altijd al zo geweest. [quote:67be4985ed]Some of you are smart enough to realize that, when you go online, it's like entering a foreign country ... and you know better than to ignorantly fuck with the locals. You take the time to listen and think before speaking. You learn, and by learning are gladly welcomed.[/quote:67be4985ed] [url=http://www.ijsqueen.com/wtti.php]Welcome to the Internet[/url] Ook ik heb wel eens een sitecheck aangevraagd, en schrok in eerste instantie van de opmerkingen. Je zet je vingers aan de toetsen om een vinnige opmerking terug te posten, en dan lees je het nog eens door. Wellicht zit er iets in... als ik nou eens dit aanpas.... En het werkt!
Link naar reactie
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • 4 weken later...
Weet je, ik denk dat het geen kont met ruimte temaken heeft. Je moet vrijwel overal en altijd scrollen om alle tekst te kunnen lezen, vooral op informatieve sites, dus dan maken die paar pixels grotere tekst niets uit imho. Tekst wordt immers in horizontale lijnen, vertikaal onder elkaar gebracht. Verder hangt het idd af van je doelgroep, maar over het algemeen moet ik op nogal wat sites oogknijpen wil ik het kunnen lezen, en ik heb goede ogen, en draai ook geen rare resolutie [1280x1024 @ 17"]. Edit: Goed voorbeeld is FOK!, wat een ellende daar, ik kan dat nauwelijks nog lezen op een normale res en een normale afstand van mijn monitor[s :D ]. En zo zijn er vele voorbeelden van hoe het iig *niet* moet.
Link naar reactie
Voor elke res:[code:1:f731c06da7]font:80%/160% Verdana, sans-serif;[/code:1:f731c06da7]Of iets wat in de buurt komt. Maar deze is bijzonder goed (en cross-platform). "pt" is zoiezo het slechtste wat je kunt bedenken aangezien dat op geen 1 mogelijke manier cross-platform is. "px" is ook uit den boze, behalve voor bepaalde dingen, maar % of em/ex blijven de beste. Anne
Link naar reactie
Of gewoon helemaal van de grootte van het lettertype afblijven, uiteindelijk kiest de gebruiker hier zelf voor. Alleen het lettertype zelf kan je aanpassen zonder dat je direct gebruikers benadeelt. Mocht je echt het een en ander willen aanpassen, neem dan termin8ors methode. Overigens zijn de kleine fonts volgens mij idd een modeverschijnsel. Op mijn laptop zijn ze over het algemeen redelijk te lezen (14", 1024x768 op 50cm afstand) maar prettig is toch echt anders. Over het algemeen is het ook wel prettig als mensen de regelafstand iets vergroten en de regellengte vastzetten op 30 tot 35 em. Dat vergroot meestal wel de leesbaarheid, zeker in combinatie met een sans-serif lettertype als Verdana. Goed, ook ik ben eigenlijk geen designer, maar dit lijkt me toch handige info. :D - Bas
Link naar reactie
[quote:c43b32b4ff="Phrea"]ik vroeg me n.a.v. een sitecheck hier eens af wat dat nou is met die trend van zo klein mogelijke fonts gebruiken op het net eik. Een site bestaat normaliter uit te lezen informatie, en met gebruik van zo'n klein font schiet je imho een beetje voorbij aan je doel. [/quote:c43b32b4ff] Ik denk eigenlijk dat het komt, omdat veel mensen (lees: designers) het design belangrijker vinden dan de content, ze willen laten zien wat zij "kunnen" en willen niet de aandacht afleiden door opvallende teksten. En ik denk ook dat het hoort bij de "trend" dat alles steeds strakker, overzichtelijker en netter moet. Dat is mijn redenatie, maar ik denk niet dat je alle (web)designers over één kam moet scheren, er zijn er natuurlijk ook genoeg die zorgen voor een instelbare grootte of gewoon een lettertype dat goed te lezen is. Ik vind het ook eigenlijk wel een vereiste dat als je al zo'n klein lettertype gebruikt, dat de grootte ervan instelbaar moet zijn.
Link naar reactie
Persoonlijk snap ik nooit waarom mensen toch zulke problemen hebben met een kleine grootte van de letters. Neem een standaard websitelettertype als "Verdana" en dan 10 of 11 pixels. Het is klein, maar niet te klein. Het staat veel strakker, netter en professioneler. Wanneer je hem zet op 12 pixelsm lijkt het direct een stuk minder fraai. Even snel over design in het algemeen. Functionaliteit staat voorop. Altijd. Het design mag dit zeker niet in de weg staan. Zware Flash websites vind ik werkelijk een verschrikking en ik doe niet eens de moeite om al dat 'mooie' animatiewerk af te wachten. Genoeg concurrenten te vinden, die het wat beter begrepen hebben. Betekent dat dat ik design niet belangrijk vind? Nee. Design is wel degelijk belangrijk, maar gebruik het waarvoor het bedoeld is: het op een prettige, aantrekkelijke en professionele manier ondersteunen van de functionaliteit. Op welke manier hangt natuurlijk af van het doel. Maar het komt meestal neer op schoon, strak, overzichtelijk en netjes.
Link naar reactie
[quote:698d2c03cf="Heronymus"]Het staat veel strakker, netter en professioneler. Wanneer je hem zet op 12 pixelsm lijkt het direct een stuk minder fraai. [/quote:698d2c03cf] Misvatting nummero uno. Het staat wel strakker, maar is niet netter en _zeker_ niet 'professioneler'. We hebben het hier vooral over informatieve sites, dus sites met veel tekst [verreweg de meeste sites, zeg maar 99.999%] en dan is een fijn lezend font een absolute must. Staat 12 pix verdana minder fraai? Sja, ik zie niet zoveel verschil in 'fraaiheid' eik, tis hooguit iets strakker, maar je schiet daarmee je doel nogal voorbij he?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...